Octavia scout

Shaníte něco? Podejte si zde inzerát.

Moderátoři: šulda, Moderátoři

turbo kamna power
Aktivista
Příspěvky: 4221
Registrován: 15 dub 2008, 20:32
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od turbo kamna power »

Andre píše: Tvl co to je zase za argument? A jako ta nafta ti do nádrže naprší nebo co? Jen rafinérka sežere 1,5kWh na výrobu 1l paliva.

Že jezdíš s účinností přes 40% jsi začal ty...

Ze spotřeby EV lze pomerně jednodše spočítat kolik vlastně spotřebuješ energie pro pohon. Pokud e-Golf (porovnatelný s Octavií) jezdí v létě kolem 13kWh, tak čistě pohon sežere průměrně 10kW. Jestliže pdobné auto jezdí za 5l nafty, tak jezdíš s 20% účinností, pokud jezdíš za 6l nafty jezdíš s 16% účinností. Pokud by jsi jezdil s 40% účinností, tak musíš jezdit za 2,5l nafty na 100km ;)
Čistě po městě se dá s EVčkem dostat i na 8kWh, za to u spalováku leze spotřeba naopak nahoru protože jseš neustále v přechodových režimech a nebo stojíš na volnoběh. A tady padá účinnost pohonu pod 10%.

Průměrná účinnost spalováku v autě 30% je sci-fi. Možná nějaký stacionární stroj, který jede neustále v optimálních otáčkách a zátěži.
lol, a to uhlí nebo uran do tý elektrárny taky naprší, ne? (LOL)

co to je za výpočty :o litr nafty obsahuje energii asi 10kWh, takže se spotřebou 5l je to 50kWh spotřebovaných, při průměrné rychlosti 100km/h mi tedy stačí průměrně spotřebovat na pohon 20kW, abych jel se 40% účinností motoru, což nebude daleko od pravdy :)
Golf mk1 mTDI ...powered by Holz-tdi
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

turbo kamna power píše: lol, a to uhlí nebo uran do tý elektrárny taky naprší, ne? (LOL)
Samozřejmě že nenaprší, stejně jako nenaprší ropa do rafinérie, jen se to uhlí nemusí dopravovat tisíce km a platit za něj těžké peníze. Máme ho tady "zdarma" a většinou jede jen pár set metrů po dopravníku. Uran sice dovážíme stejně jako ropu, ale z 1kg máme 50MWh elektřiny.
turbo kamna power píše: co to je za výpočty :o litr nafty obsahuje energii asi 10kWh, takže se spotřebou 5l je to 50kWh spotřebovaných, při průměrné rychlosti 100km/h mi tedy stačí průměrně spotřebovat na pohon 20kW, abych jel se 40% účinností motoru, což nebude daleko od pravdy :)
Bohužel je to od pravdy hodně daleko:
Srovnatelný e-Golf má při 100km/h spotřebu 15kWh, tzn pro pohon potřebuješ nějakých 12kW, z toho mi vychází účinnost ve Tvém příkladu nikoliv 40%, ale jen 24%. Pokud jezdíš po městě je to do 10%. Z toho mi stále vychází prům. účinnost diesela 15-20% u benzínu 10-15%. Takže pokud odborné studie udávají průměrně 15% tak je v souladu s realitou. Nevím, co je na tom stále k nepochopení...
turbo kamna power
Aktivista
Příspěvky: 4221
Registrován: 15 dub 2008, 20:32
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od turbo kamna power »

Já to chápu, já jen reagoval na to, že 30% není sci-fi, ale reálně dosažitelná hodnota. Jen teda pouze při určitém druhu jízdy s určitým autem, nikoliv v průměru. Je jasný, že při ježdění po městě v koloně klesá účinnost k nule.
Golf mk1 mTDI ...powered by Holz-tdi
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

Tak jsem rád, že jsme si to vysvětlili, ale hned v té první reakci na gergoeho jsem psal o PRŮMĚRNÉ účinnosti.

