dávka paliva vs. otáčky volnoběhu ? - AFN

VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

arlie
Přispěvovatel
Příspěvky: 703
Registrován: 01 led 2011, 21:08
Odpovědi: 0
Bydliště: Hnátnice

Příspěvek od arlie »

eclipsse píše:ARLIE.Takze ak to dobre chapem,tak ja len poviem riadiacke ze to co dava (dajme tomu 5mg v reale) je napriklad 9 mg vo vagu?Teda vo vagu nastavim 9mg ale v reale to bude stale len 5mg?Skutocne mnozstvo davky sa nezmeni?Len cislo vo vagu?Ale ak je to takto,tak potom vagom s davkou paliva vobec nepohnem.Ak to zle chapem podla toho co si napisal oprav ma prosim
V reálu se změní, ale podle mě né o tolik. To už by se zjistilo přímo měřením na čerpadle. Tím že jí řekneš, že je to 9mg, tak ona by měla reálnou dávku snížit, pač je pro ni 9 mg na volnoběh zbytečně moc.
Audi A6 Avant 3.0 tdi ASB
eclipsse
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 22 srp 2011, 21:14
Odpovědi: 0
Bydliště: Nitra

Příspěvek od eclipsse »

Aha uz to chapem,takze ked ja zadam napr. 3mg ona to vyhodnoti ako malo a v reale nariadi bohatsiu zmes.
arlie
Přispěvovatel
Příspěvky: 703
Registrován: 01 led 2011, 21:08
Odpovědi: 0
Bydliště: Hnátnice

Příspěvek od arlie »

eclipsse píše:Aha uz to chapem,takze ked ja zadam napr. 3mg ona to vyhodnoti ako malo a v reale nariadi bohatsiu zmes.
Přesně tak. A to samé naopak. Když dáš třeba 8mg, tak máš chudou směs.
Občas neumím něco vysvětlit, takže omluv moje okecávání. Ty jsi to napsal jasně a stručně ;).
Akorát ta hodnota (5ti místná) se nastavuje opačně. Když chceš co nejvíc mg(chudou směs), tak zmenšuješ hodnotu.
Pokud ti nebude stačit rozsah co nabízí Vag, tak se to dá nastavit mechanicky na čerpadle. Pokud máš ovládáné elektrikou, tak to vím jak.
Audi A6 Avant 3.0 tdi ASB
leguan
Aktivista
Příspěvky: 2028
Registrován: 11 črc 2010, 15:53
Odpovědi: 0
Bydliště: pelhřimov

Příspěvek od leguan »

PROTO JE PŘI NIŽŠÍ HODNOTĚ VE VAGU LEPŠÍ ODEZVA NA PLYN
Tiguan 2 2.0 tdi
eclipsse
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 22 srp 2011, 21:14
Odpovědi: 0
Bydliště: Nitra

Příspěvek od eclipsse »

Ja som rad ze sa to snazis vysvetlit vsetkym koho to zaujima a podelis sa so svojimy skusenostamy.Ja ti za to velmy dakujem.Takze zrnutie,ked budem napr. zmensovat 5 miestne cislo vo vagu,tak bude v reale zmes chdobnejsia a naopak,ked budem zvacsovat tak aj zmes bude bohatsia.Super zase mam o vyznamny poznatok vdaka tebe viac.To ako nastavit riucne elektricke cerpadlo viem,to uz som nastudoval :)
arlie
Přispěvovatel
Příspěvky: 703
Registrován: 01 led 2011, 21:08
Odpovědi: 0
Bydliště: Hnátnice

Příspěvek od arlie »

eclipsse píše:Ja som rad ze sa to snazis vysvetlit vsetkym koho to zaujima a podelis sa so svojimy skusenostamy.Ja ti za to velmy dakujem.Takze zrnutie,ked budem napr. zmensovat 5 miestne cislo vo vagu,tak bude v reale zmes chdobnejsia a naopak,ked budem zvacsovat tak aj zmes bude bohatsia.Super zase mam o vyznamny poznatok vdaka tebe viac.To ako nastavit riucne elektricke cerpadlo viem,to uz som nastudoval :)
Přesně tak!
Ono to na první pohled klame. Ty snížíš hodnotu a ona dávka na vagu stoupá, ale ve skutečnosti klesá :D :D
Audi A6 Avant 3.0 tdi ASB
prka
Aktivista
Příspěvky: 1144
Registrován: 18 pro 2007, 18:16
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od prka »

