Pozor na správnou polohu výměníku
Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři
Pozor na správnou polohu výměníku
Víte že správná montážní poloha výměníku má velký vliv na je účinnost? Pokud totiž je výměník v nesprávné poloze, může se v něm držet vzduch a jeho účinnost tím rapidně klesá. Musí se dát do takové polohy, aby se takříkajíc odvzdušňoval sám a to obě média (olej i voda)
Mě samotnému bylo divné, že se mi v hliníkovém výměníku olej ohřál pouze o 3 °C (!!!). Dal jsem ho totiž do místa kam se mi "vešel" a neuvažoval o dalších souvislostech. Pak jsem se na něj dlouze podíval..., zamyslel..., předělal a je to lepší.
Musí být prostě buď na plocho, všema vývodama nahoru (vodorovná poloha), nebo na výšku, oběma výstupnými vývody nahoře.
Takže nikdy ne na boku na ležato, nebo dokonce "vzhůru nohama", vývodama dolů.
Jsem trouba, že mě to dřív nenapadlo, když jsem je tam dával (mám tam 3 výměníky). Dva z nich byly "špatně".
Nebylo by možná špatné, kdyby prodejci těchto výměníků na to zákazníky sami upozorňovali. Ale možná to ani sami nevědí.
Toť můj poznatek...
Mě samotnému bylo divné, že se mi v hliníkovém výměníku olej ohřál pouze o 3 °C (!!!). Dal jsem ho totiž do místa kam se mi "vešel" a neuvažoval o dalších souvislostech. Pak jsem se na něj dlouze podíval..., zamyslel..., předělal a je to lepší.
Musí být prostě buď na plocho, všema vývodama nahoru (vodorovná poloha), nebo na výšku, oběma výstupnými vývody nahoře.
Takže nikdy ne na boku na ležato, nebo dokonce "vzhůru nohama", vývodama dolů.
Jsem trouba, že mě to dřív nenapadlo, když jsem je tam dával (mám tam 3 výměníky). Dva z nich byly "špatně".
Nebylo by možná špatné, kdyby prodejci těchto výměníků na to zákazníky sami upozorňovali. Ale možná to ani sami nevědí.
Toť můj poznatek...
VW T4, 2,5 TDI, r.v. 01, tři nádrže (jedna orig nafta, dvě na olej), tři výměníky - před čerpadlem, před filtrem a za nádrží. Najeto cca 160 tis km na olej všeho druhu (RO, použ. friťák, atd...)
Re: Pozor na správnou polohu výměníku
To je podle mě blbost, oběma výstupními otvory nahoru. Výměník se má zapojovat protiběžně = na straně vstupu vody je výstup oleje, na straně výstupu vody je vstup olejeKUK píše: ...Musí být prostě buď na plocho, všema vývodama nahoru (vodorovná poloha), nebo na výšku, oběma výstupnými vývody nahoře.
Takže nikdy ne na boku na ležato, nebo dokonce "vzhůru nohama", vývodama dolů.
...
VW Passat 1.6 TD, motor CY, r.v. 1987
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
-
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 79
- Registrován: 10 dub 2006, 21:11
- Bydliště: Ostrava
Podle mě je pravda někde uprostřed. Psal si, že to blblo a ohřívalo jen 0 3 stupně = tvoje zkušenost, takže jistá pravda. zase ale když to vezmu z druhé strany, tak palivo se ti nemá jak zavzdušnit a voda v autě se taky odvzdušňuje "sama" do vyrovnávací nádržky, ne?! Nicméně je fakt, že už se tu kdysi poloha výměníku probírala a nakonec bylo podle mě nejdůležitější, ať je výměník níže než ta vyrovnávací nádržka. Pak by to mělo fachčit spolehlivě. Možná se pletu, kdyžtak mě opravte.
Ford Sierra 2.3DX, r.v.87 a jedna 21053
-
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 79
- Registrován: 10 dub 2006, 21:11
- Bydliště: Ostrava
-
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 79
- Registrován: 10 dub 2006, 21:11
- Bydliště: Ostrava
Jenže pánové, schopnost vytlačit od někud bublinu záleží na průtoku (tudíž na rychlosti proudění) v daném místě, a nikoli na tlaku či podtlaku. Tak že může uplně v pohodě nastat situace, kdy médium (voda, nebo olej) proudí určitou rychlostí hadičkou a tlačí sebou bublinu. Jakmile se dostane do výměníku rychlost proudění se zpomalí (protože se zvětší průřez plochy proudění mezi destičkami), kaplina už nebude bublinu hrnout před sebou, jednoduše ji obteče a tím bublinu v daném širším místě (ve výměníku) uloží. Za chvíli stejným způsobem uloží druhou bublinu, třetí, čtvrtou... až nastane situace, že třeba 3/4 výněníku jsou plné vzduchu, a ve zbytku je proudění tak rychlé, že bubliny se tam nestačí usadit a jedou prostě dál, třeba do baňky.
Myslet si že ani ve vodě, ani v oleji žádné bubliny nejsou, je idealistické.
Jsou tam. A v tom výměníku ten vzduch máte už v okamžiku montáže.
Dávat odvzdušňovák za výměník nemá smysl. Má smysl pouze v nejvyším místě místa pomalého proudění (viz případ odvzdušňováku na chladiči).
A jelikož výměník žádný odvzdušňovák nemá, je potřeba výměník dávat tak, aby bubliny samovolně proudily s kapalinou dál.
Logiš, ne?
Myslet si že ani ve vodě, ani v oleji žádné bubliny nejsou, je idealistické.
Jsou tam. A v tom výměníku ten vzduch máte už v okamžiku montáže.
Dávat odvzdušňovák za výměník nemá smysl. Má smysl pouze v nejvyším místě místa pomalého proudění (viz případ odvzdušňováku na chladiči).
A jelikož výměník žádný odvzdušňovák nemá, je potřeba výměník dávat tak, aby bubliny samovolně proudily s kapalinou dál.
Logiš, ne?
VW T4, 2,5 TDI, r.v. 01, tři nádrže (jedna orig nafta, dvě na olej), tři výměníky - před čerpadlem, před filtrem a za nádrží. Najeto cca 160 tis km na olej všeho druhu (RO, použ. friťák, atd...)