can bus

co se jinam nevešlo/nehodilo - ohledně aut

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
julo
Sběrač informací
Příspěvky: 26
Registrován: 01 lis 2006, 15:41
Odpovědi: 0

can bus

Příspěvek od julo »

vie niekto zrozumitelne vysvetlit ako pracuje can bus a ako sa zmenila riadiaca jednotka s can. potrebujem to do skoly.dakujem
Uživatelský avatar
mira
Přispěvovatel
Příspěvky: 220
Registrován: 24 led 2006, 06:34
Odpovědi: 0

Příspěvek od mira »

julo
Sběrač informací
Příspěvky: 26
Registrován: 01 lis 2006, 15:41
Odpovědi: 0

Příspěvek od julo »

o riadiacich jedn.tam nie je nic a can je vacsinou v angline.dik
Uživatelský avatar
mira
Přispěvovatel
Příspěvky: 220
Registrován: 24 led 2006, 06:34
Odpovědi: 0

Příspěvek od mira »

a) tvuj dotaz je znacne neurcity. co vlastne chces?
b) holt se budes muset anglicky naucit.
julo
Sběrač informací
Příspěvky: 26
Registrován: 01 lis 2006, 15:41
Odpovědi: 0

Příspěvek od julo »

potrebujem vediet aky je rozdiel medzi riadiacimi jednotkami bez can a z can bus a ako prebieha komunikacia cez can.ak to vies bol by som ti povdacny za nejake konzultacie,prip. ak chces mozem ti za to nieco poskytnut.potrebujem to velmi.dakujem.
Uživatelský avatar
maros4341
Aktivista
Příspěvky: 1082
Registrován: 23 led 2006, 14:25
Odpovědi: 0
Bydliště: Michalovce SK

Příspěvek od maros4341 »

CAN bus v autach znamena druh siete podobnej tej pocitacovej - t.j. riadiace jednotky su pospajane dvoma drotmi po ktorych si vymienaju informacie - na prenos mnohych signalov su potrebne len dva kable - ak nie je CAN bus tak je potrebne na kazdy signal najmenej jeden drot - zmysel CAN busu je zjednodusenie kabelaze a zvysenie mnozstva informacii s ktorymi riadiace jednotky pracuju
:)
maros
Rozumieme Vášmu autu
+421903905655
julo
Sběrač informací
Příspěvky: 26
Registrován: 01 lis 2006, 15:41
Odpovědi: 0

Příspěvek od julo »

dakujem,zaoberas sa tymto?totiz potreboval by som o RJ toho viac,prip. poradit nejaku literaturu.D.
Uživatelský avatar
maros4341
Aktivista
Příspěvky: 1082
Registrován: 23 led 2006, 14:25
Odpovědi: 0
Bydliště: Michalovce SK

Příspěvek od maros4341 »

ano, zaoberam sa opravou elektroniky v autach

dnes vsak vsetko najdes na internete len treba hladat. Staci ak budes vediet ako system funguje, detaily nemusis poznat.

Google mi nasiel za sekundu napr. toto:
je to sice pre Scaniu ale u osobnych aut je to to iste

Viac o systéme CANbus a diagnostike


Kontrola + interakcia = riadenie

Základné črty systému CANbus sú kontrola a interakcia. Presnosť kontroly a spôsob, akým môžu spolupracovať rozličné funkcie (napríklad motor a brzdy reagujúce spolu, ovládané Programom elektronickej stability) otvára nebývalé možnosti ovládania nákladného vozidla.

Ovládanie vozidla spôsobom, ktorý optimalizuje výkon a hospodárnosť. Ovládanie vozidla spôsobom, ktorý zvyšuje bezpečnosť a znižuje dopad na životné prostredie. Ovládanie nákladného vozidla, ktoré zvýši jeho produktivitu. Toto všetko sú prínosy, všetky s pozitívnym dopadom na vaše podnikanie.
Srdcom systému Scania CANbus je ústredná riadiaca jednotka (koordinátor), cez ktorú sú sledované a spravované všetky funkcie – vrátane pomocného vybavenia. Odtiaľto sú elektrické funkcie nákladného vozidla upravené do troch okruhov: červeného, oranžového a zeleného.