Jelikož se stále objevují nejasnosti kolem "volnoběžné dávky" a množství vstřikovaného paliva v závislosti na této dávce, pokusím se malinko objasnit tyto vztahy.
Množství vstřikovaného paliva do motoru zajišťuje nastavovač množství paliva N 146 dle požadavku ŘJ motoru, která na základě signálu od plynového pedálu, otáček motoru, datových polí a dalších korekčních hodnot,vypočítá velikost potřebné vstřikované dávky a pošle tuto vypočítanou hodnotu ve formě napětí do N 146. Nastavovač množství paliva,který je umístěn v horní části čerpadla pak přes otočný hřídel s excentricky umístěným kulovým kloubem posouvá regulačním šoupátkem na rozdělovacím pístu čerpadla a tím zajišťuje potřebné množství paliva pro motor v daném režimu.
Výrobce na základě mnoha faktorů/výkon,spotřeba,emise atd./ stanoví pro daný motor "optimální" volnoběžnou dávku a volnoběžné otáčky. Ty potom na daném vstřikovacím čerpadle motoru nastaví. Při takto nastavených parametrech by motor měl pracovat "optimálně" a skutečná spotřeba by se měla shodovat se spotřebou udávanou na palubním počítači. Změníme-li základní volnoběžnou dávku, kterou odečteme na VAGu a to buď posunutím N 146 nebo elektricky ve VAGu na nižší nebo vyšší číslo, bude do motoru vstřikováno více nebo méně paliva v celém rozsahu otáček a směs ve válcích bude také bohatější nebo chudší v celém rozsahu otáček. Množství vstřikovaného paliva na volnoběhu se téměř nezmění, protože pohneme-li nastavovačem množství paliva /mechanicky nebo ve VAGu/, změní se množství vstřikovaného paliva do motoru a to se projeví na změně otáček motoru. ŘJ však na to okamžitě zareaguje a pomocí N 146 změní otáčky na hodnotu volnoběžných ot. nastavených v ŘJ.
V praxi to vypadá následovně: Motor mám na pracovní teplotě, VAG mi ukazuje volnoběžnou dávku např. 5.0 mg/H. Chci zvýšit množství paliva vstřikovaného do motoru v celém rozsahu ot. /zvýšit bohatost směsi/- povolím "přiměřeně" šrouby N 146 a ťuknu mírně do N 146 směrem od rozvodů, abych ho posunul asi o 0.1mm. Posunutím N 146 posunu zároveň regulační šoupátko o stejnou hodnotu. Tím dojde k vstříknutí většího množství paliva do motoru a motor zvyšuje otáčky. Okamžitě však zapracuje ŘJ a přes N 146 posune otočením hřídele doleva reg. šoupátko o 0.1mm zpět a sníží ot. na nastavené. Na VAGu pak odečtu voln. dávku např. 4.2 mg/H, protože snímač umístěný na otočném hřídeli /G 149/ informuje ŘJ, že hřídel je natočen v poloze odpovídající vstřikované dávce 4.2 mg/H, ale do motoru je vstřikováno ve skutečnosti 5.0 mg/H.
Se zvyšujícími se otáčkami vstřikuje čerpadlo množství dle datového pole a korekcí vypočítaných ŘJ, ale vždy více o již uvedenou korekci. K menší vstřikované dávce /podle ŘJ/ zabezpečí ŘJ i menší množství vzduchu a tím dojde k dalšímu obohacení směsi. Menší vstřikované dávce /podle ŘJ/ bude odpovídat také menší spotřeba na palubním počítači, která bude nižší než skutečná.
Udělám-li korekci volnoběžné dávky na druhou stranu/zvětším číslo ve VAGu ať již mechanicky nebo elektricky/, bude situace opačná.
Provozem bude docházet k opotřebení vysokotlaké části čerpadla a vstřikované množství do motoru bude stále nižší. Poznám to podle volnoběžné dávky. Pokud jsem do firemního nastavení nezasahoval, bude se tato dávka při odečtení na VAGu zvětšovat. S tím bude také spojena zhoršená startovatelnost motoru jak za studena tak za tepla.
Octavia I 1.9TDI 81Kw AHF r.v.2000
Octávia I 1,9TDI ASV r.v. 2003 chip
Uživatelský avatar
milansilvia
Přispěvovatel
Příspěvky: 597
Registrován: 26 lis 2008, 16:23
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice

