Jak logické přece.........
Tak například prehistorický elektromobil Nissan Leaf. Před třemi lety jsem absolvoval odbornou exkurzi (v podstatě školení) na tenhle vůz. Nebudu tvrdit, že to nejede pěkně. Jede. Ale jak je to dál?
Ta věc má baterii o celkovém napětí 400V. Uložena je pod zadními sedadly a částí zavazadlového prostoru a její hmotnost je téměř polovina celkové hmotnosti vozidla !!!!!
Je složena (teď mě neberte za slovo, nepamatuji se už přesně, družná prsatá kolegyně byla zajímavější objekt
) tuším z 96 v sérii zapojených článků o jmenovitém napětí něco málo přes 4 Volty (asi 4,2 nebo něco podobnýho). A pozor !!! - každý z těchto článků má vlastní řídící jednotku a každý z těchto článků lze samostatně diagnostikovat.
Kolik tak asi zbytečných věcí v tom autě je? Vy řvete, když v blbý oktávce máte 12-15 řídících jednotek. Co byste dělali s Leafem, když jen jeho baterie má takových jednotek skoro stovku?????
Pokud jeden jediný článek skape, skape celé auto, protože kapacita baterie sériově řazených článků je rovna kapacitě nejslabšího článku baterie (podobně jako u článků řetězu). A co potom? Potom přijde boreček a milý vadný článek za úplatu vymění, dobije a zdiagnostikuje - práce bratru na celý den. Ono to totiž lze, což je bezesporu úžasná zpráva. Tedy pokud jej zrovna mají na skladě, že? Ovšem ta méně úžasná zpráva je pak pohled na fakturu. Před těmi cca třemi lety, kdy jsem byl účasten tomu školení, stála výměna jednoho článku baterie (včetně veškerých s tím souvisejících úkonů) přes 20 tisíc korun českých. Nu, a copak se stane poté? Po nějakém čase odejde další článek, pak další a další....... Jak mrzuté, že? Víc k tomu psát nebudu, myslím, že není třeba.
Já nevím, jak vy ostatní, ale dovolím si to shrnout:
Kdybychom volili motorizaci svého vozidla vždy s ohledem na zdravý lidský rozum, bylo by nám lépe. Nemuselo by možná docházet k nesmyslným represím a brojení proti naftovým motorům ze strany EU a národních vlád. Kdyby benziňáky jezdily tak, jak se od nich čeká, nafťáky tak, jak se od nich čeká, bylo by všechno v pořádku. Jenže Ferda si koupí tédéíčko, protože mu chlapi v hospodě řekli, že uspoří palivo, pak s ním ročně najede 3567 kilometrů po Kauflandech, krematoriích, chajdaloupkách za městem a mateřských školkách............... Měl by dostat po tlamě, milý Ferda. Viz můj soused se SantaFé 2,0CRDi: "Čéče, mně to žere jak prokoplý. V příručce píšou kolem šesti litrů a já se nevejdu pod deset. No jak je to možný??? Neumíš mi to spravit? Ono to je asi rozbitý. No musí to bejt rozbitý, když to tak žere, ne?" A v listopádu minulýho roku: "Mě vyhodili z emisí!!! No jak je to možný, tohleto??? Dyk to má najeto jenom stovosumdesátpět tisíc!!! Za šestnáct let!!! To je nový auto přece!!! Točili to na takový wobrátky, že mi motor málem vyskočil z kapoty, pak mi řekli, že motor je nevyhovující a vyhnali mě. A ještě jsem těch šest stovek musel zaplatit, no považ!!! A co teď mám jako dělat s tím autem, no? Kdo mi to opraví, nebo mi vysvětlí, co a jak dělám blbě, že je to nevyhovující???"
Bráchův známý z vesnice: "Pavle, poradíš mi, jaký auto koupit pro manželku? Je to tak na poskakování tři kiláky do Chodova, pět kiláků do Varů a tady kousek ke tchyni". "Kup malej benzinovej motor, Michale, tak kubaturu kolem 1,2-1,4, to bude fajn." ...... Tři týdny poté: "Pavle, tak jsem to koupil. Hele, je to Rúmstr, jedna štyrka tédéíčko s ňákým prej že filtrem na vejfuku nebo co. Ale má to málo najeto a je to jak nový!!!!! Hele a za super prachy to bylo, wod známýho, co se vyzná."
Pak se nemůžeme divit, že radní kopou a vyhánějí naftu za hranice města.