[Vyřešeno] 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jirka8
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 29 led 2025, 15:19
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

[Vyřešeno] 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od Jirka8 »

Zdravím,

Koupil jsem starší Octavii 1, 500+, rv 2001. Auto prý před STK hodně kouřilo, před STK bylo "protáhnuto", emise prý ale prošlo "tak tak" :( Chtěl bych, aby bylo auto v dobré kondici, a sloužilo ještě dlouho.

Nevím, kdy naposledy někdo šahal na sání/ventily/turbo. EGR nezaslepené (aspoň o tom nevím). Spotřeba kolem 4,8-6,4 na střednědlouhých drahách. Turbo píská slyšitelně. Za mě dělané rozvody, dochlazuju, nejezdím moc krátké trasy po městě, jen Eurooil + VIF každé tankování.

Letos jsem se dostal k VCDS. Udělal jsem sérii testů dle manuálu, něco zahřátý volnoběh, a pak několikrát zátěž na třetí stupeň 1500 - 4000 do mírného kopce Obrázek , abych odchytil bloky 1/3/8/10/11.

Všechny hodnoty mi vyšly v normě, až na množství vzduchu v zátěži. Nevím, proč ŘJ hlásí očekávanou hodnotu 803 mh/H, ale aktuální po počátěčním nárůstu na normových 870 kolem 2300ot, už jen klesá, a při testovaných 3000ot se pohybuje kolem 650-700. Jediná další věc, která vyšla mimo normu, a bude mít souvislost s váhou je Omezení vstřik. množství na základě váhy vzduchu. Hodnota 33,4 mimo normu 37-40.

Turbo tlačí myslím bezproblémů v normě, nárůstovou křivku omezí N75 v rámci tolerancí tlaku, maximální je kolem 2030 mbar.

Manuál dává jednu možnost: přisávaný vzduch mezi snímačem množství vzduchu a turbodmychadlem. Nicméně tohle hrozí i při volnoběhu, a tam jsou hodnoty správné..

Čtu data správně? Jak bych měl dál postupovat? Nemám s TDI motory velkou zkušenost, pokud by měl někdo dobrou radu či korekce mých závěrů, budu vděčný. Naslepo měnit váhu nebo půlit turbo nechci; ale je možné, že by třeba pomohlo čištění sání? Rozdělané jsem to neměl, to by šlo přes mechaniky já mám respekt. Pochopil jsem také, že s vyššími hodnotami váhy vzduchu mohou zvýšit objem recyklovaných zplodin do EGRu, to zase také úplně nechci (nějaké čínské aftermarket prý dávají naopak zvýšená čísla). Nebo jsou tyto hodnoty váhy OK, a nemám se tím zabývat?

Předem děkuju za reakce.

Naměřené hodnoty / grafy:

Mimo normu:

Váha vzduchu zátěž
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Omezení vstřik. množství na základě váhy vzduchu
Obrázek
Obrázek

V pořádku:
----
Váha vzduchu volnoběh
Obrázek
Obrázek

Turbo
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Vstřikování
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

EGR
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Naposledy upravil(a) Jirka8 dne 15 kvě 2025, 17:57, celkem upraveno 1 x.
Octavia 1.9 TDI, 66kW, AGR, 2001, 500t+ km, Ostrava
Pája 19
Aktivista
Příspěvky: 3665
Registrován: 15 čer 2008, 12:12
Odpovědi: 0
Bydliště: u pár dubic

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od Pája 19 »

A v čem je problém? Hlásí chybu? Jede blbě? To, že váha s otáčkama trochu padá je normoš. Ale jestli tě to pálí, tak kup novou a možná pět koní přiskočí.
Oct asv 2000, DieselPower
Uživatelský avatar
Jirka8
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 29 led 2025, 15:19
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od Jirka8 »

