motory k pláči..

co se jinam nevešlo/nehodilo - ohledně aut

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

turbo kamna power píše:
Andre píše: Recyklace akumulatoru samozrejme mozna je, narozdil od vyhoreleho fosiliniho paliva premeneneho z 3/4 na odpadni teplo, jedy, tezke kovy a karcinogeny. Ty motorove oleje, filtry a dalsi spotrebni material se asi take jen tak premeni ve fazole. A to nechavam ted stranou, ze dostat to palivo ze zeme do nadrze spalovaku je energeticky, ekologicky i logisticky mnohem vetsi prusvih, nez nabijeni z rozvodne site.
Když už jsme u toho vyvracení mýtů, tak bych zase rád vyvrátil pár mýtů okolo spalovacích aut :)

1. 3/4 paliva přeměněné na odpadní teplo? Dnešní vznětové motory mají účinnost kolem 45%, moderní přímovstřikové turbobenzíny skoro 40%

2. jedy, těžké kovy a karcinogeny?
Emise vznětového motoru mají cca takové složení: 67% Dusík, 12% oxid uhličitý, 11% vodní pára, 10% kyslík a pak cca 0,3% (!) další látky jako CO, NOx, pevné částice - u moderních aut s EGR, DPF, případně SCR je to ještě mnohem méně než těch 0,3% (spíš by se to počítalo v promilích) :)
Emise obyčejného zážehového motoru s nepřímým vstřikem, bez turba a s 3-cestným katem je cca 71% Dusík, 15% oxid uhličitý a 14% vodní pára - vskutku jedy :)

3. logistika fosilních paliv je mnohem propracovanější, než elektrická síť, není problém kdykoliv natankovat plnou nádrž, v ČR je ohromně hustá síť stanic PHM, ve městech, na dálnicích a silnicích 1. třídy jsou otevřené 24h denně. A jsou schopni uspokojit veškerou poptávku s rezervou.
Kdyby dnes každý zahodil své auto se spalovacím motorem a koupil elektromobil, dost pravděpodobně by nás hned první noc čekal blackout :)
Navíc těžba lithia v africe a výroba baterií v číně taky není zrovna eko-friendly, nehledě na dětskou práci, hrozné podmínky v dolech atd.

Jinak motorové oleje se taky recyklují, bohužel filtry a podobné věci končí v odpadu, to ano...
ad 1: Nemůžeš přece porovnávat laboratorní běh motoru v optimálních podmínkách v otáčkách s max účinností. Oba dobře víme, že realita je naprosto jiná. Přechodové režimy, studený chod, kvalita paliva, údržba atd. 25% účinnost spalováku za celou jeho životnost je nejspíš ještě dost optimistický údaj.
Lze se na to dívat i takto: Dva vozy stejného výrobce, jeden elektro, druhý spalovák. Spotřeba EV 15kWh/100km, spotřeba spalováku 5l nafty/100km.
Energeticky má 1l nafty 14kWh. Vzhledem k tomu, že EV není perpetuum mobile, takže kde je ta 45% účinnost?

ad 2: Podobně jako 1, navíc vůbec neuvádíš to největší svinstvo

ad 3: Jakákoliv zásuvka je pro EV čerpací stanicí, a těch bude určitě víc než těch na kapalná paliva. Výměna ev za spalováky přes noc není argumentace, ale hypotetická úvaha, nikdy se to nestane. Veřejně dostupnou infrastrukturu nabíjecích stanic je třeba výrazně posílit, o tom není pochyb. Ale není to zdaleka tak technicky ani finančně složité jako u klasických čerpaček, u nákupních center je na to místa dost, stačí jen chtít, třeba Lidl na tom už maká.
stanomx
Přispěvovatel
Příspěvky: 735
Registrován: 09 úno 2015, 20:04

