přídavný čerpadlo, šluslá zpátečka

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

ten manometr je fakt hustej !

jo, fakt je
8
89%
ne, mam hust?j??!
1
11%
 
Celkem hlasů: 9

Uživatelský avatar
Zdenda
Přispěvovatel
Příspěvky: 239
Registrován: 25 led 2006, 16:29
Bydliště: Plzeň

přídavný čerpadlo, šluslá zpátečka

Příspěvek od Zdenda »

Tak jsem taky před nějakým časem konečně šlusnul zpátečku + proved další upgrade systému, nyní zkušenosti.

Předevšim jsem se chtěl pochlubit znatelným zvýšením výkonu motoru - stačilo vyměnit vzduchovej filtr, poprvé od doby, co auto mam (4 roky) (wallbash)
Obrázek

Nyní k fritování, aktuální zapojení viz. schéma - zpátečka je šlusnutá akorát při provozu na volej, při provozu na naftu se nafta vrací normálně do nádrže. To má výhodu hlavně v tom, že při případným zavzdušnění při provozu na volej můžu přepnout na naftu a nezůstanu stát. Taky výplach trvá daleko kratší dobu.

Dále jsem instaloval pomocný čerpadlo (viz foto),
Obrázek
Obrázek
použil jsem nějaký servočerpadlo z vrakáče, neni přímo zubový, ale je taky objemový, průtok dává větší než je potřeba a je proto potřeba do obvodu přidat obtokovej bypass. Do bypassu jsem chtěl původně nacpat nějakej škrticí ventil - v duchu jsem si maloval, jak si štelováním škrtícím šroubem nastavim požadovanej tlak s přesností na desetinky. Ať jsem kroutil jak jsem kroutil, ve finále jsem z toho škrťáku i úplně vyhodil pružinu, furt ten tlak lez hrozně nahoru. Nakonec se ukázalo, že hydraulický ztráty v bypassu (2x Téčko 10-10-6 a kus hadičky 6tky) jsou samy vo sobě dostatečný k tomu, aby se tlak pohyboval v rozumnejch mezích. (na fotkách je motor chcíplej, takže tlak neprobíhá)
Obrázek
Obrázek
Celá soustava se chová trochu divně (= proti mým teoretickým předpokladům :? ) - největší tlak je na volnoběh (ca.1 atm) a se stoupajícíma votáčkama klesá, při vysokých otáčkách zhruba na 0.2 atm. Při normálnim provozu tam je optimálních 0.3-0.4 atm. Tlak měřim už za filtrem, těsně před čerpadlem. Na naftu naměřim tak -0.2 atm. Servo jsem hodil na jeden řemen s alternátorem, ale byla to dost pakárna, zejména najít vhodnou dýlku řemene a vyšponovat ho.

Do okruhu jsem nacpal i klasickej topenářskej odvzdušňovák, ale čim dál tim víc se klonim k názoru, že je tam naprd. :( Strčil jsem ho na hadici, ve který je rychlost proudění velká, takže případný bubliny nemají moc času vystoupat. Když na vzduchovou výpust plivnu, tu a tam se udělá bublinka, ale že bych si odvzdušnil systém, když bych třeba cucnul vzduch ze skoro prázdný nádrže, tak to ani náhodou. Možná by pomohlo dát ho třeba na filtr, tam se mi ale bohužel nevejde.

Od šlusnutý zpátečky jsem si sliboval hlavně rychleší náběh teploty (chvíli trvá, než se prohřeje celej objem filtru) a vyšší dosahované teploty. Doba ohřevu se teda rozhodně nezkrátila - přičítam to nutnosti prohřát servočerpadlo - potřebuju tak 10km od přepnutí, než to ohřeju aspoň na 55°C. Běžná provozní teplota stoupla asi o 5-10°C, při normálnim provozu dělá zhruba 70-75°C. Testy probíhaly za okolních teplot lehce nad nulou. V létě to snad bude lepší.

