1.9TDI 81kw vs. 1.6 77kw

co se jinam nevešlo/nehodilo - ohledně aut

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

To tonyjack:
Vůbec se neomlouvej, není k tomu žádný důvod :wink:. Diskutujeme a vyměňujeme si názory a poznatky, případně zkušenosti - o to přece na diskusních fórech jde především, ne? :wink:.
Prostě ses řídil údajem v TP vozu a na víčku nádrže - to je celkem logické a udělal by to asi každý uživatel svého vozu. Určitě bych tak postupoval i já v případě, že bych nevěděl, že to může být špatně. Navíc pravděpodobnost, že by oba údaje - jak v TP, tak na víčku nádrže - byly chybné, je malá (nicméně, jak je vidět v tomto případě, i mistr tesař se může utnout dvakrát ve stejné věci).
Jen jsem se snažil Ti říct, že ne vše, co je psáno v TP, případně na víčku nádrže, je vždycky správně - v tomto případě se to potvrdilo.

Konkrétně u tohoto motoru je předepsáno palivo 98 oktanů pravděpodobně pouze z důvodu vysokého kompresního poměru 11,5:1. Takto "tvrdý" motor se pro běžné 95-oktanové palivo velmi špatně odlaďuje, protože především korekční křivky datových polí předstihu jsou úzké. Proto se volí vyšší oktanové číslo, aby datová pole mohla být širší a bylo tak víc prostoru ke korekcím za provozu (snímačem klepání) .
Pokud budeš od této chvíle tankovat vysokooktanový benzin 98 oktanů případně více, určitě pocítíš vyšší pružnost motoru, zejména v nižších a středních otáčkách a důsledkem toho možné mírné snížení spotřeby. Motor totiž díky předepsanému palivu bude pracovat tak, jak by se od něho očekávalo.
98-oktanový benzin je klasický benzin s přídavkem aditiv pro zvýšení oktanového čísla. To je fakt, který Ti potvrdí každý, kdo se pohybuje v petrolejářském průmyslu. Proto máš samozřejmě možnost i nadále tankovat benzin 95 oktanů, ale doporučil bych přidat do nádrže nějaký přípravek na zvýšení oktanového čísla (Octane Booster nebo něco podobného). Těchto přípravků je na trhu celá řada a mnohdy jejich použití vyjde levněji a účelněji, než tankování "předraženého" plnotučného benzinu.

Věc se má tak: Když má motor předepsáno palivo o určitém oktanovém čísle a Ty mu ho dáš, motor má správné a optimální provozní parametry a spotřebu. Pokud budeš používat o třídu nižší benzin (tedy místo 98 oktanů 95 nebo místo 95 oktanů 91), motor samozřejmě bude pracovat taky, ovšem v některých provozních režimech se může projevit sníženým výkonem a vyšší spotřebou. Horší situace by mohla nastat, kdybys do motoru, kde je předpis 98 oktanového paliva, tankoval palivo o dvě třídy nižší, tedy 91 oktanů. Tam už by při dlouhodobějším používání hrozilo poškození motoru.


Konkrétně tyto motory 1,6/16V 77kW, o kterých se bavíme, jsou motory konstruované do vysokých otáček. Čtyřventilová technologie, vysoký kompresní poměr a střechovitý spalovací prostor s příčným plněním předurčují tyto motory pro vysoké otáčky. Ostatně i z údajů o maximu točivého momentu to vyplývá - maximální hodnota točivého momentu těchto motorů je na otáčkách 4500 rpm, což je nezvykle vysoko. Pokud bys chtěl takový motor opravdu prohánět a využívat jeho maximální dynamiku, je nutné jej roztáčet minimálně nad 4000 rpm, protože teprve při těchto otáčkách se probouzí.



To Bóďa:
Svou nemístnou kritiku na mou adresu sis mohl odpustit. Ne každý má po ruce skener, aby mohl příslušné informace ofotit a vložit sem jako důkaz. Předpokládal jsem tedy, že když své důveryhodné zdroje pouze vyjmenuji, bude to pro začátek stačit.
Ano, benzin s 95 oktany jistě použít smí, ale (a to je uvedeno v závorce toho, co jsi sám napsal) za cenu snížení výkonu motoru. A to jistě správné není. Lze tedy říci, že palivo 95 oktanů je vhodné použít pouze alternativně, česky řečeno "nemám-li možnost použít palivo předepsané". Například v případě, že potřebuji nutně doplnit palivo a dojet domů, ale na dané čerpací stanici 98-oktanové palivo nemají. Dlouhodobé používání paliva 95 oktanů u tohoto motoru rozhodně doporučit nelze.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Bóďa
Aktivista
Příspěvky: 2633
Registrován: 23 led 2006, 07:43
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bóďa »