Diesel bude s účinností nejvýše na dálnici někde kolem 130km/h, tam už většinou EV ztrácí (ale stále na tom bude lépe), protože už motor jede ve vysokých otáčkách, kde účinnost klesá (daň za jednostupňovou převodovku).
george40
Přispěvovatel
Příspěvky: 135
Registrován: 13 úno 2015, 13:19
Odpovědi: 0
Bydliště: Most

Příspěvek od george40 »

Andre píše:To je ale úlet ten výpočet...

Jeden příklad z reality:
Automobil Tesla S P100D o výkonu přes 700koní, s hmotností 2,2tuny a s akcelerací 0-100Km/h za 2,7 sekundy má spotřebu kolem 20kWh/100km, což odpovídá energeticky cca 2l/100km.

Podle Tvé teorie by jezdil srovnatelný spalovák za 6l/100km. Kolik jich znáš? On asi bude problém najít nějaký i se spotřebou 12l/100km...


Průměrná účinnost spalováku v reálném provozu je něco jiného než naměřená v laboratorních podmínkách, 30% je sci-fi. Když se začteš do nějaké odborné studie na toto téma, tak je uváděno 15%.

I distribuce kapalných PHM je ztrátová. Ty cisterny, které je rozvážejí, nejezdí na vzduch.

Ale hlavně zapomínáš na jeden zásadní bonus EVček, který spalovák nikdy mít nebude - REKUPERACE. To je 25% celkové spotřebované energie zpátky v bateriích a ne teplo a prach v brzdové soustavě.

Jedna benzínová pumpa má odběr elektřiny, který uživí 120 EV. V ČR těch benzínek máme 4000, jen to je elektřina pro skoro 500tis aut.

Zcela jistě bych se nehádal, že nějaké ivestice do rozvodných sítí budou třeba, někde majitelé EV ze sídlišť budou muset nabíjet. Jen mi stále není jasné, že když je rozdíl mezi nočním a denním odběrem (celoročně) cca 35% a ani při 100% elektrifikovaném vozovém parku a jeho nabíjení v nočním tarifu by nedošlo k dorovnání denního zatížení sítě, tak proč bychom měli investovat do rozvodných sítí několik státních rozpočtů?

Není pro energetiky mnohem výhodnejší prodávat noční přebytky majitelům EV, než je posílat za zlomek ceny za hranice?

Pokud by se u nás od příštího roku prodávalo 100% nových aut na elektrický pohon, trvalo by asi 20let než bychom kompletně elektrifikovali celý vozový park, takže času dost...
Zkus využívat u tebou zmíněné Tesly její maximální zrychlení při jízdě po městě i mimo něj a uvidíš, jakou budeš mít průměrnou spotřebu...20kWh/100km to opravdu nebude.
Ale bavme se o realitě.

Účinnost spalovacích motorů je dohledatelná - viz. třeba na Wiki, kde je psáno : "benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 %, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 %"
- proto jsem použil zlatý střed 30%
https://cs.wikipedia.org/wiki/Spalovac%C3%AD_motor

- s benzínkama to snad nemyslíš vážně... kdyby jenom na jedné zřídily místo 10 stojanů na palivo 10 rychlodobíjecích stanic s výkonem 150kW a tyto byly využity jen 50% dne (12h) , tak by to znamenalo denní odběr 9MWh - a takovou spotřebu nemá ta benzínka ani za měsíc. Nepočítej do odběru benzínky spotřebu mimo stojany, podzemní nádrže a technologii pro výdej paliva. Chladící boxy, osvětlení, automaty na kafe...a.t.d. by sežraly stejnou porci energie i pokud by benzínka prodávala pouze elektriku, protože někde by se ty lidi, který čekají 0,5 až 2 hodiny na nabití auta museli složit a třeba si dát to kafe, oběd, WC a.t.d.