Bastlu zdar! (noteeth) 8) 8)
Uživatelský avatar
SLÁDEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 155
Registrován: 13 led 2007, 19:50

Příspěvek od SLÁDEK »

A to čerpadlo je hustý taky!! A Zdendo ty taky!!
Máš to pěkně udělaný a když vzpomenu tvojí nádrž, není co dodat.
Přebytečný olej bych ale nevracel před čerpadlo, ale před výměník - myslím, že dosáhneš vyšší teploty.
To, že ti tlak klesá s otáčkama je daný tím, že rychlost oleje v systému roste (u objemových čerpadel) lineárně s otáčkama, kdežto ztráty v potrubí, ohybech, filtru... s druhou mocninou rychlosti. Ztráty prostě rostou rychleji, než průtok systémem.
Je dobré, že máš změřené ztráty při pohonu na naftu, to by mohlo být informativní pro všechny co nemají přídavné podávací čerpadlo - je jasné, že vstřikovací čerpadlo musí být na tento podtlak s určitou rezervou nadimenzované- píšeš, že máš na naftu tlak -0,2 bar, takže v ideálním případě by bylo mít takovýto podtlak i při provozu na olej.

Ještě jednou - super příspěvek
Pavel
Přispěvovatel
Příspěvky: 524
Registrován: 13 črc 2006, 10:20

Příspěvek od Pavel »

Hezký to je a funkční též. Jen možná bych dal výměník až za servo, jestli jsem ze schématu dobře pochopil směry toku. Schéma je pěkné a stačí krásně jen dva třícestné ventily a možná by stálo za uváženou jestli ten baypass uzavřít až za výměníkem, možná by se tím zvíšilo předání tepla a rychlejší zahřátí oleje. Možná by stačil jeden filtr ale neumím určit k jak velikému zvýšení znečištování nafty olejem tím došlo. Ale jinak je to opravdu velmi schopné!
Uživatelský avatar
Zdenda
Přispěvovatel
Příspěvky: 239
Registrován: 25 led 2006, 16:29
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Zdenda »

S výměníkem máte pravdu, že by byl lepší až za servem. Původně jsem na bypassu měl ale ten škrťák, u kterýho jsem myslel, že bude líp pracovat s horkým volejem, a teď už se mi to nechce moc předělávat. S tou teplotou se to ale ještě vylepší, až pod motor vrátim taovej ten dekl, teď jezdim bez něj.

Jeden filtr pro olej a naftu dohromady nikdy - naftovej okruh musí zůstat přestavbou téměř nedotčenej, abych, když se něco podělá s volejem (například se ucpe filtr) , nezůstal stát.
VW Passat 1.6 TD, motor CY, r.v. 1987
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
KUK
Přispěvovatel
Příspěvky: 232
Registrován: 05 čer 2006, 15:55

Příspěvek od KUK »

Já bych asi taky dal výměník za to servo, ale hlavně doporučuju dát ještě jeden výměník těsně před čerpadlo. Další (nebo ten stávající) teploměr dát samozřejmě mezi ně. Protože nejdůležitější teplota, která tě musí zajímat je na vstupu do čerpadla.
Tohle na tom schematu je podle mě jeden z důvodů, proč ty čerpadla dostávaj tak nafrak.
Představte si to:
Jedeš si hezky na naftu a v nějakým momentě (když se ti zdá že voda v motoru už je dostatečně teplá) přepneš na olej. Co se stane? Čerpadlo ti najednou nasaje studený hustý olej z filtru, toho serva, z ještě studenýho výměníku a z dloooooouhýho potrubí. Je to pro něj obrovská zátěž, zvlášť když se to stane ve vyšších otáčkách. Navíc samo to čerpadlo je ještě úplně studený. Je jen otázka času, jak dlouho to vydrží. A slabší jedinci z rodiny Lukasů, jak víme odpadají.
Řešení je, podle mě, ten (hlavní) výměník dát co nejblíž čerpadlu. Nejlépe je ten kombinovaný (voda + žhavící svíčky), protože ti ohřívá naftu (ještě než přepneš na olej) a tím i předehřívá čerpadlo, vstřikovací trubičky a vstřiky. A jakmile přepneš na olej, tak ten studenej z filtru, serva a potrubí ti neudělá v čerpadle průser.

