Čistenie turba - pár postrehov aj otázok...
Napsal: 05 srp 2010, 09:33
Tak som si konečne našiel čas na vyčistenie turba, sťažený pohyb VTG regulácie tu bol už dávnejšie, teraz to zatuhlo úplne. Pribudli cenné
praktické skúsenosti a postrehy, no objavili sa aj nejaké otázky.
Na rozdiel od môjho očakávania, turbo nebolo plné sadzí a hrdze, cez ktoré by sa lopaty už nevedeli prebiť, celý problém zatuhlej regulácie bol v maličkých usadeninách na lopatkách a statorových plochách. Všetky tieto časti sú zo žiaruvzdornej zliatiny INCONEL, bez najmenších známok korózie, jediný problém boli tie usadeniny navyše, ktoré som pomerne ľahko odstránil jemným smirkovým papierom (zrnitosť 1600) a všetko ešte preleštil diamanatovou brúsnou pastou do zrkadlova. Lopatky som očistil aj zdola, zo smirkového papiera som si na to urobil 2cm široké pásiky s vyseknutou dierkou D=5mm a nadstrihnuté po dierku, aby sa dali podsunúť pod lopatky. Pohyb lopatiek po šmirgli zanechával čiernu uhlíkovú stopu, kým neboli zdola celkom čisté. Po úplnom vyčistení som mikrometrom premeral skutočný rozmer lopatiek (5.35mm) a dištančných valčekov (5.45mm), vôľa čistého turba je teda 0.1mm. Na základe odporúčaní z fóra som dištančnú vzdialenosť navýšil podložkami 0.1mm, čím som teda pôvodnú vôľu 0.1mm zväčšil na 0.2mm. Žiaruvzdorný INCONEL hrúbky 0.1mm nemám, na výrobu podložiek som použil bežný nerezový plech INOX 18/8, ktorý nie je žiaruvzdorný, ale snáď to tá "fólia" stlačená pod INCONELovým valčekom vydrží. Som zvedavý, ako dlho mi to vyčistené a vypodložené turbo vydrží, s tým súvisí moja prvá otázka: Mal niekto problémy so zanášaním aj po podložení dištančných stĺpikov? U mňa je to možno viac pravdepodobné, keďže som dal iba 0.1mm, ostatní tuším pridávali 0.15-0.20mm, no sťažovali sa na zhoršený nábeh turba, tak som sa rozhodol pre kompromis 0.1mm, aj tak je to zväčšenie o 100%.
Celý tento servisný úkon považujem za dosť náročný, navyše aj rizikový (napr. riziko poškodenia turbíny pri ne-koaxiálnom rozoberaní) - a to všetko pre pár kubických milimetrov pripečených usadenín! Odhadujem, že takých 80-90% usadenín je čierny uhlík, zvyšok bol skôr hnedej farby. Veľmi tenká hnedá vrstva bola aj pod každou hrubšou uhlíkovou. Čo sa týka pôvodu a príčin usadzovania, skúsil som pozrieť aj zahraničné fóra.
Narazil som aj na zmienky o sulfurizácii INCONELu (reakcia síry), aj toho INCONELu je viac druhov, niektoré sú odolnejšie - no neviem aký je v mojom turbe. Takže mám silné podozrenie, že kvalita paliva asi hrá pri zanášaní významnú rolu, možno je to práve ten obsah síry. K tomu určite aj spôsob jazdy, turbo zrejme treba častejšie dobre "vypáliť". Napokon ma napadla posledná otázka: Tie zadierajúce časti a usadeniny sú relatívne dobre prístupné po odpojení výfukového potrubia. Ak by existoval nejaký vysokoúčinný chemický dekarbonizátor či rozpúšťač týchto usadenín, stačilo by ho od výfuku nastriekať na lopatky, trochu pocvičiť s tiahlom regulácie a usadeniny by "chemicky odišli" bez pracnej demontáže turba. Nestretli ste sa niekto s takýmto postupom ?
praktické skúsenosti a postrehy, no objavili sa aj nejaké otázky.
Na rozdiel od môjho očakávania, turbo nebolo plné sadzí a hrdze, cez ktoré by sa lopaty už nevedeli prebiť, celý problém zatuhlej regulácie bol v maličkých usadeninách na lopatkách a statorových plochách. Všetky tieto časti sú zo žiaruvzdornej zliatiny INCONEL, bez najmenších známok korózie, jediný problém boli tie usadeniny navyše, ktoré som pomerne ľahko odstránil jemným smirkovým papierom (zrnitosť 1600) a všetko ešte preleštil diamanatovou brúsnou pastou do zrkadlova. Lopatky som očistil aj zdola, zo smirkového papiera som si na to urobil 2cm široké pásiky s vyseknutou dierkou D=5mm a nadstrihnuté po dierku, aby sa dali podsunúť pod lopatky. Pohyb lopatiek po šmirgli zanechával čiernu uhlíkovú stopu, kým neboli zdola celkom čisté. Po úplnom vyčistení som mikrometrom premeral skutočný rozmer lopatiek (5.35mm) a dištančných valčekov (5.45mm), vôľa čistého turba je teda 0.1mm. Na základe odporúčaní z fóra som dištančnú vzdialenosť navýšil podložkami 0.1mm, čím som teda pôvodnú vôľu 0.1mm zväčšil na 0.2mm. Žiaruvzdorný INCONEL hrúbky 0.1mm nemám, na výrobu podložiek som použil bežný nerezový plech INOX 18/8, ktorý nie je žiaruvzdorný, ale snáď to tá "fólia" stlačená pod INCONELovým valčekom vydrží. Som zvedavý, ako dlho mi to vyčistené a vypodložené turbo vydrží, s tým súvisí moja prvá otázka: Mal niekto problémy so zanášaním aj po podložení dištančných stĺpikov? U mňa je to možno viac pravdepodobné, keďže som dal iba 0.1mm, ostatní tuším pridávali 0.15-0.20mm, no sťažovali sa na zhoršený nábeh turba, tak som sa rozhodol pre kompromis 0.1mm, aj tak je to zväčšenie o 100%.
Celý tento servisný úkon považujem za dosť náročný, navyše aj rizikový (napr. riziko poškodenia turbíny pri ne-koaxiálnom rozoberaní) - a to všetko pre pár kubických milimetrov pripečených usadenín! Odhadujem, že takých 80-90% usadenín je čierny uhlík, zvyšok bol skôr hnedej farby. Veľmi tenká hnedá vrstva bola aj pod každou hrubšou uhlíkovou. Čo sa týka pôvodu a príčin usadzovania, skúsil som pozrieť aj zahraničné fóra.
Narazil som aj na zmienky o sulfurizácii INCONELu (reakcia síry), aj toho INCONELu je viac druhov, niektoré sú odolnejšie - no neviem aký je v mojom turbe. Takže mám silné podozrenie, že kvalita paliva asi hrá pri zanášaní významnú rolu, možno je to práve ten obsah síry. K tomu určite aj spôsob jazdy, turbo zrejme treba častejšie dobre "vypáliť". Napokon ma napadla posledná otázka: Tie zadierajúce časti a usadeniny sú relatívne dobre prístupné po odpojení výfukového potrubia. Ak by existoval nejaký vysokoúčinný chemický dekarbonizátor či rozpúšťač týchto usadenín, stačilo by ho od výfuku nastriekať na lopatky, trochu pocvičiť s tiahlom regulácie a usadeniny by "chemicky odišli" bez pracnej demontáže turba. Nestretli ste sa niekto s takýmto postupom ?