Stránka 1 z 6

Úbytek kroutícího momentu po 250000 km

Napsal: 28 srp 2011, 11:37
od kybosdieselpower
Žádám místní celebrity o radu. U Fabie 1.9 TDI PD motor ATD RV2000 mi po cca 250000 km začal klesat kroutící moment a tím i zrychlení. Problém nastal zcela nenápadně a pozvolna vymizel původní "turboefekt", kdy mne motor při otáčkách kolem dvou tisíc řádně usadil do sedačky. V současné době má auto najeto přes 300000 a maximum kroutícího momentu dále zvolna klesá a průměrná spotřeba se zvyšuje, přesto že jízdní styl je zachován. Do 150000 jsem jezdil za 4,2l/100km, nyní se spotřeba pohybuje kolem 5,6l/100km. Všechny součásti motoru včetně turba jsou zatím původní, jsem první a jediný majitel a řidič a údaj o najetých kilometrech je tedy zaručeně správný. Původně jsem měl podezření na nízkou kompresi vlivem opotřebení ale po přeměření jsou tlaky 27,2 +-0,2. Motor na VAGu nehlásí žádné chyby a to ani sporadické. Auto je pravidelně každých 15000 servisováno ve značkovém servisu (značkový olej, filtry, rozvody kontrola na VAGu). Při poslední kontrole po 300000 jsem požádal servis o zjištění příčiny poklesu kroutícího momentu, ale přesto, že tomu jednu celou směnu věnovali, nezjistili nic, kromě toho, že kroutící moment je skutečně citelně slabší. Měřili komprese, vyměňovali váhu vzduchu, kontrolovali, zda není zatuhlá regulace turba, zda drží zpětný ventil vakua, zda funguje EGR ventil, palivové čerpadlo, zda nejsou ojeté vačky ale žádnou zjevnou příčinu nezjistili. Naměřil jsem tedy průběh žádaného a skutečného tlaku turba, otevření EGR a otáček v tahu od 1500 do 4000 a doufám, že až oko někoho ze zkušených borců spočine na naměřených hodnotách a bude tak laskav a provede analýzu průběhů, sdělí mi touto cestou svůj názor na stav věci. Jsou nasnímány tři pokusy zrychlení z 1500ot/min na 4000ot/min na plný plyn do táhlého stoupání na 3. rychlostní stupeň. Nemám vlastní VAG-COM, diagramy mi zaznamenal známý (servisní technik), který to neumí zapsat v CSV, pouze jako print screen. Ale myslím, že i v této formě z toho znalec může vyvodit nějaký závěr. Na první pohled je zřejmé, že regulace kmitá tlumenými kmity kolem žádané hodnoty tlaku. Nejsem schopen z důvodu nedostatku zkušeností posoudit, zda je toto kmitání ještě v normě, nebo zda je způsobeno vůlemi v kulise regulace turba. Ustálená hodnota tlaku turba odpovídá žádané hodnotě a turbo je tedy schopno dodat požadovaný tlak - předpokládám, že závada nebude v turbíně (olámané lopatky, nefunkční změna geometrie). Turbo nechávám po zátěž dochladit před zastavením motoru. Nemám k dispozici referenční měření na správně fungujícím motoru - když to fungovalo, neměl jsem důvod to měřit.
Na webu jsem vyčetl, že se s tímto motorem v originální sestavě dá najet i přes 800000 a tak doufám, že ještě něco vydrží. Ve srovnání s takovými hodnotami proběhu km je vlastně teprve dobře zajetý.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Napsal: 29 srp 2011, 10:52
od josef10
učiň dotaz na dopravni fakultě.... nejlépe u vedoucího katedry... pak se třeba dočkáš odpovědi v podobě nových skript.....

Napsal: 29 srp 2011, 11:45
od PeSko
josef10 píše:učiň dotaz na dopravni fakultě.... nejlépe u vedoucího katedry... pak se třeba dočkáš odpovědi v podobě nových skript.....
tak teď si mu zajistě velice pomohl (wallbash)

Napsal: 29 srp 2011, 12:10
od dibarbora
V prvom rade by som vymenil servis, (odbornost ludi v autorizakoch je sporna, menit olej a hladat zavady je velky rozdiel) a urobil znovu celu diagnostiku zariadeni motora. Pokial je skutocne kompresia OK, tak musi byt problem na prislusenstve. Urcite by stalo za pokus aspon rozhadzat sanie a vycistit, lebo od EGR bude urcite aspon trochu pripchate po tych km. Rovnako mozes mat ucpaty aj KAT motor tym padom nemoze mat vykon.

