Termostat! amatérský návod na výměnu (1.9 TDi-PD 96kW)

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

the_miracle
Přispěvovatel
Příspěvky: 634
Registrován: 20 úno 2010, 15:33
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha západ

Termostat! amatérský návod na výměnu (1.9 TDi-PD 96kW)

Příspěvek od the_miracle »

Mám otázku. Uhodily ranní mrazíky a přiznám se, že mám podezření na špatný termostat. Jezdím denně 20 km do práce. Auto se ohřeje poměrně brzo, ale teplota hodně kolísá. pokud jedu delší dobu z kopce se zařazenou rychlostí bez plynu, je schopna klesnout klidně na 1. čárku, průměrně je tak mezi druhou a třetí. Na 90° se dostanu pouze pokud popojíždím v koloně. To platí např. pro dnešek, kdy byla teplota po cestě mezi -2°-+1°.

Jak to máte vy?

Jak složitá je výměna termostatu? Musí se vybouštět fridex?

Díky!


edit 22.10.2011

Vyměněno a pomohlo to, akorát postup asi nebyl zcela saprávný, proto napíšu stručný amatérský návod, jak jsem postupoval. Třeba to někomu pomůže a odbornící mohou případně připomínkovat. Díky

1) Připravil jsem uříznutou 2L PETku (uřízl jsem jí uzávěr), odmontovat plastový kryt motoru
2) PETku jsem připravil pod dolní hadici nádobky vody a hadičku odpojil, čímž vyteklo cca 1,5 l kapaliny
3) připravte vaničku na zem pod auto (pokud jste tak neučinili dříve, domontujte spodní kryt motoru) a odpojenou hadičku zatlačte k zemi - vyteče dalších cca 2-2,5 litru kapaliny
4) pro snazší manipulaci odpojte baterii a kabel, který vede zezadu k alternátoru. pokud baterii neodpojíte, asi uvidíte pár jisker... :-). Kabel je k alternátoru chycen matkou skrytou pod gumovou čepičkou
5) přesuňte vaničku blíže ke středu vozidla (pod přírubu termostatu, která je za alternátorem) a povolte šrouby příruby
6) zkuste velmi opatrně přírubu odpojit od bloku motoru. ideální stav je takový, že vyndáte přírubu, ze které bude koukat termostat. Mně se to bohužel nepovedlo, protože termostat byl zapečený k motoru (respektive těsnění). Tudíž se mi ulomila plastová pacička, která normálně termostat drží ve spojení s přírubou. Pokud to tedy jemně nepůjde, zkuste s přírubou pootočit po směru hodinových ručiček a opět velmi opatrně oddělit. Možná se vám tak podaří přírubu nepoškodit, přestože termostat zůstane v těle motoru.
7) pokud máte termostat s přírubou venku, otočte s ním o 45° proti hodinovým ručičkám a máte jej z příruby venku, pokud zůstal v bloku motoru, vemte ostrý plochý šroubovák a jeho pomocí vydloubněte těsnění, termostat pak vypadne sám.
8) montáž termostatu silně szávisí na vaší uspěšnosti v přechozích bodech. pokud máte přírubu nepoškozenou, termostat opačným postupem (tedy vložení tesnění pak termostatu a otočení o 45° tentokrát po směru hodinových ručiček) zamontujte k přírubě, kterou pak jednoduše i s termostate připojíte k motoru zpět. Pokud máte přírubu poškozenou, termostat vložte do otvoru v motoru naočený tak, aby příruba v případě, že tam zbyla alespoň jedna pacička (můj připad) touto pacičkou o termostat nezavadila. Následně nasaďte těsnění a velmi opatrně přírubu tak, aby se těsnění nehnulo.
9) dotáhněte oba šrouby
10) připojte zpět kabel k alternátoru a baterii
11) připojte zpět hadičku k nádržce a dlijte nádržku novou směsí
12) těsně vedle baterie jsou hadice od topení. u levé hadice povolte objímku a hadici stáhněte natolik, aby se odvzdušňovací otvor dostal mimo plast, na který je hadice nasazena.
13) nastartujte a dolívejte chladící kapalinu, pokud je třeba. je nutné motor ohřát, takže je ideální třeba objet blok, nebo držet jej v cca 2000 ot., aby se trochu ohřál
14) v momentě kdy z odvzdušňovacího otvoru začne vytékat kapalina, hadici vraťte na původní místo a dotáhněte, uzavřete nádržku na chladící kapalinu
15) poté motor neustále ohřívejte a dolévejte kapalinu, dokud je třeba. Je nutné, aby se otevřel termostat, což poznáte podle toho, že hadice za přírubou bude alespoň vlahá a voda v nádržce taky.
16) v tuto chvíli je v podstatě hotovo, odšroubujte víčko nádržky na vodu (opatrně a pomalu, horká kapalina může vystříknout) a doplňte po rysku max.
17) namontujte zpět všechny kryty a hlavně nenechte nikde žádné nářadí
Naposledy upravil(a) the_miracle dne 22 říj 2011, 17:08, celkem upraveno 1 x.
VW Passat Variant B7, 2.0 TDI 130 kW, DSG, r. v. 2014
Mercedes Benz CLK W209, 2.2 CDI 110 kW, 5q automat, r. v. 2006
Fiat Panda 1.1 40 kW, r. v. 2008
Honda PCX 125 ccm, r. v. 2012
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33615
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