To jsem si tedy odpustit nemohl.
Nechápu, proč se do lidí navážíš. Ne každý se v autech vyzná.
Scházejí se tu lidé různých profesí proto, že je spojuje TDI. A třeba pro cukráře, nebo malíře je všechno nové a může jim pochopení trvat déle.
Takže jestli nemáš trpělivost to vysvětlovat, nech to být.
A jestli si stojíš za tím, že je chyba na víčku, v TP i v manuálu, tak si mě rozesmál.
Rozhodně není 95-ka na dojetí.
Můžeš ho používat pořád, bez jakéhokoliv poškození motoru.
Uživatelskou příručku bych bral jako směrodatnou, jak jinak se člověk dozví, jak auto používat?
MORE POWER?
DIESELPOWER!
Touran 2.0TDI Freestyle Dieselpowe®
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Bóďa píše:Uživatelskou příručku bych bral jako směrodatnou, jak jinak se člověk dozví, jak auto používat?
V uživatelské příručce je uvedeno používání paliva s oktanovým číslem 98.





Bóďa píše:Můžeš ho používat pořád, bez jakéhokoliv poškození motoru.
Asi neumíš číst. Kdybys totiž četl můj předchozí příspěvek pořádně, zjistil bys, že nic takového jsem nenapsal. Pouze jsem uvedl, že motor se může projevit sníženým výkonem a vyšší spotřebou.





Bóďa píše:A jestli si stojíš za tím, že je chyba na víčku, v TP i v manuálu, tak si mě rozesmál.
Na víčku a v TP chybu má, to je bezesporu. V manuálu je to správně (vždyť manuál tonyjack sám ofotil a uveřejnil v tomto příspěvku). V TP by měl mít uvedeno palivo 98 oktanů a na víčku nálepku s nápisem 98/95 - pak by bylo vše v pořádku.
Teď by ovšem mohla nastat dost nepříjemná situace. Představ si, že by auto užíval jeho majitel podle nálepky na víčku nádrže. Trvale bude tankovat palivo 95 oktanů (což sice není úplně v pořádku, ale teoreticky se nic tak strašného neděje), ale v případě nouze podle nálepky může použít i palivo 91 oktanů. Do tohoto motoru, kam jednoznačně patří 98-oktanové palivo, prostě devadesátjednička NESMÍ v žádném případě!!! A přesto by se nyní mohlo stát, že by 91-oktanové palivo mohl někdo natankovat a vlastně by podle nálepky na víčku postupoval správně. A průser jako vrata je na světě.....




Pokud je od výrobce uvedeno 98/95 (případně 95/91), pak to vždy znamená, že první uvedené číslo je základní palivo, druhé číslo pak palivo alternativně použitelné. Motor se rozhodně nepoškodí, ale tak nějak to není ono. Motor nikdy nepojede tak, jak by jel, kdyby spaloval předepsané palivo.
Ty bys do Octavie 1,8T s výkonem 150 koní natankoval benzin 91 oktanů??? Určitě ne, že? A přitom jako alternativní palivo dovoleno jest (výrobce u tohoto motoru uvádí 95/91). Takže asi tak.....
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
tonyjack
Nováček
Příspěvky: 19
Registrován: 30 led 2010, 09:50
Odpovědi: 0

Příspěvek od tonyjack »

Nehádajte sa tu páni veď ide o HO..O . Pozývam Vás , ak prídete niekedy na Slovensko , na pivo ;) PS: sranda je ,že v užívateľskej príručke mám tiež napísané: Benzín-Technické údaje- viď víčko palivovej nádrže! PPS: ďalšie čo som si všimol je množstvo oleja v G4 -3,2l a u mňa 4,5l ??
Naposledy upravil(a) tonyjack dne 14 úno 2010, 19:16, celkem upraveno 1 x.
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

My se nehádáme (tedy já rozhodně ne) - jen chci uvést věci na pravou míru, nic víc a nic méně :wink:.

Množství oleje může být dáno tvarem olejové vany, případně přítomností olejového chladiče.

Občas se stane, že dva identické motory se stejnými kódy, ale v jiných vozech, mají jiné množství oleje. U VW je to celkem častý jev.


