Taky si myslíte, že máte předehřev?

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

jaryn
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 19 dub 2007, 09:44
Odpovědi: 0
Bydliště: Králíky/UO - bezdomovec :D

Taky si myslíte, že máte předehřev?

Příspěvek od jaryn »

Jo jo, předehřev, bez něj se neobejdeme ;)
Ale.... tak nějak jsem pochopil, s klesající venkovní teplotou, že je to nutnost. Jezdím pažoutem 205 GRD, ředím olej s naftou 3:1 a šup s tím přímo do nádrže. Starty, pokud je venku nad 10st v poho, pokud chladněji, je to horší, točím déle a docela to zahulí po chytnutí a cuká.

Udělal jsem jednoduchý předehřev na vstupu do čerpadla. Měděná trubička - 200mm, světlost 10mmn, na ní je tenká izolace a namotaný odporový drát. Celé je to tepelně zaizolované. Celkový příkon je cca 200W. Ze zvědavosti jsem opatrně propíchl hadici za "předehřevem" a strčil tam čidlo digi teploměru. Po 20 sec. měl olej 95st. Nastartoval jsem a nechal motor běžet, teplota se ustálila na 80st.
Konec trubičky na vstupu do čerpadla nemám šanci udržet v ruce.

Asi všichni předehříváme před čerpadlem. Jenže na vysokotlaku neudržím ruku až tak po 30km - to už ji neudržím ani na čerpadle.
Chtěl jsem tím jen říct, že pokud ohříváme olej, je důležité kde. Olej jede do čerpadla a má např. 90st. Jenže za čerpadlem např. jen 30st. Rozdíl zbaští hlavně kovové části čerpadla.
Myslím, že je důležitý předehřev před čerpadlem - aby se moc "nenadřelo", ale i na vysokotlaku těsně před vstřikem. Zítra to snad zbastlím, postnu fotky a info, jak to dopadlo.
Uživatelský avatar
Zdenda
Přispěvovatel
Příspěvky: 239
Registrován: 25 led 2006, 16:29
Odpovědi: 0
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Zdenda »

myslim, že teplota na vysokotlaku už tolik důležitá neni. Vstřik za provozu bude pořádně ohřátej celkem rychle (od hlavy) takže palivo se na těch 80°C ohřeje, i kdyby šlo z čerpadla úplně studený - aspoň myslim.
VW Passat 1.6 TD, motor CY, r.v. 1987
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
FR4NK!3
Přispěvovatel
Příspěvky: 352
Registrován: 27 čer 2007, 11:21
Odpovědi: 0

Příspěvek od FR4NK!3 »

nechci rejpat ale prej med s olejem se nema moc v lasce ... uz se to tu hodne resilo ... prej kvuli nejake reakci co tam vznika ... :? ja osobne jezdim 50:50 ted spis 75:25 fritak vs. nafta bez predehrevu a zatim bez problemu ... 2x nazhavit a sytic a no problem ... uvidime jeste jak dlouho :D
DOLPH
Aktivista
Příspěvky: 1259
Registrován: 17 srp 2007, 09:41
Odpovědi: 0
Bydliště: frýdek-místek

Příspěvek od DOLPH »

a napiš i co to je za drát a kde jsi ho sehnal.....
jaryn
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 19 dub 2007, 09:44
Odpovědi: 0
Bydliště: Králíky/UO - bezdomovec :D

Příspěvek od jaryn »

DOLPH píše:a napiš i co to je za drát a kde jsi ho sehnal.....
Mno.. drát je to 0.5mm a válel se doma pod ponkem. Jinak se dá koupit izolovaný odporový drát co se používá na vytápění podlah. Posílají dobírkou po metrech a můžeš si vybrat i jmenovitý odpor na metr.

Zdenda - z toho by vyplývalo, že předehříváme jen kvůli čerpadlu, to se mi ale nezdá. Právě po startu, jak to zahulí, to je tím, že do vstřiku jde studené palivo, nedostatečně se rozpráší a nedokonale shoří.

