Důvody EGR off u rotačky 1,9 TDi (Octavia I ASV 81kW)

VW/Audi/Škoda/Seat - zvyšování výkonu (především TDI motory)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 234
Registrován: 24 úno 2018, 17:39
Odpovědi: 0

Příspěvek od Lokotka »

Forest píše: Dovolim si subjektivni nazor: nedomnivam se, ze je pro motor spravny (chapejme, ze na takovy provoz byl konstruovan) tak nizkootackovy provoz o jakem jsi se ve svem pripade zminoval.
Mno, obecně jsou nafťáky předurčený pro nízký otáčky. Aby s nima bylo zábavný svezení, tak se přidaly ty "vrtule", který masivně zvedly točák v nízkejch otáčkách, takže kdo ten motor takto "zneužívá" (kickdown od 1300ot./min., tak mu ten motor skutečně neděkuje a o to míň mu děkuje dvouhmota a převodovka.
Pokud se zrychluje s citem a pomalu, tak se nic tak hroznýho neděje.
Ještě míň ten motor namáhá setrvalej stav (udržování rychlosti) včetně mírnejch stoupání. U větších stoupání to chce min. těch 1500ot./min.

Máš ale pravdu, že pro menší opotřebení motoru jsou střední až vysoký otáčky lepší, o tom není sporu, zvláště u malejch obsahů a krátkozdvihovejch (podčtvercovejch) benzínů. To ale rotačka není.

Vím, co jsem si koupil, za jakým účelem a proč. Vzhledově tunit a dělat z toho veterána nemíním. Je to nástroj, kterej mě odveze za cenu jízdenky na autobus (být by to tak ale nemělo) do práce a zpět vcelku pohodlně a příjemně.

Ale čistě pragmaticky. Ty motory, pokud jim uživatel mění pravidelně olej nejpozdějc po 15000km long-nelong a nedře je za studena a na jízdy kolem komína (tady jsou ty hlavní problémy, když si někdo koupí nevhodný auto vzhledem ke způsobu užívání), tak vydržej i to mega. Já mám najeto třetinu a denní nájezd jsem popsal výše. Auto je r.v.2004 a kdoví, kdy se nás pokusej vyhnat ze silnice, ale snad to dřív, jak za 5 let nebude. Za tu dobu najedu max 150000km a 1/2 mega ten motor vydrží i s mým způsobem jízdy naprosto s přehledem. Krom jiného ASV je poslední verze motoru, která už má spodek a spojku jako PD-čko, tak zase tak připosranej nejsem.

Ale vraťme se k tématu EGR Off. Stále mně to vrtá hlavou, láká a rád bych do toho i šel, ale zatím nemám žádnej pádnej a hlavně podloženej argument, proč ano. Na pocity nehraju a letadlo ani nepotřebuju a ani nevyužiju.

Požadavek je snížení spotřeby v tom nízkým až max středním zatížení v 1250-2350ot./min. při ustálený jízdě (tempomat).
No a jako třešničku na dortu bych rád zjistil, jaký mechanický nastavení motoru (předvstřik a volnoběžná dávka paliva) je nejvhodnější i pro ty SW úpravy "na spotřebu", jak jsou masívně nabízený.
Zatím se tím žádnej "čipmánek" vůbec nemínil zabývat, ani když byl napřímo osloven, jako kdyby to nehrálo roli.
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 234
Registrován: 24 úno 2018, 17:39
Odpovědi: 0

Příspěvek od Lokotka »

To Forest:

A jaký hardwarový úpravy máš na mysli, sem s návrhy.
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Odpovědi: 0
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

Ano, naftaky jsou urceny pro nizke otacky, ale v porovnani s benziny. Paklize by navrhli motor tak, aby jeho optimum bylo v oblasti 1300-1500 RPM tak by tomu odpovidal i graf (a prizpusobili by tomu i HW), nicmene, vsimni si jak vypada graf serioveho vozu a pochopis spektrum pro jake je to navrzeno. Paklize by tomu tak nebylo, vypadal by ten graf jinak, to snad sam moc dobre chapes, ne? ;)

Mimochodem, vim presne o cem mluvis, kdyz pises "pokud se zrychluje s citem a pomalu", jenze prave to je ten prechodovy rezim, ktery ma za nasledek zvysovani spotreby a proc je lepsi zrychlit agresivne ale za celkove nizsi spotrebu paliva.
Lokotka píše:To Forest:

A jaký hardwarový úpravy máš na mysli, sem s návrhy.
Zakladem by bylo jine turbodmychadlo, urcite rizene pres REA (klidne me kamenujte, nemam s tim problem), nikoliv prehistoricke Vcko. Je velka skoda, ze nikdo nevyrabi nejake "stenatko" na urovni GTD1444VKLR, to by bylo presne turbo pro tebe.

