sharik4x4 píše:Jelikož se snažím neustále vylepšovat technologii opravy vyvažovacích hřídelí provedl jsem dnes měření tvrdosti materiálu použitého na vyvažováky.
Měřeno na cejchovaném přístroji metodou Rockwell.
Naměřené hodnoty:
obyčejný imbus klíč 6mm - 53 HR /pro porovnání/
šestihran tyčka s písmenkem B- 57 HR
šestihran tyčka s písmenkem F- 57 HR
materiál použitý na vložku do hřídele 62 HR
materiál vyvažováků nelze změřit protože je povrchově upraven a museli bychom ho rozřezat a pak měřit uvnitř,aby to bylo objektivní.
Měřením bylo zjištěno,že použitý materiál na šestihran se v tvrdosti nemění ať je to jakákoliv verze s písmenem A až F.
Proto nechápu proč udělali u VW 5 druhů tyček a co tam tedy vylepšovali.Možná upravovali technologii výroby šestihranu,ale výsledek byl vždy stejný.
Dále bylo potvrzeno,že použitý materiál na vložku je tvrdčí než je samotý šestihran a tudíž by nemělo docházet k jeho vymačkávaní.
Tímto prosím všechny,jestli se někomu válí někde špatný vyvažováky,které jsou KO či nějak poškozeny a nebude je potřebovat,rád je od něj odkoupím pro ůčely zkoušek.Pište SZ.Děkuji
Ahoj,
to že mají stejnou tvrdost to ještě nic neznamená!
Může se jednat o "lepší" materiál, kde při stejné tvrhosti HRC je daleko houževnatější jádro např, 15 ocel bude stejně tvrdá jako 19 (nástrojá) a
pevnost(houževnatost) v jádře má 15 daleko vyšší!
A až F může být např. tolerance přesnosti dle drážky v protikusu (jako písty a vložky) nebo výrobní metoda a nebo třeba materiál.
Tím, že je materiál měkčí než vložka (jak píšeš) tak právě by mělo docházet k jeho vymačkávání, např. vždy v soustavě ozubených kol je jedno měkké, které se nejlépé mění a je na výrobu nejlevnější a zároveň je celá soustava kol tižší!! Proto udělali šestihran měkčí, protože se lépe mění a je levnější než protikus a zároveň to při opotřebení neklepe jako u stejně tvrdých součástek! Ale jestli se šestihran "střihne" nebo vymačká
tak je zřejmně poddimenzovaný průřez nebo nevychází na otlačení!
Možná nebo co já vím!
