Pozor na správnou polohu výměníku

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
KUK
Přispěvovatel
Příspěvky: 232
Registrován: 05 čer 2006, 15:55

Pozor na správnou polohu výměníku

Příspěvek od KUK »

Víte že správná montážní poloha výměníku má velký vliv na je účinnost? Pokud totiž je výměník v nesprávné poloze, může se v něm držet vzduch a jeho účinnost tím rapidně klesá. Musí se dát do takové polohy, aby se takříkajíc odvzdušňoval sám a to obě média (olej i voda)
Mě samotnému bylo divné, že se mi v hliníkovém výměníku olej ohřál pouze o 3 °C (!!!). Dal jsem ho totiž do místa kam se mi "vešel" a neuvažoval o dalších souvislostech. Pak jsem se na něj dlouze podíval..., zamyslel..., předělal a je to lepší.

Musí být prostě buď na plocho, všema vývodama nahoru (vodorovná poloha), nebo na výšku, oběma výstupnými vývody nahoře.
Takže nikdy ne na boku na ležato, nebo dokonce "vzhůru nohama", vývodama dolů.
Jsem trouba, že mě to dřív nenapadlo, když jsem je tam dával (mám tam 3 výměníky). Dva z nich byly "špatně".
Nebylo by možná špatné, kdyby prodejci těchto výměníků na to zákazníky sami upozorňovali. Ale možná to ani sami nevědí.

Toť můj poznatek...
VW T4, 2,5 TDI, r.v. 01, tři nádrže (jedna orig nafta, dvě na olej), tři výměníky - před čerpadlem, před filtrem a za nádrží. Najeto cca 160 tis km na olej všeho druhu (RO, použ. friťák, atd...)
Uživatelský avatar
Radim205D
Přispěvovatel
Příspěvky: 974
Registrován: 19 kvě 2006, 06:36
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Radim205D »

Diky !! zajimavy postreh, dam si na to pozor.
E91 N52B30 :)
Uživatelský avatar
Zdenda
Přispěvovatel
Příspěvky: 239
Registrován: 25 led 2006, 16:29
Bydliště: Plzeň

Re: Pozor na správnou polohu výměníku

Příspěvek od Zdenda »

KUK píše: ...Musí být prostě buď na plocho, všema vývodama nahoru (vodorovná poloha), nebo na výšku, oběma výstupnými vývody nahoře.
Takže nikdy ne na boku na ležato, nebo dokonce "vzhůru nohama", vývodama dolů.

...
To je podle mě blbost, oběma výstupními otvory nahoru. Výměník se má zapojovat protiběžně = na straně vstupu vody je výstup oleje, na straně výstupu vody je vstup oleje
VW Passat 1.6 TD, motor CY, r.v. 1987
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
Hertzberger
Přispěvovatel
Příspěvky: 79
Registrován: 10 dub 2006, 21:11
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Hertzberger »

Podle mě je pravda někde uprostřed. Psal si, že to blblo a ohřívalo jen 0 3 stupně = tvoje zkušenost, takže jistá pravda. zase ale když to vezmu z druhé strany, tak palivo se ti nemá jak zavzdušnit a voda v autě se taky odvzdušňuje "sama" do vyrovnávací nádržky, ne?! Nicméně je fakt, že už se tu kdysi poloha výměníku probírala a nakonec bylo podle mě nejdůležitější, ať je výměník níže než ta vyrovnávací nádržka. Pak by to mělo fachčit spolehlivě. Možná se pletu, kdyžtak mě opravte.
Ford Sierra 2.3DX, r.v.87 a jedna 21053
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Bydliště: Uherske Hradiste

,

Příspěvek od radluk »

(noteeth)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 09:53, celkem upraveno 1 x.
Hertzberger
Přispěvovatel
Příspěvky: 79
Registrován: 10 dub 2006, 21:11
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Hertzberger »

