Kde je podle vás nejlepší spotřeba ?

co se jinam nevešlo/nehodilo - ohledně aut

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Bottled
Přispěvovatel
Příspěvky: 127
Registrován: 29 dub 2014, 18:16
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bottled »

Pro představu přikládám grafy spotřeby na kW pro motor ALH

V prvním grafu je dole křivka maximální spotřeby o které by se dalo s nadsázkou řict, že to je překlopenej průběh krouťáku.

Spodní graf je o něco zajímavější, protože zobrazuje spotřebu dle zatížení v určitých otáčkách a lze z toho vyčíst, že pro stejný výkon jde dolu s otáčkama i spotřeba.
Kromě teda cca 1250rpm při vykonu 20hp kdy při nižších i vyšších otáčkách spotřeba roste.



Obrázek

Obrázek

ZDROJ
ex: Fabia AXR, fmic, VB
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

super grafy. Snad teď všichni pochopí.
A6TDI
Aktivista
Příspěvky: 4820
Registrován: 05 říj 2009, 19:33

Příspěvek od A6TDI »

Nejlepší spotřeba je, když nejezdíš !!! Kdo se chce hádat ???
Uživatelský avatar
WOB
Aktivista
Příspěvky: 1727
Registrován: 02 úno 2015, 12:59

Příspěvek od WOB »

ten spodní nechápu, co je to vlevo za jednotku v barech?
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

Je to něco jako průměrný teoretický tlak ve válci. Vlastně funkce točivého momentu dělená objemem. Pro více info stačí použít google.

Ty izo křivky jsou snad jasné.
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 224
Registrován: 24 úno 2018, 17:39

Příspěvek od Lokotka »

Jo, ty grafy i praktický výstupy z toho americkýho fóra jsou to, co se v Evropě a ani u výrobce nedohledá. Konečně úplný charakteristiky motoru.
Ten motor je z hlediska termodynamický účinnosti hotovej poklad a snad druhej nejlepší na světě. Díky tomu se dají omezit ztráty prouděním vzduchu skrz motorový prostor clonou masky, protože ten motor skoro netopí. V zimě se to na jízdy do 100km dá zadeklovat i dole. No a na jih Itálie a Španělska se to dá lehce dvěma šrouby odmontovat.
Doporučení pro okamžitou nejnižší spotřebu = co nejnižší otáčky je bez debat.
Jedničkový Oktávce sice levně pomůže výměna pětky za těžší, ale mnohem lepší je převodovku přizpůsobit novým poznatkům a za pětku vrazit šestku pro snížení otáček. Nevznikne tam díra při řazení a dosáhne se kýženého úspěchu.
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46

Příspěvek od jericho-3 »

Pokud hodnotíme spotřebu z důvodu uspoření prostředků je třeba na druhou stranu položit náklady na opravy při dodržení těchto doporučení a až pak sčítat. Protože se často přímo popírají návody k úspoře proti požadavkům motoru na jeho výdrž a spolehlivost...Motory šetřílků vždy vykazují vyšší náklady na udržení jejich dobré funkce. Samozřejmě je zde vyjímka, pokud majitel jezdící stejnou trasu to má zmáknuté tak, že ví, kde může klidně klouzat autem na volnoběh a tím ulevit jak spotřebě, tak motoru.. :)
nepropadat panice...
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 224
Registrován: 24 úno 2018, 17:39

Příspěvek od Lokotka »