Napsal: 29 srp 2011, 16:06
od kybosdieselpower
dibarbora píše:V prvom rade by som vymenil servis, (odbornost ludi v autorizakoch je sporna, menit olej a hladat zavady je velky rozdiel) a urobil znovu celu diagnostiku zariadeni motora. Pokial je skutocne kompresia OK, tak musi byt problem na prislusenstve. Urcite by stalo za pokus aspon rozhadzat sanie a vycistit, lebo od EGR bude urcite aspon trochu pripchate po tych km. Rovnako mozes mat ucpaty aj KAT motor tym padom nemoze mat vykon.
Stál jsem servisákům za zády při kontrole motoru. Skutečností je, že jsem je přistihl při použití vadného měřiče tlaku pro měření tlaků ve válcích. Napoprvé naměřili tlaky od 14 do 24 se závěrem, že chyba je ve ventilech nebo kroužcích (už viděli na obzoru opravu za 50000Kč ). Nechal jsem je zopakovat měření s jiným přístrojem a najednou bylo vše v pořádku - tlaky 27,2+-0,2. Měl jsem z toho takový dojem, že na příčině nezáleží, hlavně že se bude opravovat. Proto se snažím touto cestou získat informace, aby mne neutáhli na vařené nudli. Lze nějakým způsobem posoudit stav katalyzátoru bez jeho výměny? Jak dlouho u tohoto motoru může katalyzátor vydržet - kolik se s ním dá najezdit? Potřeboval bych porovnat zkušenosti s životností jednotlivých dílů motoru s podobným nebo vyšším počtem ujetých km. Doufám, že nejsem sám, kdo prokazatelně najel víc než 300000 na motoru ATD a zná jeho historii.

Napsal: 29 srp 2011, 16:27
od dibarbora
Sam si si odpovedal, ze v prvom rade treba vymenit servis. To nie su opravari ale vymienaci. Kat otestujes jedine jeho vymenou alebo vymlatenim. Stav katalyzatora zavisi od stylu jazdy, ked to 300 000km chodilo +-2000 ot tak od sadzi to moze byt upchate (KAT sa bud ucpe sadzami alebo rozbije po buracke). Na vymetenie bordelu uz moze byt neskoro. Pokial je OK vaha vzduchu tak by som isiel asi po niecom co moze byt upchate, vzhladom na postupny nastup poruchy a vzrast spotreby. Co sa tyka zivotnosti komponentov, na to asi nedostanes odpoved, lebo mensina ludi pozna celu hostoriu svojho auta vzhladom k mnoztvu jazdeniek.
Na tvojom mieste by som si nasiel nejakeho sikovneho mechanika (neautorizovaneho, autorizovaneho som este nevidel), vw group rozumie dost ludi a zacat hladat pricinu. Pri PC ju nenajdes, lebo podla toho co si pisal, tak najcastejsie priciny si vylucil (podla teba a servisu, ja by som tomu az tak neveril).

Napsal: 29 srp 2011, 17:15
od kybosdieselpower
dibarbora píše:Sam si si odpovedal, ze v prvom rade treba vymenit servis. To nie su opravari ale vymienaci. Kat otestujes jedine jeho vymenou alebo vymlatenim. Stav katalyzatora zavisi od stylu jazdy, ked to 300 000km chodilo +-2000 ot tak od sadzi to moze byt upchate (KAT sa bud ucpe sadzami alebo rozbije po buracke). Na vymetenie bordelu uz moze byt neskoro. Pokial je OK vaha vzduchu tak by som isiel asi po niecom co moze byt upchate, vzhladom na postupny nastup poruchy a vzrast spotreby. Co sa tyka zivotnosti komponentov, na to asi nedostanes odpoved, lebo mensina ludi pozna celu hostoriu svojho auta vzhladom k mnoztvu jazdeniek.
Na tvojom mieste by som si nasiel nejakeho sikovneho mechanika (neautorizovaneho, autorizovaneho som este nevidel), vw group rozumie dost ludi a zacat hladat pricinu. Pri PC ju nenajdes, lebo podla toho co si pisal, tak najcastejsie priciny si vylucil (podla teba a servisu, ja by som tomu az tak neveril).
Sám to na silnici před barákem opravovat nebudu a nějakému "garážmistrovi", který se na tom vyučí to také svěřit nechci. Značkový servis má přece jen k dispozici základní vybavení pro výměnkáře (to dokážou dobře), kompletní servisní literaturu, podporu výrobce a standardizované servisní postupy. Je pravda, že VAG-COM nemají k dispozici - pouze doporučený VAG (nevím jaké číslo), který ukazuje jen okamžité hodnoty a když chtějí něco zjistit za běhu, musí jet ve dvou (druhý je zapisovač). Přesto mi značkový servis vyhovuje, zejména proto, že mi za směšný peníz zajišťuje garanci mobility, což je pro mne podstatné. Měnit značkový servis za jiný značkový servis nehodlám (už jsem to jednou udělal), jelikož si nedělám iluze o tom, že by to bylo u konkurence lepší, protože servisní technici u jednoho zaměstnavatele většinou nevydrží a střídají konkurenční podniky podle aktuální platové nabídky. Za těch 10 let co do servisu s tímto vozem jezdím už jsem tam viděl nejmíň 15 nových tváří (servis má cca 50 zaměstnanců). Vzhledem k tomu, že vybraný servis jako jeden z mála v okolí umožňuje přítomnost klienta na pracovišti, jeví se mi jako výhodnější rezervovat si chvíli času a servisní úkony si osobně pohlídat. Je mi jasné, že znaleckou diagnostiku nemohu očekávat, protože není kde nasbírat zkušenosti. Do značkového servisu jezdí většina klientů jen do konce záruční doby a servisní technici se tak s větším počtem aut s více najetými kilometry nesetkají. Proto lovím tady na fóru, kde předpokládám, že se zde scházejí vlastníci ojetin, které už mají pár set tisíc kilometrů najeto.