Ohřívací medium ti přece proudí stále. Připojíš to paralelně k topení a je to. Chladič a topení se samozřejmě musí odvzdušnit, ale to se děje automaticky (snad kromě škodovek 120 a níže)
Ford Sierra 2.3DX, r.v.87 a jedna 21053
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Bydliště: Uherske Hradiste

,

Příspěvek od radluk »

(noteeth)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 09:53, celkem upraveno 1 x.
Hertzberger
Přispěvovatel
Příspěvky: 79
Registrován: 10 dub 2006, 21:11
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Hertzberger »

No a nepomohlo by dát za výměník taky nějaký odvzdušňovák jako máš u topení a po nalití chladící kapaliny to odvzdušnit? Pak už by to bylo odvzdušněné a nemá se to znova jak zavzdušnit a je po problému (možná). (hm)
Ford Sierra 2.3DX, r.v.87 a jedna 21053
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Bydliště: Uherske Hradiste

.

Příspěvek od radluk »

(hm)
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 09:54, celkem upraveno 1 x.
KUK
Přispěvovatel
Příspěvky: 232
Registrován: 05 čer 2006, 15:55

Příspěvek od KUK »

Jenže pánové, schopnost vytlačit od někud bublinu záleží na průtoku (tudíž na rychlosti proudění) v daném místě, a nikoli na tlaku či podtlaku. Tak že může uplně v pohodě nastat situace, kdy médium (voda, nebo olej) proudí určitou rychlostí hadičkou a tlačí sebou bublinu. Jakmile se dostane do výměníku rychlost proudění se zpomalí (protože se zvětší průřez plochy proudění mezi destičkami), kaplina už nebude bublinu hrnout před sebou, jednoduše ji obteče a tím bublinu v daném širším místě (ve výměníku) uloží. Za chvíli stejným způsobem uloží druhou bublinu, třetí, čtvrtou... až nastane situace, že třeba 3/4 výněníku jsou plné vzduchu, a ve zbytku je proudění tak rychlé, že bubliny se tam nestačí usadit a jedou prostě dál, třeba do baňky.
Myslet si že ani ve vodě, ani v oleji žádné bubliny nejsou, je idealistické.
Jsou tam. A v tom výměníku ten vzduch máte už v okamžiku montáže.
Dávat odvzdušňovák za výměník nemá smysl. Má smysl pouze v nejvyším místě místa pomalého proudění (viz případ odvzdušňováku na chladiči).
A jelikož výměník žádný odvzdušňovák nemá, je potřeba výměník dávat tak, aby bubliny samovolně proudily s kapalinou dál.
Logiš, ne?
VW T4, 2,5 TDI, r.v. 01, tři nádrže (jedna orig nafta, dvě na olej), tři výměníky - před čerpadlem, před filtrem a za nádrží. Najeto cca 160 tis km na olej všeho druhu (RO, použ. friťák, atd...)
KUK
Přispěvovatel
Příspěvky: 232
Registrován: 05 čer 2006, 15:55

Příspěvek od KUK »

Tady na dotaz "oživuju" staré téma...
VW T4, 2,5 TDI, r.v. 01, tři nádrže (jedna orig nafta, dvě na olej), tři výměníky - před čerpadlem, před filtrem a za nádrží. Najeto cca 160 tis km na olej všeho druhu (RO, použ. friťák, atd...)
Pavel
Přispěvovatel
Příspěvky: 524
Registrován: 13 črc 2006, 10:20

Příspěvek od Pavel »

Zakvrdlejte si s petkou oleje a co je tam bublin, natož pak když se jede s autem na koskach či přes nejrůznější koleje či jiné nedostaky silniční daně. Zkrátka v palivu je vzduchu opravdu hodně.
pytlak2
Sběrač informací
Příspěvky: 20
Registrován: 31 led 2007, 01:59
Bydliště: Blansko

Příspěvek od pytlak2 »

jojo, v oleji se zene bublin az k neuvereni. Co se tyka vodu, pravdu ma KUK. Vymeniky maji svetlost potrubi mensi ai kdyby tam tekla pena tak to musi prohrcet.
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“