Červené funkcie pokrývajú všetky hlavné jednotky riadenia: motor, prevodovku, brzdy a odpruženie. Žlté funkcie pokrývajú prístroje, systémy nadstavby, uzamykanie a alarmové systémy a svetlá. Zelené pokrývajú systémy pohodlia, ako klimatizácia, audiosústava a systém Infomatics. Porucha v oranžovom alebo zelenom vozidlo z činnosti nevyradí. Žltá porucha varuje vodiča a vytvorí záznam poruchy.

Červená porucha z bezpečnostných príčin vyradí vozidlo. Sústavou kódov tiež bude informovať vodiča o príčine zlyhania. A rýchla oprava pri ceste bude reálnym cieľom.

Všetky elektrické funkcie sa dajú skontrolovať jednoduchým pripojiteľným softvérom. Celá elektrická sústava sa dá skontrolovať za pár minút. Túto kontrola sa dá uskutočniť s laptopom. To znamená, že vozidlo môže byť ďaleko od dielne Scania, a stále je možná rýchla a presná diagnóza porúch. V prípade najhoršieho scenára sa dá rýchlo urobiť oprava vozidla. Pravdepodobnejšie je, že opravu uskutoční technik Scania na mieste.





:)
maros
Rozumieme Vášmu autu
+421903905655
julo
Sběrač informací
Příspěvky: 26
Registrován: 01 lis 2006, 15:41
Odpovědi: 0

Příspěvek od julo »

mohol by som sa na teba obratit s pripadnymi problemami pri pisani skolskej prace,musim toho napisat do 30 stran.dakujem.
Uživatelský avatar
maros4341
Aktivista
Příspěvky: 1082
Registrován: 23 led 2006, 14:25
Odpovědi: 0
Bydliště: Michalovce SK

Příspěvek od maros4341 »

ok

pohladam nejake samostudijne materialy - nie vsak dnes, cez vikend

:)
maros
Rozumieme Vášmu autu
+421903905655
julo
Sběrač informací
Příspěvky: 26
Registrován: 01 lis 2006, 15:41
Odpovědi: 0

Příspěvek od julo »

velmi som ti povdacny,dakujem.
serviceMan
Přispěvovatel
Příspěvky: 471
Registrován: 23 led 2006, 22:44
Odpovědi: 0
Bydliště: Mladoboleslavsko...

Příspěvek od serviceMan »

No nevím, jestli ti pojednání o CAN – bus vyjde na třicet stran, protože nevím o čem všem by se dalo psát, je to velice jednoduché a stručné. :)

