Vážení zkušení esterifikanti....

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Stewa
Přispěvovatel
Příspěvky: 510
Registrován: 13 kvě 2010, 07:33
Odpovědi: 0
Bydliště: Brno

Příspěvek od Stewa »

hranicka píše:
Stewa píše: Tak jsem si zkusil udělat bionaftu, ale nepodařilo se mi oddělit glycerin od MEŘA :-(

1) Smíchal jsem 4g NaOH 99% s 20ml vody a pořádně protřepal až se všechen rozpustil.

2) Do teplého roztoku jsem přilil 100ml methylalkoholu a pořádně zamíchal.

3) Zahřál jsem litr hrubě přefiltrovaného použitého oleje na 55°C a vlil do něj roztok louhu a methylalkoholu.

4) Několikrát jsem to protřepal a nechal odstát.

No a když jsem k tomu druhý den přišel, tak to vypadalo stejně jako když jsem odcházel. Trochu světlejší kapalina než výfrit, ale žádná glycerinová ani jiná vrstva se neobjevila :-(

Sakra pánové co dělám špatně? Je potřeba přesně určit poměr činidel pro danou dávku titračním procesem s isopropylalkoholem? viz: http://diy.freetekno.cz/manual/biodiesel.htm
1) míchám objemově voda a louh 1:1, vody nedávat zbytečně moc, jen aby se louh rozpustil ale tady chyba nebude.

2) Spíš bezpečnostní poznámka: bacha na oči, radši ten louh nech chvíli vychladnout, při míchání louhu a metylu už se mi párkrát metyl začal zpočátku vařit.

3) Já to ani nefiltruju, ale jinak OK.

4) Při počátku procesu se metyl bude držet na hladině, předpokládám, že jsi to měl v uzavřený nádobě, koukni, jestli tam ten metyl je v nezměněné podobě, nebo zmizel. Pokud zmizel (a nevypařil se), tak došlo k reakci. Z rostlinnýho oleje vznikne glycerín, ze sádla mejdlo, obě složky se bezpečně samy oddělí v pořadí (ode dna) mejdlo, glycerín, meřo, (metyl). Po tejdnu bejvá meřo čistý tak, že už není třeba ani prát (přefiltruju jen přes hadr a šup s tím do nádrže).

Pokud esterifikuješ směs olej+sádlo a použiješ příliš nízkou teplotu, tak se esterifikuje přednostně olej a sádlo jen málo, nebo vůbec, vznikne bahno pod hladinou. Pomůže přilejt metyl s louhem (pokud nějakej nezbyl na hladině) a opětovně ohřát.

Ještě dodám - meřo poznáš nejlépe podle viskozity při běžné teplotě okolo 20°C, asi nemusím rozepisovat. :)
No tak sem to znova zahřál a přilil 50ml methylu smíchaného s 5-ti g NaOH.
Po 5h se začínají tvořit 3 vrstvy, černá s bordelem dole, pak hodně tmavá a zbytek taky tmavej. Ty přechody jsou nepatrný. Uvidíme zítra
Mercedes-Benz W210 300D
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51
Odpovědi: 0

Příspěvek od svars »

slovacek.milos píše:já dolíval na plnou a měřil trasa 756 km, to bylo jednou blansko a jednou kroměžíž, jinak po okolí a denně dvakrát do práce po kilometru,

spotřeba sdi kombi fábka 4.61 l na sto na můj esterifikát + castrol aditivum cca O.65 mililitru na litr,

vstrikovací dávku na volnoběh mám cca 1.7 a má být minimum 2.2,minule jsem měl 3.3 a trošinku to zastudena pokuřovalo ,počátek vstřiku mám na tdi grafu u horní čáry ;)


Trochu sem navařil a naplnil nádrž k totálnímu prasknutí +-55l... do pípnutí nádrže sem najel 1126km. Trasa: Zlín-Balaton-Plitvice-Split. Kufr nacpanej, na kouli držák na dvě horský kola, 2 lidi.
Recept: 1l vyfrit, 5.5g NaOH 99.9%, 180ml MeOH.
Reakce 24hod, zahřátí na +-70°C, 3x praní, 3hod sušení na +- 120°C, filtrace za tepla 120mikronů.
Reakční nádoba 70l - 30l směsi + voda na praní.
Cesta do Splitu za 450kč, zpět přes Krk 1900kč...
Rada - netankujte na benzinkách INA - bral sem tam plnou a jelo to hůř než na garážovou. +-48l=786km
Nafta chorvatsko 9.05 kun - 9.05x3.3=29.9kč

a tímto ještě jednou děkuji lidem co se tu dělí o zkušenosti.
Škoda 1.9, 81
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

