Prosím o radu s následujícím problémem:
OI 1,8T combi, r.v. 2001, najeto cca 120.000. Při jízdě se ozývá přerušované "chroupání" od přední nápravy. Zvuk bych možná přirovnal ke dření, má různou intenzitu, od nepostřehnutelné až po jasně slyšitelnou třeba i při běhu větráku topení. Frekvence přerušování je přitom shodná s frekvencí otáčení kol (po určitou část otáčky dře, pak ztichne). Nejvíc se projevuje při přímé jízdě na neutrál (nebo s plynem tak, aby motor ani nezabíral, ani nebrzdil); jakmile přidám nebo i jen nepatrně přibrzdím (motorem nebo nožní brzdou), zvuk zmizí. Stejně tak zmizí při zatáčení (už při malé výchylce volantu). "Chroupání" je v okamžiku svého projevu malinko cítit i ve volantu.
Nezáleží přitom na rychlosti jízdy, chroupání se ozývá od vyšších rychlostí až do zastavení (popojíždím-li bez motoru krokem - nejlépe z malého kopce - je krásně slyšet).
Předtím jsem už delší dobu pozoroval lehké vibrace v řízení, jak při normální jízdě, tak i (a to výrazněji) při brzdění. To se nyní po objevení se toho "chroupání" paradoxně zlepšilo.
Dnes byl vůz na zvedáku u automechanika - ten po předchozí zkušební jízdě mluvil o převodovce (diferenciálu), vizuální prohlídkou nápravy nikde nic nenašel. V autorizovaném servisu při následné konzultaci (ve voze nejeli, pouze ústní popis odpovídající tomu výše) pak zase nejvíc zmiňovali stejnoběžný kloub. Já s ohledem na předchozí vibrace v řízení spojené s brzděním zase pořád podezřívám přední brzdy. Je fakt, že kotouče mají trochu "mapy" z důlkové rzi (moc nejezdím), ale na druhou stranu na zvedáku se vše (poháněné rukama) točilo naprosto potichu a bez odporu.
Mechanikovi byla podezřelá údajně větší vůle v diferenciálu při protiběžném pootáčení předními koly...
Díky za rady a odborné názory.
OI - hluk - chroupání od přední nápravy
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Chroupání - vyřešeno
Tak si odpovím sám:
příčina byla nakonec úplně banální - nedostatečně nedotažené pravé kolo, které se "mikroposouvalo" po náboji, resp. vlastně povrchu středu brzdového kotouče - no a to dělalo ty zvuky. Logicky nejvíc v přímém směru a bez akcelerace/decelerace, protože kolo v takovém režimu nedrží "vzpříčením" a může se volně pohybovat v rámci nějaké vůle.
Velkým pomocníkem byl i elektronický stetoskop vlastní konstrukce, kdy se jednoznačně potvrdil zdroj hluku v pravém kole a to nejvíc v oblasti náboje. I když je pravda, že při pořádné základní kontrole by ani nebyl potřeba
příčina byla nakonec úplně banální - nedostatečně nedotažené pravé kolo, které se "mikroposouvalo" po náboji, resp. vlastně povrchu středu brzdového kotouče - no a to dělalo ty zvuky. Logicky nejvíc v přímém směru a bez akcelerace/decelerace, protože kolo v takovém režimu nedrží "vzpříčením" a může se volně pohybovat v rámci nějaké vůle.
Velkým pomocníkem byl i elektronický stetoskop vlastní konstrukce, kdy se jednoznačně potvrdil zdroj hluku v pravém kole a to nejvíc v oblasti náboje. I když je pravda, že při pořádné základní kontrole by ani nebyl potřeba