Osobne se subjektivne domnivam, ze tohle by ti melo bohate stacit, protoze 130k s DPF (byt teda se jedna o CR ale tech 120 koni by to dalo vzdy v klidu).

No a pak jsou tu dalsi moznosti jak snizit spotrebu, ale to me kdyz tak kontaktuj formou SZ protoze nemam potrebu to tu psat verejne. Nicmene, neutracej cas paklize nemas seriozni zajem a ochotu na HW modifikace s rozpoctem minimalne za 30 ale spis 40 tisic ... coz pro tebe pri tvem najezdu nema sanci byt zajimave.

Mimochodem, spotrebu ti hodne snizi zasahy do aerodynamiky, zamer se predevsim na spodek auta ;)
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 234
Registrován: 24 úno 2018, 17:39
Odpovědi: 0

Příspěvek od Lokotka »

S tím zrychlováním máš i nemáš úplnou pravdu.
Když kloktáš obec na 1250ot./min. a chceš ze 60-ti zrychlit na 90, tak máš rozumně dvě možnosti. Pomalu přidávat plyn a v 90-ti tam vrazit šestku a kloktat to na 1500ot./min.
Nebo MUSÍŠ podřadit za čtyry, dát 3/4 plynu (kick určitě ne) a na devadesátce seš za mnohem kratší dobu a rovnou řadíš za šest.
Světe div se, ale právě to první podřazení to zpomalí a celkově je druhej způsob méně úspornej, pro tu 81kW rotačku.
Režim adekvátního používání v běžným provozu vyplývá spíš z grafu měrný spotřeby toho motoru, nikoli jen z pro běžnej provoz takřka nepoužitelný výkonový charakteristiky, ale to určitě víš sám.
Na druhou stranu je potřeba s tím při jízdě počítat a nechtít po motoru v nevhodným okamžiku nemožné.
Pro rychlý odezvy a reakce, pro max. zrychlení (řazení až v ot. nejvyššího výkonu) je naopak vhodnej Tebou navrhovanej způsob užívání, to nepopírám, ale v běžným provozu to je naprosto zbytečný až skoro nemožný provozovat. Nemám problém po podřazení zrychlovat a to i celkem brutálně, ale vždycky musím tu rychlost pak využít k plachtění a nikoli jako idiot zabrzdit za autem, který už jsem nestačil předjet. To se mně stává výjimečně.

Právě i ten sériovej HW je k tomu zvolenej víc než adekvátně.

Zlepšení aerodynamiky mě víc než zajímá a určitý kroky jsem už proved (zkování stěračů i s ramínky pod kapotu, změna proudění vzduchu na intercooler, kryt masky, zatěsnění světlometů), ale jejich přínos bez změření se dá pouze odhadovat a často, i když to vypadá tak, jako u jiných aerodynamicky lépe vyřešených aut, to ten samej efekt přinést nemusí. Aerodynamika je svinstvo a žije si ještě víc nevyzpytatelným životem než procesy spalování v motoru.
Kryt na spodek je další lewel, ale rád bych nejdřív u někoho viděl funkční řešení. V první řadě mně tam překáží ta příčná výztuha uprostřed auta, ale právě pro ten název VÝZTUHA se ji neodvažuju nahradit.

Máš, či můžeš nasměrovat na funkční a vyzkoušený řešení?
tiff
Přispěvovatel
Příspěvky: 218
Registrován: 24 čer 2009, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od tiff »

Sice na 1Z, ale funkční to je :)
Najdi nějakou opuštěnou rovinku nebo dlouhý kopec, udělej dojezdovou zkoušku a z hlediska aero odporu/pasivních odporů budeš hned vědět na čem jsi.

Obrázek
turbo kamna power
Aktivista
Příspěvky: 4221
Registrován: 15 dub 2008, 20:32
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od turbo kamna power »

Trochu pomůže i snížení auta. Čím méně vzduchu proudí pod autem, tím lépe. Stejně tak se více zakryjí kola a taky ramena a zadní náprava se schovají více do karosérie.
Pak třeba ploché kryty kol, něco jako poklice Moon, ale ty budou mít do rychlosti 100km/h asi nulový efekt.
Pokud máš kombi, tak by od věci nemusela být ani prodloužená "stříška" na 5. dveřích z RS.
Golf mk1 mTDI ...powered by Holz-tdi
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 234
Registrován: 24 úno 2018, 17:39
Odpovědi: 0

Příspěvek od Lokotka »

tiff píše:Sice na 1Z, ale funkční to je :)
Najdi nějakou opuštěnou rovinku nebo dlouhý kopec, udělej dojezdovou zkoušku a z hlediska aero odporu/pasivních odporů budeš hned vědět na čem jsi.
Ahoj. Z čeho to je, jak je to přidělaný (nedrží se nad tím vlhko) a kolik to váží?

