Vadí brždění motorem nebo stání nastartovanej na volnoběh?

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Breeoom píše:hlavne jak to muze oddelat turbo kdyz na volnobeh skoro zadnej tlak netlaci a hlavne se skoro netoci?? :?

A na tohle jsi přišel kde?????

Turbo se točí, a ne právě pomalu. Při maximálním výkonu motoru se turbo točí otáčkami i 150.000 za minutu, některá turba i přes 200.000 otáček za minutu. Při volnoběhu se turbo točí otáčkami 20 - 50 tisíc, což je fofr jako prase, milej zlatej !!!
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
dolar100
Aktivista
Příspěvky: 1147
Registrován: 09 říj 2008, 13:33
Odpovědi: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od dolar100 »

Marek77 píše:
Breeoom píše:hlavne jak to muze oddelat turbo kdyz na volnobeh skoro zadnej tlak netlaci a hlavne se skoro netoci?? :?

A na tohle jsi přišel kde?????

Turbo se točí, a ne právě pomalu. Při maximálním výkonu motoru se turbo točí otáčkami i 150.000 za minutu, některá turba i přes 200.000 otáček za minutu. Při volnoběhu se turbo točí otáčkami 20 - 50 tisíc, což je fofr jako prase, milej zlatej !!!
Točí sa ale tlak je tam malý ;)
Mercdes C cdi
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

O plnicím tlaku turba to přece není. Pro turbo není důležitý tlak, kterým plní spalovací prostory, ale tlak mazání (který vymezuje vůli v uložení a odvádí teplo).

Když poletíš po dálnici v plném výkonu motoru, turbo má přes 800°C a svítí oranžově. Když v tu chvíli snížíš tlak mazání na nejmenší možné minimum ( = volnoběh), turbo dostává tak na prdel, že se po nějakém čase odporoučí.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
xxxmisko
Přispěvovatel
Příspěvky: 255
Registrován: 19 říj 2007, 16:21
Odpovědi: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od xxxmisko »

Teraz s novym cestnym zakonom na SVK prisla aj nova vyhlaska o tom, ze auto nesmie bezat zbytocne na volnobeh, a uz vobec nie ked majitel/vodic auto opusti. Takze chlapci, volnobeh na SVK mame vybaveny... co sa tyka sposobu jazdy, preferujem jazdu so stale zaradenym kvaltom a vytacanim motora az do maxima... Motory, ktore 4000-5000 otacok v zivote nevideli potom lahko vidiet v spatnych zrkadlach... Motoru urcite nemoze skodit volnobeh po dlhej a narocnej jazde, vtedy je dokonca odporucane nechat odstat auto na 3-5 min, nech sa ochladi... Poznam zopar magorkov, ktori tomu turovali, na benzinke zastavili vypli motor, natankovali.. Spravili to par krat a potom sa divili, ked museli davat nove turba... Osobne lutujem motory, ktorych vodici vyraduju kvalt z kazdeho kopca. To sa robilo na S1000, v dnesnej dobe to iba kazi motory a viac opotrebovava napr brzdy. je lahsie ubrzdit dole kopcom nalozeneho 2T passata so zaradenou 4-kou ako na volnobeh tam mackat brzdy... Ale to je kazdeho vec, ako jazdi, ja som sa poucil, ked ma pekne smyklo, odvtedy len zaradeny kvalt aj keby mali traktory padat.

Ludia, kupili ste si auto, dostali ste k nemu knizku/manual, tam si precitajte, ako sa ma jazdit s tym ci onym autom a ste vybaveni
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

xxxmisko píše: co sa tyka sposobu jazdy, preferujem jazdu so stale zaradenym kvaltom a vytacanim motora az do maxima... Motory, ktore 4000-5000 otacok v zivote nevideli potom lahko vidiet v spatnych zrkadlach... Motoru urcite nemoze skodit volnobeh po dlhej a narocnej jazde, vtedy je dokonca odporucane nechat odstat auto na 3-5 min, nech sa ochladi... Poznam zopar magorkov, ktori tomu turovali, na benzinke zastavili vypli motor, natankovali.. Spravili to par krat a potom sa divili, ked museli davat nove turba... Osobne lutujem motory, ktorych vodici vyraduju kvalt z kazdeho kopca. To sa robilo na S1000, v dnesnej dobe to iba kazi motory a viac opotrebovava napr brzdy. je lahsie ubrzdit dole kopcom nalozeneho 2T passata so zaradenou 4-kou ako na volnobeh tam mackat brzdy...