Dám pár informací k dobru, třeba to bude zajímat i někoho jiného. Jedná se o popis koncernových (VW, Škoda, Audi, Seat) provedení, ostatní značky mohou mít odlišné funkce a hodnoty a názvy…
Tak tedy CAN – bus je digitální komunikační sběrnice – fyzicky je provedena dvěmi vodiči tzv. CAN Hi a CAN Low s opačnými signálovými potenciály, která poskytuje datové spojení mezi řídícími jednotkami ve voze. Zjednodušeně se znázorňuje jednou linkou, která paralelně propojuje jednotlivé řídící jednotky.
Každá řídící jednotka vysílá na sběrniciCAN cyklicky jednu až několik, maximálně osm bytových zpráv – záleží na definici jednotky, jaké zprávy s jakou délkou má vysílat. Například kombipřístroj (budíky) vysílá standartně na CAN Antrieb (motor) tyto zprávy :
Kombi_1 (dveře řidič,tlak oleje, stav chl.kapaliny, teplota oleje…)
Kombi_2 (venkovní teplota, chybové stavy senzorů…)
Kombi_3 (multiplex kód, číslo klíčku, stav km…)
Kombipřístroj umí vyslat přez CAN – Antrieb uvolňovací kod Immobiliseru do jednotky motoru, ale pouze u 3G Immobiliseru.
Každá jednotka samozřejmě umí i poslouchat zprávy od ostatních jednotek, jejichž informace potřebuje ke své nějaké činnosti. Při periodickém vysílání zpráv na sběrnici (např. Kombi_1 vysílá každých 20 – 32 ms) je zajištěno pomocí prioritních preferencí, že nebudou dvě jednotky najednou vysílat přez sebe. Pokud nějaká jednotka zjistí, že začala vysílat současně s jinou jednotkou s vyšší prioritou, přestane vysílat a počká na ukončení zprávy od této jednotky. Následně odvysílá svoji zprávu. Proto není cyklický čas vysílání zpráv pevný a závisí na momentálním provozu a vytížení sběrnice.
Pro monitoring provozu na sběrnici se používají notebooky s PCMCIA rozhraním a softwarem Canaliser, který umožňuje sledovat vysílané zprávy od jednotlivých jednotek a případně simulovat jakoukoliv jednotku. Ještě se používá Canmonitor s převodníkem Peak Dongle.
O provoz mezi řekněme životně důležitými jednotkami, tedy z pohledu bezpečnosti, jako je motorová, ABS a Airbag jednotka se stará CAN Antrieb = motorový CAN nebo CAN – motor a to rychlostí 500kB/sec. Klidové napětí obou vodičů je cca 3,6V, při příchodu signálu logické jedničky se úroveň CAN-H zvýší o cca +0,6V a úroveň CAN-L o cca -0,6V. Tyto průběhy je možné sledovat osciloskopem.
Ostatní, tedy nedůležitý provoz zajišťuje CAN – Komfort, tedy vnitřní CAN rychlostí 100 kB/sec, na který je napojen ještě Infotainment CAN, který umožňuje přenos obrazových dat např. z radia nebo navigace na kombipřístroj, který příjem takovýchto dat podporuje – verze s Maxi-Dot, kde se info graficky zobrazuje na display.
CAN – Komfort má i odlišné napětí:
Logická 0 (klidový stav) : CAN-L 0,0 – 0,7V; CAN-H 3,7 – 5,0 V
Logická 1 : CAN-L 3,4 – 5,0V; CAN-H 0,0 – 0,7 V
Komunikace po sběrnici probíhá podle specifikace OSEK ( Offene Systeme und deren Schnittstellen fur die Elektronic im Kraftfahrzeug). Je to jakýsi operační systém, který vytvořili automobilky a dodavatelé a vznikl pro automobilové aplikace se sběrnicí CAN. Jeho použití standardizuje a zlevňuje vývoj. Další info na http://www.osek-vdx.org/ .
Vzhledem k tomu, že se jedná o dvě různé sběrnice, byla zároveň vyvynuta jednotka GateWay, která zajišťuje přenos informací mezi CAN – Antrieb a CAN – Komfort.Třeba na příklad při dopravní nehodě, pokud dojde k odpálení Airbagu, tak jednotka vyšle po CAN - Antrieb info o nehodě na GateWay a ta zašle po CAN – Komfort zprávu do Komfortní jednotky, která je vázaná na tuto informaci. Tedy že odemkne centrální zamykání a rozsvítí vnitřní osvětlení.
Tak to by byli asi všechny základní informace o CAN.
Tak hodně zdaru při tvoření… ;)
Sem se nějak rozepsal... :roll:
Uživatelský avatar
Kornout
Aktivista
Příspěvky: 3097
Registrován: 23 led 2006, 21:21
Odpovědi: 0
Bydliště: šluknovský výběžek

Příspěvek od Kornout »

Hmm, tak to byl slušnej výklad, např. ta časová synchronizace mě vůbec nenapadla a přitom je tak důležitá.
KTM 250 SX-F
bývalo i 265PS, 471 Nm on 1,9TDI :-/
Kupte si Mercedes, kupte si Audi, stejně všichni skončíte u BMW :-D
Odpovědět

Zpět na „Diskuze o autech“