Vůbec se neomlouvej, není k tomu žádný důvod


Prostě ses řídil údajem v TP vozu a na víčku nádrže - to je celkem logické a udělal by to asi každý uživatel svého vozu. Určitě bych tak postupoval i já v případě, že bych nevěděl, že to může být špatně. Navíc pravděpodobnost, že by oba údaje - jak v TP, tak na víčku nádrže - byly chybné, je malá (nicméně, jak je vidět v tomto případě, i mistr tesař se může utnout dvakrát ve stejné věci).
Jen jsem se snažil Ti říct, že ne vše, co je psáno v TP, případně na víčku nádrže, je vždycky správně - v tomto případě se to potvrdilo.
Konkrétně u tohoto motoru je předepsáno palivo 98 oktanů pravděpodobně pouze z důvodu vysokého kompresního poměru 11,5:1. Takto "tvrdý" motor se pro běžné 95-oktanové palivo velmi špatně odlaďuje, protože především korekční křivky datových polí předstihu jsou úzké. Proto se volí vyšší oktanové číslo, aby datová pole mohla být širší a bylo tak víc prostoru ke korekcím za provozu (snímačem klepání) .
Pokud budeš od této chvíle tankovat vysokooktanový benzin 98 oktanů případně více, určitě pocítíš vyšší pružnost motoru, zejména v nižších a středních otáčkách a důsledkem toho možné mírné snížení spotřeby. Motor totiž díky předepsanému palivu bude pracovat tak, jak by se od něho očekávalo.
98-oktanový benzin je klasický benzin s přídavkem aditiv pro zvýšení oktanového čísla. To je fakt, který Ti potvrdí každý, kdo se pohybuje v petrolejářském průmyslu. Proto máš samozřejmě možnost i nadále tankovat benzin 95 oktanů, ale doporučil bych přidat do nádrže nějaký přípravek na zvýšení oktanového čísla (Octane Booster nebo něco podobného). Těchto přípravků je na trhu celá řada a mnohdy jejich použití vyjde levněji a účelněji, než tankování "předraženého" plnotučného benzinu.
Věc se má tak: Když má motor předepsáno palivo o určitém oktanovém čísle a Ty mu ho dáš, motor má správné a optimální provozní parametry a spotřebu. Pokud budeš používat o třídu nižší benzin (tedy místo 98 oktanů 95 nebo místo 95 oktanů 91), motor samozřejmě bude pracovat taky, ovšem v některých provozních režimech se může projevit sníženým výkonem a vyšší spotřebou. Horší situace by mohla nastat, kdybys do motoru, kde je předpis 98 oktanového paliva, tankoval palivo o dvě třídy nižší, tedy 91 oktanů. Tam už by při dlouhodobějším používání hrozilo poškození motoru.
Konkrétně tyto motory 1,6/16V 77kW, o kterých se bavíme, jsou motory konstruované do vysokých otáček. Čtyřventilová technologie, vysoký kompresní poměr a střechovitý spalovací prostor s příčným plněním předurčují tyto motory pro vysoké otáčky. Ostatně i z údajů o maximu točivého momentu to vyplývá - maximální hodnota točivého momentu těchto motorů je na otáčkách 4500 rpm, což je nezvykle vysoko. Pokud bys chtěl takový motor opravdu prohánět a využívat jeho maximální dynamiku, je nutné jej roztáčet minimálně nad 4000 rpm, protože teprve při těchto otáčkách se probouzí.
To Bóďa:
Svou nemístnou kritiku na mou adresu sis mohl odpustit. Ne každý má po ruce skener, aby mohl příslušné informace ofotit a vložit sem jako důkaz. Předpokládal jsem tedy, že když své důveryhodné zdroje pouze vyjmenuji, bude to pro začátek stačit.
Ano, benzin s 95 oktany jistě použít smí, ale (a to je uvedeno v závorce toho, co jsi sám napsal) za cenu snížení výkonu motoru. A to jistě správné není. Lze tedy říci, že palivo 95 oktanů je vhodné použít pouze alternativně, česky řečeno "nemám-li možnost použít palivo předepsané". Například v případě, že potřebuji nutně doplnit palivo a dojet domů, ale na dané čerpací stanici 98-oktanové palivo nemají. Dlouhodobé používání paliva 95 oktanů u tohoto motoru rozhodně doporučit nelze.