Stránka 8 z 10

Napsal: 10 bře 2021, 11:48
od favo
Otom co norma Euro 7 reálně chystá tu psát nebudu, ale taky pěkný článek k tomu kam se svět aut žene díky didktátu z Bruselu nikím nevolenými úředníky.

https://www.autojournal.cz/nemecky-auto ... 2103101012

Napsal: 10 bře 2021, 14:53
od váha
Procpak se asi museli postavit phaseshiftry v hradci u kadane? Ze by kvuli nemeckej zelenej mozkum?

Napsal: 10 bře 2021, 17:36
od jericho-3
favo - faktická poznámka, znáš nějakého českého úředníka, kterého si zvolil lid?/ Například paní Schillerovou-velmi důležitou osobu/..Poslance EU si zvolili občané jednotlivých států, že to většinu občanů nezajímá, je věc jiná.. Jsou věci, na kterých se musí shodnout všechny státy..Můžeme vystoupit, bohužel naše Škodovka, by stejně vyráběla auta nové doby...

Napsal: 10 bře 2021, 18:59
od MirekX
Právě když vidím, kam se to všechno řítí, tak jako vhodnou investici vidím v domácí FVE s vlastním úložištěm. Z Čezu budu brát jen v nejnutnějším případě (zima a zataženo) a jen v nízkém tarifu. V současné době návratnost v nedohlednu, ale třeba se to zlepší. A časem el. auto pro lepší pocit.. :)

Napsal: 10 bře 2021, 19:32
od rudy5
Poznám človeka co 13 rokov späť celý areál firmy osvetloval z toho domácnosť mu išla z toho ale to co dal do toho sa mu nevráti ešte za 20 rokov a investícia ktorá nemá návratnosť do par rokov není dobrá investícia

Napsal: 11 bře 2021, 07:35
od MirekX
Obrázek

Včerejší den, klidná jízda na limitu předpisů. Je opravdu strašně znát když to odpoledne už nemusí topit, ta spotřeba pak padá hodně pěkně. V létě bez klimy by to asi kolem těch 11-12 šlo.

Napsal: 12 bře 2021, 18:57
od váha
https://www.garaz.cz/clanek/hyundai-nexo-21005653
Tohle dává smysl...ne parní stroj teda baterky (noteeth)
navíc to i čistí vzduch :D

Napsal: 12 bře 2021, 18:58
od Andre
Ber to tak, že si to vyzkoušíš spíš v těch nepříznivějších podmínkách.
Pokud chceš jezdit hlavně na spotřebu, tak se koukni po nějakém korejci, IONIQ je v tom bezkonkurenční (taky jsem ho chvíli měl :D ), i v zimě umí jezdit za hodně dobře a léto kolem 10kWh je pro něj běžná spotřeba, mají i dobře zvládnutý infotainment, není to ale žádný dravec a rozhodně to není auto na hory (baterie nad zadní nápravou a FWD).

Napsal: 12 bře 2021, 18:59
od váha

Napsal: 12 bře 2021, 19:10
od Andre
váha píše:https://www.garaz.cz/clanek/hyundai-nexo-21005653
Tohle dává smysl...ne parní stroj teda baterky (noteeth)
navíc to i čistí vzduch :D
V čem je ten smysl?

Napsal: 12 bře 2021, 19:19
od váha
V čem? Dojezd, doba čerpání, ekologie vyroby palivoveho clanku, čistí to vzduch...

Napsal: 12 bře 2021, 20:11
od Andre
váha píše:V čem? Dojezd, doba čerpání, ekologie vyroby palivoveho clanku, čistí to vzduch...
Dojezd a doba čerpání je v tuhle chvíli přece úplně zcestný argument ne? Pokud bych měl jezdit tankovat do Neratovic (s dojezdem 300km/350bar), nebo do Drážďan (600km/700bar) tak je to pouze hypotetická úvaha.
Než tady bude nějaká hustější sít plniček (pokud někdy vůbec), budou baterie zase o pořádný kus jinde.

"ekologie vyroby palivoveho clanku"
Jenže ono to auto nejezdí jen na ten palivový článek, někde se ten vodík musí vyrobit, transportovat, skladovat, stlačit... a jestli všechny tyto procesy dohromady jsou ekologičtější než životní cyklus baterie a ještě se při tom všem čistí vzduch mám tedy fakt velké pochybnosti.

Ale hlavně spíš silně pochybuji o tom, že si někdo dobrovolně koupí stejné auto za 1,5 násobek ceny, bude jezdit asi 8x dráž na km, platit dražší údržbu a ještě k tomu podstupovat podstatně větší riziko.

Levný vodík v budoucnu je spíš asi taky pohádka, proces elektrolýzy má nějakou účinnost + k tomu amortizace technologie, km na vodík bude vždy násobně dražší než km z baterie.

Napsal: 13 bře 2021, 10:35
od váha
Kolik bylo před 10lety nabíjecích stanic a kolik stál elektromobil? Jak jsem řikal a opět se budu opakovat za 10let si to povíme ;)

Napsal: 13 bře 2021, 11:39
od Rayx
Pokud to vztáhneme jen na osobáky, taky si myslím, že s ohledem na současný stav to vypadá na to, že jednoznačně vyhrajou BEVka přes veškerý nedostatky součaných bateriií. Ten vodík z mýho pohledu by měl větší šanci v nákladní dopravě, pokud někdo neprosadí troleje nad silnicema, tam podle mě baterky nemaj šanci a Tesla Semi nebo Nikola pokusy jsou jen hra a marketing (Nikola koukám přesedlává na vodík ...)