Zdarec chlapi,
zrovna jsem v Chorvatsku a v odpolednich siestach:) si procitam predem nastahovane prispevky esterifikaci a rikam si, ze je skoda, ze to jeste neovladam, protoze slunicka na vareni je tu az az. Jen chci rict, ze olej se tu shani stejne blbe jako v Cechach. Myslel jsem, ze to tu bude lepsi. Maji to tu take kontrolovane. Nekteri daji, ale az pote co jim nabidnu penize:( Davam kunu za litr. Kuna je ted 3.5kc
To jen tak at vite, ale nechci trhat puvodni vlakno, tak se k nemu vratte:)
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

Takhle vypadá sediment ze zbytků esteru sádla a vyfritu, po odčerpání esteru jsem ten zbytek vždycky slil do sklenice a už tu máme zase litřík paliva. :)

Obrázek

Jen takovej dotázek, nevíte, proč mi to na to dobře jede, ale studený příšerně startuje i když je ester kapalnej? Většinou se to povede nakopnout na tak 2-3 dávku etheru, z motoru jdou při startu zvuky, jak kdyby se měl rozletět a celý to doprovází kouřová clona jak z vojenský dýmovnice?
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

Zdarec vsichni,
takze jeste pred dovcou jsem zkusil, jen tak narychlo, neco uvarit. Nasel jsem doma neco, co by mohl byt methanol (kdysi mi to dal jeden tipek na redeni oleje, ale s olejem se to nikdy sesloucilo, tak me napadlo, ze by to mohl byt ten methanol-celkem silne to smrdi) a supnul do toho granulovany hydroxid, ale ten se moc nerozpustil a dal to do cerne tasky na strechu garaze. Vicko jsem nechal lehce pootevrene aby mi to neprdlo. Za par dnu z toho bylo toto:
Obrázek

Ted po cca mesici se z toho stalo toto:...ale krekry jsem do toho fakt nenahazel:)
Obrázek

Uz jste to nekdy videli? Uz vam to nekomu udelalo? Vypada to ciste, to co jsem do toho vlil na zacatku tak to byl sadlovy hnus.
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

Takhle nějak mi vypadal první výsledek esterifikace oleje se 70% sádlem, prostě slevků všech možnejch mastnot z restaurace, když jsem postupoval stejně jako s klasickým vyfritem.
Máš tam nějaký divný barvy, ta nejsvětlejší má bejt nahoře, není to navrchu ještě znečištěnej metyl? Nesmrdí to tak?
Louh vždycky rozpusť ve vodě, objemově 1:1, v tomhle případě to musíš ještě zahřát, tyhle krekry budou nejspíš sádlo, který se neesterifikovalo, olej jo. Problém budeš mít v tom, že bod varu metylu a optimální teplota esterifikace sádla se nekreje, budeš to muset natlakovat.
A sádlo sežere o dost víc metylu s louhem.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
djpeto
Přispěvovatel
Příspěvky: 252
Registrován: 21 říj 2010, 18:38
Odpovědi: 0

Příspěvek od djpeto »

petus, urcite to nebol metanol. ten ma jemnu vonu alkoholu a hydroxid sa v nom rozpusta.
EKOCar B100
#1:Octavia Combi '99 Black magic, AHF, EGRoff, TT-puky, 13000lm light.
#2:Octavia '97, modra metaliza, AGR,EGRoff,MAFoff
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

djpeto píše:petus, urcite to nebol metanol. ten ma jemnu vonu alkoholu a hydroxid sa v nom rozpusta.
Dovolím si nesouhlasit, hydroxid se v metanolu rozpouští velice špatně, pokud teda neobsahuje vodu. Takže raději do toho 60l sudu tu dvoudecku vody s louhem naleju. :)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
Stewa
Přispěvovatel
Příspěvky: 510
Registrován: 13 kvě 2010, 07:33
Odpovědi: 0
Bydliště: Brno

Příspěvek od Stewa »

Tak sem trošku postoupil při vaření.. za 50,- sehnal z kovošrotu starou ždímačku a do ní nacpal starou topnou spirálu z trouby. Vypadá to takhle Obrázek

Obrázek
Mercedes-Benz W210 300D
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

djpeto píše:petus, urcite to nebol metanol. ten ma jemnu vonu alkoholu a hydroxid sa v nom rozpusta.
Mas recht ;)
djpeto
Přispěvovatel
Příspěvky: 252
Registrován: 21 říj 2010, 18:38
Odpovědi: 0