přemýšlej když pojedeš z kopce se zařazeným kvaltem je spotřeba paliva O.OO, topíš, motor nasává ledový vzduch,

z čeho pak vznikne teplo z termostatu? ;)

třemeli ebonitovou tyč lištím ohonem vznikne co žáku miracle :? ;)
the_miracle
Přispěvovatel
Příspěvky: 634
Registrován: 20 úno 2010, 15:33
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha západ

Příspěvek od the_miracle »

Ok, špatně pochopený dotaz. Jasně že tomu tak je, ale... právě proto je tam termostat, který by měl uzavřít okruh na nezbytné minimum a v podstatě zabránit chlazení motoru. Mně jde jen o to, zda je normální mít po 15 km jednu čárku na teploměru. Nic víc.
VW Passat Variant B7, 2.0 TDI 130 kW, DSG, r. v. 2014
Mercedes Benz CLK W209, 2.2 CDI 110 kW, 5q automat, r. v. 2006
Fiat Panda 1.1 40 kW, r. v. 2008
Honda PCX 125 ccm, r. v. 2012
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33615
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

představ si situaci že ten termostat máš zavřený motor chladíš topením a teplo žádné nevzniká

vypni topení a jak se teplota chová
nebo vem dvě desky stužidlo a utáhni hadici co vede do chladiče a jed stejnou trasu pak napiš miloš
Uživatelský avatar
batoo
Aktivista
Příspěvky: 1325
Registrován: 30 pro 2009, 13:47
Odpovědi: 0

Příspěvek od batoo »

Mam Passata (PDcko 1.9TDI) , kde pri jizde na dalnici dneska rano (-3`C) z kopce teplota samozrejme padne, ale o jednu carku, o vic ne. Nicmene ja ujedu 80km, 20km je hrozne malo zvlast se zapnutym topenim. 10km jedu na dalnici od baraku a musim mit hodne ztlumeny topeni (a to jedu furt pod plynem) aby se mi rucka vysplhala skoro k pulce.
Dodge Durango 2005 AWD Limited 5.7i V8 HEMI - 257kW/570Nm - 20L/100km, 0-100 za 7s
Toyota Auris 2015 Hybrid 100kw/electro - 3L/100km, 0-100 za 10,9s
RIP - Opel Omega 2001 3.2i V6 - 160kw/320Nm - 13L/100km, 0-100 za 9s - strom vyhral nad strojem :)
Uživatelský avatar
Miki2t
Přispěvovatel
Příspěvky: 319
Registrován: 13 bře 2011, 14:24
Odpovědi: 0

Příspěvek od Miki2t »

To jsou spatne termostaty hosi.
Milos mel fyziku asi hodne davno. Samozrejme ze dolu z kopca teplota neklesne, protoze motor topi kompresnim teplem (a ze toho tepla neni malo). Kdybys dal neutral a brzdil tak to teplo vznikne na brzdach, ale kdyz das kvalt tak vznikne v motoru.
the_miracle
Přispěvovatel
Příspěvky: 634
Registrován: 20 úno 2010, 15:33
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha západ

Příspěvek od the_miracle »

Dobře a jak tedy na výměnu? Vypuštění chladiče je asi nutné, ideálně do kanystru po destilce, pak vyměnit termostat no a jak tam dostat zpátky vodu a odvzdušnit systém? Normálně jen do nádobky a čerpadlo si to rozežene?
VW Passat Variant B7, 2.0 TDI 130 kW, DSG, r. v. 2014
Mercedes Benz CLK W209, 2.2 CDI 110 kW, 5q automat, r. v. 2006
Fiat Panda 1.1 40 kW, r. v. 2008
Honda PCX 125 ccm, r. v. 2012
Uživatelský avatar
Miki2t
Přispěvovatel
Příspěvky: 319
Registrován: 13 bře 2011, 14:24
Odpovědi: 0