Příspěvek od milansilvia »

Treba to napísať jednoducho. Zo znižovaním defaul čísla vo vagu sa tzv. obohacuje zmes a auto ide lepšie po plyne. To ako to tu niekto zložito popisuje nikomu nepomôže.... (LOL)
VW GOLF 4 1,9 TDI AHF 81 KW EGR OFF zatiaľ séria
SEAT TOLEDO 1L, AFN 81KW, EGR OFF, KAT OFF
josef10
Aktivista
Příspěvky: 1181
Registrován: 29 led 2010, 22:01
Odpovědi: 0

Příspěvek od josef10 »

a co se deje, kdyz zvysis na max hodnotu predvstrik- startovaci davku v kanale 5?
leguan
Aktivista
Příspěvky: 2028
Registrován: 11 črc 2010, 15:53
Odpovědi: 0
Bydliště: pelhřimov

Příspěvek od leguan »

zvyšení startovací davky ma vliv pouze na start -vice paliva
Tiguan 2 2.0 tdi
FandaTDI
Aktivista
Příspěvky: 1383
Registrován: 29 kvě 2007, 19:54
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha-západ

Příspěvek od FandaTDI »

milansilvia - někomu to takhle polopaticky třeba pomůže ;) ... a někomu ani to ne (noteeth) - čimž mam na mysli, že prka toho tady o tom napsal víc než někteří jiní, ale pořád si nejsem jistej, jakou roli tam hraje ta druhá skupina, ale mělo by to tim pádem bejt asi tak, že při zvýšení voln. ot. ve druhý skupině by měla bohatost zůstat stejná, ale přitom mi přijde, že "klape trochu hruběji/detonačněji" a má chuť jít do otáček trochu míň než když zároveň o málo snížim hodnotu v první skupině, ale ... to je docela prekérní situace s "oblbnutou" váhou (dioda), protože v otáčkách bych potřeboval spíš chudší směs, což bych měl docílit zvýšením hodnoty v první skupině, ale pak bych řekl, že je ten zvýšenej volnoběh zas "traktorovatější/dunivější" a neni mi jasný, proč provozem s chudší směsí dochází k opotřebení vysokotlaký části čerpadla a proč to ovlivňuje i startovací dávku, kterou by měl řešit kanál 5, jak nadhodil josef10 (crazy) ... tak babo raď
pašíkombi AFN B597
prka
Aktivista
Příspěvky: 1144
Registrován: 18 pro 2007, 18:16
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od prka »

milansilvia píše:Treba to napísať jednoducho. Zo znižovaním defaul čísla vo vagu sa tzv. obohacuje zmes a auto ide lepšie po plyne. To ako to tu niekto zložito popisuje nikomu nepomôže.... (LOL)
Milane, snažil jsem se vysvětlit co nejjednodušeji jak to funguje, aby Ti, kterým to není jasné, lepe chápali souvislosti mezi zásahem do seřízení a následnou odezvou čerpadla.
Když jsem před léty sháněl zde na fóru informace kolem volnoběžné dávky, tak jsem přečetl všechny články týkající se tohoto tématu/strávil jsem u počítače mnoho hodin/, ale takovéto informace jsem se nedozvěděl. Byl bych tenkrát za ně moc vděčný.
Tobě Milane asi opravdu nepomůže, zda to někdo napíše jednoduše nebo složitě, protože ARLIE Ti již o stránku dříve vysvětlil, že Tvé výše citované vyjádření není pravdivé, ale opak je pravdou.
Octavia I 1.9TDI 81Kw AHF r.v.2000
Octávia I 1,9TDI ASV r.v. 2003 chip
prka
Aktivista
Příspěvky: 1144
Registrován: 18 pro 2007, 18:16
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od prka »