Příspěvek od djpeto »

hranicka píše:
djpeto píše:petus, urcite to nebol metanol. ten ma jemnu vonu alkoholu a hydroxid sa v nom rozpusta.
Dovolím si nesouhlasit, hydroxid se v metanolu rozpouští velice špatně, pokud teda neobsahuje vodu. Takže raději do toho 60l sudu tu dvoudecku vody s louhem naleju. :)
ja rozpustam NaOH mikroperly pol kila v metanole cca pol hodinu za obcasneho premiesania,zmes sa zahreje tak to ide rychlejsie. pravdou je ze klasicky NaOH granulovy to je neporovnatelne dlhsie. petus nenapisal aky pouzil NaOH.

stewa, takto si predstavujem domaci reaktor na MERO, parada :)
EKOCar B100
#1:Octavia Combi '99 Black magic, AHF, EGRoff, TT-puky, 13000lm light.
#2:Octavia '97, modra metaliza, AGR,EGRoff,MAFoff
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

djpeto píše:
hranicka píše:
djpeto píše:petus, urcite to nebol metanol. ten ma jemnu vonu alkoholu a hydroxid sa v nom rozpusta.
Dovolím si nesouhlasit, hydroxid se v metanolu rozpouští velice špatně, pokud teda neobsahuje vodu. Takže raději do toho 60l sudu tu dvoudecku vody s louhem naleju. :)
ja rozpustam NaOH mikroperly pol kila v metanole cca pol hodinu za obcasneho premiesania,zmes sa zahreje tak to ide rychlejsie. pravdou je ze klasicky NaOH granulovy to je neporovnatelne dlhsie. petus nenapisal aky pouzil NaOH.


stewa, takto si predstavujem domaci reaktor na MERO, parada :)
djpeto
Pouzil jsem tenhle(perle):http://www.kittfort.cz/products_5_6.htm
A jak jsem tu procital ruzne prispevky, tak jsem nabyl dojmu, ze se opravdu tuhy hydroxid spatne rozpousti v metanolu. Nekdo mi rikal, ze proto abych dosahnul 50% tekuty NaOH jak ma Milos, tak to musim zredit s vodou v pomeru 2:1 = voda:NaOH. Nevis zda to tak opravdu je?

hranicka:
Stale to smrdi po tom mem udajnem metanolu. Uz jsem si ale objednal skutecny Metanol, tak to pak porovnam s tim mym.

stewa
mam co dohanet...fakt pekne
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
djpeto
Přispěvovatel
Příspěvky: 252
Registrován: 21 říj 2010, 18:38
Odpovědi: 0

Příspěvek od djpeto »

to naozaj neviem ako to je, ale ak mozem poradit, zozen si perlickovy, mikroperlickovy alebo supinkovy. perlickovy sa da bezne kupit v drogerii, dokonca som ho videl v hornbachu, a ostatne zozenies u dodavatelov chemikalii. ako som pisal, ja rozpustam priamo v metanole, podla mna tam voda nema co robit ( je to moj nazor). ked pouzivas granulovy, nechaj ho den-dva v metanole, urcite sa rozpusti ;)
EKOCar B100
#1:Octavia Combi '99 Black magic, AHF, EGRoff, TT-puky, 13000lm light.
#2:Octavia '97, modra metaliza, AGR,EGRoff,MAFoff
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

Ještě dotázek, jestli to někdo neřešil:
Rád bych zpracovával dál i "odpad" z esterifikace - nějak vyčistil mejdlo, pořád obsahuje stopy mastnoty, ale jinak meje perfektně a z toho tmavě rezatýho glycerinu bych rád udělal průzračnej, ten by se taky určitě využil.
Nevíte někdo, jak na to? Díky.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
djpeto
Přispěvovatel
Příspěvky: 252
Registrován: 21 říj 2010, 18:38
Odpovědi: 0

Příspěvek od djpeto »

Trochu glycerinu pouzijem na vyplach bandasiek kde vozim olej, zbytok sup do zumpy alebo ked mi kuchar odlozi 10l obaly z oleja tak tam a tie vyhadzujem do popolnice.
EKOCar B100
#1:Octavia Combi '99 Black magic, AHF, EGRoff, TT-puky, 13000lm light.
#2:Octavia '97, modra metaliza, AGR,EGRoff,MAFoff
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“