Příspěvek od stanomx »

problem je ropne lobby
podľa mňa funguje aj vodík
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

stanomx píše:problem je ropne lobby
podľa mňa funguje aj vodík
Tak vodík funguje, ne že ne, ale palivový článek je podobně finančně nákladný jako akumulátor, ale má výrazně nižší životnost. Problém je distribuce a skladovaní vodíku (značné ztráty při skladovaní). Technická náročnost nádrže (700bar). Reakční čas pal. článků. V podstatě nulová infrastruktura. A mnoho dalšího. Ale hlavně "výroba" vodíku nedává vzhledem k současným energetickým poměrům vůbec smysl.
Určitě neznám úplně všechny detaily, ale vůbec nechápu, co tím Toyota sleduje. Nejspíš jen prezentace jejich schopností a možností.
Uživatelský avatar
WOB
Aktivista
Příspěvky: 1727
Registrován: 02 úno 2015, 12:59

Příspěvek od WOB »

problém je v tom že tady jsou naftoví dinosauři, kteří aby si zachránili prdel tak začnou chválit i benzín, protože se elektřiny bojí jako čert kříže.

Kdyby si marek udlal školení na výměnu bateriových článků a pak je vyměňoval za 1000Kč kus, tak by měl zákazníků tolik že by je nestačil odhánět a ten co by nabízel výměnu za 20.000,-by chcípl hlady.
Prostě kde není konkurence je přemrštěná cena.

Ale jinak jsou elektroauta fuj že ano. čtyři motory a baterka a nějaká řídící jednotka, strašně moc složitý co?
A teď si to vezeme u auta, to máme nadrž, podávací čerpadlo, váhu vzduchu, zdechací klapku, turbo, hlavu válců, ventily, písty, klikovky, olej, čerpadlo vody, čerpadlo oleje, hnací hřídele a řemenice, čidla otáčení, čidla teploty, palivové čerpadla, vstřiky, diferenciály, převodovky táhla převodovek, homokineťáky.... no ty pičo zalteý elekrický auto, tam když se něco posere, tak to vyměníš a jede se dál....

ukaž mě auto co najede 1500km... 99 lidem stačí tech 500 a někerým je i 200 moc... :roll: infrastruktura na to připravená není a pokud by jste vyměnili všechny auta během jednoho roku, tak v noci nebudou svítit pouliční lampy ale dráty a transformovny jak budou rozžhavený doběla.
Uživatelský avatar
turbo kamna power
Aktivista
Příspěvky: 4221
Registrován: 15 dub 2008, 20:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od turbo kamna power »

Andre píše:ad 1: Nemůžeš přece porovnávat laboratorní běh motoru v optimálních podmínkách v otáčkách s max účinností. Oba dobře víme, že realita je naprosto jiná. Přechodové režimy, studený chod, kvalita paliva, údržba atd. 25% účinnost spalováku za celou jeho životnost je nejspíš ještě dost optimistický údaj.
Lze se na to dívat i takto: Dva vozy stejného výrobce, jeden elektro, druhý spalovák. Spotřeba EV 15kWh/100km, spotřeba spalováku 5l nafty/100km.
Energeticky má 1l nafty 14kWh. Vzhledem k tomu, že EV není perpetuum mobile, takže kde je ta 45% účinnost?

ad 2: Podobně jako 1, navíc vůbec neuvádíš to největší svinstvo
Jasně, účinnost v reálném provozu těžko určit. Ale účinnost vznětového motoru se zase tolik neliší se zatížením a zpravidla většinu života stráví v oblasti otáček nejmenší měrné spotřeby - protože tam má nejvyšší točivý moment. Určitě se bude hodně lišit výsledná účinnost motoru provozovaném ve městě a motoru, který nejvíce času stráví na dálnici.

Teoreticky průměrně velké a těžké auto potřebuje k udržení 100km/h na rovině za bezvětří kolem 15kW výkonu, a řekněme 2kW na pohon spotřebičů, když pojede hodinu při spotřebě 4l nafty, bude to 17/(4x14) = 30% účinnost, což není tak špatný :)
Je potřeba si taky uvědomit, že ta energie v zásuvce se nebere kouzlem, ale v elektrárně, u nás hlavně v uhelné, která má účinnost přinejlepším 40%, případně v jaderné, která má ještě nižší účinnost. To nepočítám ztráty v přenosové soustavě, ztráty při nabíjení atd. :)

Co se týče výfukových plynů, tak nespálené uhlovodíky oxidují v katalyzátoru na oxid uhličitý a vodu. Olovo v dnešní době opravdu nehrozí, stejně tak rtuť a další těžké kovy. Zato taková uhelná elektrárna, která dobíjí ten "čistý" elektromobil, produkuje tolik svinstva, včetně těch těžkých kovů, síry, NOx atd., že kam se hrabou všechny diesely :) Navíc homologační měření emisí aut jsou dělané na studeném motoru a cyklus WLTP odpovídá více realitě s větším zatížením motoru a přechodovými režimy, než dřívější NEDC cyklus. Jasně furt je to laboratoř vzdálená realitě, ale emise spalovacího motoru jsou na tom dnes opravdu dobře.

