Katalyzátor
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Katalyzátor
Zdravím. Rád bych se zeptal jakým způsobem lze laicky odhadnout, že katalyzátor dosluhuje. Může se projevovat např. větším hlukem a stále trvajícím klasickým zápachem nafty? Máte nějaké tipy kde sehnat přijatelně kvalitní kat za solidní cenu? Jak se díváte na polské výfuky Polmostrow?
Měl bych ještě jeden dotaz. Vím, že se to zde na fóru již několikrát přetřásalo, ale názory se více či méně liší. Shoda samozřejmě panuje v tom, že by se motor neměl vytáčet dokud je studený a turbo nechat ochladit po větší zátěži - to je bez debat! Ale skutečně rád bych se konkrétně dozvěděl, jak tedy jezdit? Jak točit motor po studeném startu, aby otáčky nebyly vysoké, ale taky naopak příliš nízké? Kdy už lze motor považovat za přijatelně zahřátý a otáčky zvýšit (když se ukazatel odlepí od nuly nebo až překoná chladné pole)? Jak správně, resp. při jakých otáčkách, řadit nahoru a podřazovat dolů? Tím mám na mysli jak je to pro motor opravdu správné?
Díky moc za Vaše příspěvky.
Golf 3 Variant 1,9 TDI 66kW, mot. ALE, rv.1998)
Měl bych ještě jeden dotaz. Vím, že se to zde na fóru již několikrát přetřásalo, ale názory se více či méně liší. Shoda samozřejmě panuje v tom, že by se motor neměl vytáčet dokud je studený a turbo nechat ochladit po větší zátěži - to je bez debat! Ale skutečně rád bych se konkrétně dozvěděl, jak tedy jezdit? Jak točit motor po studeném startu, aby otáčky nebyly vysoké, ale taky naopak příliš nízké? Kdy už lze motor považovat za přijatelně zahřátý a otáčky zvýšit (když se ukazatel odlepí od nuly nebo až překoná chladné pole)? Jak správně, resp. při jakých otáčkách, řadit nahoru a podřazovat dolů? Tím mám na mysli jak je to pro motor opravdu správné?
Díky moc za Vaše příspěvky.
Golf 3 Variant 1,9 TDI 66kW, mot. ALE, rv.1998)
K tomu katalyzátoru bych ještě doplnil toto: Azto má najeto cca 185.000 km a kat je pravděpodobně původní. Měl by takový nájezd vydržet, nebo už je přirozeně opotřebovaný a neplní funkci jak by měl?
K těm otáčkám a řazení bych pak doplnil: Někde jsem slyšel názor, že nevytáčet studený motor znamená to, aby se ihned po startu např. neprotáčela kola, ale přidávat plyn zvolna, a že otáčky při běžné jízdě by se měly udržovat v oblasti nejvyššího toč. momentu a vytáčet by se mělo tak, aby při přeřazení otáčky spadly zase do této oblasti. Další mechanik se ale vyjádřil tak, že točit motor cca do 2.500 ot. se mu zdá málo a běžně by točil klidně kolem 3.500. Taky jsem zde četl názor nevytáčet studený motor nad 2000 ot., jenže v tom případě otáčky po přeřazení klesnou téměř k volnoběhu a to asi taky není správné, když v jiném příspěvku zase někdo tvrdí, že pod 1.500 ot. to TDI nedělá dobře.
Tak jak to vidíte zkušení provozovatelé tédéíček?
K těm otáčkám a řazení bych pak doplnil: Někde jsem slyšel názor, že nevytáčet studený motor znamená to, aby se ihned po startu např. neprotáčela kola, ale přidávat plyn zvolna, a že otáčky při běžné jízdě by se měly udržovat v oblasti nejvyššího toč. momentu a vytáčet by se mělo tak, aby při přeřazení otáčky spadly zase do této oblasti. Další mechanik se ale vyjádřil tak, že točit motor cca do 2.500 ot. se mu zdá málo a běžně by točil klidně kolem 3.500. Taky jsem zde četl názor nevytáčet studený motor nad 2000 ot., jenže v tom případě otáčky po přeřazení klesnou téměř k volnoběhu a to asi taky není správné, když v jiném příspěvku zase někdo tvrdí, že pod 1.500 ot. to TDI nedělá dobře.
