Vážení zkušení esterifikanti....

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

djpeto píše:Trochu glycerinu pouzijem na vyplach bandasiek kde vozim olej, zbytok sup do zumpy alebo ked mi kuchar odlozi 10l obaly z oleja tak tam a tie vyhadzujem do popolnice.
Takový škody!
Koupíš k němu H2SO4, HNO3, uděláš nitrační směs a jdem si hrát na teroristy (noteeth)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
djpeto
Přispěvovatel
Příspěvky: 252
Registrován: 21 říj 2010, 18:38
Odpovědi: 0

Příspěvek od djpeto »

heh, si preto dojdi, mam tam 3oL glycerinu, je tvoj (rofl) mna to nejak nelaka (noteeth)
EKOCar B100
#1:Octavia Combi '99 Black magic, AHF, EGRoff, TT-puky, 13000lm light.
#2:Octavia '97, modra metaliza, AGR,EGRoff,MAFoff
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51
Odpovědi: 0

Příspěvek od svars »

NĚKDE SEM VIDĚL MOŽNOST UDĚLAT Z TOHO HNOJIVO, NEVÍTE O TOM NĚCO?
Škoda 1.9, 81
cefar
Sběrač informací
Příspěvky: 39
Registrován: 01 dub 2011, 16:43
Odpovědi: 0

Příspěvek od cefar »

abych trošku rozvinul téma, je lepší esterifikovat v uzavřené nádobě nebo v otevřenéé nebo je to jedno?
ovocny
Přispěvovatel
Příspěvky: 100
Registrován: 19 lis 2010, 10:59
Odpovědi: 0

Příspěvek od ovocny »

Ja to vzdycky delal v uzavrene nadobe by se neodparoval zbytecne metanol ale zase jsem to nikdy nezahrival jinak nez slunickem takze jsem se nebal ze by se roztrhla nadoba. Pokud bych zahrival v nejakem hrnci nebo sudu tak bych asi uvazoval o nejakem odvetravani abych se nedostal do televize :D
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

ovocny píše:Ja to vzdycky delal v uzavrene nadobe by se neodparoval zbytecne metanol ale zase jsem to nikdy nezahrival jinak nez slunickem takze jsem se nebal ze by se roztrhla nadoba. Pokud bych zahrival v nejakem hrnci nebo sudu tak bych asi uvazoval o nejakem odvetravani abych se nedostal do televize :D
Srabe! (noteeth)
Zahřejvání v otevřeným sudu nemá smysl, nad 60°C vyvaříš metanol dřív, než stihne zreagovat. Pod tlakem to má jednu velkou výhodu - zahřeješ dejme tomu na osmdesát, připustíš do toho určitý množství roztoku louhu, pak pomalu metyl a koukáš na tlakoměr, promíchávání je nutnost. Dokud po připuštění metylu stoupne tlak a pomalu klesá, můžeš přidávat metyl až do doby, kdy už dál tlak neklesá - metyl už dál nereaguje. Připustíš zase trochu louhu a metyl opět reaguje, připouštíš...
A skončíš ve chvíli, kdy už další dávka louhu nezpůsobí pokles tlaku, všechen olej i sádlo zreagovaly. Necháš trochu vychladnout, vypustíš nádobu do sudu a necháš vysedimentovat. Pak můžeš ještě prát, vyvářet, filtrovat atd.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
ovocny
Přispěvovatel
Příspěvky: 100
Registrován: 19 lis 2010, 10:59
Odpovědi: 0

Příspěvek od ovocny »