Naprostý souhlas.....
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

Marek77 píše:O plnicím tlaku turba to přece není. Pro turbo není důležitý tlak, kterým plní spalovací prostory, ale tlak mazání (který vymezuje vůli v uložení a odvádí teplo).

Když poletíš po dálnici v plném výkonu motoru, turbo má přes 800°C a svítí oranžově. Když v tu chvíli snížíš tlak mazání na nejmenší možné minimum ( = volnoběh), turbo dostává tak na prdel, že se po nějakém čase odporoučí.
Stačí si přečíst literaturu, 800 °Cje na výfukovém ventilu u benzínu, u dieselu jsou teploty nižší cca o 150 - 250°C. V důsledku rozpínání je teplota na lopatkách patřičně nižší - viz adiabatický zákon. Pokud je motor špatně nachipován nebo trysky tečou tak směs hoří ještě ve sběracím potrubí a na lopatkách je teplota vyšší. Více viz http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... 104_02.pdf - teplota je tam v Kelvinech, tzn - 273 =stupně celsia
Literatura cituji:
Dokud je olej protékající turbodmychadlem čistý a výfukové plyny nejsou příliš horké, dokáže být turbodmychadlo velice spolehlivé, ale správné zacházení je důležité. Po rychlé jízdě (resp. jízdě na vysoký výkon) se musí motor před vypnutím nechat běžet ještě zhruba 2 minuty na volnoběh a umožnit tak dochlazení turbodmychadla. Pokud se to neudělá a motor se vypne, olej přestane cirkulovat a zůstane v přehřátém turbodmychadle, kde může dojít k jeho přepálení. Přepálený olej potom může ucpat svůj přívod a způsobit tak poškození turbodmychadla.
Turbodieselové motory nejsou k tomuto tak náchylné, protože teplota jejich výfukových plynů je nižší než u benzinových motorů.
Takže motoru volnoběh neprospívá z trochu jiných důvodů ale žádné drama to není. Turbo- "nejmenší možná úroveň" je víc jak 2 atmosféry což pro mazání turba bez zátěže bohatě stačí, dále viz výše. Jinak pro zájemce viz knihaSpalovací motory I a II.
Pokud nemáte knížky rádi, stačí jít na NET.
G3 Variant synchro
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

Marek77 píše:O plnicím tlaku turba to přece není. Pro turbo není důležitý tlak, kterým plní spalovací prostory, ale tlak mazání (který vymezuje vůli v uložení a odvádí teplo).

Když poletíš po dálnici v plném výkonu motoru, turbo má přes 800°C a svítí oranžově. Když v tu chvíli snížíš tlak mazání na nejmenší možné minimum ( = volnoběh), turbo dostává tak na prdel, že se po nějakém čase odporoučí.
Prosím tě, jak to děláš, když dojedeš na dálnici stojící kolonu? Držíš plyn a otáčky 2500 ve stojícím autě?
Pokud je mazací soustava OK a olej běžné kvality, tak ani takový extrém by neměl turbu uškodit, samozřejmě není to optimální, ale horší je když je někdo schopnej ten motor dokonce ihned vypnout.

Když jsem jezdil s 225HP tdi vrchy, tak to funguje tak, že na startu odpálíš a jedeš na max 2-5min dle tratě, projedeš cílem, musíš dát nohu z plynu a prudce brzdit a zaparkovat, pak jsem nechal vždy auto chvilku klapat na volnoběh a zhasnul motor. Za jeden závod jsou vždy 2 tréningová kola a 3 ostrá plus si ráno projedu tak 5x trat. Takže za celou sezonu se to opakuje odhadem min. 100x a světe div se za celý rok turbo OK. A to se tam dějou trochu jiné věci než v seriovém motoru.

Pokud se bavíme o běžném TDI, tak turbo při volnoběhu rozhodně netrpí nějakým extra tepelným namáháním, výfukové plyny při volnoběhu na plně zahřátém motoru mají teplotu někde těsně pod 200°C, olej asi 80°C.

Ani s mazáním si myslím že není problém, pokud je vše OK a tlak při volnoběhu na prohřátém motoru někde kolem 1,5bar. A 50000ot na volnoběh rozhodně netočí ;)
smitko
Přispěvovatel
Příspěvky: 53
Registrován: 01 úno 2009, 13:03
Odpovědi: 0

????????????????????????????????????