Tak jak to vidíte zkušení provozovatelé tédéíček?
ke katalizatoru bych rekl asi toto pokud pojedes na emise tam ti to zjisti))). Nebo si ho nekde nech vymontovat a at ti na nej mrknout. ale STK si mylsim ze ty emise to jisti.
K motoru tezko vysvetlit ale vzy pockej nez se motor zahreje pokud nepockas tak si ho nicis.
u aut to neni tka hrozne ale pokud bys mel masinu ktera toci do 17tis tak tam kdys nezahrejes tak jde po 20ti do kytek
K motoru tezko vysvetlit ale vzy pockej nez se motor zahreje pokud nepockas tak si ho nicis.
u aut to neni tka hrozne ale pokud bys mel masinu ktera toci do 17tis tak tam kdys nezahrejes tak jde po 20ti do kytek
Joo, tak to musel bejt dobrej borecorigoš píše:To znám jednoho, co furt tvrdí, že "NIKDY NESMÍ POKLESNPOUT OTÁČKY POD 1500" a tak to furt točí, po městě jezdí na dvojku a po 50 000 mu vždycky praskne rozvodový řemen. Je to jasný, protože ve skutečnosti motor najede dvakrát tolik km, než má na tachometru. A nikdo mu to nevysvětlí.

Pokud jde o mě, tak studený motor beru za jízdy tak na ty 2.000 ot./min, tedy oblast nejvyššího kr.momentu a přeřazuji na 2.500 ot./min. (za tepla při ostřejší jízde 3.000 - 3.500), no a pokud možno se snažim nepředjíždět než se to ohřeje, pokud by to znamenalo šlápnout více na plyn a trochu to roztočit... Já to auto celkově moc nehoním, jezdím na spotřebu a tak moje cestovní otáčky jsou cca. 2.100 - 2.300 ot./min. což odpovídá asi rychlosti na tacháku 95-115 km/h, záleží jak spěchám, což nastává opravdu vyjímečně


Volkswagen Golf Plus, MR12, 2.0 TDI - 103 kW, CFHC, 230.000 km
Matrix píše:Joo, tak to musel bejt dobrej borecorigoš píše:To znám jednoho, co furt tvrdí, že "NIKDY NESMÍ POKLESNPOUT OTÁČKY POD 1500" a tak to furt točí, po městě jezdí na dvojku a po 50 000 mu vždycky praskne rozvodový řemen. Je to jasný, protože ve skutečnosti motor najede dvakrát tolik km, než má na tachometru. A nikdo mu to nevysvětlí.![]()
Pokud jde o mě, tak studený motor beru za jízdy tak na ty 2.000 ot./min, tedy oblast nejvyššího kr.momentu a přeřazuji na 2.500 ot./min. (za tepla při ostřejší jízde 3.000 - 3.500), no a pokud možno se snažim nepředjíždět než se to ohřeje, pokud by to znamenalo šlápnout více na plyn a trochu to roztočit... Já to auto celkově moc nehoním, jezdím na spotřebu a tak moje cestovní otáčky jsou cca. 2.100 - 2.300 ot./min. což odpovídá asi rychlosti na tacháku 95-115 km/h, záleží jak spěchám, což nastává opravdu vyjímečnětakže sorry všem pro který jsem "silniční loudal"
To je v poradku, jezdim obdobne
(a pak si ani nevsimnu, ze auto nema vykon kvuli pridreni a pak uz je pozde...)
VW Passat 3C 2008 BMP
Na emisnej kontrole sa funkcnost katalyzatora nezisti, pretoze emisna kontrola u diesla sleduje len take parametre, ktore katalyzator prakticky neovplyvnuje. Na tuto temu bol na starom fore thread.
(teda aspon na Slovensku urcite nie, pretoze sleduje sa dymivost a rozptyl hodnot dymivosti v troch po sebe nasledujucich meraniach, volnobezne a maximalne otacky, a teplota motora. Predpokladam ze metodika merania je u vas v CR rovnaka.)
