Pokud to vztáhneme jen na osobáky, taky si myslím, že s ohledem na současný stav to vypadá na to, že jednoznačně vyhrajou BEVka přes veškerý nedostatky součaných bateriií. Ten vodík z mýho pohledu by měl větší šanci v nákladní dopravě, pokud někdo neprosadí troleje nad silnicema, tam podle mě baterky nemaj šanci a Tesla Semi nebo Nikola pokusy jsou jen hra a marketing (Nikola koukám přesedlává na vodík ...)
Jestli ale chtěj BEVka dělat i v SUV a podobný nesmysly, taky to nebudou mít jednoduchý ...
https://www.testyojetin.cz/elektromobil ... -kilometru
Koukal jsem i po tom kolik se v ČR propálí fosilu. Za 2019 se uvádí cca
5 982 000 000 litrů nafty
2 155 000 000 litrů benzínu
https://www.cappo.cz/info/vyvoj-spotreb ... -roce-2019
Nějaký hrubý přepočet litrů paliva na kWh elektřiny tu taky je, s ohledem na efektivitu a ztráty spalovacích motorů nám 1litr nafty dá asi 3kWh, benzín méně. Když vidím ty nejen tady uváděné spotřeby BEV, 10-15-20kWh/100km, tak to zhruba odpovídá, v palivu 3,3-5-6,6l/100km.
Kdybychom tedy vzali pro jistotu vztah 6l=15kWh, tak v samotné spotřebě paliva při stejných ujetých km by nahrazení fosilu bylo
za naftu cca 14 955 000 000 kWh, tedy 14 955GWh
za benzín cca 5 387 500 000 kWh, tedy 5 387GWh
jsou to hrubý počty, odchylka neznámá ...
Jasně, odpadla by výroba, distribuce atd. s fosilem, elektřina má ale také své ztráty, efektivitu nabíjení atd. Přesto, zase v nějakých hrubých číslech podle statistiků mělo být v 2019 na paliva spotřebováno cca
Těžba ropy a zemního plynu 12,257GWh
Výroba koksu a rafinovaných ropných produktů 397,818GWh
https://www.czso.cz/csu/czso/spotreba-p ... ergie-2019
Nevím, kolik se propálí při závozech a provozu čerpaček atd. ale tady jsme v řádech jinde ...
vyrobit 18-21TWh a ušetřit 0,5-3??TWh ...
Můžem tu o tom diskutovat dlouho a bez konce, vývoj se nezastaví, jen je třeba si stále klást otázky a hledat odpovědi.
Možná petrolheadi, možná zaplaceni, stačí přečíst a dělat si názor sám.
https://www.cappo.cz/info/elektromobily ... elektrarny
https://realisticka.cz/2021/01/20/mylne ... omobility/
https://realisticka.cz/2021/01/19/norsk ... icka-auta/
Takže jak už jsem napsal dříve, pro mě BEVko jedině s panely a baterkou v RD, což je ale záležitost nadšenců s vyřešeným financováním, nedovedu si jinak představit, že by nabíjení ze sítě a omezení spotřeby fosilu nemělo do budoucna vliv na celkovou cenu elektřiny, pokud někdo nevymyslí technické řešení na tarifikaci spotřeby elektřiny pro dopravu což by ale zase současné kalkulace stavělo do uplně jiné pozice ...