Turbo - kompresorová mapa

VW/Audi/Škoda/Seat - zvyšování výkonu (především TDI motory)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Turbo - kompresorová mapa

Příspěvek od techi »

Zdravím, mám otázku na místní "turbaře". Chápu, jak se funguje kompresorová mapa turba, ale jak chápat osu Y, preasure ratio ? Jasně, poměr tlaku, takže např. z 1bar x 2 = 2bary absolutní tlak, ale jsou to 2 bary (adekvátně) ohřátého vzduchu, nebo 2bary při stejné teplotě jako nasávaný ?

Senzor tlaku je na autě až za coolerem, takže tlak hned za turbem musí být vyšší. Což mimochodem znamená, že při instalaci lepšího cooleru musí turbo vlastně tlačit víc.

Nebo je to jinak ?
Naposledy upravil(a) techi dne 06 led 2018, 00:59, celkem upraveno 1 x.
sCitem
Přispěvovatel
Příspěvky: 297
Registrován: 09 zář 2015, 08:15
Bydliště: Bílina

Příspěvek od sCitem »

Jestli jsem to pochopil správně tak je to při teplotě nasávaného vzduchu. Nejsem turbař...

Třeba zde...
http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurboMaps/k26_map.jpg

Je ta teplota daná 293 což je nejspíš nasávaná.
O2 BXE 4x4, GTB 1756V
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

Najde se ještě někdo, kdo by něco věděl ? No tak, napsat new VB, tak se sem všichni sesypou 😀
stanomx
Přispěvovatel
Příspěvky: 735
Registrován: 09 úno 2015, 20:04

Příspěvek od stanomx »

Pri inštalácii lepšieho kúleru nieje tlak vyšší. Každý druhý si tu myslí, že pridaním kuhlera sa zväčší turbodiera, zase je na omyle.
Tlak je riadený podľa mnoštva nafty. (edc15, u 16 nvm ale asi to je tak isto)
Turbo nemá niejaký tlakový limit (nie v realnych medziach). Turbo má limit podľa EGT a EMP. Môže byť turbo čo mu nevadí dávať 1,6 bar a pre iný kus bude 1,5bar veĺa.
__
EDIT:
jo a samozrejme od otáčok to závisí
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

Asi jsme si nerozuměli. Jednotka měří tlak vzduchu za coolerem - tzn. lepší cooler - chladnější vzduchu - o to je ho více. Samozřejmě nejlépe je to poznat na váze vzduchu. Kdyby si měl nasávaný vzduch o teplotě 100°C nebo 40°C, váha ukáže třeba o 50mg více pro 40°C (což je i důvod proč by auto s dobrým mezichladičem mělo v létě lépe jet - nebrzdí ho smoke limiter). Takže výborný cooler jakoby maskuje co se děje hned za turbem.

Samozřejmě že turbo má reálný limit, od čeho asi je kompresorová mapa.
mikesik
Přispěvovatel
Příspěvky: 232
Registrován: 11 led 2008, 22:56
Bydliště: chomutov

mapa turba VA

Příspěvek od mikesik »

Mapa turba VA.Jeste je tam mapa Limiter a centrální mapa OchranyObrázek
ALHAMBRA RV03 PRODANA Citroen Jumper 1.9 d delnik a Sharan rv 2005 4 motion vstriky ALka upraveny soft ŽATEC
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

Dělám si softy, už jsem to párkrát viděl. :) Ale to stím nesouvisí.
Uživatelský avatar
turbo kamna power
Aktivista
Příspěvky: 4221
Registrován: 15 dub 2008, 20:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od turbo kamna power »

Použitím většího/účinnějšího intercooleru plnící tlak za ním jistě vlivem ochlazení poklesne více. Na druhou stranu větší intercooler je taky většinou průchodnější, čímž má i menší tlakovou ztrátu, výsledek tedy bude pravděpodobně zanedbatelný :)

Bylo by určitě zajímavé sledovat tlak (a teplotu) před a za IC. Ale pokud se chceš dostat na limit turba, řekl bych, že vhodnější bude sledovat EGT/EMP a nejlépe ještě otáčky turbodymchadla :)
Golf mk1 mTDI ...powered by Holz-tdi
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

Tak určitě, otáčky EGT a EMP je komplet. Spíš mě napadlo, proč jsou v origo mapách turba tak podceněná, když zvládnou foukat (alespoň podle kompresorové mapy) o dost více. Asi za účelem životnosti, ale jestli se taky nebere v potaz, že MAP je až za coolerem. No nejlepší by bylo dát tam měřák. :D
Smoke
Aktivista
Příspěvky: 2608
Registrován: 24 bře 2006, 12:00
Bydliště: kousek od Brna
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smoke »

Comp mapa je vazana hmotnostnim prutokem, nejde jen o tlak.
Podhodnocene to je aby to bezpecne fungovalo i v africe kde je ridsi vzduch a tim rostou otacky turba.
Cim vic se ochladi IC tim roste hustota vzduchu a pri stejnem tlaku je vic kysliku a opet vetsi otacky ale i emp.
DTchip.cz chiptuning, měření výkonu

Audi A5 3.0tdi 176kw- 318k 711Nm.
Audi A3, 1756, AGR 90k@241k 557Nm - prodáno
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

V Africe je menší tlak vzduchu ? Mimochodem mapa turba v ř. jednotce omezuje plnící tlak s klesajícím atmosferickým.

O hmotnostní průtok jde taky, čím lepší intercooler, resp. chladnější vzduch u MAPu tím více vzduchu je pro daný tlak potřeba.
Smoke
Aktivista
Příspěvky: 2608
Registrován: 24 bře 2006, 12:00
Bydliště: kousek od Brna
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smoke »

techi píše:V Africe je menší tlak vzduchu ? Mimochodem mapa turba v ř. jednotce omezuje plnící tlak s klesajícím atmosferickým.

O hmotnostní průtok jde taky, čím lepší intercooler, resp. chladnější vzduch u MAPu tím více vzduchu je pro daný tlak potřeba.
-me nemusis vysvetlovat atmo tlak, a kdyz uz tak je to treba az od 3km vejs a jsme u toho ze je ridky. Me zivi testovani tureb honeywell ;-)
- v africe je teplo ;) s teplotou se roztahuje- ridne.
Nechapu jak je cim chladnejsi IC tim vic tlak potreba. Nicmene cim je chladnejsi IC tim vic musi turbo makat, protoze dava vic vzduchu (hmotnostne), prutok turbem je hmotnostni
DTchip.cz chiptuning, měření výkonu

Audi A5 3.0tdi 176kw- 318k 711Nm.
Audi A3, 1756, AGR 90k@241k 557Nm - prodáno
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 265
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

no tak když se tím živíš, měl bys vědět že větší ochlazení - větší tlakový spád - za coolerem tlak požadovaný konstantní - před coolerem je o to víc. Větší hmotnostní průtok stím přímo souvisí.
Smoke
Aktivista
Příspěvky: 2608
Registrován: 24 bře 2006, 12:00
Bydliště: kousek od Brna
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smoke »

Tak proc se ptas na compresorove mape na teplotu?
Hmotnost vzduchu je vztazena objemem
(LOL)
DTchip.cz chiptuning, měření výkonu

Audi A5 3.0tdi 176kw- 318k 711Nm.
Audi A3, 1756, AGR 90k@241k 557Nm - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Zvyšování výkonu VW group (DIESEL)“