MEB platforma - co to je?

Technické diskuze jak o čistě elektrických vozech E-Golf, MEB platformě (VW ID, Škoda Enyaq, Cupra Born, Audi E-tron...), tak o hybridních pohonech a související technické problematice

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
reesha
Site Admin
Příspěvky: 1185
Registrován: 20 led 2006, 12:15
Bydliště: Czech republic
Kontaktovat uživatele:

MEB platforma - co to je?

Příspěvek od reesha »

Co je to MEB?

Název platformy MEB vychází německého názvu Modularer E-Antriebs-Baukasten a je to modulární stavebnicový systém pro elektrická vozidla koncernu Volkswagen. Cílem návrhu MEB platformy je určitá unifikace, zjednodušení systémů a umožnění implementace shodných systémů napříč celým spektrem modelů koncernu.

Narozdíl od předchozích elektrických modelů (jako je např. E-Golf), je MEB je první systém navržený Volkswagenem pro použití pouze v bateriovém elektrickém voze, bez možnosti instalace spalovacího motoru. Tomu bylo také uzpůsobeno uložení baterie, která pokrývá celou podlahu vozidla, což umožňuje snížit těžiště a lépe rozložit hmotnost, jelikož bateriové články jsou dost těžké. Výsledkem je také zvětšení vnitřního prostoru, protože chybí tunel, kterým u aut se spalovacím motorem vede výfuk, popř. kardan.

VW nabídl možnost využití tohoto systému také ostatním výrobcům aut, což jim může pomoci rozmělnit náklady investované do vývoje, a tím snížit cenu, popř. zvýšit zisk.
Mezi prvními ohlásil využití platformy Ford, který by měl v roce 2023 představit své malé elektrické SUV, postavené na systému Volkswagenu. Mimo to Ford plánuje využít platformu minimálně pro další svůj model.

Využití systému MEB: od roku 2019

Výčet několika vozidel postavených na MEB platformě:
  • Audi Q4 e-tron
  • Audi Q4 Sportback e-tron
  • Cupra Born
  • Škoda Enyaq
  • VW ID.3
  • VW ID.4
  • VW ID.5
  • VW ID.6
Kromě dalších konceptů přijdou další vozy na stejné platformě v dohledné době.

Několik obrázků od Volkswagenu k systému platformy MEB:
ID šasí
ID šasí
ID_chassis_1_large.jpg (2.38 MiB) Zobrazeno 387 x
Uvnitř ID (MEB)
Uvnitř ID (MEB)
ID_chassis_2_inside_large.jpg (232.39 KiB) Zobrazeno 387 x
Koncept ID.BUZZ:
ID.BUZZ podvozek
ID.BUZZ podvozek
id.buzz_podvozek_1_large.jpg (1.39 MiB) Zobrazeno 387 x
ID.BUZZ podvozek
ID.BUZZ podvozek
id.buzz_podvozek_2_large.jpg (1.06 MiB) Zobrazeno 387 x
Obrázek Obrázek

Prohlížeč logů LogView stahujte tady

PS: Hledáme (ne)mechanika, viz odkaz s popisem
Uživatelský avatar
ROMEK
Aktivista
Příspěvky: 4872
Registrován: 03 dub 2006, 19:53
Bydliště: SK Záhorie

Re: MEB platforma - co to je?

Příspěvek od ROMEK »

Na obrázkoch vídím normálne chladič s chladici kapalinu /chladenie elektromotora/. Proč je taký problem spravit vymeník do kabíny aby sa nemuselo topit v zime baterku?
VW Golf Variant 1,9Tdi AJM Highline 6q, Peugeot Partner, Škoda 1000MB DELUXE
Uživatelský avatar
reesha
Site Admin
Příspěvky: 1185
Registrován: 20 led 2006, 12:15
Bydliště: Czech republic
Kontaktovat uživatele:

Re: MEB platforma - co to je?

Příspěvek od reesha »

ROMEK píše: 15 lis 2021, 08:26 Na obrázkoch vídím normálne chladič s chladici kapalinu /chladenie elektromotora/. Proč je taký problem spravit vymeník do kabíny aby sa nemuselo topit v zime baterku?
Je to tak, dokonce chladící systém slouží jak pro chlazení motorů a výkonové elektroniky (1. okruh), tak baterií (2. okruh).

Je potřeba si ale uvědomit, že toho tepla je v obvyklém provozu málo.
Elektromotor je na nízkoteplotním chladícím okruhu, na kterém termostat začíná otevírat už při teplotě vyšší než 15°C.
Nevím kolik je přesně účinnost elektromotoru, ale když řeknu 95%, tak to znamená, že třeba při klidné jízdě po městě, ke které potřebuješ třeba 4kW, získáš cca 200W odpadního tepla (netahejte mě za fusekli s přesnými čísly (noteeth), ale klidně můžeme debatovat a upřesnit). To teoreticky i 1 člověk vyzařuje více tepla.

Aktivní chlazení baterií se spíná až (pro někoho lepší napsat už?) při teplotě vyšší než 30°C, používá se jak za jízdy, tak intenzivně při nabíjení baterie, což je velice důležité.
Ale to není vše. Baterii není potřeba jen chladit. Je také potřeba udržovat optimální provozní teplotu baterie. MEB platforma má dokonce ještě elektrický topný element na vyhřívání baterie :kol2:, který zapíná již při poklesu teploty baterie pod 8°C :kol1:.

Proto všechna ta auta mají vysokonapěťový elektrický výhřev v topení (přímotop), který ale spotřebovává hodně energie (výkon regulovaný v rozmezí 0-6kW).

Mimo to ta auta používají roletu před předním chladičem, která se automaticky podle potřeby zavírá, popř. plynule otevírá.

Dražší verze mají navíc ještě tepelné čerpadlo, které výrazně snižuje spotřebu energie. Toto tepelné čerpadlo má několik režimů funkce, kdy jede např. současně s elektrickým ohřevem, v režimu výměny vzduch voda (získává teplo ze vzduchu) nebo jako vodní tepelné čerpadlo.

Ta regulace je celkem složitá a snaží se určitě využívat veškeré dostupné teplo.
Obrázek Obrázek

Prohlížeč logů LogView stahujte tady

PS: Hledáme (ne)mechanika, viz odkaz s popisem
lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2045
Registrován: 23 led 2006, 19:23

Re: MEB platforma - co to je?

Příspěvek od lt.kubosh »

Tohle, az se zacne kazit, tak to nijdo neopravi.

Automechanik na to nebude smět šáhnout, protože malé napětí bez vyhlášky 50 je do 50V.

Neznám žádnýho mechanika, kterej umí teplelný čerpadla.
Fuck the MPG this is V8 Hemi! => V plánu.
Uživatelský avatar
váha
Aktivista
Příspěvky: 3859
Registrován: 09 bře 2006, 14:34
Bydliště: královehradecký kraj

Re: MEB platforma - co to je?

Příspěvek od váha »

A co by jsi na tom chtěl opravovat?Tam se vše mění protože to je neopravitelné baterie motor tepelné čerpadlo...
Escalade EXT 6.2 AWD flexfuel
Odpovědět

Zpět na „Elektrické a hybridní pohony“