Oxidacny katalyzator u diesla konvertuje CO a HC na CO2 a H2O. Tieto parametre sa nesleduju. Katalyzator prakticky neovplyvnuje oxidy dusiku NOx a ani pevne castice. (u tych pevnych castic sa mozno da hovorit o nejakom minimalnom ovplyvneni, pravdepodobne uhlik ciastocne dohara v rozzhavenych kanaloch katalyzatora, ale to je radovo v percentach. Takze normalne fungujuce auto prejde emisnou aj bez KATu.) NOx sa ani nesleduje a ani ho KAT neovplyvnuje, preto aj ked mate odstavene EGR tak na emisnej je to OK.
Emisnu zaujima hlavne dymivost.
(teda aspon na Slovensku urcite nie, pretoze sleduje sa dymivost a rozptyl hodnot dymivosti v troch po sebe nasledujucich meraniach, volnobezne a maximalne otacky, a teplota motora. Predpokladam ze metodika merania je u vas v CR rovnaka.)
Oxidacny katalyzator u diesla konvertuje CO a HC na CO2 a H2O. Tieto parametre sa nesleduju. Katalyzator prakticky neovplyvnuje oxidy dusiku NOx a ani pevne castice. (u tych pevnych castic sa mozno da hovorit o nejakom minimalnom ovplyvneni, pravdepodobne uhlik ciastocne dohara v rozzhavenych kanaloch katalyzatora, ale to je radovo v percentach. Takze normalne fungujuce auto prejde emisnou aj bez KATu.) NOx sa ani nesleduje a ani ho KAT neovplyvnuje, preto aj ked mate odstavene EGR tak na emisnej je to OK.
Emisnu zaujima hlavne dymivost.
- origoš
- Aktivista
- Příspěvky: 4149
- Registrován: 23 led 2006, 14:21
- Bydliště: Kladno
- Kontaktovat uživatele:
Vím, že to s tím "TOČILEM" sem vlastně ani nepatří, jen jsem chtěl poukázat na to, jak někdo dovede zacházet s takovým skvostem, jako je dieselův motor. Tenhle borec takhle točí i vlastní benzínovej osobák. Když jsem mu řekl, že by to tedy ani neměl chcípat, aby nepoklesly otáčky pod 1500, tak na mne koukal dost divně. Chce to prostě kouska citu a nebejt hluchej a hlavně to nehonit studený. Pak to dobře slouží a dlouho vydrží.
Takže zatím vám pánové děkuji za odpovědi. Co se týká toho točení, máte asi pravdu. Není třeba nad tím zřejmě tak laborovat, chce to uvažovat selským rozumem, poslouchat motor a vnímat co už je moc a co málo.
No a k tomu katu. Emise a TK mě právě zanedlouho čekají a je mi jasné, že tam se opravdu dozvím co a jak. To ale nebyl hlavní důvod dotazu. Zdá se mi, že za výfukem prostě cítím ten pach jako třeba z Avie. Je pravda, že je daleko slabější a po zahřátí už to není tak znatelné, ale když to srovnám s kolegou začínám přemýšlet, jestli je všechno v pořádku. On má HDI. Po nastartování mu to taky chvilku tak páchne. Za chvilku už je ale za ním cítit jen takový ten sirný zápach - něco podobného co za benzínem s katem. Takový ten sirný zápach. Spálená nafta to ale už není.
Nenapadá vás co by to mohlo signalizovat a co může být příčinou?
No a k tomu katu. Emise a TK mě právě zanedlouho čekají a je mi jasné, že tam se opravdu dozvím co a jak. To ale nebyl hlavní důvod dotazu. Zdá se mi, že za výfukem prostě cítím ten pach jako třeba z Avie. Je pravda, že je daleko slabější a po zahřátí už to není tak znatelné, ale když to srovnám s kolegou začínám přemýšlet, jestli je všechno v pořádku. On má HDI. Po nastartování mu to taky chvilku tak páchne. Za chvilku už je ale za ním cítit jen takový ten sirný zápach - něco podobného co za benzínem s katem. Takový ten sirný zápach. Spálená nafta to ale už není.
Nenapadá vás co by to mohlo signalizovat a co může být příčinou?