No jo ale me porad prijde jednodussi to vsechno nalit do kanystru, postavit na slunicko a az za nejaky cas jdu okolo tak je hotovo ;)
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

ovocny píše:No jo ale me porad prijde jednodussi to vsechno nalit do kanystru, postavit na slunicko a az za nejaky cas jdu okolo tak je hotovo ;)
Takhle jsem na to málem dojel, na sluníčku se mi to krásně esterifikovalo, ale přehlédl jsem jednu drobnost. Dal jsem omylem málo louhu a když už po určitý době nahoře zbyla trocha metanolu, podle tekutosti jsem myslel, že je už hotovo. Přejel filtrem a šup s tím do nádrže. Všechno v pohodě, dokud nebylo trochu chladnějc. Pak se v tom mým esteru vyloučilo sádlo, který se dostatečně neesterifikovalo protože všechen metyl sežrala řepka, sádlo ucpalo filtr a už tu byl problém "zamrznutí nafty", akorát někde při +16°C.
Zákeřný na tom je, že když je teplo, to sádlo tam prakticky nepoznáš, normálně to jede, ale když je zima, tak se zdrcne, aniž by se sedimentovalo na dně, prostě je ho pořád stejně jak u dna, tak u hladiny.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

Caute chlapi,
tak se konecne dostavilo slunicko na coz jsme asi vsichni cekali, tak muzeme vesele esterifikovat:)
Ale chci se zeptat. Jelikoz pres den kdy je nejvetsi parak robim, tak je mozne si to prichystat vecer den predem? Mam na mysli to, ze to vse smicham uz vecer, tzn. do chladneho oleje naliju metanol a louhem, zamicham a necham lezet nekde venku do dalsiho dne, az vyleze slunicko a zahreje to. Je mozne, ze se ta reakce pokazi, kdyz budu lit ten metanol do chladneho oleje a cca az po 14h se to teprve zahreje na slunicku?
Zkousel uz to nekdo?
diky
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51
Odpovědi: 0

Příspěvek od svars »

Peťus píše:Caute chlapi,
tak se konecne dostavilo slunicko na coz jsme asi vsichni cekali, tak muzeme vesele esterifikovat:)
Ale chci se zeptat. Jelikoz pres den kdy je nejvetsi parak robim, tak je mozne si to prichystat vecer den predem? Mam na mysli to, ze to vse smicham uz vecer, tzn. do chladneho oleje naliju metanol a louhem, zamicham a necham lezet nekde venku do dalsiho dne, az vyleze slunicko a zahreje to. Je mozne, ze se ta reakce pokazi, kdyz budu lit ten metanol do chladneho oleje a cca az po 14h se to teprve zahreje na slunicku?
Zkousel uz to nekdo?
diky
při nižžší teplotě to jen děsně dlouho trvá a jestli máš v oleji sádlo zdrcne se a nesmísí se porádně s metylem a louhem takže výsledek nic moc. až to bude ohřátý, stačí s tím zase pořádně zatřepat...
Škoda 1.9, 81
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

OK, takze by se s tim nemelo nic podelat, jo?
Dam priklad: prijdu treba v 16h z prace. Olej je na slunicku teply, dam do nej methyl s louhem a poradne protrepu a necham na slunicku. Ale jelikoz uz je 16h a slunicko slabne, tak asi nebude dostatek casu a tepla na reakci. Takze to tak necham do druheho dne, kde na to bude parit slunce cely den.
Jen nevim, zdali to ochladnuti pres noc nezpusobi nejakou negaci toho methylu/louhu a dalsi den z toho nic nebude. Anebo se to tim chladem a dobou (cca 14h) od sebe rozdeli no a pak kdyz na to bude prat slunce dalsi den, tak reakce nebude poradna, protoze to nebude smichane.
Diky
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51
Odpovědi: 0

Příspěvek od svars »

Peťus píše:OK, takze by se s tim nemelo nic podelat, jo?
Dam priklad: prijdu treba v 16h z prace. Olej je na slunicku teply, dam do nej methyl s louhem a poradne protrepu a necham na slunicku. Ale jelikoz uz je 16h a slunicko slabne, tak asi nebude dostatek casu a tepla na reakci. Takze to tak necham do druheho dne, kde na to bude parit slunce cely den.
Jen nevim, zdali to ochladnuti pres noc nezpusobi nejakou negaci toho methylu/louhu a dalsi den z toho nic nebude. Anebo se to tim chladem a dobou (cca 14h) od sebe rozdeli no a pak kdyz na to bude prat slunce dalsi den, tak reakce nebude poradna, protoze to nebude smichane.
Diky
Je těžko to takto odhadnout, každopádně záleží na teplotě na jakou to schládne a kolik sádla máš ve směsi, sádlo se děsně těžko dělá i při 50°. Dnes ráno sem koukal, bylo 19°C.... chce to zkusit... pokusy dělám vždy ve 2l flašce, je to lepší než posrat sud.
Škoda 1.9, 81
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Odpovědi: 0
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