P.S. Pozvání na pivo rád přijímám (jen nevím, kdy budu mít cestu na Slovensko..... :-().
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
tonyjack
Nováček
Příspěvky: 19
Registrován: 30 led 2010, 09:50
Odpovědi: 0

Příspěvek od tonyjack »

Ešte jedna vec,to ,čo som prefotil nie je z Leona ,to je manuál Ako na to G4 / Bora . Preto som sa Ťa snažil presvedčiť o 95 okt. benzíne , lebo v užívatelskej príručke nie je nikde uvedené koľko oktánový benzín mám tankovať. Jeden udaj- víčko pal. nádrže a druhý údaj je -Bezolovnatý benzín musí spĺňať normu DIN EN 228 , Super 98 RON / Normal 95 RON . Iba toto!!!! Na to , že je toto fórum o diesloch sa ospravedlňujem Všetkým , že tu riešim benzín!! Nikde inde,nikto nechcel poradiť!!
Bóďa
Aktivista
Příspěvky: 2633
Registrován: 23 led 2006, 07:43
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bóďa »

tonyjack psal, že má v návodu 95 oktanů.
Ty tvrdíš, že výhradně 98?
Obrázek
MORE POWER?
DIESELPOWER!
Touran 2.0TDI Freestyle Dieselpowe®
mvolesko2
Přispěvovatel
Příspěvky: 276
Registrován: 14 zář 2008, 16:15
Odpovědi: 0

Příspěvek od mvolesko2 »

Marek77: teoretik si dobrej, s praxi to asi bude horsi co ? :) mimochodem Leona 1.6 16V mame v rodine najeto 180tkm od noveho auta, jezdi jen na N95, co se tyka udrzby motoru, menili se jen zapalovaci civky coz byla chybna serie civek a jinak se meni jen olej, a asi 2x se cistila klapka, jinak nic, takze muj poznatek se rozchazi s tvim tvrzenim ze N95 doporucit neleze
MAHA LPS3000 4X4 DYNO
Nejlepsi palivo je CH4 !
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46
Odpovědi: 0

Příspěvek od jericho-3 »

Mám známého,který si koupil VOLVO s motorem MITSUBISHI GDI což je první přimý vstřik paliva,který má i svá ůskalí..Mitsubishi má jezdit na 98 benzin a Volvu/s identickým motorem/ má podle TP stačit benzin 95 oktanů... .Odborná literatura uvádí ,že při užívání /dlouhodobém/ benzinu 95 hlavně v městském provozu/nastanou na motoru nevratné změny ....Známý jezdí hlavně po městě a pochopitelně na mé rady kupovat 98 benzin neslyší,protože nechápe o čem mluvím...Asi to není případ VW,o kterém jste psali,ale trochu nechápu,proč se do výroby motorů tohoto typu pustily..Toto GDI jede jako auta ze 70.let a žere hanba mluvit...Takže PROČ?Aby ohromili konkurenci a neznalého zákazníka,kterému neřeknou,že tento motor je vhodný na dálniční provoz a ne do zácpy na cestě do práce...?
nepropadat panice...
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

mvolesko2 píše:Marek77: teoretik si dobrej, s praxi to asi bude horsi co ? :) mimochodem Leona 1.6 16V mame v rodine najeto 180tkm od noveho auta, jezdi jen na N95, co se tyka udrzby motoru, menili se jen zapalovaci civky coz byla chybna serie civek a jinak se meni jen olej, a asi 2x se cistila klapka, jinak nic, takze muj poznatek se rozchazi s tvim tvrzenim ze N95 doporucit neleze
A zkusil jsi tam někdy dát předepsané palivo, tedy 98 oktanů? Zkus to, budeš překvapený :wink:.

Všimni si, že jsem nenapsal, že používání paliva 95 oktanů v tomto motoru je špatné. Pouze jsem napsal, že v určitých režimech může motor vykazovat nižší výkonové parametry a vyšší spotřebu. Pokud to ovšem nemáš s čím srovnat (protože na 95-ku patrně jezdíš trvale), je zbytečné Ti něco vykládat. A právě proto, že palivo s nižším než předepsaným oktanovým číslem může někdy způsobovat jisté problémy, jeho trvalé používání nelze doporučit (ale není to špatně!!!).


