Napsal: 05 říj 2008, 18:35
První číslovka značí viskozitu oleje za studena
(čím nižší číslo, tím řidší olej),
druhá stabilitu v závislosti na teplotě (čím vyšší číslo, tím vyšší odolnost - olej za extrémních teplot nezřídne natolik, aby se mazací film přestřihnul)
- proto třeba Longlife 0W30 z motoru "mizí" a musí se tolik dolívat... za vysokých teplot se stane tak řídkým, že přes ložiska na turbu uniká v hojné míře do sání
tzn, teoreticky ideální olej by byl 0W50 - skoro stejně řídký za studena i za tepla - další vlastnosti oleje se upravují aditivy (schponost pohlcovat korozivní sloučeniny vznikající při spalování, rozpouštět karbon atd...)
(čím nižší číslo, tím řidší olej),
druhá stabilitu v závislosti na teplotě (čím vyšší číslo, tím vyšší odolnost - olej za extrémních teplot nezřídne natolik, aby se mazací film přestřihnul)
- proto třeba Longlife 0W30 z motoru "mizí" a musí se tolik dolívat... za vysokých teplot se stane tak řídkým, že přes ložiska na turbu uniká v hojné míře do sání
tzn, teoreticky ideální olej by byl 0W50 - skoro stejně řídký za studena i za tepla - další vlastnosti oleje se upravují aditivy (schponost pohlcovat korozivní sloučeniny vznikající při spalování, rozpouštět karbon atd...)