mazání při startu, tlak

vše o motorových, převodových a podobných olejích - čím se miláčci namažou

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
zero1724
Aktivista
Příspěvky: 2473
Registrován: 03 srp 2008, 21:50
Bydliště: Jižní Čechy

mazání při startu, tlak

Příspěvek od zero1724 »

Ahoj, chtěl jsem se zeptat, jak vlastně maže auto když startuje, když třeba dlouho točí, jestli čerpadlo vytvoří dostatečný tlak k namazani motoru, a kolik bar při startování maj tdi motory, když se motor točí, nějak mazat bude, ale jak kvalitně?
Mercedes Benz S124 250d (1989) EX
Škoda Fabia 1.9 tdi (2002)
Škoda Superb 2.0 TDI (2012)
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10028
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Neboj. Konstruktéři nejsou blbci.

Je všeobecně známo, že volnoběh motoru dlouhodobě neprospívá, a to, krom nepravidelnosti chodu, třeba právě z důvodu chlazení a mazání. Menší otáčky motoru = menší otáčky čerpadel = nižší tlak, resp. průtok.
Kdybys nechal motor milion hodin běžet na volnoběh, zničíš ho. Pár minut mu ale fakt jako nevadí, to neměj strach.

Tlak oleje ve volnoběhu obvykle není udáván. Výrobce udává pouze dvě hodnoty: Tlak maximální, kdy zafunguje redukční ventil (ten je kolem 5-6,5 Bar, podle typu motoru), a pak tlak při 2000 rpm, kdy má být přes 2 Bar.
Někdy ještě může výrobce udávat minimální dovolený tlak mazání - na tuto hodnotu je nastaven varovný spínač kontrolky mazání (bývá někde kolem 0,4-0,6 Bar). Dobrý motor by měl ve všech režimech mazat vždy daleko nad tuto minimální hodnotu.

Tlak oleje závisí (krom jiného - stáří oleje, vůle v uložení kliky a vačky atd.) především na otáčkách motoru (přímoúměrně) a samozřejmě i na teplotě oleje, ovšem v opačné závislosti - čím vyšší teplota, tím nižší tlak. Takže ty hodnoty tlaku jsou vztaženy na teplý olej, tedy při cca 80-100 °C. Zastudena tudíž bude tlak podstatně vyšší a maximálního tlaku (kdy otevírá redukční ventil) bude dosaženo při nižších otáčkách, než u motoru teplého. A naopak.....

Řekněme, že při teplém motoru budeš mít na 2000 rpm tlak oleje třeba 3 Bar, ale při studeném motoru po startu klidně i 4,5 Bar. Záleží na druhu použitého oleje. U minerálů s viskozitou třeba 15W/40 je ten rozdíl tlaku zastudena a zatepla opravdu velký. Pamatuju si na dobu mých žigulíků, které byly seriově vybavené tlakoměrem oleje. Tam to bylo vidět úplně jasně.


Jaký tlak oleje je při startování? To záleží opět na mnoha faktorech. Nicméně jediným limitem jsou otáčky. A protože tlak oleje je na otáčkách závislý přímoúměrně, pak to lze poměrně přesně spočítat:

Řekněme, že zatepla máš při volnoběhu tlak oleje 1,5 Bar. Volnoběh je kolem 900 rpm. Kolik otáček má motor při roztáčení startérem? 300? Já nevím. Ale pokud by to bylo dejme tomu těch 300 rpm, pak tlak oleje je v tu chvíli třetinový oproti volnoběhu, čili cca 0,5 Bar. A to na umazání motoru na krátkou dobu startu fakt stačí ;-).
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
zero1724
Aktivista
Příspěvky: 2473
Registrován: 03 srp 2008, 21:50
Bydliště: Jižní Čechy

Příspěvek od zero1724 »

Díky, to mi na vysvětlenou stačí, jen jsem se ptal jak to mají vylitany vrány typu octavia 66kw tdi, který příště stářím déle točí, nebo teplé starty. Díky za odpověď, na tohle jsi machr ;-)
Mercedes Benz S124 250d (1989) EX
Škoda Fabia 1.9 tdi (2002)
Škoda Superb 2.0 TDI (2012)
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10028
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Pravda je, že pokud je v pořádku zpětný ventil v olejovém filtru, olej z kanálků nespadne do vany a tudíž je v okamžiku startu připraven tam, kde má být. Pak stačí s motorem doslova cuknout a olej se tlačí na mazací místa. Je asi jasné, že díky nevelkým otáčkám startéru se olej nehrne pod kdovíjakým tlakem a na stěny válců se ho asi taky moc nedostane. Nicméně on na nich vlastně je. Sice ne v nějaké závratné vrstvě, ale je. Protože předtím se motor přece točil, ne? Takže když nic jiného, aspoň mastné ty stěny jsou. Stejně tak mezi kroužky se olej v nepatrné míře drží. To pro start, byť by trval třeba 10 sekund, bohatě stačí.

