Amerika se vsemi neduhy i plusy

Dvorni opecovavatel Tomas, ktery se vyporadal se vsemi zverstvy a prasarnami.
Motorizace V8 5.7i HEMI, vykon je 250kw / 530Nm.
Automat 5 st.
Predelane na LPG, nadrz 95L toroid.
Mnou zakoupený vůz je Dodge Durango 2005, vozidlo určené pro exportní trh = budíky v KM/h a KM , spotřeba v L ne v MPG, oranžové blinkry a originál tažné s evropskou zásuvkou.
Při koupi měl na tachometru 105 000km.
Auto je 8 místné 2 + 3 + 3. Redaktoři světa motorů by nebyli rádi, neboť plasty v celém vozu jsou z tvrdého !! plastu v barevném nádechu hovnové béžové. Automat 5 stupňový, někdy mám pocit, že je z náklaďáku, automatická klimatizace (dvouzónová - nicméně ne pro spolujezdce ale pro osazenstvo v prostřední řadě sedadel. Samostmívací vyhřívaná zrcátka, upřímně jsem si zatím nevšiml výraznějšího stmívacího efektu. Tempomat, z zvuková aparatura od infinity (audiofil nejsem ale dle mě to hraje moc pěkně), rádio na 6CD s podporou MP3, originál odnímatelné tažné zařízení a automatické rozsvícení světel. Dále je v autě funkce ovládání vrat bez potřeby mít ovladač - auto se umí naučit 3 různé ovladače - u nás to nejde. Vše je v kůži a to se v přítomnoti dvou malých dětí hodí (také hovnově béžová).Každá řada včetně zadní má držák na 2 hrnky-lahve, sedačky v prostřední a zadní řadě jdou sklopit do úplné roviny a tím vzniká poměrně velký úložný prostor.
Auto je denně vytěžováno.
Teď přejdeme na tu méně nudnou část a tím je jízda samotná. Auto je ve vrcholné motorizaci 5.7i V8 HEMI se selektivním vypínání válců (MDS), to funguje tak, že při malé zátěži (jízda při ustálené rychlosti do cca 100km/h) se vypne polovina válců, zůstanou otevřené výfukové i sací ventily a jsou nefunkční vstřikovací trysky do těchto válců (funguje to i s LPG) dle letáčkových slibů to má ušetřit až 20% paliva oproti starším motorům bez MDS.
Dlouhodobou spotřebu dle palubního počítače mám 17L/100km při provozu na LPG,na LPG benzín vydrží cca 4000km (velmi hrubým odhadem). Auto používá LPG řídící jednotku, která jako u většiny aut, po ohřátí motoru na určitou teplotu přepíná sama na plyn. Zkušenost je taková, že na 75L LPG ujedu cca 400km. LPG tankuji u Benziny - LPG od Kralupol.
Motor je V8 HEMI. Spolehlivost motoru by měla být obstojná, rozvod OHV je vcelku spolehlivý včetně řetězu, který nemá tendenci se vytahat po 60 000km. Samozřejmě nějaké bolesti motor má, například se trhají šrouby od svodů na posledním válci na obou stranách motoru. Je to dáno větším tepltoním namáháním skrze horší chlazení u podélně úloženého motoru (konec směrem do kabiny řidiče). Tento neduh se projevu podobně jako špatné hydraulické zdvihátko. Motor, než se alespoň trochu zahřeje, tak vydává cvakavý zvuk (je to těsnění mezi motorem a svody, které než dojde k teplotní roztažnosti, tak má malou vůli, mírně profukuje a cvaká. Výkon je 250kw / 530Nm. V bežném provozním režimu (kombinace vesnické silnice, dálnice a Praha) jezdím do 2000 ot. / min. Pokud chcete opravdu hodně zrychlit, musíte na plyn doslova dupnout, jinak motor zrychluje bez přeřazení spíše pomalu.
Zvuk je naprosto famózní a užívám si pořád, když tím jedu.
Jako příklad zpřevodování automatu, při 50km/h na rovině točí motor cca 1000ot./min, při dálnici 100km/h točí motor cca 1500 ot. a nepřeřazuje kopec nekopec (až jsem byl udiven že naháče to dá na tyhle otáčky bez problémů), při 130km/h auto točí 2000 ot/min.
Když jsem auto honil (což nemám u tohoto drobečka rád) tak jede do cca 5500 ot a pak řadí výše. Nejvíc jsem v autě jel 180km/h, víc mě už nepřislo jako dobrý nápad. Sice auto váží nenaložené 2,5 tuny, ale motor s autem hýbe velice pěkně.
Pořád chce někdo závodit. - ignorace
Celkově je auto děláno na pohodový cruising přírodou a mnohem častěji teď rád jezdím po okreskách a kochám se. Dále auto přitahuje prosby o pomoc. Už jsem 2x někoho vytahoval ze sněhu a jednou startoval přes kabely felícii na benzínově pumpě

Náhon vozu je stálý na všechny 4 kola, tuším, že základní poměr je 35% předek a 65% zadek, může se měnit v případě potřeby řídí si to auto samo. K dispozici jsou doplňující režimy 4WD LOCK a 4WD SLOW - ty jsem zatím neměl tendenci použít, ze všeho jsem se vyhrabal se základním režimem.
Vůz používá nápravu s torzní tyčí, celkově je to amerika se vším všudy - na D1 se jen přijemně houpe, co se mu nelíbí tak jsou třeba kostky s výmolama, to hopsá jak střelená koza.
Tempomat není úplně hloupý, sice to není adaptabilní, ale při jízdě z kopce podřadí tak, aby se dodržovala navolená rychlost.

Tohle je porovnani s novou verzi.