Elektromobil je super do města, kde netvoří v husté dopravě lokální emise, ale na "větší" ježdění není nic lepšího, než vznětový motor :) téměř se mu vyrovná pouze zážehový motor, ale jen v menších autech.

Jinak je tu ještě jedna stinná stránka, kterou si moderní člověk závislý na elektřině nerad připouští: při živelné pohromě, válce, sluneční bouři nebo technické závadě, která způsobí delší výpadek elektřiny - jsi s elektromobilem v prdeli. Stejně tak "chytrý" telefon s jablkem nebo robotem můžeš zahodit, moderní plynový kotel přestane topit atd. Zato "hloupý" člověk se spalovacím motorem si v klidu dojede pro zásoby a zatopí si v primitivním krbu dřevem :D
Golf mk1 mTDI ...powered by Holz-tdi
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
Uživatelský avatar
MirekX
Aktivista
Příspěvky: 4710
Registrován: 24 led 2006, 18:27
Bydliště: Týniště nad Orlicí

Příspěvek od MirekX »

každý normální člověk už má dávno doma elektrocentrálu a nějaký palivo do ní, protože bez elektřiny nefunguje vůbec nic. Dnes je to za pár korun.
Sharan 1,9 PD 115PS AUY- 225 PS a 500Nm turbo GTD1752VRL Sharan 2,0 CFFB 140PS turbo GTD1752VRK-REA, - 226PS a 465Nm, OIII 2,0TDI 150PS - 182 PS a 417Nm vše od Dieselpoweru. :) KTM SMT 990 115PS www.zvsagro.cz E-Golf 100kW zatím série (noteeth)
Uživatelský avatar
Biimbo
Aktivista
Příspěvky: 4695
Registrován: 23 úno 2009, 12:03
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Biimbo »

akorát to palivo do ní je fosilní
Audi A8 3.0 TDI 171kw
Volvo XC90 2.4 D5 136kw Executive


Prodáno:
Volvo S80 2.4 D5 136kw
Audi A8 4.2 MPi V8 Quattro
OII Combi 1.9 TDI BXE 4x4
Allroad 2.5 tdi V6
OI 1.9 TDI
Uživatelský avatar
MirekX
Aktivista
Příspěvky: 4710
Registrován: 24 led 2006, 18:27
Bydliště: Týniště nad Orlicí

Příspěvek od MirekX »

to mě teda vůbec nevadí... :D
Sharan 1,9 PD 115PS AUY- 225 PS a 500Nm turbo GTD1752VRL Sharan 2,0 CFFB 140PS turbo GTD1752VRK-REA, - 226PS a 465Nm, OIII 2,0TDI 150PS - 182 PS a 417Nm vše od Dieselpoweru. :) KTM SMT 990 115PS www.zvsagro.cz E-Golf 100kW zatím série (noteeth)
kotelnik
Přispěvovatel
Příspěvky: 554
Registrován: 24 říj 2010, 18:15

Příspěvek od kotelnik »

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nor ... u-nepujde/

Jsem celkem zvědavý jak to bude u nás.
Bravomv
Přispěvovatel
Příspěvky: 138
Registrován: 17 říj 2017, 19:31

Příspěvek od Bravomv »

No a já jsem nedávno četl nějaký článek v odborném tisku, že ani elektromobily nejsou celosvětově řešení, jelikož není a nebude tolik zdrojů, aby mohlo být vyrobeno dostatek bateriií pro všechna vozidla, která by bylo potřeba vyrobit - nahradit ta se spalovacími motory. Celkem bych tomu věřil.
rudy5
Aktivista
Příspěvky: 2935
Registrován: 04 pro 2007, 15:36

Příspěvek od rudy5 »

Marek77 píše:Dokud na jedno nabití neujedu 1500 km a poté nebudu schopen mít za pět minut nabito energie na dalších 1500 km, je pro mě elektro pohon o ničem. A toto s bateriemi nebude možné nikdy. Prostě to nejde. Jsem elektrotechnik a vím, že tak velkou baterii jednoduše není možné tak rychle nabít, aniž by ji to nezničilo. Nejde to - tečka.