Jinak ty dojezdový zkoušky jsou docela problém. U závodních kol v rychlostech do 40km/hod to odhalilo změny v obutí (huštění = valivej odpor), ale vliv aerodynamickýho odporu (na kole vůbec není řešitelný, nikdy se "nesbalíš" úplně přesně stejně - to v autě nehrozí) je ovlivňován větrem a zaruč venku úplný bezvětří a tlak vzduchu po dlouhou dobu.
Navíc takovýhle drobný změny (spodek se uvádí do 5% z celkovýho aerodynamickýho odporu a to zakrytování to zase sníží jen o malou část) se projevěj až od vyšších rychlostí.
Spíš bych řek, že se na tý dojezdový zkoušce podepíše nárůst hmotnosti.

Přesto se mně to docela líbí.
Naposledy upravil(a) Lokotka dne 19 úno 2019, 13:05, celkem upraveno 1 x.
Source
Aktivista
Příspěvky: 1860
Registrován: 15 lis 2015, 22:43
Odpovědi: 1
Bydliště: Trnava

Příspěvek od Source »

To forest: a čo tak GTD1244VZ ? Ak máš nejaké info o týchto turbách z novších 1.6 tak sem snimi
Octavia 2003 ASV 81kw
/ FB S764 / "J" čerpadlo / Brzdy 312mm / ASZ vedenie vzduchu / vymenik olej-voda ASZ / DPF ON 1??Kw/3??NM

VW Golf mk5 R32 3.2 VR6 BUB 184Kw 4motion
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 234
Registrován: 24 úno 2018, 17:39
Odpovědi: 0

Příspěvek od Lokotka »

turbo kamna power píše:Trochu pomůže i snížení auta. Čím méně vzduchu proudí pod autem, tím lépe. Stejně tak se více zakryjí kola a taky ramena a zadní náprava se schovají více do karosérie.
Pak třeba ploché kryty kol, něco jako poklice Moon, ale ty budou mít do rychlosti 100km/h asi nulový efekt.
Pokud máš kombi, tak by od věci nemusela být ani prodloužená "stříška" na 5. dveřích z RS.
Souhlas, ale bydlím na horách, jezdím často lyžovat, takže tudy cesta nevede. Ale ten hlavní přínos zmenšení čelní plochy je jednoznačnej.
Spíš mně každej mechána doporučuje (neudělal jsem to ani při výměně tlumičů) to auto naopak zdvihnout nahoru.

Ten zadní spoiler u kombajnu je na spotřebu drahá okrasa. Zvednout přítlak nepotřebuju a jako antizasírač okna? No...
turbo kamna power
Aktivista
Příspěvky: 4221
Registrován: 15 dub 2008, 20:32
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od turbo kamna power »

Ten spoiler moc přítlaku nepřidá. Ale trochu zmírňuje tvorbu víru za autem, čímž snižuje aerodynamický odpor
https://www.matec-conferences.org/artic ... _01027.pdf
Golf mk1 mTDI ...powered by Holz-tdi
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 234
Registrován: 24 úno 2018, 17:39
Odpovědi: 0

Příspěvek od Lokotka »

Koukal jsem na fotky a tak by to tý počítačový simulaci mohlo odpovídat.
Ale to snížení ani v ideálním případě asi neudělá ani 1%, ale je to jen domněnka.
Ten spoiler je součástí dveří, tzn., že to RSo má jiný dveře oproti klasickýmu kombajnu (a pasovali by kdyžtak celý na běžnýho kombajna po face?), nebo se na ně nalepuje?
Kdyby bylo jednoduchý sundat a zase nandat hagusy, tak by to byla mnohem lepší úprava, ke který jsem taky zatím díky tomu obseru nepřistoupil.
Uživatelský avatar
martinsidlo
Aktivista
Příspěvky: 5071
Registrován: 06 pro 2009, 15:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha 5

Příspěvek od martinsidlo »

