george40 píše:
Zkus využívat u tebou zmíněné Tesly její maximální zrychlení při jízdě po městě i mimo něj a uvidíš, jakou budeš mít průměrnou spotřebu...20kWh/100km to opravdu nebude.
Ale bavme se o realitě.
Moc nechápu smysl této argumentace.... u spalováku by jako spotřeba klesla či co?
Byla to reakce na Tvůj (nesmyslný) přepočet.
Na níže odkazovaném spritmonitor.de má 700 koňová Tesla S průměr 22,5kWh, ale třeba u Audi RS6 je to 17l/100km.
Přepočteno energeticky to je pouze 13%, což je úplně jiná hodnota než s jakou jsi kalkuloval.
george40 píše:
Účinnost spalovacích motorů je dohledatelná - viz. třeba na Wiki, kde je psáno : "benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 %, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 %"
- proto jsem použil zlatý střed 30%
https://cs.wikipedia.org/wiki/Spalovac%C3%AD_motor
Já výše uvedené nijak nerozporuji, ale jedná se o
horní limit účinnosti, což je zcela něco jiného než reálný provoz spalovacího auta, jehož motor rozhodně nepracuje neustále v provozních podmínkách, kdy může své maximální účinnosti dosahovat. Těch faktorů je celá řada, na rozdíl od elektromotoru, jako třeba studený chod, přechodové režimy, aktivní emisní systémy, volnoběžný chod, kvalita paliva, zanedbaná údržba atd.
george40 píše:
- s benzínkama to snad nemyslíš vážně... kdyby jenom na jedné zřídily místo 10 stojanů na palivo 10 rychlodobíjecích stanic s výkonem 150kW a tyto byly využity jen 50% dne (12h) , tak by to znamenalo denní odběr 9MWh - a takovou spotřebu nemá ta benzínka ani za měsíc. Nepočítej do odběru benzínky spotřebu mimo stojany, podzemní nádrže a technologii pro výdej paliva. Chladící boxy, osvětlení, automaty na kafe...a.t.d. by sežraly stejnou porci energie i pokud by benzínka prodávala pouze elektriku, protože někde by se ty lidi, který čekají 0,5 až 2 hodiny na nabití auta museli složit a třeba si dát to kafe, oběd, WC a.t.d.
Ano, měl jsem na mysli přesně ten zbytečný odběr energie na benzínkách za topení, klimatizaci, čerpací zařízení, chladící boxy, automaty na předražená kontaminovaná kafe atd.
Je utopie si myslet, že při elektrifikaci vozidel se na benzínkách vymění čerpací stojany za nabíjecí stanice, to je myšlení elektromobilitou nepolíbeného jedince
Možná někde kolem páteřních dálnic ano, ale jinak přece "benzínky" pro EV postrádají absolutně smysl. Pro EV představuje benzínku každá zásuvka, není potřeba jezdit někam na okraj města k jednoúčelové stavbě a tam ztrácet drahocenný čas. Auto budeš nabíjet když ho nebudeš používat (což je asi 90% času). Polovina populace může "tankovat" doma, v práci, na chalupě... a pro zbytek se benzínky přesunou na parkoviště před nákupní centra, restaurace, úřady, hotely apod, ostatně jak už se děje dnes.
Tak Q5 2,0TDI má do 2 tun ještě poměrně daleko, ale Tesla X, která má hodně přes 2tuny, jezdí průměrně za 30% co ta Q5 v nejúspornější naftě.
george40 píše:
A co se týče rozvodních sítí - si opravdu vedle - takhle jednoduše jak si to představuješ to opravdu nefunguje. Jak už tady někdo spomenul "soudobost" u odběrů domácností je počítaná 1/10 až 1/20 vzhledem k rezervované kapacitě. To jednoduše laicky znamená, že když má v lokalitě se 100 přípojkami na 3-fázovém vedení každá s rezervací 25A , tak maximálně můžou všichni najednou odebírat proud ze sítě pouze 250A (1/10) případně 125A (1/20) - v závislosti na tom, jak jsou dimenzovány rozvody a trafo. Kdyby všichni začali maximálně využívat rezervovaný příkon, tak 2500A by rozhodně nevydrželo vedení a ani trafo, na kterém je v dnešní době běžně připojeno přes 500 odběrných míst (trafo 2MW).
Za odborníka na rozvodné sítě se opravdu nepovažuji, ale to co mi vadí je přesně to strašení: "
Kdyby všichni začali maximálně využívat rezervovaný příkon, tak...".
To jednoduše nikdy nastat nemůže, měli bychom úplně prázdné silnice, protože by byla všechna auta připojená do sítě. A když budou všichni stále nabíjet, tak jak by mohli najezdit 10x více km než najezdí dnes?
Pokud průměrný Čech nebude za 20let jezdit 10x více, tak reálná situace, která nejdříve za tu dobu může nastat, je zhruba takováto:
Až se ve všech domácnostech dovaří večeře, dopere a dožehlí prádlo, vysaje se, vypnou se PC a TV, a pozhasínají světla, tak se následně v 10% těchto domácností připojí EV do sítě na noční tarif, kdy se proudem 16A pouze z jedné fáze za 8hod nabije na dojezd 250km, což je zlomek zátěže sítě, kterou představuje podvečerní maximum každé z těch domácností.
Navíc už dnes máme přece možnosti jak udělat sít alespoň trochu inteligentní, že např. počká s nabíjením EV, než se nahřeje bojler. Zvětšují se možnosti lokální výroby elektřiny a její skladování a v tom budeme za 20let zase úplně jinde.
Strašit dnes blackoutem v souvislosti s EV je čistá demagogie.