Japonci testují pohon prostřednictvím kondenzátorů o obrovské kapacitě. To je dle mého názoru to, co jediné v elektrice má smysl. Prakticky neomezená životnost, absolutní odolnost proti zkratu, dojezd přímoúměrný kapacitě kondenzátoru, nabíjení otázkou několika sekund (doba je závislá jen na velikosti zdroje, protože kondenzátoru, na rozdíl od baterií, nevadí nabíjení obrovskými proudy). Dokud nebudou kondenzátory stanovené jako jediný pohonný systém elektromobilů, je všechno elektrolobbování absolutně mimo mísu. Pokud mi vydrží kondenzátor celou životnost elektromobilu, nemusím mít starost o to, co s použitou baterií.......

Přemýšlel jste někdo, kdo kopete za elektropohon, nad tím, co s použitými bateriemi? Jak fatálně to zatíží životní prostředí? Jak nákladná a náročná bude recyklace, likvidace? Nad tím nepřemýšlíte nikdo - bohužel ani ti, kteří to vyvíjejí.
troška si pozadu pretože sú už vyrobené baterie čo sa ani nemusia nabíjať vydržia roky na jedno nabitie len sú vyrobené ešte v malom a testujú to už nejaký rok ale za 20r už to možno bude aj v autách kto vie .
BMW 330 ix
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

turbo kamna power píše:..
Ucinnost spalovaku se nikdy el.pohonu ani nepriblizi, to je fyzika. Navic si lze tezko predstavit, ze si spalovak bude umet z kineticke energie vyrabet sam palivo jako to umi zuzitkovat EV.

Emise uhelne elektrarny a spalovaku si netroufam porovnavat, verejne dostupne informace jsou casto rozdilne. Ale jedno vim jiste, kontrola emisi statickych elektraren v poctu jednotek bude (a realne je) mnohem sofistikovanejsi nez kontrola emisi milionu aut. Neverim ani omylem, ze z moderniho spalovaku leze jen neskodna para. Teprve ted vlastne poradne zjistujeme jaky dopad maji na lidsky organismus mikrosaze, ktere zadny vyfukovy filtr zachytit neumi. Filtry osazujeme uz i na benzinove motory, na coz musime ze zeme dolovat dalsi vzacne suroviny a stavet dalsi fabriky. A u nas budou vznikat dalsi firmy na jejich odstranovani.

Zivelna pohroma, slunecni erupce a blackout je opet tak trochu hypoteza...
Pokud jde o valecny konflikt, tak hlavne musime delat vse pro to, abychom se mu vyhnuli, napriklad minimalizovat zavislost na rope, tim miru ve svete zcela jiste pomuzeme. Ale jinak je to opet strelba do vlastnich rad. Pro vsechny generaly na svete je zavislost jejich armad na fosilu velkou nocni murou, uz i Hitler na to doplatil. Ne nahodou jsou ropne vrty a rafirenie hlavnim tercem na zacatcich valecnych konfliktu, elektrarny samozrejme take, ale myslim si, ze se solarem na strese bude jednoduzsi zisat nejakou tu elektrinu, nez ziskavat surovinu a vyrabet doma PHM do spalovaku. Ale to uz jsme prilis odbocili...

