BMW e90 320d občasná ztráta výkonu, kolísání tlaku paliva

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Kick077
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 07 bře 2019, 09:34
Bydliště: Praha

BMW e90 320d občasná ztráta výkonu, kolísání tlaku paliva

Příspěvek od Kick077 »

Zdravím,
potřeboval bych nějakým způsobem navést, jaký zvolit další postup v řešení problému s autem.

Mám BMW e90 320d 120kW, je to motor m47 s commonrailem od Bosche. Potýkám se s tím, že auto po dlouhém stání (typicky přes noc), při prvním startu a jízdě pocukává, je to v různé intenzitě a je to jak kdyby mě někdo chvilkově chytnul za nárazník a zase pustil. Souvisí s tím i to, že spadnou otáčky o pár stovek, auto vynechá, pak se zase chytí, vystřelí dopředu a zase znovu. Typicky kolem 1800 - 2500 otáček. Ve chvíli, kdy to takhle cuká/vynechává, tak je na diagnostice v tlaku paliva vidět výrazná zubovitá kolísavost, tlak lítá od 200 do 1700 barů. Je zajímavé, že po uklidnění pak max. tlak dosahuje jen 1500 barů.

Když ve chvíli, kdy to takhle blbne zastavím a na neutrál prošlápnu plyn, tak ho sešlápnu, držím a otáčky oscilují kolem 2500 +- 500 otáček, víc to nejde a občas, ne vždy je nepravidelný chod motoru, jak kdyby neběžel na všechny válce a zakouří bíle z výfuku. (Identický kouř jako když zezačátku nefungovala jedna žhavička a motor si při startu, než se rozběhnul na všechny válce zakouřil.)

Dvakrát, třikrát takhle šlápnu na plyn a na další pokus se ochotně a plynule vytočí kam ho navedu pedálem, můžu se rozjet a jízda je klidná, na diagnostice v grafu se srovná hodnota tlaku paliva a mění se plynule stejně jako hodnota specifická, kterou řídící jednotka vyžaduje.

Další možností jak této situace je vypnout motor ve chvíli, kdy to blbne, počkat alespoň 3 minuty, pak nastartuju a opět hodnota tlaku paliva normální a můžu jet. Když nastartuju třeba po minutě, problém s kolísáním tlaku nezmizí.

Poslední možnost, jak kolísání tlaku přestane je taková, že prostě jedu a najednou z ničeho nic se tlak vyrovná a auto jede bez problémů. Klidně dalších 400 km v ten den bez opakování. Klidně i s 6-8 hodinovou pauzou mezi jízdama.

Tohle všechno platí, pokud jsou teploty zhruba od 5 stupňů nad nulou.

Když je nula, nebo dokonce když bylo -15, jel jsem skoro 300km a za celou cestu i přes několik vypnutí motoru jsem se kolísání tlaku nezbavil. Celkově platí to, že čím je nižší teplota venku, tím je kolísání tlaku paliva a projev cukání/vynechávání motoru horší.

Na všechny situace ovšem částečně pomůže odpojit čidlo tlaku paliva na railu. Sice svítí kontrolka motoru, auto je výrazně línější, nicméně spolehlivě jede a neni problém udržet dálniční rychlost kopec nekopec. Ovšem prvních pár km, stejně jako motor vynechává/cuká se zapojeným čidlem, tak i s odpojeným si mírně občas cukne, ale neovlivní to rychlost, otáčky ani jízdu. Prostě auto sice jede s menším výkonem, ale jede.

To je zhruba popis problému. Můžu kdyžtak dodat i videa grafů tlaku paliva, kdyby bylo potřeba. Jinak na diagnostice žádné chyby vypsané nejsou.

Auto jsem koupil v půlce prosince s tím, že předtím měsíc stálo. Tudíž jsem pracoval s verzí, že klidně mohla být v nádrži ještě přechodová nafta a prostě se vysrážel někde parafín. Záhadné trochu je i to, že při testovací jízdě bylo všechno v pohodě. Ale auto před jízdou běželo zhruba 20 minut na volnoběh, tak třeba to je další k mým třem postupům, jak se kolísání tlaku zbavit. Problém s cukáním nastal hned druhý den, když jsem nastartoval a rozjel se.

Zatím jsem tedy vyměnil palivový filtr - v něm bylo trochu parafínu, ale jinak nic moc.

Udělal jsem proplach palivové soustavy přípravkem od BG.

Používám VIF na každé tankování, kromě toho jednoho s přípravkem od BG.

Tankuji na různých pumpách a bez poznatelných vlivů na auto. Už najeto něco přes 8000 km.

Prohlídnul jsem palivovou nádrž a je čistá.
Stejně tak je víceméně čisté podávací čerpadlo. Na sýtku bylo pár nečistot, ale zcela minimální množství. Žádně kovové šupiny.

Vyndal jsem a vyčistil DRV ventil, na kterém bylo na sýtku pár takových mikrožmolků, ale také bez nějakého vlivu na cukání. Rail byl také prázdný bez nějakých nečistot (viditelných okem).

Udělal jsem přepadový test vstřikovačů, kdy jeden vykazoval o něco větší přepad, než ostatní 3, nicméně všechny 4 přepady propouštěly naftu po kapkách, žádný vyloženě neprotékal. Bohužel se nepodařilo nasimulovat kolísání tlaku, takže vstřikovače nemohu stále vyloučit.

Zkontroloval jsem a nakódoval jeden špatně zadaný vstřik v řídící jednotce, ovšem také bez výraznějšího efektu, minimálně ne v problematice kolísání tlaku paliva.