Jestli ale chtěj BEVka dělat i v SUV a podobný nesmysly, taky to nebudou mít jednoduchý ...
https://www.testyojetin.cz/elektromobil ... -kilometru

Koukal jsem i po tom kolik se v ČR propálí fosilu. Za 2019 se uvádí cca
5 982 000 000 litrů nafty
2 155 000 000 litrů benzínu
https://www.cappo.cz/info/vyvoj-spotreb ... -roce-2019

Nějaký hrubý přepočet litrů paliva na kWh elektřiny tu taky je, s ohledem na efektivitu a ztráty spalovacích motorů nám 1litr nafty dá asi 3kWh, benzín méně. Když vidím ty nejen tady uváděné spotřeby BEV, 10-15-20kWh/100km, tak to zhruba odpovídá, v palivu 3,3-5-6,6l/100km.
Kdybychom tedy vzali pro jistotu vztah 6l=15kWh, tak v samotné spotřebě paliva při stejných ujetých km by nahrazení fosilu bylo
za naftu cca 14 955 000 000 kWh, tedy 14 955GWh
za benzín cca 5 387 500 000 kWh, tedy 5 387GWh
jsou to hrubý počty, odchylka neznámá ...

Jasně, odpadla by výroba, distribuce atd. s fosilem, elektřina má ale také své ztráty, efektivitu nabíjení atd. Přesto, zase v nějakých hrubých číslech podle statistiků mělo být v 2019 na paliva spotřebováno cca
Těžba ropy a zemního plynu 12,257GWh
Výroba koksu a rafinovaných ropných produktů 397,818GWh
https://www.czso.cz/csu/czso/spotreba-p ... ergie-2019

Nevím, kolik se propálí při závozech a provozu čerpaček atd. ale tady jsme v řádech jinde ...
vyrobit 18-21TWh a ušetřit 0,5-3??TWh ...

Můžem tu o tom diskutovat dlouho a bez konce, vývoj se nezastaví, jen je třeba si stále klást otázky a hledat odpovědi.

Možná petrolheadi, možná zaplaceni, stačí přečíst a dělat si názor sám.
https://www.cappo.cz/info/elektromobily ... elektrarny
https://realisticka.cz/2021/01/20/mylne ... omobility/
https://realisticka.cz/2021/01/19/norsk ... icka-auta/

Takže jak už jsem napsal dříve, pro mě BEVko jedině s panely a baterkou v RD, což je ale záležitost nadšenců s vyřešeným financováním, nedovedu si jinak představit, že by nabíjení ze sítě a omezení spotřeby fosilu nemělo do budoucna vliv na celkovou cenu elektřiny, pokud někdo nevymyslí technické řešení na tarifikaci spotřeby elektřiny pro dopravu což by ale zase současné kalkulace stavělo do uplně jiné pozice ...

Napsal: 13 bře 2021, 13:29
od Andre
váha píše:Kolik bylo před 10lety nabíjecích stanic a kolik stál elektromobil? Jak jsem řikal a opět se budu opakovat za 10let si to povíme ;)
Zásadní rozdíl je v tom, že i před 10ti lety tady byla infrastruktura pro většinu dnešních uživatelů "hotová", protože zásuvku má doma každý. A zprovoznit nabíjecí DC stanici je v řádech maximálně jednotek milionů Kč, neznám samozřejmě podrobnosti, ale určitě tam nebudou tak přísné bezpečnostní předpisy jako u plniček vodíku, jako třeba umístitelnost v zastavěném území, natož v podzemní garáži (což je DC běžné). Náklady na plničku vodíku budou taky v milionech, ale EUR, takže i z toho důvodu nějaký raketový růst infrastruktury asi nelze moc očekávat. A když to nedej bože udělá BUM a kráter v zemi (jako se stalo v Norsku i Koreji) někde ve vedlejším městě, tak na to bude koukat spousta lidí taky jinak.

Pokud by jsi napsal za 50let, možná... Ale mám pochybnosti hraničící s jistotou, že během 10ti let tito všichni pánové změní názor, stihnou vyvinout platformu, předělat fabriky a budou to chrlit v takovém množství, že jich bude na silnicích jezdit alespoň takové množství jako tou dobou BEV. A to za předpokladu dostatečné infrastruktury viz výše.

https://www.novinky.cz/auto/clanek/vodi ... k-40353806


Rayx:
Jdeš na to dobře, základ je překonat lenost a snaha shánět informace.
Spotřeba elektřiny nahrazením fosilu je taky myslím OK, jen ale všechen fosil nekončí v nádržích aut a taky ne všechny spalovací motory bude možné v nějaké dohledné době vyměnit za elektromotory. Pokud se budeme bavit jen o OA v ČR (6mil), tak by to bylo pesimisticky cca + 10TWh, tedy pokud nahradí 1mil BEV 1mil ICE je teoretický nárůst spotřeby elektřiny do 2TWh (každoročně exportujeme cca 10TWh).
S nějakým přesnějším odhadem úspory elektřiny na provozu ICE to bude ale mnohem složitější, protože i například podklady pro WTW jsou často poměrně rozdílné, k tomu si část elektřiny vyrábí rafinérie samy spalováním ropných odpadů. Pak je tu otázka rozdílné servisní náročnosti a spotřeby ND (oleje, filtry, spojky, výfuky atd).
Vzhledem k tomu, co se dá dohledat, tak když vezmeme v úvahu, že na 1l nafty/benzínu je potřeba 1kWh elektřiny (výroba, doprava, čerpání), tak můžeme z uvažovaného navýšení spotřeby elektřiny provozem BEV odečíst 1/3.

Vzhledem k výše uvedenému a s ohledem na rychlost obměny vozového parku v ČR, jak už jsem jednou psal, nemá dnes moc smysl řešit produkci elektřiny v budoucnu z důvodu provozu BEV.