Rozvody Peugeot 306 1.9D 51kW (XUD-D9B)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1094
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Rozvody Peugeot 306 1.9D 51kW (XUD-D9B)

Příspěvek od pepe276 »

Dělám rozvody na staré 1.9D, po nasazení řemenu, odkolíkování, utažení napínáku a zatočení motorem několikrát dokola, motor sedí na kolíky tak, jak má. Na klínku na rozvodovém kole dole na klice je úplně zdravý, nic není vymačkané.
Přesto motor po nastartování ťuká nějaký asi sací ventil lehce do pístu. Rozvody dělané ještě jednou a to samé. Hlava přerovnaná a ventily zabroušené.
Jediné, co je jinak je, že je tam nerezové těsnění z 1.9TD, protože na rozdíl od obyčejného neshnije a motor pak nevaří. Ale tloušťka těsnění sedí k přesahu pístů.
Kde je sakra chyba?! Už jsem s rozumem v koncích :(
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
HonzaXM
Přispěvovatel
Příspěvky: 723
Registrován: 23 kvě 2014, 19:02
Bydliště: Písek

Příspěvek od HonzaXM »

A vůle ventilů máš seřízené?
Jaguar S-type 3,0, r.v.2003
Citroen XM Ambulance, 2,1TD 12V, r.v.1995
Citroen XM Musketier 3,0 V6 24V, r.v.1998
Citroen C5 break 2,0 HDi, r.v.2005
Citroen Berlingo 1,9D, r.v.2004
Citroen Berlingo 1,6 HDi, r.v.2009
Fiat Scudo 2,0 JTD, r.v.2008
A další...
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1094
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Mám, ty jsem dělal listovýma měrkama, dobu jsem se patlal s podložkama. Vačka byla 2x venku, než jsem byl spokojený. Několik původních podložek bylo nakřivo obroušených-asi na flexe a tam se blbě cokoliv měří.
Jinak motor jde na volnoběh pravidelně a celkem potichu, ale jak se mu přidá, tak začne klepat a jde to odněkud z hlavy. Že by ohnutý ventil?
Jinak kladky(INA) i řemen(Bosch) jsou fungl nové.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
honzik.habr
Přispěvovatel
Příspěvky: 103
Registrován: 24 srp 2008, 21:56
Bydliště: Dačice

Příspěvek od honzik.habr »

Není volnej pístní čep. Kdysi sem takovou zavadu na 306 1,9D měl.
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1094
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Neměl by být. Motor až do konce běhal dobře, ale shnilo těsnění pod hlavou a začal vařit. Takže srovnat hlavu a nové těsnění z TD a začalo to dělat až teď.
Na volnoběh to neklepe, až když přidáš. Vypadá to, že o sebe ťuká píst a asi sací ventil. Ale proč sakra, když motor na kolíky sedí a vše vypadá OK?!
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19273
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

tak to ti řeknu naprosto přesně
ten kdo rovnal hlavu nezapustil ventily, jestli to byl uvařenec tak byla určo prohlá dost - kolik brali ? 0,3 ? víc ?
má to na vačkovým kole oválný díry ?
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1094
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

To by znělo logicky. Kolik brali ale nevím. Vím akorát, kde majitel nechal dělat hlavu. Vařilo to už asi půl roku a pořád se dolévala voda.
Je pravda, že když jsme dělali rozvody poprvé, tak byl problém, aby kolo zastavilo přesně proti díře na kolík, že v tom místě šlo jakoby něco proti a nechtělo tam držet. Těsně před, nebo těsně za nebyl problém, ale v tom místě prostě ne. Přičítal jsem to tomu, že je vačka zrovna v blbé poloze proti hrníčku. Když se to nastartovalo poprvé, tak to byla kovárna jako starý Fiat, takže hned chcípnout. Pak kontrola rozvodů a vše OK. Znovu udělat rozvody a znovu kontrola. Už to šlo zastavit i v místě díry na kolík. Když si ručně otáčím motorem, tak jde krásně, nikde se nic neopírá, jen přemáhám kompresi.
Kolik mají být ty ventily utopené v hlavě?
Dělá to podle zvuku asi jen na 1 válci a jenom, když se přidá plyn, na volnoběh ne. Podle rozvodového diagramu motoru D9B zavírá výfuk v HÚ a sání otevírá 4 stupně za HÚ. Takže z toho usuzuju, že klepe sací ventil.
Jinak tady je nějaká fotka z netu, na které je přesně to samé vačkové kolo, co je v tomto motoru. Obrázek
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19273
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

já to dělal naposled na Partnerovi DW8 taky se mě zdálo že se to dobíhá, tam byly oválný díry na vačkvým kole 3xM8 jak má třeba OI čerpadlo, tak jsem tu vačku na těch oválech trochu vrátil a dobrý

no minimálně o tolik co ji rovnali b měli zapustit ventily, tady je to fakt hafo napřesno

jednou na fiatu Brava TD nám to taky zjebali,ale nebyl čas to řešit už tak jsme zkopli hlavu,kde bylo na pístu vidět jak jsou otištěný ventily jsem to lízl fortunou a možná to jezdí dodnes (rofl)
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1094
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