Pro me osobne bylo motivaci k porizeni EV hlavne neskutecne pohodove ovladani vozu bez kravalu, vibraci a smradu, dale velmi prekvapiva dynamika bez jakehokoliv zavahani v kazdem okamziku. Nezanedbatelne jsou i naklady na PHM, kde u me konkretne je to cca 1/5 oproti naftovemu spalovaku. I kdyz jsem si vedom, ze tato vyhoda bude tak velkorysa nejspis jen docasne, protoze stat se o spotrebni dan pripravit nenecha. Pak tu je samozrejme bonus, ktery vetsina clenu tohoto fora cist chtit nebude, a to je temer nulova servisni narocnost. Predepsany servis je 1x za 2 roky brzdova kapalina a kabinovy filtr, nic vic. A jak jsem se jiz zminoval, nechut podporovat nakupem ropy stupidni projekty megalomanskych posahancu a nesmyslne investice do zbrojniho prumyslu, toto je potreba nechat vyhladovet.
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10028
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Já proti elektrice v zásadě nic nemám. Že mi to není po chuti a nechovám k tomu kdovíjaké sympatie, je fakt, ale třeba někdy v budoucnu rád svůj postoj změním. Zatím mě to simply neoslovuje.
Nic není jen černé, ani jen bílé. To platí i o pohonech motorů - fosilní paliva vs. elektřina. Obé má svá pro i proti. Jde jen o to, jak se k tomu každý jedinec postaví.

Základní problém je v tom, že nikde (prostě vůbec nikde) se nedozvíme skutečně pravdivé informace. Je to logické - každý, kdo něco mezi lidi pustí, je něčím předem ovlivněn. Takže i jeho informace uvolněné do populace jsou nějak ovlivněné, zavádějící, neúplné, nepravdivé, lživé a jak chcete tomu říkejte.

Až dostaneme opravdu pravdivé informace o emisích motorů na fosilní paliva, o výrobě a následné recyklaci bateriových článků elektromobilů, pak jsem ochoten svůj názor přehodnotit. Za současných okolností u mě prostě vítězí spalovací motor (zatím).
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2052
Registrován: 23 led 2006, 19:23

Příspěvek od lt.kubosh »

To jsou kecy fotovoltaniku, to bych zamackl slzu.

Co se tyce ekologie EV (emise CO2 na kW), tak když začnete googlit hlouběji, tak zjistíte, že se s oblibou používá jakási konstanta vycházející z kombinace Franice a tuším, že Švýcarska. (Fr 70%+ jadra, Švýcarsko hydroelektrárny)
Pokud použijete třeba Polsko, kde je 90%elektřiny z uhlí a ekologie EV jde do prdele. A efektivita transportu elektřiny si s úspěchem zadá s tím rozvozem ropy.
Argumenty, že elektřina je levná, tak jen proto, že na ní není uvalena spotřební daň z benzínu a nafty. To dělá bratru 200%. Já se těším, až státu vypadne spotřebka z benzínu, kta si budeme vařit kafe ve varné konvici za 15Kč/kW....To bude sranda.

Predepsany servis je 1x za 2 roky brzdova kapalina a kabinovy filtr, nic vic. /// Jo, to si počkej, budeš platit za SW patche a updaty. Měsíčně a krvavě! A budeš hýkat nadšením, že bude nový OS pro tvůj vůz a až mu bude 5let, tak ne, že ho dojezdíš. Prostě nebudou záplaty na bezpečnostní díry a takové nebezpečné auto nebude smět na silnice. Ovšem před tím odsouhlsíš EULA, že výrobce nepřebírá žádnou odpovědnost, takže se s nadšením vzdáš nároku na funkčnost vozu.

A to nezabíháme do mizerných detailů v podobě vyhlášky 50, takže na EV nebude smět sáhnout žádný mechanik. Kde seženeš tolik elektrikářů?

Tyhle násilné přechody nikdy nefungovaly a fungovat nebudou.
Dodge Challenger 6.4 V8
(Proč 6.4? Protože nedělaj 6.5!) :D
Uživatelský avatar
Andre
Aktivista
Příspěvky: 1607
Registrován: 23 led 2006, 05:35
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Andre »

Nejsem si jist co mas presne na mysli, asi autonomni rizeni? To je prece uplne jedno jestli to vozidlo bude pohanet elektro nebo spalovak, jestli z baterie potecou elektrony nebo z nadrze benzin. Porad to bude ovladat nejaka ridici jednotka, ktera bude fungovat na stejnych principech. On-line spojeni neni vysada EV, to maji i spalovaky, aktualizovat/ hacknout se daji uplne stejne.

Ze by mi nekdo moje auto za cas vypnul opravdu strach nemam, ale co mi prijde drsny, ze jen s 3 roky starym autem nemuzes v nemecku do nekterych mest, protoze uz nesplnuje danou emisni tridu, to je fakt mazec.
Odpovědět

Zpět na „Diskuze o autech“