No v první řadě jde o volbu správnýho auta. Ta není jednoduchá, když si nemůžeme dovolit těch aut víc. Takže kompromis.
U mě je potřeba "velkýho" auta na převážení lyží a koloběžek po ČR a Evropě. Přesto 90% jízd uskutečním do a z práce (2x cca 50km denně). Koupit dýzla převážně na 10km couračky je velmi, velmi problémové!
K úsporný jízdě mě přivedla náhoda. Prostě denně jezdím po přeplněný státovce plný kamionů v obou směrech. Tak jsem se v zimě rozhod, že se na to častý předjíždění vytó. No a po juknutí na palubák mně spadla čelist = 2,9l/100km při cestě do práce s naprosto seriovou Oktávkou s rotačkou 1,9TDi 81kW. Tak jsem se tomu začal věnovat (načet a naučil se pravidla ECO jízdy), "trošku" vylepšil převodovku dodáním šestky, kterou na tý státovce využiju a rekord je 2,3 na stejný trase. Investice je to návratná až po 100 000km, ale ty já s přehledem najedu za cca 3roky.
No a k těm problémům se servisem. Často slýchám "vyhnat pavouky". Dost lidí vlastně neví, co to je. Jet 120 na pětku a 5x až 10x na 50km trase zrychlit ze 100km/hod. na 150km/hod. tento pojem nenaplňuje a zanášení regulace turba víceméně nepomůže. Mnohem víc pomůže ta metoda, dát si nějaký serpentýny střídavě 2-3 až do omezovače. Člověk se za prvý sveze a pavouky vyžene sto-pro. No a stačí to tak 1x do 14-ti dnů.
Ohledně podtáčení motoru je potřeba nebejt hluchej a používat i vnitřek hlavy. 1300ot/min. je pro tento motor i setrvák naprosto v pohodě, jen se po něm nesmí chtít brutální zrychlení, tyhle otáčky jsou jen na šimrání plynu - nejlíp pomocí tempomatu, kterej snad i nadužívám. Při opravdu pozvolným přidávání plynu s rozumem do cca 1500ot/min. se dá plynule zrychlovat a pak od cca. 1600ot/min. už klidně "naložit". Nebo pokud chci opravdu "akcelerovat" tak nebejt línej na ruce a podřadit, od toho tam ta špajzka je.
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46

Příspěvek od jericho-3 »

Řeknu ti to jinak, každý ví, že čím delší cesta v plném normálním tempu , tím lepší výkon motoru hlavně ke konci jízdy...Nejdéle vydrží motory lidem, kteří to mastí po dálnici a ne těm, co to "mastí" po městě. Vymetení kocourů znamená, že různé nánosy, které vznikají při jízdě po městě nebo jen EKO JÍZDOU SE VYPÁLÍ, ZMIZÍ, VŠE SE PROČISTÍ A HLAVNĚ MOTOR JEDE V REŽIMU PŘI STABILNÍ TEPLOTĚ CELÉHO AGREGÁTU.Včera jsem byl Chotusicích a jel zadem, kde bylo mnoho zatáček , kopců apod. a jelikož bylo 5 hodin ráno, tak pokud jsem viděl proti slunci tak jsem to měl jako rychlostní vložku a zpátky tuplem..A i když vypaluji pavouky průběžně při každé jízdě, tak jsem byl překvapem jak úžasně hlavně zpátky motor jel, točil se jako zběsilý a táhl do kopce, že jsem měl strach, že je to LABUTÍ PÍSEN..A to je to vymetení kocourů, sračky vylítaly, ventily se utěsnily a motor si vzpomněl k čemu vlastně je určen...To není stroj na pohon mlátičky jako ve filmu NA SAMOTĚ U LESA, ale rychloběžný dieselový motor v případě koncernového diesela, o benzinu nemluvě jako mám já..A mimochoden nejnižší spotřebu má právě motor, který je v boji a ne v zakyslem zákopu..kde majitel by měl nejraději min. 10 kvaltů, aby mohl jet na desítku skoro celou cestu a to při spotřebě 1, 236987 litru na 100km.. (LOL)
nepropadat panice...
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 224
Registrován: 24 úno 2018, 17:39

Příspěvek od Lokotka »