Příspěvek od smitko »

Marek77 píše:Pánové, situace se má takto:

Brzdění motorem, tzv. decelerace, je pro motor to nejlepší, co mu můžete dát. Motor nespaluje žádné palivo (při otáčkách vyšších než 1200 - 1400 (podle typu motoru) a teplotě motoru vyšší než 65°C jednotka odpojuje přívod paliva a do válců tak nejde nic než vzduch), což je pro motor výhodné nejen z hlediska ekonomického a ekologického. Navíc motor má provozní otáčky ( provozní otáčky = otáčky vyšší než volnoběžné) a tím se lépe chladí a maže (protože tlak chlazení a mazání se odvíjí od otáček motoru), navíc vůz je díky pevnému spojení pohonné jednotky s koly nesrovnatelně lépe ovladatelný.

Z tohoto vyplývá, že vykvaltovat na kopci a jet z kopce na volnoběh je ve srovnání s decelerací ta největší blbost, kterou můžete udělat. Představte si, co se asi tak bude dít, když rozhicovaný motor, který jste několik desítek minut předtím drželi ve výkonu, najednou díky vyřazení rychlosti z kopce spadne do volnoběhu. Olej má daleko přes 100°C a jeho tlak z běžných provozních 4 - 6 Bar spadne na něco málo přes 1 Bar. Rozhicovaná hlava a stěny válců, které potřebují to teplo někam předat, najednou nemají kam, protože chladicí kapalina cirkuluje třeba třikrát až pětkrát pomaleji - co se stane? Písty se nevejdou do válců, ventily do vodítek. Díky nedostatečné cirkulaci vody se extrémně zchladí chladič, v němž se díky pomalé cirkulaci netočí voda tak jak by měla - potom zařadíte rychlost a ta "ledová" kapalina vletí do rozhicované palice (a je hotovo..................).


Ohledně běhu motoru na volnoběh se to má takto: Obecně platí, že volnoběžné otáčky motoru neprospívají. Je to dáno skutečností, že volnoběžné otáčky nejsou otáčkami provozními, motor se točí nepravidelně, má relativně vysokou spotřebu a emise, opotřebovává se více než při provozu v provozních otáčkách. Navíc díky malým otáčkám je malý tlak mazání a chlazení. Malý tlak mazání škodí nejen motoru, ale především turbu.
Čili když budu chtít zastavit u trafiky, kde si jen koupím cigarety a hned zase jedu, klidně nechám motor běžet. Když zastavím u semaforu na křižovatce, rovněž nebudu motor vypínat. Ale kdyby měl motor na volnoběh běžet několik minut nebo dokonce desítek minut úplně zbůhdarma, je vhodné motor vypnout.


Takže asi takhle...........
A NA JAKÉM MOTORU SVĚTA PADÁ MAZACÍ TLAK PŘI VOLNOBĚHU NA NĚCO MÁLO PŘES 1 BAR?????????????????????????????????????????????????????????? TY JSI ASI ZEŠÍLEL NE??????????????????????
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Na každém motoru je při volnoběhu tlak mazání jen o něco málo vyšší než 1 Bar. Kolikpak máš na svém motoru Ty?
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
smitko
Přispěvovatel
Příspěvky: 53
Registrován: 01 úno 2009, 13:03
Odpovědi: 0

Příspěvek od smitko »

2,5 ale jinak4-6 sedi,.........na studených se studeným olejem a zvýšeným volnoběhem musí být min 4!
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

1.1 atm Škoda 1000MB poctivých 190000km a to už problikávala kontrolka na volnoběh (noteeth) . Na TDI mám 2,2
G3 Variant synchro
smitko
Přispěvovatel
Příspěvky: 53
Registrován: 01 úno 2009, 13:03
Odpovědi: 0

re

Příspěvek od smitko »

konečně normální člověk 2,2je normal ale s 1 atmosférou by jsi namazal leda tak h...o to b y tě turbo i hydroštely nakopaly do řiti.fiat tipo 2,0 16v 107kw 7200ot studene 7 teple 2 zvyšoval jsem to na 8 a 3 aby to zas nevylagrovalo kliku nebot tento motor je choulostivy na tlak a chtěl bych vidět tohle s něco málo přes jedu atmosferu (rofl) to by šlo do řiti po 100metrech.......ale abych ti nekřivdil možná že jsi myslel něco málo přes jeden bar -třeba 2 bary ?........
Uživatelský avatar
Tomas.cz
Aktivista
Příspěvky: 14450
Registrován: 06 dub 2006, 13:37
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha

Příspěvek od Tomas.cz »

Já jen tak mimořečí, kde jsou všude regulační ventily u TDi na tlak oleje?
Hádám, že jeden bude přímo v čerpadle a pak jsem si všimnul, že i v tělese olejového filtru ne?
Díkes :)
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

No, pokud je na TDI na volnoběh 1,1 atm, tak po 16 hodinách volnoběhu může odejít cokoli, ale to snad není motor v normálním stavu ;)
G3 Variant synchro
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“