To je zhruba tak vše, co jsem zatím vypozoroval a vyzkoušel. Teď přemýšlím, jestli zkusit koupit DRV ventil, nebo jestli vytáhnout vstřiky a nechat je otestovat. Ještě bych se chtěl nějak dostat na palivové vedení od vysokotlaké pumpy, ale ta je schovaná pod víkem ventilů vzhledem k tomu, že je poháněná rozvodama, tak nevím k čemu všemu se mi podaří dostat.

Pokud někdo dočetl až sem, trochu jsem se rozepsal, tak prosím o nějakou radu, nebo popostrčení, jakým směrem se vydat dál. Co ještě vyzkoušet.

Auto záměrně zatím nesvěřuji celé nějaké specializované firmě, protože je to můj koníček a zatím jako končící student na to ještě mám čas a je to perfektní motivace se naučit něco nového.
BMW e90 320d 120kW
Kick077
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 07 bře 2019, 09:34
Bydliště: Praha

Příspěvek od Kick077 »

Ještě jenom dodám, že celková spotřeba je uplně normální. Nijak zvýšená. Zatím na těch 8000 km 5,6l/100km poďe tankování.
Jenom teda ve chvílích, kdy to vynechává, tak ekonoměr ukazuje spotřebu 10 a víc při režimu, kdy se jindy vejde do ani ne půlky, ale nevím, čím je ovládaný. Příklad, 50 km/h po rovině na 3, 1900 otáček, spotřeba 4l. Když to začne vynechávat, spotřeba ukazuje třeba 12l +-

A potom když už se tlak paliva srovná, neni problém jet v omezovači bez cukání klidně kilometr. Dýl jsem to nezkoušel. Ale prostě jede bez problémů, táhne, nekouří, všechno v pohodě.
BMW e90 320d 120kW
geo
Aktivista
Příspěvky: 4633
Registrován: 16 zář 2010, 16:59

Příspěvek od geo »

Že kolísá tlak už víš ted by to chtělo změřit ovládání drv vstřiků a podávacího tlaku některé bmw maj čidlo na filtru pak ho vidí i diag.
Kick077
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 07 bře 2019, 09:34
Bydliště: Praha

Příspěvek od Kick077 »

Čislo na filtru bohužel nemam, tam je akorát výhřev. Nicméně daj se změřit průtoky čerpadla, ale ty jsem zatím nezkoušel pozorovat. Což bych asi mohl.

A jak se měří ten drv ventil? Pomocí nějakýho osciloskopu, nebo to jde najít v nějaký lepší diagnostice?

Každopádně dneska jsem odvezl vstřiky na test a i když to zezačátku vypadalo docela v pohodě, že ještě jsou v normě, tak výsledek nakonec dost tristní.

2 vstřiky protíkaly přes trysku (ještě že to vydržely písty), to bude asi důvod zakouření při prošlápnutí na neutrál a občas při startu.
1 vstřik protíkal o něco víc než ostatní přepadem, ale ještě v normě
A poslední vstřik byl relativně v normě. Všechny teda měly už opotřebenou cívku ovládající magnet, že svítila na testovací mašině červeně.

Takže výsledek je, že jsem nechal všechny vstřiky na kompletní repas.

Nicméně kolísání tlaku to podle technika stejně zřejmě nezpůsobovalo. Ukázal jsem mu totiž graf, jak ten tlak paliva lítá. Tak pro představu přiložím obrázek i sem.
Obrázek


A ještě ukázka jak vypadaly vstřiky
Obrázek
BMW e90 320d 120kW
Kick077
Nováček
Příspěvky: 4
Registrován: 07 bře 2019, 09:34
Bydliště: Praha

Příspěvek od Kick077 »

Ještě dopíšu jak se to celé nakonec vyvinulo, kdyby někdo řešil podobný případ. Zrepasované vstřiky přišly, v pořádku jsou v autě. S problémem to nikterak nepomohlo. Jen teda při prošlápnutí na neutrál v době kolísání tlaku už prakticky nebyl bílý kouř. Jen téměř neznatelné množství.

Takže jsem pokračoval dál a koupil starší drv ventil, protože byla jeho závada pravděpodobnější než čidlo tlaku podle vícero zdrojů, po kterém neproběhla žádná změna. Tlak kolísal úplně stejně.

Další den jsem sehnal čidlo tlaku na liště a ráno před prvním startem vyměnil a tlak byl v pohodě. Zatím dva dny a 200 km bez cuknutí (grafu i fyzického cuknutí motoru). Takže myslím, že se dá celkem s jistotou říct, že bylo vadné čidlo tlaku na liště u common railu od Boshe.

Výsledek teda je, že jsem mohl vyřešit cukání rovnou výměnou čidla za 500 (sehnal jsem už použité na zkoušku), nicméně jsem rád, že jsem dřív, než čidlo vyndal vstřikovače, protože jsem alespoň odvrátil propálení pístů, kvůli ukapávajícím vstřikovačům.
BMW e90 320d 120kW
Markus01
Aktivista
Příspěvky: 1132
Registrován: 21 úno 2006, 18:04
Bydliště: Rokycany

Příspěvek od Markus01 »

Ahoj, můžeš sem dát fotku toho čidla tlaku nebo aspoň číslo? Podle nějaký fotek co jsem našel jsou na liště dvě čidla, na každém konci jedno. Mně kolísají otáčky na volnoběh a při mírné zátěži i kolísá výkon jako bych každou přibližně vteřinu ubral a přidal plyn. Dělalo to tedy jen dnes ráno. Po restartu je vše ok, ale nerad bych, aby mě to někde nechalo.
OI: ASV+S764+hybrid RR Auto+soft Dragpower . HP+Eibach+Strongflex+TT puky+23mm stab . FN-III 312mm
Odpovědět

Zpět na „BMW“