FR4NK!3 - marně jsem pátral, jak si přišel na to, že se med s olejem nemají v lásce. Kdysi jsem našel web, kde doporučovali přidávat med do paliva a prý to mělo na motor blahodárný vliv - tuším se to tady taky řešilo. Jak tak přemýšlí a přemýšlím, koukám, že píšeš bez diakritiky :D
Tak už chápu - MĚĎ jako Cu.
Tenhle problém fakt neřeším - malinko se v chemii vyznám a je to fakt banalita... ;)

Jinak jsem se k namotání drátu na vstřiky ještě nedostal :(
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

jaryn píše:
DOLPH píše:a napiš i co to je za drát a kde jsi ho sehnal.....
Mno.. drát je to 0.5mm a válel se doma pod ponkem. Jinak se dá koupit izolovaný odporový drát co se používá na vytápění podlah. Posílají dobírkou po metrech a můžeš si vybrat i jmenovitý odpor na metr.

Zdenda - z toho by vyplývalo, že předehříváme jen kvůli čerpadlu, to se mi ale nezdá. Právě po startu, jak to zahulí, to je tím, že do vstřiku jde studené palivo, nedostatečně se rozpráší a nedokonale shoří.

FR4NK!3 - marně jsem pátral, jak si přišel na to, že se med s olejem nemají v lásce. Kdysi jsem našel web, kde doporučovali přidávat med do paliva a prý to mělo na motor blahodárný vliv - tuším se to tady taky řešilo. Jak tak přemýšlí a přemýšlím, koukám, že píšeš bez diakritiky :D
Tak už chápu - MĚĎ jako Cu.
Tenhle problém fakt neřeším - malinko se v chemii vyznám a je to fakt banalita... ;)

Jinak jsem se k namotání drátu na vstřiky ještě nedostal :(


k drotu nemam nic... :)

Zdenda ma pravdu, zohrievame kvoli cerpadlu, vo vstrikoch sa to zohreje lebo tam je prietok maly a su horuce od motora...okrem toho pri studenom starte by v nich mala byt vzdy nafta, takze zohrievanie by nemalo byt potrebne

Frankie ma pravdu ked si chemik...tak kecas, precitaj si toto http://www.abqaltenergies.com/documents ... 20Fuel.pdf dovolim si upriamit vasu pozornost na stranu 4 na to huste cierne skarede co sa odlupuje od medenneho vyhrievania v nadrzi a znicene cerpadlo (tamtiez) je to sposobene tym ze olej oxiduje, vieme ze pri nedokonalom spalovani vznikaju sadze, toto by som prirovnal k podobnemu javu ze zlozky oleja sa zlucuju na tazsie a tie potom zanasaju vsade kam prejdu, bude to dlhodobejsi jav ale vysledky su zrejme, skor ci neskor poskodenie tymi nanosmi....takze med je katalyzator co ten proces urychluje, dalsie su teplota a kyslik....v pripade medeneho vymennika mame dva faktory, vysoka teplota a med, takze jaryn citaj a pouc sa, ked uz to neriesis mal by si o tom nieco aspon vediet :)


posledna vec co chcem suvisi s PRIETOKOM OLEJA CEZ CERPADLO postrehol som to pri mojej prestavbe ked prietok (odhadom) je asi 1 liter za minutu pri nominalnych otackach...pocitam ze 2500 ot/min. Nastava problem ze olej sa vo vymenniku zohreje na 80°C alebo az skoro na teplotu chladiacej kvapaliny ale problem je ze do cerpadla postupuje pomaly a ochladzuje sa v hadiciach, co je celkom zanedbatelne ale co je horsie nestiha zohrievat cerpadlo, takze za cerpadlom mavam nizku teplotu, ideal je 67°C a pri teplote okolia 15°C mam teplotu do 60°C, vsetko je sposobene malym prietokom, cize som pristupil k rieseniu ze som zvacsil prietok na vystupe z cerpadla vymenou prietokovej skrutky na prepade a izolovanim cerpadla, takze sa mi to podarilo zdvihnut
dalsie ale horsie riesenie je zvysit teplotu pred cerpadlom, zato som uvazoval o vymenniku na vyfuku avsak je to spojene s nebezpecim degradaciie oleja, co nie je dobre, takze mi to sice beha po rozume ale este som sa do toho nepustil.....snivam o aute s TDI PD motorom, kde je prietok vyssi a tepelne straty velmi male, takze tam by problem byt nemal....
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
jaryn
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 19 dub 2007, 09:44
Odpovědi: 0
Bydliště: Králíky/UO - bezdomovec :D