Když se podíváš do Etky,zjistíš,že RS křídlo je nasazený,stojí nehorázný peníze,+ostřikovač+brzdovka. Druhovýroba od MILOTEC je cca pakatel ale je lepený.
Hagusi ti zpevňují auto v krutu.
Simson Enduro S 51(70 ccm) ex
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,790tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
palinator
Přispěvovatel
Příspěvky: 61
Registrován: 14 říj 2010, 18:54
Odpovědi: 0
Bydliště: Chvaletice

Příspěvek od palinator »

Forest píše:
palinator píše:Vodním intercoolerem se úspěšně připraví o relativně nízkou teplotu stlačeného vzduchu ve vysoké zátěži (v nízké to nemá negativní vliv).
Muzes to nejak upresnit ci obhajit? Zajima me, jak jsi k tomuto zaveru dosel. Mimochodem, bufik je dobre reseni paklize neparkujes v uzavrenych prostorech.
Tak pokud auto nedrhneš v dlouhým kopci, ale budeme modelový situaci říkat třeba předjíždění nebo kopec do 100 m převýšení, tak klasickej vzduchovej IC bude chladit vzduch na nějakejch 40-45°C (aspoň tolik jsem změřil na AFN Toledu). Voda vstupující do vodního mezichladiče má kolik? 70-80°C? Důvody pro vyšší teploty vzduchu v nízkém zatížení tu popsal Lokotka a mimo jiné z tohoto důvodu by neměl být EGR zcela odstaven, ale naladěn na brzdě na bod nejnižší spotřeby.

Na rozdíl od blemců některých zde, který spotřebu nikdy ani pořádně nezměřili, natož aby se prakticky zabývali jejím snížením, mám evidenci spotřeby a o problematice ladění motoru na nejvyšší účinnost jsme se bavili dlouho. Argumenty byly logické, stejně jako se logické můžou zdát vaše. Já jsem si prošel i kontraargumentací na toto téma a výsledky jsou jasné.

Každopádně, můžete to zkusit naladit lépe. ;-)
https://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=170488
http://www.spotreby.cz/skoda-octavia-i- ... hp-a51303/

E: jinak ohledně snahy dosahovat co nejnižší spotřeby - ono to nebude úplně o tom být škrt, ale je to prostě i forma zábavy. Možná i zodpovědnosti za to, že zdroje tu nebudou vždy. A minimálně já se nepovažuju za nějakýho extrémistu na spotřebu. To, že na prázdný silnici neletim 30 nad limit kvůli spotřebě, je pravda. To, že ale nikoho nezdržuju a jezdim v podstatě spolu s okolním provozem, je taky pravda. To, že nýmandy předjíždim (s plnou parádou až do červenýho pole), jakmile je to možný, taky nesvědčí o nějakým dědkostylu. Spíš je to o tom, nebrzdit když nemusim a předvídat. Nakonec dvouhmoty v mých autech furt žijou a původně mírně zatuhlou regulaci turba na Toledu se mi jízdním stylem povedlo vyléčit. Oct jsem se zatuhlou regulací už koupil a tam to jednou za čas do nouzáku spadne i teď. Ale s ní jsem moc km zatím nenajezdil.
Lokotka
Přispěvovatel
Příspěvky: 234
Registrován: 24 úno 2018, 17:39
Odpovědi: 0

Příspěvek od Lokotka »

martinsidlo píše:Když se podíváš do Etky,zjistíš,že RS křídlo je nasazený,stojí nehorázný peníze,+ostřikovač+brzdovka. Druhovýroba od MILOTEC je cca pakatel ale je lepený.
Hagusi ti zpevňují auto v krutu.
Tak jsem si to origo křídlo na RSo našel. Lepí se i zacvakává zároveň. Vypadá pěkně, ale ten žlábek před ním (tvar původních dveří) je na Ho... .
Z hlediska doporučenejch úhlů z toho tvýho materiálu ty dveře z běžný "Ofce" s jejich odtokovou hranou jsou vyřešený skvěle a jsem přesvědčenej i tom, že po aerodynamický stránce jsou na tom v kontextu s autem líp, než po přidání toho křídla.
Uživatelský avatar
martinsidlo
Aktivista
Příspěvky: 5071
Registrován: 06 pro 2009, 15:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha 5

Příspěvek od martinsidlo »

Na RS to křídlo nedávali z parády. Totéž přední nárazník. Oboje zvyšuje přítlak. Přítlak začíná působit od cca 120km/h což ty asi tak rychle nejezdíš.
Simson Enduro S 51(70 ccm) ex
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,790tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
Odpovědět

Zpět na „Zvyšování výkonu VW group (DIESEL)“