Neznám pojem a ani si nedovedu přesně odvodit, co je technicky (otáčky, zatížení motoru) "plné normální tempo".
Představit si pod tím dokážu víceméně cokoli.
O stabilní teplotu se stará termostat a jak jsem psal, diesel není na couračky.
EGR i sání pravidelně kontroluju a světe div se, i při neblokování EGRu to při mým používání není "zasr..", ale jen lehce očazený, což je běžnej provozní stav.
Jízdou nad 2500ot/min. sání ani vyčistit nelze, rozhejbat turbo lze jen změnami otáček mezi 2500 - 4200 min. v plným rozsahu a nikoli ustálenou jízdou.Jediný, co se dá vyčistit plynulou jízdou při vysokých otáčkách je vejfuk a v omezeném rozsahu spalovací prostor, na kterej ale slušně zabírá včetně rotačky a trysek aditivovaný palivo.
No a "rychloběžný diesel" to sice je, přesto má blíž k pracovnímu stroji, než k závodní mašině. Na předjíždění je vhodnější než benzín pro jeho zátah "od spodu" a nejnižší spotřebu má právě tam, kde jsem psal v prvním svém příspěvku. Proč?, protože tak byl zkonstruován, jako pracovní stroj a skutečně se poved, krásně tomu odpovídá jeho tepelná účinnost a vše potřebné se dá vyčíst z grafů, na který odkázal Bottled v tom americkým fóru. Zkus si ho přečíst.
No a i když ty doporučení z těch grafů někdo nebude brát v potaz a bude se k tomu motoru chovat jak k "závoďákovi", tak ten motor umí být "nad věcí" a neodvděčí se nijak ukrutnou nadspotřebou. Ve 215km/hod. tacho mně to dle palubáku bere 13 l/100km. Palubák sice kecá, ale ne nijak významně, spíš kecá u tý ECO jízdy.
Grunt
Přispěvovatel
Příspěvky: 218
Registrován: 21 říj 2013, 16:01

Příspěvek od Grunt »

pravdu má techi mám to odzkoušené na několika autech a pokaždý spotřeba vychází nejlíp při lechtání plynu v nízkých otáčkách... základ je co nejdřív zrychlit na požadovanou rychlost a tu udržovat v co nejnižších otáčkách...

Né že bych byl nějakej pedant na spotřebu ale mám nově auto hned vyzkouším několik jízdních režimů (nakonec stejně vyjde klasika na brbláka) a pak jezdím a neřeším jen občas číhnu jak na tom ta spotřeba je...

Jezdím tak aby motor šel plynule klidně jedu s galaxy auy na 4ku 50 někdy i míň záleží na situaci ale když si motor neřekne o podřazení jedu.... jednou za čas to protáhnu na 3 do kopce a pohoda
Ford Galaxy 1.9TDi 85kw AUY 2002
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46

Příspěvek od jericho-3 »

To vše vyřeší elektromotory, těm je jedno, jak se točí, ale musí se točit, aby se chladily a nemohly se spálit..To vše na rozdíl třeba od rozbrusky /kterou spálíš jako fík, pokud ji zpomalíš zátěží tak, že to neunese/u el. aut hlídá elektronika, takže jakýkoliv "osvícený" řidič, jim nemůže ublížit...Tady je problém v tom, že ty různé grafy jsou sice krásné, ale mají úplně na háku motor, jak se cítí a co mu ubližuje...A princip je samozřejmě pořád stejný, na to není třeba grafu..Nejméně žere auto, když stojí, poté když běží na volnoběh a hlavní problém nastává, když se přidá plyn..Pak nastává krize, motor má hlad, takže všechny ekobudíky, rafičky a displaye doporučují pořád ten plyn ubírat, aby měl permanentně pořád hlad...Pak je to správně, naučili motory na chudou směs, různé předvstřiky a výstřiky/samozřejmě bez orgasmu/, a ten kurva motor má pořád hlad, táhne sice za sebou tíhu , která by utahala vola, ale nažrat mu nedají...Tak se odmění jinak, je líný, nemeje se, je zasraný navenek i uvnitř, má záduchu, zácpu, kouří,vibruje a ničí vše okolo sebe, tzn. dvouhmotu, trhá silentbloky, nápravy, poloosy atd. atd. Ale je tak odhlučněn a vlastně na "gumách", že řidič nic nevnímá, hlavně když je auto nové, tak umožní na plný záběr jet klidně krokem...Osobně nesnáším výraz ON SI TO ALE KLIDNĚ BERE,čímž argumentují všichni spořiči paliva, kteří by raději jezdili na vzduch, který je zadarmo, /ale sami mají plný břich bifteku/.. Tak bych si to spočítal, kolik mi ušetří lehká noha versus ceny oprav a vibrace, kdy při jízdě postupně řidiče nahání až k orgasmu, jak to všude tak divně brní..Nevím, já mám pro motor soucit a jsem rád, když je spokojen i on , nejen já.. :D
nepropadat panice...
Odpovědět

Zpět na „Diskuze o autech“