Co si pamatuju u žigulíků, tak tam při startování motoru zhasínala kontrolka mazání. To znamenalo, že tlak v tu chvíli musel být vyšší, než 0,6 Bar (na který byl nastaven spínač). V sérii to mazalo cca 1 Bar na každých 1000 otáček, redukovaný tlak byl kolem 3,5-4 Bar (výš to nešlo). Když jsem podložil píst redukčního ventilu v čerpadle plochou podložkou d=10 mm, vyskočil redukovaný tlak na 6-6,5 Bar. A co bylo nejdůležitější - v celém rozsahu otáček se tlak mazání dost podstatně zvýšil.
Například při volnoběhu na studeném motoru jsem měl tlak mazání kolem 4 Bar. Před úpravou redukčního ventilu jen kolem 2 Bar. Zatepla se ve volnoběhu tlak držel nad 2 Bary, zatímco před úpravou se ručička prakticky nezvedla z nuly. Bylo to hodně znát, především na hlučnosti motoru. Vyšší tlak patrně lépe vytěsnil provozní vůle v uložení hřídelů a motor šel jak když šeptají květiny ;-).
Jeden nejmenovaný kolega z LADAklubu to tehdy chtěl okopírovat ode mě a také podložil redukční ventil olejové pumpy. Bohužel místo jedné podložky použil dvě - ať to pořádně maže, ne? Po prvním přidání plynu se mu rozerval filtr a otevřel se jak piksla od olejovek. Takže i zde platí "všeho s mírou".

Horší je to při výměně oleje, kdy kanálky jsou prakticky prázdné. Tam pak trvá i několik sekund, než se olej k mazacím místům vůbec dostane. Nejprve musí naplnit filtr a všechny kanálky, což je objem víc než půl litru. Naštěstí výkon olejového čerpadla je tak velký, že je to opravdu za chvíli naplněné. Navíc olej se mění jen tu a tam, ne před každým startem, takže ani výměna oleje motoru nijak neškodí.

Nicméně platí, že olej má nejlepší mazací vlastnosti až při dosažení provozní teploty, tedy kolem 80-100°C. Někdy trvá poměrně dlouhou dobu, než se olej na tuto teplotu vůbec ohřeje. I když na motorech dnes běžně míváme výměníky voda-olej a olej se tak díky tomu zastudena rychleji ohřívá, zejména v zimním období to může trvat třeba i přes 20 km normální plynulé jízdy (po městě i déle), než je opravdu teplý. Proto v nejlepší kondici bývají obvykle motory, co lítají dlouhé štreky při optimálních teplotách a otáčkách. Naopak když někdo koupí desetileté auto s nájezdem 60 tisíc km, pak se může připravit na problémy, protože to je málo jeté auto a motor paradoxně může být technicky v podstatně horším stavu, než motor s ujetými třemi stovkami v dálkovém provozu.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 30 črc 2017, 10:23, celkem upraveno 5 x.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
standa123
Aktivista
Příspěvky: 2358
Registrován: 13 kvě 2014, 18:32

Příspěvek od standa123 »

když to řeknu jednoduše prospělo by víc motoru, kdyby se na léto daval olej hustčí a na zimu řidší?......
leon ARL.....serie EX.
toledo ASV......197ps/426NM EX.
leon ARL.....212/440 EX.
aktuál : leon cupra R310 CDLA - 310ps+ 450NM
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10028
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Pozor na terminologii! Hustota oleje je u všech olejů prakticky stejná. Bavíme se o viskozitě, a to je zcela jiná fyzikální veličina, která s hustotou nemá absolutně nic společného. Hustota látky je vlastně objemová hmotnost - jinak řečeno kolik váží určitý objem látky. A to je hodnota prakticky stejná u oleje 0W/30 i u oleje 20W/50. Naproti tomu viskozita je hodnota vnitřního tření molekul v kapalině. Čili nikoli nějaká hmotnost objemu látky, nýbrž jakási velikost tření molekul oleje o sebe.

Já myslím, že to moc vliv nemá. Samozřejmě je to na zvážení, ale spíš než s ohledem na roční období, raději s ohledem na způsob užívání vozu.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Rayx
Aktivista
Příspěvky: 2674
Registrován: 23 led 2006, 20:00
Bydliště: jz

Příspěvek od Rayx »

No právě proto jsou dnes u olejů dvě čísla viskozit, to s W je zimní, to za pomlčkou pak letní, jsou proto brány jako vícestupňové, takže pokud to nebudeš chtít lít do starýho vyběhanýho křápu, smysl hlídat to má. Takže používat na zimu a léto jednostupňový oleje už dnes neee ...
Je toho plnej net
https://www.oleje.cz/clanek/Viskozita-a ... vych-oleju
Odpovědět

Zpět na „Mazání a motorové oleje“