A co se týče účinnosti a spotřeby auta vážícího 2t - třeba taková Audi Q5 2.0 TDI Quatro to umí od 7 do 8 litrů s přehledem...
https://www.spritmonitor.de/en/overvie ... werunit=2

A co se týče rozvodních sítí - si opravdu vedle - takhle jednoduše jak si to představuješ to opravdu nefunguje. Jak už tady někdo spomenul "soudobost" u odběrů domácností je počítaná 1/10 až 1/20 vzhledem k rezervované kapacitě. To jednoduše laicky znamená, že když má v lokalitě se 100 přípojkami na 3-fázovém vedení každá s rezervací 25A , tak maximálně můžou všichni najednou odebírat proud ze sítě pouze 250A (1/10) případně 125A (1/20) - v závislosti na tom, jak jsou dimenzovány rozvody a trafo. Kdyby všichni začali maximálně využívat rezervovaný příkon, tak 2500A by rozhodně nevydrželo vedení a ani trafo, na kterém je v dnešní době běžně připojeno přes 500 odběrných míst (trafo 2MW).
Obrázek
VW Passat variant B5.5 1.9l AVB(2002) 74kW/240Nm*self-made chip - 102kW/340Nm* ---EGR-OFF---
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

george40 píše: Zkus využívat u tebou zmíněné Tesly její maximální zrychlení při jízdě po městě i mimo něj a uvidíš, jakou budeš mít průměrnou spotřebu...20kWh/100km to opravdu nebude.
Ale bavme se o realitě.
Moc nechápu smysl této argumentace.... u spalováku by jako spotřeba klesla či co?
Byla to reakce na Tvůj (nesmyslný) přepočet.
Na níže odkazovaném spritmonitor.de má 700 koňová Tesla S průměr 22,5kWh, ale třeba u Audi RS6 je to 17l/100km.
Přepočteno energeticky to je pouze 13%, což je úplně jiná hodnota než s jakou jsi kalkuloval.
george40 píše: Účinnost spalovacích motorů je dohledatelná - viz. třeba na Wiki, kde je psáno : "benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 %, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 %"
- proto jsem použil zlatý střed 30%
https://cs.wikipedia.org/wiki/Spalovac%C3%AD_motor
Já výše uvedené nijak nerozporuji, ale jedná se o horní limit účinnosti, což je zcela něco jiného než reálný provoz spalovacího auta, jehož motor rozhodně nepracuje neustále v provozních podmínkách, kdy může své maximální účinnosti dosahovat. Těch faktorů je celá řada, na rozdíl od elektromotoru, jako třeba studený chod, přechodové režimy, aktivní emisní systémy, volnoběžný chod, kvalita paliva, zanedbaná údržba atd.
george40 píše: - s benzínkama to snad nemyslíš vážně... kdyby jenom na jedné zřídily místo 10 stojanů na palivo 10 rychlodobíjecích stanic s výkonem 150kW a tyto byly využity jen 50% dne (12h) , tak by to znamenalo denní odběr 9MWh - a takovou spotřebu nemá ta benzínka ani za měsíc. Nepočítej do odběru benzínky spotřebu mimo stojany, podzemní nádrže a technologii pro výdej paliva. Chladící boxy, osvětlení, automaty na kafe...a.t.d. by sežraly stejnou porci energie i pokud by benzínka prodávala pouze elektriku, protože někde by se ty lidi, který čekají 0,5 až 2 hodiny na nabití auta museli složit a třeba si dát to kafe, oběd, WC a.t.d.
Ano, měl jsem na mysli přesně ten zbytečný odběr energie na benzínkách za topení, klimatizaci, čerpací zařízení, chladící boxy, automaty na předražená kontaminovaná kafe atd.