Jediný co může odradit ty, co to takhle ještě nemají, je investice do dalšího výměníku a rozlučka s iluzí, že jim stačí jenom jeden.
Sorry :(
VW T4, 2,5 TDI, r.v. 01, tři nádrže (jedna orig nafta, dvě na olej), tři výměníky - před čerpadlem, před filtrem a za nádrží. Najeto cca 160 tis km na olej všeho druhu (RO, použ. friťák, atd...)
Pavel
Přispěvovatel
Příspěvky: 524
Registrován: 13 črc 2006, 10:20

Příspěvek od Pavel »

V tomto případě jsou dva výměníky nutností, jeden musí být před filtrem. Filtrovat studený olej jde obtížně i s externím čerpadlem a nebude průtok atd. Takže přes filtr jedině olej alespoň trochu temperovaný 10-15°C.
KUK
Přispěvovatel
Příspěvky: 232
Registrován: 05 čer 2006, 15:55

Příspěvek od KUK »

Jasně. Výměník před filtrem, aby olej vůbec prošel a výměník před čerpadlem, aby nešlo do kytek.
VW T4, 2,5 TDI, r.v. 01, tři nádrže (jedna orig nafta, dvě na olej), tři výměníky - před čerpadlem, před filtrem a za nádrží. Najeto cca 160 tis km na olej všeho druhu (RO, použ. friťák, atd...)
Pavel
Přispěvovatel
Příspěvky: 524
Registrován: 13 črc 2006, 10:20

Příspěvek od Pavel »

Chudák Zdenda, teď z toho bude mít mindrák že to má blbě a takové práce to dalo..... :roll:
Uživatelský avatar
Zdenda
Přispěvovatel
Příspěvky: 239
Registrován: 25 led 2006, 16:29
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Zdenda »

jestli měřim teplotu za filtrem nebo těsně před čerpadlem je podle mě skoro buřt, ten půlmetr tlustostěný gumový hadičky, navíc vedený blízko motoru, už s teplotou moc nezacvičí.

A ten šok s přepnutím na studenej volej taky nebude tak hroznej: nezapomínejte, že vnitřní objem čerpadla je asi 0.5l, takže studenej volej napřed přitejká do nafty, v momentě, kdy je v čerpadel čistej volej, už ale zase neni tak studenej a hustej - řek bych, že nejmíň 40°C už mít bude. Neříkam, že je to ideální :( , ale tak hroznej masakr to taky neni.

V hlavě mam ještě jednu jednoduchou vychytávku, na kterou se výhledově chystam, a to je druhej bypass fritovacího okruhu, viz schéma. Ventil na něm bude otevřenej při provozu na naftu, a tím mi dojde k cirkulaci voleje a tim i k prohřátí filtru ještě před přepnutím na volej. Při provozu na volej se ventil zavře.
Obrázek

Houby mindrák, děkuji za soudružskou konstruktivní kritiku 8)
VW Passat 1.6 TD, motor CY, r.v. 1987
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
Pavel
Přispěvovatel
Příspěvky: 524
Registrován: 13 črc 2006, 10:20

Příspěvek od Pavel »

A jak zajistíš vypnutí bypassu 1 když zapneš bypass 2 ? A nezapomeň že zapnout bypass 2 můžeš až po zmíněné temperaci oleje (filtr).
Uživatelský avatar
Zdenda
Přispěvovatel
Příspěvky: 239
Registrován: 25 led 2006, 16:29
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Zdenda »

bypass 1 se nevypíná nikdy, ten je natvrdo, jeho hydraulický ztráty drží tlak okolo 1 atmosféry na výstupu ze serva.