Znám ve svém okolí pět lidí, kteří mají Fabii 1,4/16V s výkonem 74kW (kód 2xAUB a 3xBBZ). Tato motorizace má rovněž předepsané palivo 98 oktanů (tedy 98/95). Na všech pěti vozech dělám servis (dva jsou služební vozy s více jak 150.000 km, resp. 220.000 km). Všichni uživatelé jezdili na 95-oktanový benzin (ze zvyku a nebo proto, že stejně jako Ty si mysleli, že to stačí a že není problém). Dá se říci, že byli se svými stroji spokojeni a neviděli v ničem problém. Jejich vozy jim řadu let spolehlivě fungují a nic negativního s motorem se nikomu z nich nestalo.
Dva z nich na základě mého upozornění zkusili tankovat předepsané palivo 98 oktanů. Jaké bylo jejich překvapení, když zjistili, že jejich motor umí slušně zrychlovat i v nižších a středních otáčkách? Předtím totiž jejich motor pod otáčkami 3500 rpm žalostně nejel a teď letěl jak vítr. A čímpak to asi bylo??? :-)


Osobně jezdím s naftou a nikdy jsem auto s benzinovým motorem, kde by byl předepsán N98, neměl. Prakticky mám však vyzkoušeno, že v bývalém služebním Golfu s motorem 1,6/16V AZD se na N95 jezdilo taky, přestože základním palivem jak víme má být N98. Podle mého názoru to nejelo dobře, přestože třeba našemu řediteli to připadalo v pořádku. Říďa s tím totiž zpravidla coural po městě, zatímco mne posílali na veletrhy, školení a projektová setkání, čili na štreky. Motor se musel opravdu hodně vytáčet, v otáčkách pod 3500 rpm to prostě nejelo, a spotřeba byla skutečně vysoká (dálka přes osm, couračky i ke dvanácti litrům). Po přechodu na N98 se spotřeba nijak zásadně nezměnila (na couračky asi o litr níže, dálky nastejno), ale pružnost v nižších a středních otáčkách se změnila dosti výrazně.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
m_toy
Přispěvovatel
Příspěvky: 670
Registrován: 21 led 2009, 21:14
Odpovědi: 0
Bydliště: Kroměříž

Příspěvek od m_toy »

Normálně do svýho tankuju 98. Zkoušel jsem několikrát natankovat plnou 95, nebo i 100 oct. benzín a moc velký rozdíl to teda není. Skoro to nejde poznat. To už poznám víc, když si tam sednou 2 lidi.
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

U turba to tak nápadný rozdíl není.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Bóďa
Aktivista
Příspěvky: 2633
Registrován: 23 led 2006, 07:43
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bóďa »

Tak proč si napsal tohle-
Dlouhodobé používání paliva 95 oktanů u tohoto motoru rozhodně doporučit nelze.
Žádný ofocený manuál tady nevidím... :roll: ( kromě toho ode mne )
Ty si se oháněl manuálem ke G4, tak jsem ho ofotil. A je tam 98/95.
Laskavě si to celé po sobě přečti.
Je NESMYSL, aby výrobce svolil k používání paliva, které může motoru způsobovat sebemenší problémy.
MORE POWER?
DIESELPOWER!
Touran 2.0TDI Freestyle Dieselpowe®
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Takže já to zopakuji naposledy, aby i retardovaní vše jasně pochopili:

Nikdy jsem nenapsal, že by používání paliva N95 v motoru, kde je předepsáno palivo N98, mohlo způsobit motoru nějaké problémy!!! Najdi mi tu jedinou zmínku o tom, že bych něco v tom smyslu napsal!!!

Napsal jsem pouze, že při použití takového paliva může motor v určitých provozních režimech vykazovat nižší výkonové parametry a vyšší spotřebu. Toto připouští i výrobce a jasně to vždy v manuálu uvádí (mit geringer Leistungsminderung = s mírným snížením výkonu). Laskavě se podívej na ofocenou stránku z manuálu od Tebe - je to tam uvedeno vpravo dole pod poznámkou 1).
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Bóďa
Aktivista
Příspěvky: 2633
Registrován: 23 led 2006, 07:43
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bóďa »

15.02.2010 09:03-
A právě proto, že palivo s nižším než předepsaným oktanovým číslem může někdy způsobovat jisté problémy, jeho trvalé používání nelze doporučit
Ještě něco?
A nezapomeň rychle předcházející příspěvky upravit... :roll:
MORE POWER?
DIESELPOWER!
Touran 2.0TDI Freestyle Dieselpowe®
Odpovědět

Zpět na „Diskuze o autech“