Je utopie si myslet, že při elektrifikaci vozidel se na benzínkách vymění čerpací stojany za nabíjecí stanice, to je myšlení elektromobilitou nepolíbeného jedince ;)
Možná někde kolem páteřních dálnic ano, ale jinak přece "benzínky" pro EV postrádají absolutně smysl. Pro EV představuje benzínku každá zásuvka, není potřeba jezdit někam na okraj města k jednoúčelové stavbě a tam ztrácet drahocenný čas. Auto budeš nabíjet když ho nebudeš používat (což je asi 90% času). Polovina populace může "tankovat" doma, v práci, na chalupě... a pro zbytek se benzínky přesunou na parkoviště před nákupní centra, restaurace, úřady, hotely apod, ostatně jak už se děje dnes.
george40 píše: A co se týče účinnosti a spotřeby auta vážícího 2t - třeba taková Audi Q5 2.0 TDI Quatro to umí od 7 do 8 litrů s přehledem...
https://www.spritmonitor.de/en/overvie ... werunit=2
Tak Q5 2,0TDI má do 2 tun ještě poměrně daleko, ale Tesla X, která má hodně přes 2tuny, jezdí průměrně za 30% co ta Q5 v nejúspornější naftě.
george40 píše: A co se týče rozvodních sítí - si opravdu vedle - takhle jednoduše jak si to představuješ to opravdu nefunguje. Jak už tady někdo spomenul "soudobost" u odběrů domácností je počítaná 1/10 až 1/20 vzhledem k rezervované kapacitě. To jednoduše laicky znamená, že když má v lokalitě se 100 přípojkami na 3-fázovém vedení každá s rezervací 25A , tak maximálně můžou všichni najednou odebírat proud ze sítě pouze 250A (1/10) případně 125A (1/20) - v závislosti na tom, jak jsou dimenzovány rozvody a trafo. Kdyby všichni začali maximálně využívat rezervovaný příkon, tak 2500A by rozhodně nevydrželo vedení a ani trafo, na kterém je v dnešní době běžně připojeno přes 500 odběrných míst (trafo 2MW).
Za odborníka na rozvodné sítě se opravdu nepovažuji, ale to co mi vadí je přesně to strašení: "Kdyby všichni začali maximálně využívat rezervovaný příkon, tak...".
To jednoduše nikdy nastat nemůže, měli bychom úplně prázdné silnice, protože by byla všechna auta připojená do sítě. A když budou všichni stále nabíjet, tak jak by mohli najezdit 10x více km než najezdí dnes?

Pokud průměrný Čech nebude za 20let jezdit 10x více, tak reálná situace, která nejdříve za tu dobu může nastat, je zhruba takováto:

Až se ve všech domácnostech dovaří večeře, dopere a dožehlí prádlo, vysaje se, vypnou se PC a TV, a pozhasínají světla, tak se následně v 10% těchto domácností připojí EV do sítě na noční tarif, kdy se proudem 16A pouze z jedné fáze za 8hod nabije na dojezd 250km, což je zlomek zátěže sítě, kterou představuje podvečerní maximum každé z těch domácností.

Navíc už dnes máme přece možnosti jak udělat sít alespoň trochu inteligentní, že např. počká s nabíjením EV, než se nahřeje bojler. Zvětšují se možnosti lokální výroby elektřiny a její skladování a v tom budeme za 20let zase úplně jinde.

Strašit dnes blackoutem v souvislosti s EV je čistá demagogie.
váha
Aktivista
Příspěvky: 3887
Registrován: 09 bře 2006, 14:34
Odpovědi: 0
Bydliště: královehradecký kraj

Příspěvek od váha »

Andre píše: Za odborníka na rozvodné sítě se opravdu nepovažuji, ale to co mi vadí je přesně to strašení: "Kdyby všichni začali maximálně využívat rezervovaný příkon, tak...".
To jednoduše nikdy nastat nemůže, měli bychom úplně prázdné silnice, protože by byla všechna auta připojená do sítě. A když budou všichni stále nabíjet, tak jak by mohli najezdit 10x více km než najezdí dnes?

Pokud průměrný Čech nebude za 20let jezdit 10x více, tak reálná situace, která nejdříve za tu dobu může nastat, je zhruba takováto:

Až se ve všech domácnostech dovaří večeře, dopere a dožehlí prádlo, vysaje se, vypnou se PC a TV, a pozhasínají světla, tak se následně v 10% těchto domácností připojí EV do sítě na noční tarif, kdy se proudem 16A pouze z jedné fáze za 8hod nabije na dojezd 250km, což je zlomek zátěže sítě, kterou představuje podvečerní maximum každé z těch domácností.