Příspěvek od jaryn »

Tak dobře ozi, nechtěl jsem to rozebírat do detailu, ale co mám s váma dělat :roll:
Věděl jsi např., že podobně jako Cu, působí na olej i Fe? Asi nee, protože by si řešil i ocelovou olejovou vanu a nádrž. Jistě pak chápeš, proč je pro mě 20cm měděné trubičky banalita :)
Aby si měl představu, jak rychle olej ve styku s Cu a O2 stárne, popíši ti jednu zajímavou normu - IEC 1125, metoda A
Jedná se o "Zkoušky oxidační stability izolačních olejů"
- měď [cm2/kg oleje] - 388
-teplota 100 oC,
-styk oleje se vzduchem na ploše 175 cm2
- doba působení - 164 hodin
více na

Kód: Vybrat vše

http://www.eldiag.cz/texty/oxidacni_stabilita.html
Je snad jasný, že mých 60cm2 trubičky, teplotou 80st. a "olejovou náplní +-70 litrů týdně je přece jenom o něčem jiném :D
A ver mi, naozaj čítám veľa!!
Jinak mír!!!

Edit - ještě zmíním, že každý olej má jinou korozivnost na měď .
Zkouška se používá jako jednoduchý způsob zjištění korozivního působení sirných sloučenin přítomných v oleji na měď. Po vystavení vyleštěného měděného pásku působení oleje při zvýšené teplotě (obvykle 3 hod. při 100 °C) se podle změn vzhledu povrchu mědi vyhodnotí intenzita korozivního působení. Absolutně nevyhovující je vznik sytě černého povlaku, ještě únosné je modré zbarvení, za hranici se obvykle pokládá vznik zelených míst. Přesnější hodnocení se provádí srovnáním zbarvení pásku se standardní barevnou stupnicí.
info z

Kód: Vybrat vše

http://www.rostlinnyolej.cz/cs/bypassove-filtry/jake-hodnoty-jsou-sledovany-pri-tribologicke-analyze-o-2.html
- pro mazací oleje - proč nepoužít pro ty naše :)
Tak mě ještě napadlo... nikdy jsme při gen. opravách velkých továrních linek memuseli řešit problém s olejovou náplní pro centrální mazání. A to tam bylo bronzových futer 3 prd.... To se hnalo např. 120litrů oleje dokola při 70st. ve třech šichtách.
Tak co ozi, můžu stále považovat svoji pidi trubičku za banalitu?? ;)
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

jaryn píše:Tak dobře ozi, nechtěl jsem to rozebírat do detailu, ale co mám s váma dělat :roll:
Věděl jsi např., že podobně jako Cu, působí na olej i Fe? Asi nee, protože by si řešil i ocelovou olejovou vanu a nádrž. Jistě pak chápeš, proč je pro mě 20cm měděné trubičky banalita :)
Aby si měl představu, jak rychle olej ve styku s Cu a O2 stárne, popíši ti jednu zajímavou normu - IEC 1125, metoda A
Jedná se o "Zkoušky oxidační stability izolačních olejů"
- měď [cm2/kg oleje] - 388
-teplota 100 oC,
-styk oleje se vzduchem na ploše 175 cm2
- doba působení - 164 hodin
více na

Kód: Vybrat vše

http://www.eldiag.cz/texty/oxidacni_stabilita.html
Je snad jasný, že mých 60cm2 trubičky, teplotou 80st. a "olejovou náplní +-70 litrů týdně je přece jenom o něčem jiném :D
A ver mi, naozaj čítám veľa!!
Jinak mír!!!