Proč bych musel čekat s bypassem 2 na temperaci oleje? Bypass 2 zapnu hned po nastartování klidně i se studeným olejem, právě aby se to prohřálo. Ta 1 atmosféra ze serva na to v pohodě stačí. Ventil na bypassu 2 bude ovládanej zapnutej/vypnutej stejně jako vstupní naftovej ventil...
VW Passat 1.6 TD, motor CY, r.v. 1987
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
Uživatelský avatar
SLÁDEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 155
Registrován: 13 led 2007, 19:50

Příspěvek od SLÁDEK »

Zdendo, jestli ti bypass1 chodí bez škrtícího ventilu, tak ti určitě bude chodit i bypass2 bez toho elektroventilu - takže - elektroventil z bypassu2 zahodit a bypass 1zahodit celej.
Po nastartování jedeš na naftu, čerpadlo ti pěkně prohání olej v okruhu výměník - filtr - bypass2, takže se ti to celé pěkně ohřívá a pak přepneš na olej a už to smaží... :) .
Jen do bypassu2 bych dal pro jistotu zpětný ventil, aby vstřikovací čerpadlo nemohlo sát nefiltrovanej a studenej oil přímo z nádrže.
No a to servo bych s tím výměníke skutečně prohodil, to mají chlapi pravdu.
Jak máš řešenej proplach před odstavením auta?
Já tam chci dát ještě třetí trojcesťák (pro ovládání zpátečky oleje) - po zpětném přepnutí na naftu se zavře přívod oleje a otevře přívod nafty do vstřikovacího čerpadla, zpátečka, která byla dosud přepnuta na olej a "šlusnuto" se otevře do olejový nádrže a po nastaveném čase (cca 1min) se automaticky přepne zpátečka do naftový nádrže.
Uživatelský avatar
SLÁDEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 155
Registrován: 13 led 2007, 19:50

Příspěvek od SLÁDEK »

TO KUK:
myslíš tím druhým výměníkem před vstřikovacím čerpadlem hnát i naftu?
pytlak2
Sběrač informací
Příspěvky: 20
Registrován: 31 led 2007, 01:59
Bydliště: Blansko

Příspěvek od pytlak2 »

kurna to teda mate hrozne slozity instalace, pretechnizovany a podle toho co tady vymyslite toho jeste neni dost
Uživatelský avatar
Zdenda
Přispěvovatel
Příspěvky: 239
Registrován: 25 led 2006, 16:29
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Zdenda »

to ne, bypass 1 vyhodit nemůžu, kdyby se mi ucpal filtr, tak ho tim servem prorvu, a ještě si toho ani nevšimnu.

A bypass2 jsem chtěl zavírat proto, abych tim filtrem nehonil víc voleje, než je třeba, podle mě by mu to moc neprospělo na životnosti.

Proplach je řešenej normálně - otevřu vstupní naftovej a výstupní olejovej ventil, a palivo se z čerpadla vrací do olejový nádrže, stejnou hadicí, kterou normálně přichází.


pro pytláka: No, podle mě skoro všichni začínali se základníma instalacema, ale pak vidíš různý nedokonalosti, tak ti to nedá a furt něco přidáváš a vychytáváš :D . To se teda týká nás, notorických přispěvovatelů, pak je tu podle mě dost velká masa čtenářů, který lejou čistej volej do Boschů nebo Mercedesů bez úpravy, do Lucasů ho míchaj 50 na 50 s naftou a když vidí, co tu vymejšlíme za systémy, tak si ťukaj na čelo (noteeth)

Jináč je mý auto už těsně před smrtí, tak doufam, že systém vychytam k dokonalosti, vyzkoušim v provozu, a do příštího auta už pude v definitivní podobě...
VW Passat 1.6 TD, motor CY, r.v. 1987
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“