DW8 už mají jiná kola a jiný profil zubů rozvoďáku, už je stejný s 2.0 HDi. DW8 má stejnou vačku s D9B, ale na ní je náboj a na něm kolo jako na 2.0 HDi-ten starší typ na 3 šroubech na uchycení kola k náboji. Tohle tady ještě bohužel není :-(
Takže asi půjde hlava dolů a budeme řádit s fortunkou (LOL)

Edit: Už jsem to našel. Ventily mají být v hlavě utopené-sací 0,9-1,4mm a výfuk 0,5-1mm.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19273
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

já myslím že to borci sjeli do roviny a se zapuštěním si nikdo hlavu nelámal jenže tady je to fakt problém.. :roll:
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46

Příspěvek od jericho-3 »

Tady se ventily nezapouštěly, nebylo proč..je tady možnost , že hlava byla uvařená a vzala se moc a dělá to problémy. Vyndal bych zhavičky, opravdu v tichu protáčel motorem a zkoušel zjistit, zda opravdu ventil koliduje s pístem.. Pokud ano, zkusil bych vačku vrátit o zub zpátky a zkusil to znova.. Je tady ještě jedna možnost, která se stane právě, když se hlava vezme o moc a těsnění je stejné výšky, že motor mlátí /chrastí díky "většímu foru/ který vznikl nižším kompresním prostorem..Projevuje se to právě tak, že kolík na vačce je tak na půl zubu,/ u motorů jen s ryskami značky na půl zubu taky vychází/...Takže je třeba najít kompromis, nebo dát větší těsnění, což se normálně nedělá, pokud se hlava zbrousí rozumně...Na hlavě jsou totiž značky v rozích "takové kroužky", o kousek nižší než okolní plocha..Pokud tam už nejsou, je povolené ubrání v konci a nastávají tyto problémy..Protože kdoví kolikrát byla hlava broušena, je sice rovná, ale ventily jsou už u nové hlavy zapuštěny, takže to něco snese...Pamatuji, že kolikrát už brus bral i ventily, ale pořád to šlo použít. A samozřejmě vše je důležité i vůle ventilů..Takže zkus to o zub zpět a popřípadě uber for motoru , pokud bude motor moc hlučný...A pokud nenajdeš žádný odpor, zkus taky jen naklonit čerpadlo na menší for, ono to kolikrát klame...Já to odstranil tím, že jsem, koupil vyšší těsnění a neradil bych moc experimentovat s novodobými plechy na těsnění už jen proto, že klasika patrně motor přežije..Mnoho štěstí..,
nepropadat panice...
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1094
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Takže závada už je vyřešená...když jsem to zjistil, tak jsem se málem po*ral vzteky :x !!! Přivezli mi hlavu připravenou a zabalenou ve folii, s tím, že je udělaná. Je pravda, že ventilové vůle jsem musel udělat, ty nebyly, ale budiž. Rozbalili jsme jí až před montáží a dali na motor. Teď jsme hlavu sundali a na posledním válci u setrváku byla ve válci spadlá nějaká nerezová asi podložka. Bylo to rozlámané na kousky a zasekané v pístu i hlavě. Takže vydloubat zbytky nerezu a fortunkou obrousit píst a hlavu od největších kratzerů a hrbů. Naštěstí ventilová sedla zdravá a vše OK. To něco bylo spadlé za ventilem a jak jsme dělali ventilové vůle a rozvody a točili si motorem, tak to spadlo do válce a pak při běhu motoru se to rozmlátilo na kousky. Já nerezové podložky, nebo cokoliv nepoužívám, ode mne to nebylo. Do háje, to abych za chvíli po všech všechno kontroloval, už si připadám, jako u debilů!!! Fakt by mne nenapadlo, že tam může být něco spadlé, vědět to, tak hlavu otočím a vypadlo by to, pět vteřin zdržení a půl dne práce ušetřeného! Naštěstí je to auto už jen na dojetí, ještě 1, max. 2 STK a pak se to rozpadne na prach. Majitel ani nenadával. Jediné, co přežije bude asi motor :D
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46

Příspěvek od jericho-3 »

Aspoň to, člověk by měl používat heslo DŮVĚŘUJ, ALE PROVĚŘUJ..Sám jsem mnohokrát takto naskočil.. :)
nepropadat panice...
Uživatelský avatar
Tomas.cz
Aktivista
Příspěvky: 14261
Registrován: 06 dub 2006, 13:37
Bydliště: Praha

Příspěvek od Tomas.cz »

Mě takhle opravovali hlavu na Xantii motor XUD a záslepku olejového kanálu která ho uzavírá směrem do rozvodů dali pryč a naopak jí dali na druhou stranu olejového kanálu směrem do vakuovky.
Zkrátka vakuovka by se nemazala, zato bylo olej tekl do rozvodů, když jsem se jim zmínil tak byla jen arogantní odpověď "vidíte, jak jste šikovnej"...
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19273
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

vidím že je to všude stejný...
P406 1.8i jak to rovnali zajebali ventilek v kanálu co drží olej aby nestíkal od vačky dolů...plnej špon,nešlo to viddět, po startu to chvíli jelo,pak se zadřela vačka a vzápětí se to potkalo... :x takže celý znova
když jsem mu to říkal tak prej to si musíte všechno zkontrolovat....jo,měl částečně pravdu,beru,ale dělají to léta tak mohl ztratit slovo..
Odpovědět

Zpět na „Peugeot“