Edit - ještě zmíním, že každý olej má jinou korozivnost na měď .
Zkouška se používá jako jednoduchý způsob zjištění korozivního působení sirných sloučenin přítomných v oleji na měď. Po vystavení vyleštěného měděného pásku působení oleje při zvýšené teplotě (obvykle 3 hod. při 100 °C) se podle změn vzhledu povrchu mědi vyhodnotí intenzita korozivního působení. Absolutně nevyhovující je vznik sytě černého povlaku, ještě únosné je modré zbarvení, za hranici se obvykle pokládá vznik zelených míst. Přesnější hodnocení se provádí srovnáním zbarvení pásku se standardní barevnou stupnicí.
info z

Kód: Vybrat vše

http://www.rostlinnyolej.cz/cs/bypassove-filtry/jake-hodnoty-jsou-sledovany-pri-tribologicke-analyze-o-2.html
- pro mazací oleje - proč nepoužít pro ty naše :)
Tak mě ještě napadlo... nikdy jsme při gen. opravách velkých továrních linek memuseli řešit problém s olejovou náplní pro centrální mazání. A to tam bylo bronzových futer 3 prd.... To se hnalo např. 120litrů oleje dokola při 70st. ve třech šichtách.
Tak co ozi, můžu stále považovat svoji pidi trubičku za banalitu?? ;)
pises velmi spravne a co si napisal tak s tym s Tebou suhlasim, avsak je tam jeden hacik, co spominas su oleje ktore su stavane na vydrz a nepochybujem ze su obohatene o inhibitory ktore obmedzuju reakciu s kyslikom a medou, to iste plati o motorovom oleji, avsak ak piseme o rastlinnom oleji, a este lepsie o oleji pouzitom a filtrovanom, tak myslim ze urcite do paliva nepridavas inhibitor, takze z toho prameni moja obava ze pri rastlinnom oleji je reakcia rychlejsia, pravepodobnejsia a zavazi, samozrejme neviem pausalizovat ze kedy sa to prejavi ale vieme ako..je mozne ze pri Tvojej konfiguracii by doslo k poruche pri hore opisovanych faktoroch az po zivostnosti (vacsinou nasich starych vozidiel :D) takze z toho pohladu to beriem, co sa tyka korozivnosti s Fe a napriklad aj Al...ano reakcia funguje...ale pomalsie, povedal by som ze radovo pomalsie......ked to vsetko zoberieme do uvahy tak sa oplati uvazovat s nerezom na vyfukovom potrubi, pri dobrej konfugiracii by a stratila aj jeho nevyhoda malej tepelnej vodivosti, kedze vyfuk je horuci dost...

tot moja uvaha :)
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
jaryn
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 19 dub 2007, 09:44
Odpovědi: 0
Bydliště: Králíky/UO - bezdomovec :D

Příspěvek od jaryn »

Jasný, ale...
Pokud je olejová náplń neustále dokolečka ve styku s mědí, pak je problém. U mě olej projede trubičkou a šup do vstřikovače, zpátečkou do trubičky a tak dokola. Pokud pojedu 60km/h, za tu hodinu proteče 5 litrů.
5 litrů/hodina/80st./60cm2Cu - to by nemusel být problém - imho ani nemůže být :)
Katalizátor je látka, která do chemické reakce nevstupuje... takže změny na Cu nejsou, pouze na oleji. Takže z trubičky se nemá co uvolnit - čerpadlo se nemá čím poškodit.
To je důvod, proč tvrdím, že trochu mědi neuškodí.
Ty fotky z pdf co jsi odkazoval.... dokážu si představit, jak to vzniklo. To je tak, když někdo lije do nádrže kde co a typnul bych to na vysoký, hodně vysoký obsah vody.
A konečně je čas na otázku - pripadám si jak debil :D - na co je předehřev. Jsem si myslel, že fakt kvůli teplotě oleje na vstřiku - malá viskozita, dokonalé "rozprášení" a následné dokonalé spálení.
Pak jsem pochopil, že je to jen proto, aby se čerpadlo "nenadřelo", možná ještě před filtrem, aby se palivo snáze filtrovalo.
Jak to tedy je?
Golďák
Přispěvovatel
Příspěvky: 88
Registrován: 05 srp 2007, 16:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvek od Golďák »