No je pravda, ze v tom je dost sadla. Jsou to ty zbytky co se sedimentovali z oleje. Zkousim ty Milosovi pomery:) 100%olej 11%methyl a 0.5%kapalny louh. Jen nevim, kdyz je tam vic sadla, zda bych nemel neceho pridat?
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51
Odpovědi: 0

Příspěvek od svars »

Peťus píše:No je pravda, ze v tom je dost sadla. Jsou to ty zbytky co se sedimentovali z oleje. Zkousim ty Milosovi pomery:) 100%olej 11%methyl a 0.5%kapalny louh. Jen nevim, kdyz je tam vic sadla, zda bych nemel neceho pridat?

110ml metylu si myslim že bude málo, bylo by dobré zachovat 150ml což je minimální množství pro tuto reakci, molární poměr 3:1. (110g metylu = +-150ml) možná to tak Miloš myslí. Když dáš víc nic se neděje, je to plus. Rafinerky to valí s poměrem 15:1.Rychlej to sedá, rychlej se to čistí jenže ta spotřeba metylu je děsná a když nemáme reaktor co to oddestiluje zpátky, nevyplatí se to. S tím louhem je to těžký, záleží co máš za vzorek... psal sem nedávno, na jednu dávku sem potřeboval 16g/litr, ted co varim stačilo 5,5g... radši dělám titraci ale zase jak napsal HRANICKA, když dáš málo zjistíš to podle bílé vrstvy co tam budeš mít navíc, přidáš louhu, zatřepeš a zas čekáš.
Škoda 1.9, 81
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

svars píše: 110ml metylu si myslim že bude málo, bylo by dobré zachovat 150ml což je minimální množství pro tuto reakci, molární poměr 3:1. (110g metylu = +-150ml) možná to tak Miloš myslí. Když dáš víc nic se neděje, je to plus. Rafinerky to valí s poměrem 15:1.Rychlej to sedá, rychlej se to čistí jenže ta spotřeba metylu je děsná a když nemáme reaktor co to oddestiluje zpátky, nevyplatí se to. S tím louhem je to těžký, záleží co máš za vzorek... psal sem nedávno, na jednu dávku sem potřeboval 16g/litr, ted co varim stačilo 5,5g... radši dělám titraci ale zase jak napsal HRANICKA, když dáš málo zjistíš to podle bílé vrstvy co tam budeš mít navíc, přidáš louhu, zatřepeš a zas čekáš.
A když dáš moc a uděláš z toho pudink, pomůže kyselina solná (chlorovodíková). Dnes definitivně potvrzena její neškodnost pro následnej provoz, nežere to po převaření železo ani zinek.

Pro jistotu jsem ten postup ještě trochu upravil:

Nechal jsem větší množství lehce přelouhovanýho esteru s nalitou naředěnou kyselinou na dně celej den, večer kyselinu ze dna odčerpal, pak 3x narychlo propral vodou (nalil kýbl vody, která si sedla na dno, pustil ke dnu kompresorem na 5 minut vzduch, aby se to pořádně promíchalo, následně ode dna usazenou vodu odčerpal a nalil čistou), pak se to vysedimentuje den dva,voda se odčerpe a ester "provaří".
Pak to ani nemá ten nakyslej zápach.

Mimochodem, zkušenosti jsou takové, že 11% metylu stačí možná s odřenejma ušima na řepku, ale když to obsahuje i sádlo, tak to stačit určitě nebude. Na směs 70% sádla s olejem toho spotřebuju tak 18%. Když nějakej metyl zbyde, odlije se a použije na další várku.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“