Navíc už dnes máme přece možnosti jak udělat sít alespoň trochu inteligentní, že např. počká s nabíjením EV, než se nahřeje bojler. Zvětšují se možnosti lokální výroby elektřiny a její skladování a v tom budeme za 20let zase úplně jinde.

Strašit dnes blackoutem v souvislosti s EV je čistá demagogie.
Tak to opravdu čistá demagogie není, prostě a jednoduše to je fakt se kterým se musíme smířit že naše rozvodná síť neni stavěná na provoz většího množství EV a úprava těch sítí aby to bylo dimenzované na provoz EV stojí takový ranec že to nikdo nikdy nezaplatí, zjisti si něco o smartgrids, ta technologie je tak šílěně drahá a nedotažená...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Inteligen ... %ADt%C4%9B
A můžeš se zeptat jak stim jsou ve vrchlabí spokojeni...
Escalade EXT 6.2 AWD flexfuel
Slavkov
Aktivista
Příspěvky: 4580
Registrován: 09 lis 2007, 15:48
Odpovědi: 0
Bydliště: Slavkov u Brna

Příspěvek od Slavkov »

Ono je dnes slovo "smart" velmi populární, tak ho musí každý markeťák a managor nacpat úplně všude... :D
Pro ČEZ nedělám skoro nic, nicméně i EON má svou "pilotní smart lokalitu" - mj. část Ivanovic na Hané... "smart elektroměry" u odběratelů, "smart měření" na TS (VN/NN)...
Ano, tyto systémy lze využívat k "plovoucí tarifikaci", ke spínání NT apod.
Nicméně, stačí se zamyslet, jak to reálně je (v kontextu zdejší debaty)... Vlastník / nájemce elektromobilu nic takového neřeší, neboť si vyžádá extra tarif...
Přepínání VT/NT již několik desetiletí řeší úspěšně HDO (ať již samostatné či integrované v EM)... a kdekterý zákazník pak má na NT stykač na bojler, akumulačky atd. "Sektorů" HDO lze mít samozřejmě také více...a také se tak již běžně v DS NN děje.
Tudíž, k čemu ten "nový smart" v ČR vlastně reálně slouží? Inu, ke kontrole ztrát... černých odběrů. Prostě na daných větvích TS v reálném čase má k dispozici odebíraný výkon z TS a na straně druhé totéž jako součet z EM v lokalitě. Pak se již na dané větvi hledá mezi maximálně 60 přípojkami... reálně je to samozřejmě ještě jednodušší, díky dalším možnostem této technologie...

Již v době, kdy ještě slovo "smart" neobjevil marketing... byla např. vodní elektrárna na Vranovské přehradě jako bezobslužná - automaticky / dálkově řízená..

Využití nějakého "smart" v sítích VN 110kV (ČEZ, EON) či přenosovky VVN 440kV (ČEPS) je také vlastně cokoli "chytrého"... prostě tomu moderně "dáme nálepku smart", aby to bylo in 8)
GIV Variant TDi ???kW
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

váha:

Ta má citace georgeho demagogie je! Nikdy to reálně nenastane, nikdy se nebudou nabíjet ve všech domácnostech každou noc EV na dojezd 1100km!

Měl jsem na mysli nějaké jednoduché řízení spotřeby v domácnosti, to není nějaký zásadní finanční úlet.
A nevěřím, že když můžeme sponzorovat rusákům jejich armádu a válčení, tak bychom nezvládli zaplatit svoji vlastní rozvodnou sít.

Neplácejte tady pořád vodu, nahoď reálná data:
Kolik je větší množství EV? Kdy a kde se budou nabíjet? Jaký bude třeba příkon? Z jakých zdrojů? A jak to bude za 20let?

Slavkov

Měl jsem za to, že se to řeší hlavně kvůli nárazům z OZE...
Odpovědět

Zpět na „Koupím“