Nehlásí, a ani se mi nezdá, že by jela blbě. Také nepotřebuju koníky navíc.. Jen se snažím předcházet větším problémům, abych něco nezanedbal, než bude pozdě a já pak musel řešit repas turba apod. Díky za názor, že to není až tak neobvyklé - např. jestli zmenšený průtok vzduchu v zátěži nemůže předznamenat mírně přicpanou část sání / EGR.. A také, to bylo vlastně to, co mě navedlo na měření přes VCDS, bych nerad měl podobné problémy s STK kvůli kouřivosti. Napadl mě ještě katalyzátor, ten ještě nevím, zda jde "papírově" prověřit s pomocí VCDS. Jeho historii/stáří netuším.

Nemám nějaký referenční graf z tip top stavu sání, takže se spoléhám jen na referenční rozsahy, které udává výrobce (potažmo chce ŘJ).
Octavia 1.9 TDI, 66kW, AGR, 2001, 500t+ km, Ostrava
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33574
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od slovacek.milos »

napiš sem jestli jsi internový teoretik s vcds nebo?


dokážeš třeba demontovat sací potrubí a vyčistit ho?


ten eurooil s vifem je dobrý nápad, vyčisíš palivovou soustavu že bude jak nová ale tak tři čtyři plné nádrže, dávkuj přesně mililitr, dávat víc je zbytečné, spalovací prostor špičky trysek, turbo a kat zas vyčistíš párou, sežen si hadičku z kapačky, škrtidlo, nějakou nádobku na vodu, napíchneš se za váhu a spotřebu vody seřídíš tak max 2 l na sto, klidně i víc do doby aby motor nepackoval,

egr si omez v análu 3 v přizpůsobení dej max hodnotu, návod si najdeš na netu, a pokud neumíš sání tak někdo at ti ho vyleští až po ventily, motor často chytá druhý dech

dělej věci postupně, pokud začneš všechno řešit naráz může se ti stát že to všechno posereš a vyrobíš z kokty plížidlo ;)
Uživatelský avatar
Jirka8
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 29 led 2025, 15:19
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od Jirka8 »

Díky za rady. Internetovy teoretik, těžko říct. Rád vím, když vím co se děje a proč, a tipy jak řešit projevy problémů, ale ne vše zvládnu svépomocí. Mám elektro vzdělání, nešikovný nejsem, něco málo typu zámky dveří, oprava konektorů, nárazník apod. okej. Ale bohužel nemám možnost vlastní garáže/cajků, takže i když bych to sundat dle dokumentace měl být schopný, je to dobře přístupné, a utáhnout zpátky na moment taky, tohle bych asi svěřil mechanikovi s ohledem na komplikace typu stržení závitů, zázemí na práci čištění..

Egr ve VCDS "omezit" plánuju, ale až po dořešení základního stavu co je teď a po rozmyslu, že to bude OK.
Čištění sání/EGR tedy dle tebe dává smysl i teď (stejně bude třeba zkontrolovat to přisávání).

V plánu mám proměřit sondy katalyzátoru, jestli to něco neřekne o stavu katalyzátoru, to teoreticky mohlo taky zhoršit ty emise..

Ano, nechci nic posrat :)
Octavia 1.9 TDI, 66kW, AGR, 2001, 500t+ km, Ostrava
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33574
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od slovacek.milos »

Jirka8 píše: 04 úno 2025, 12:51 Díky za rady. Internetovy teoretik, těžko říct.



V plánu mám proměřit sondy katalyzátoru, jestli to něco neřekne o stavu katalyzátoru, to teoreticky mohlo taky zhoršit ty emise..