FandaTDI píše:milansilvia - někomu to takhle polopaticky třeba pomůže ;) ... a někomu ani to ne (noteeth) - čimž mam na mysli, že prka toho tady o tom napsal víc než někteří jiní, ale pořád si nejsem jistej, jakou roli tam hraje ta druhá skupina, ale mělo by to tim pádem bejt asi tak, že při zvýšení voln. ot. ve druhý skupině by měla bohatost zůstat stejná, ale přitom mi přijde, že "klape trochu hruběji/detonačněji" a má chuť jít do otáček trochu míň než když zároveň o málo snížim hodnotu v první skupině, ale ... to je docela prekérní situace s "oblbnutou" váhou (dioda), protože v otáčkách bych potřeboval spíš chudší směs, což bych měl docílit zvýšením hodnoty v první skupině, ale pak bych řekl, že je ten zvýšenej volnoběh zas "traktorovatější/dunivější" a neni mi jasný, proč provozem s chudší směsí dochází k opotřebení vysokotlaký části čerpadla a proč to ovlivňuje i startovací dávku, kterou by měl řešit kanál 5, jak nadhodil josef10 (crazy) ... tak babo raď
1. Pokud nebude motor nějak "čipován", tak by při zvyšování nebo snižování otáček volnoběhu pomocí "2. kanálu" k žádné výrazné změně v chodu motoru nemělo dojít. Bude se však měnit volnoběžná dávka /pro různé ot. je datovým polem přiřazena i různá dávka/. Například: Mám-li u mého motoru v popisu ot. volnoběhu 903, voln. dávku 5.0 mg/H a snížím ot. volnoběhu na 882, tak mi stoupne voln. dávka na 5.4 mg/H. To je však normální /takhle je to pro motor optimální/. Jak správně píšeš, ke změně "bohatosti směsi" v našem slova smyslu nedojde. Dojde k ní až tehdy, když při stejných ot. volnoběhu nastavím pomocí "1. kanálu" jinou voln. dávku. Teprve nyní může mít motor jiný chod. Můžu se o tom přesvědčit např. v bloku naměřených hodnot č.13, kde jsou korekce vstřik. množství pro jednotlivé válce, pro udržení rovnoměrného volnoběhu. Pokud však mám voln. dávku v toleranci stanovené výrobcem /3-9mg/, tak by měl být bezproblémový. Změním-li voln. dávku, bude pak v celém rozsahu ot. až do maximálních rozdíl v bohatosti směsi oproti "fabrickému" nastavení voln. dávky.
2. Opotřebení vysokotlaké části provozem bylo myšleno s ohledem na množství najetých kilometrů, ne na malou nebo velkou voln. dávku /měl jsem asi udělat výraznější odstavec/. Byla to jen informace, že časem /velkým množstvím najetý kilometrů/ se bude nastavená voln. dávka/číslo, které přečtu na VAGu/ zvětšovat a motor bude dostávat čím dál chudší směs.
3. Čím bude voln.dávka větší/číslo, které přečtu na VAGu/, tím budou starty horší, protože do motoru půjde méně paliva. Nejlepší starty budou tehdy, když bude toto číslo co nejmenší/jak povoluje výrobce/.
Octavia I 1.9TDI 81Kw AHF r.v.2000
Octávia I 1,9TDI ASV r.v. 2003 chip
Diablo_666CZ
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 05 kvě 2011, 15:14
Odpovědi: 0

Příspěvek od Diablo_666CZ »

prka:Je to dobrý jen to rozepiš,z těch krátkých nedovětků stejně nikdo nic pořádně nepochopí.
eclipsse
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 22 srp 2011, 21:14
Odpovědi: 0
Bydliště: Nitra

Příspěvek od eclipsse »

Takze moj poznatok-mal som dost nepravidelny volnobeh,tak som skusal upravit davku paliva na volnobeh a aj volnobezne otacky cez VAG.Original bola davka nastavena na cca 4,4 mg a otacky 903.Tak som skusal menit obe hodnoty a dosiel som k zaveru:Adaptacne cislo davky som zdvyhol na maximalne mozne cislo 32784,v mg to bolo 3,6mg cca a otacky som nechal na povodnych 903.Motor sa na volnobeh dost skludnil a jazda je znatelne sviznejsia,takze polda tohto poznatku sa zmenila davka paliva v celom rozsahu otacok,nie len na volnobeh.Spotrebu na volnobeh VAG ukazuje 0,39l/h pri predvstreku 1,7 stupna,co je trosku viac ako by malo byt,ale to este doladim.Realna spotreba podla palubaku sla dolu cca o 0,5litra.Este aby som nezabudol,nastavil som aj EGR,aby sa co najmenej otvaral,t.j. adaptacne cislo nastavit na co najvissiu hodnotu,ktora sa da vo VAGu ulozit.To je moj poznatok,mam oktu I ,r.99 motor 1,9 tdi AFH 81kW.
Odpovědět

Zpět na „Diagnostika - software/hardware VW group (vag-com, supervag, ...)“