pravda bude jako obvykle něgde uprostřet
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

jaryn píše:Jasný, ale...
Pokud je olejová náplń neustále dokolečka ve styku s mědí, pak je problém. U mě olej projede trubičkou a šup do vstřikovače, zpátečkou do trubičky a tak dokola. Pokud pojedu 60km/h, za tu hodinu proteče 5 litrů.
5 litrů/hodina/80st./60cm2Cu - to by nemusel být problém - imho ani nemůže být :)
Katalizátor je látka, která do chemické reakce nevstupuje... takže změny na Cu nejsou, pouze na oleji. Takže z trubičky se nemá co uvolnit - čerpadlo se nemá čím poškodit.
To je důvod, proč tvrdím, že trochu mědi neuškodí.
Ty fotky z pdf co jsi odkazoval.... dokážu si představit, jak to vzniklo. To je tak, když někdo lije do nádrže kde co a typnul bych to na vysoký, hodně vysoký obsah vody.
A konečně je čas na otázku - pripadám si jak debil :D - na co je předehřev. Jsem si myslel, že fakt kvůli teplotě oleje na vstřiku - malá viskozita, dokonalé "rozprášení" a následné dokonalé spálení.
Pak jsem pochopil, že je to jen proto, aby se čerpadlo "nenadřelo", možná ještě před filtrem, aby se palivo snáze filtrovalo.
Jak to tedy je?
nepretecie 5 litrov ale 60 litrov za hodiu, do cerpadla nejde len vlastna spotreba ale toci sa tam omnoho viac paliva, kvoli odvzduseniu takze toho paliva tam pretecie omnoho viac, s vodou to nesuvisi, suvisi to s reaktivitou oleja,

z Cu trubicky sa neuvolnuje nic, len oxidovane nanosy z oleja, to je problem

prehodhrev je hlavne kvoli cerpadlu, ak je zohriaty motor ta trocha oleja co je v tryske sa zohreje od motora
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
jaryn
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 19 dub 2007, 09:44
Odpovědi: 0
Bydliště: Králíky/UO - bezdomovec :D

Příspěvek od jaryn »

nepretecie 5 litrov ale 60 litrov za hodiu, do cerpadla nejde len vlastna spotreba ale toci sa tam omnoho viac paliva, kvoli odvzduseniu takze toho paliva tam pretecie omnoho viac, s vodou to nesuvisi, suvisi to s reaktivitou oleja,

prehodhrev je hlavne kvoli cerpadlu
Nee, 5 litrů, protože mám šluslou vracečku ;)
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

jaryn píše:
nepretecie 5 litrov ale 60 litrov za hodiu, do cerpadla nejde len vlastna spotreba ale toci sa tam omnoho viac paliva, kvoli odvzduseniu takze toho paliva tam pretecie omnoho viac, s vodou to nesuvisi, suvisi to s reaktivitou oleja,

prehodhrev je hlavne kvoli cerpadlu
Nee, 5 litrů, protože mám šluslou vracečku ;)
tak si pozri toto male vysvetlenie a uvidis ako si na tom.....ak je to naozaj tak ze mas prietok len 5 litrov, tak si pozri ako to mas zapojene ;)
Obrázek[/img]
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
jaryn
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 19 dub 2007, 09:44
Odpovědi: 0
Bydliště: Králíky/UO - bezdomovec :D

Příspěvek od jaryn »

Jasný jasný, jsem to myslel tak, kolik oleje přijde do styku s trubičkou za tu hodinu :)
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

jaryn píše:Jasný jasný, jsem to myslel tak, kolik oleje přijde do styku s trubičkou za tu hodinu :)
tak s tou trubickou pride za hodinu do styku 5 litrov to je pravda ale tych 5 litrov je vystavenych oxidacii 12 krat viac ako keby tadial len pretiekli
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“