Příspěvek od Miki2t »

vypustis chladic, vyndas termostat ( jeste se ti vyleje celkem dost vody ) das novej s tesnenim ( opatrne ) nalijes plnou expanzku pockas trochu dolijes nastartujes a cumis na expanzku a jeste odlijes, pak to projedes a zas dolijes a je to.
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33615
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

Miki2t píše:To jsou spatne termostaty hosi.
Milos mel fyziku asi hodne davno. Samozrejme ze dolu z kopca teplota neklesne, protoze motor topi kompresnim teplem (a ze toho tepla neni malo). Kdybys dal neutral a brzdil tak to teplo vznikne na brzdach, ale kdyz das kvalt tak vznikne v motoru.
byl bych rád kdybys přijel a vyměnil mi termostat, z fyziky jsem měl 4

teda fakt že už od komunistu jedeme pořád z kopce a z toho kompresního tepla je nám pěkně horko ba i dusno

moje SDi fábka fachá tak že po rovině pustím topení jak je velká kosa a padá mí teplota, vypnu a je zas za chvilku devadesát, termostat jsem vytáhl vařil a otvíral +mínus tři stupně přesně jak to bylo na něm napsíno, dal jsem wahler a stejný problém,

tak mi porad co tam mám dát ;)
josef10
Aktivista
Příspěvky: 1181
Registrován: 29 led 2010, 22:01
Odpovědi: 0

Příspěvek od josef10 »

naprosto souhlasím s Milošem..... má pravdu....nejlepe se auto opravuje pro vetsinu zde pritomných pres PC klavesnici....a navíc Miloš je praktik a ví o čem mluví...
luke.bean
Přispěvovatel
Příspěvky: 724
Registrován: 04 zář 2007, 13:48
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha - Litvínov

Příspěvek od luke.bean »

josef10 píše:....a navíc Miloš je praktik a ví o čem mluví...
dle toho kolik prosedí času na internetu nevím nevím (noteeth) (noteeth)
QUATTRO 308 kW
the_miracle
Přispěvovatel
Příspěvky: 634
Registrován: 20 úno 2010, 15:33
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha západ

Příspěvek od the_miracle »

Můžu použít původní kapalinu, nebo je nutné ji vyměnit? Někde jsem četl, že náplň se nemění, pouze dolévá, ale že jen pokud se nevypouští.
VW Passat Variant B7, 2.0 TDI 130 kW, DSG, r. v. 2014
Mercedes Benz CLK W209, 2.2 CDI 110 kW, 5q automat, r. v. 2006
Fiat Panda 1.1 40 kW, r. v. 2008
Honda PCX 125 ccm, r. v. 2012
josef10
Aktivista
Příspěvky: 1181
Registrován: 29 led 2010, 22:01
Odpovědi: 0

Příspěvek od josef10 »

the_miracle píše:Můžu použít původní kapalinu, nebo je nutné ji vyměnit? Někde jsem četl, že náplň se nemění, pouze dolévá, ale že jen pokud se nevypouští.
zalezi jestli je 260 kč pro tebe velka investice..... 2l G12+ a 2L destilky... pomer 1:1 na - 26C........ ;)
pokornasek.pepan
Aktivista
Příspěvky: 1556
Registrován: 10 pro 2008, 21:16
Odpovědi: 0

Příspěvek od pokornasek.pepan »

termostat ti stejne nepomuze,je to jak rika Milos.uplne normalni jev.a za 10-15km se zaplim topenim to neohrejes
rosta tdi
Přispěvovatel
Příspěvky: 247
Registrován: 06 led 2008, 19:33
Odpovědi: 0
Bydliště: okr.Svitavy

Příspěvek od rosta tdi »

Jasně ,nech si vyměnit termostat a zjistíž ,že je to úplně to samé :) Mě to totiž dělá taky a to od nova.A potom ,aby ti to tohle nedělalo,tak musíš ujet aspon 50km(myslím v zimě) jinak neznamená ,že když je ohřátá voda ,tak že je ohřátej olej a celej motor.
Ale klidně si to nech vyměnit ,ale nečekej odstranění této vlastnosti.
Octavia 1.9TDi 66KW motor ALH r.v 2001
BMW E46 330d 150Kw Touring, individual, speciální edice r.v 2004 M57/TU
BMW E46 330Ci cabrio r.v 2005 M54
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“