Napsal: 29 srp 2011, 17:34
od MirekX
jak zjišťovali stav váhy vzduchu? jízdní zkouškou? zkuste nalogovat i tu váhu.

Napsal: 29 srp 2011, 17:37
od kybosdieselpower
MirekX píše:jak zjišťovali stav váhy vzduchu? jízdní zkouškou? zkuste nalogovat i tu váhu.
Váhu jednoduše vyměnili za novou a problémy zůstaly. To je úkon na pár minut, když mají novou v regále.

Napsal: 29 srp 2011, 17:46
od mir77
Vím, že to sem moc nepatří, ale stejně bych doporučil radši auto svěřit právě nějakýmu garážmistrovi, než takovýmuhle molochu. Tratíš na tom velký peníze a výsledek je nejistý. Když si zde na f´´oru pročteš pár témat, tak zjistíš, že v autorizovanjech servisech se jim většinou odstraˇˇnování špíčků moc nedaří ;)

Napsal: 29 srp 2011, 17:54
od dhfool
Napiš odkud jsi, a třeba se tady na foru někdo ozve, kdo to alespoň normálně naloguje. Takhle je to vaření z vody.

Napsal: 29 srp 2011, 17:58
od dibarbora
Pokial sa k tomu postavis, ze len znackovy servis, tak sa budes bohuzial vozit na pokazenom aute, ktore ti moze casom lahnut definitivne. Sam pises, ze nemaju vedomostnu zakladnu (nepocitam system servisnej dokumentacie), casto krat nepomoze ani dobre mienena rada ziskana na fore. S tym, ze neumoznis sa na tom niekomu vyucit, to opravene mat nebudes, lebo tvoja zavada sa tvari ako dost specificka. Takze v podstate oprava bude viac menej urcite metoda pokus omyl (otazka kolko ta to bude stat autorizak vs. garazmistr). Ale urcite tomu treba spravit seriozny LOG v zatazi cez VAG-COM, potom mozes zacat nieco riesit.

Posledna moznost je, auto predat, kupit nove a uzivat si dalej sluzby znackoveho servisu. Sam vidis, ze znackovy servis je schopny veci riesit do X nabehanych km a potom uz zacinaju problemy.

Napsal: 29 srp 2011, 18:04
od MirekX
zkusil bych se podívat do sání a na EGRventil, jestli jsi jezdil 150 tis se spotřebou 4,2 , tak tam asi bude slušnej humáč

Napsal: 29 srp 2011, 18:07
od kybosdieselpower
mir77 píše:Vím, že to sem moc nepatří, ale stejně bych doporučil radši auto svěřit právě nějakýmu garážmistrovi, než takovýmuhle molochu. Tratíš na tom velký peníze a výsledek je nejistý. Když si zde na f´´oru pročteš pár témat, tak zjistíš, že v autorizovanjech servisech se jim většinou odstraˇˇnování špíčků moc nedaří ;)
Garážmistři na rozdíl od servisních molochů většinou nemají za zády stodolu s novými náhradními díly, aby mohli rychle a prokazatelně posoudit, zda je podezřelá součást vadná.
Co se týče peněz, tak ty si také pohlídám. Platím jen za splněné zadání. Zadání znělo: Zjistit příčinu poklesu výkonu. Příčina nebyla zjištěna, závada zůstala zachována, tak pracovali jednu šichtu zadarmo - zadání nebylo splněno.

Napsal: 29 srp 2011, 18:09
od cosby
i nová váha může být KO.Pokud značkový servis neumí udělat měření,je to ostuda.Jak kluci píšou a osobně jsem se přesvědčil,jsou kluci-"garážmistři" kteří značkový servis strčí do kapsy levou zadní a jsou tady na fóru,ale to víš,když je takhle zahazuješ a chceš jen do značkového tak taky na tebe můžou zvysoka víš co.