Ano, nechci nic posrat :)
jirko si elektrikář, sondy kolem katalyzátoru se tu měří metrem a musíš mít 3 promile na žíle, za střízliva nejsou vidět,

u dieselových motorů se měří kouřivost, katalyzátor je tomu platný jak mrtvému zimník,

začni raději tím přisáváním vody, pára ti zlikviduje karbon který tam podle toho zamrdaného sání je a bude ho tam hodně
Uživatelský avatar
hansdob
Aktivista
Příspěvky: 9183
Registrován: 17 zář 2009, 18:21
Odpovědi: 1
Bydliště: Vysočina-Dobronín

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od hansdob »

Sundat sání a vyčistit ho plus vyčistit kanály v hlavě.
přesnou historii nepamatuji.....třebaaaa zetor 25K
Uživatelský avatar
Jirka8
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 29 led 2025, 15:19
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od Jirka8 »

Tak sání i EGR vyčištěné, bordelu tam bylo hodně - byl čas. Nicméně původní indikátor problému se tím nevyřešil, váha v záběru stále ukazuje menší průtok, než je očekáván :(

Obrázek
Obrázek
Octavia 1.9 TDI, 66kW, AGR, 2001, 500t+ km, Ostrava
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33574
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od slovacek.milos »

zkus váhu vyčistit čističem na brzdy, asi je normální když je váha stará tak váží méně, co chladič vzduchu?? zajebaný zaprášený??? píšeš tam potřebuju koníky, jen je hledej začne klouzat spojka ;)
Uživatelský avatar
martinsidlo
Aktivista
Příspěvky: 5022
Registrován: 06 pro 2009, 15:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha 5

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od martinsidlo »

Váha všdy dává ve vysokých méně. Jen to nesmí být moc. Ve VAGU to vidíš,požadavek a skutečnost. Toho se drž.
Simson Enduro S 51(70 ccm) ex
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,790tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
Uživatelský avatar
Jirka8
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 29 led 2025, 15:19
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od Jirka8 »

zkus váhu vyčistit čističem na brzdy
Váhu už jsem měl venku a čistil jsem ji přímo čističem na váhy od Liqui Moly.. Naměřené hodnoty před a po prakticky totožné
Obrázek

Váha všdy dává ve vysokých méně
asi je normální když je váha stará tak váží méně
Otázka je o kolik je to v pořádku a co už indikuje problém? Možná se starám zbytečně moc? Nevím, ale potřebuju tomu autu věřit a chci, ať ještě najede co může :) V akceleraci není žádný propad, je plynulá, po vyčištění asi i o chlup rychlejší, necítím žádný propad.

Podle manuálu, viz první příspěvek, je podezřelé cokoli pod 800 na trojku pri 3000ot., přímo mi indikuje, že pokud turbo tlačí OK, a zpětné vedení plynů je OK (což hodnotově jsou), je možné přisávání vzduchu. Ale když jsem dával čistit sání, nebyla mi hlášená nějaká očividně poškozená trubka/těsnění..

co chladič vzduchu??
Ten se měnil nějak rok zpátky kvůli úniku v rohu u starého, nemyslím, že by problém byl zrovna tam..
Octavia 1.9 TDI, 66kW, AGR, 2001, 500t+ km, Ostrava
Uživatelský avatar
martinsidlo
Aktivista
Příspěvky: 5022
Registrován: 06 pro 2009, 15:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha 5

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od martinsidlo »

Ve VAGu mas kolik dava a kolik je pozadavek !!!!
Simson Enduro S 51(70 ccm) ex
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,790tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
passion
Přispěvovatel
Příspěvky: 908
Registrován: 03 úno 2006, 08:04
Odpovědi: 0

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od passion »

Dosaď si hodnoty sem, váha kecá, má ukazovať viac.
Uživatelský avatar
Jirka8
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 29 led 2025, 15:19
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Re: 1.9 TDI, 66 kW - nižší hodnoty váhy vzduchu, VCDS, rada?

Příspěvek od Jirka8 »

Byla opravdu ta váha; jiná dává hodnoty v pořádku. Děkuju všem, co přispěli radou, oceňuju to.

Obrázek
Octavia 1.9 TDI, 66kW, AGR, 2001, 500t+ km, Ostrava
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“