ad 1: Nemůžeš přece porovnávat laboratorní běh motoru v optimálních podmínkách v otáčkách s max účinností. Oba dobře víme, že realita je naprosto jiná. Přechodové režimy, studený chod, kvalita paliva, údržba atd. 25% účinnost spalováku za celou jeho životnost je nejspíš ještě dost optimistický údaj.turbo kamna power píše:Když už jsme u toho vyvracení mýtů, tak bych zase rád vyvrátil pár mýtů okolo spalovacích autAndre píše: Recyklace akumulatoru samozrejme mozna je, narozdil od vyhoreleho fosiliniho paliva premeneneho z 3/4 na odpadni teplo, jedy, tezke kovy a karcinogeny. Ty motorove oleje, filtry a dalsi spotrebni material se asi take jen tak premeni ve fazole. A to nechavam ted stranou, ze dostat to palivo ze zeme do nadrze spalovaku je energeticky, ekologicky i logisticky mnohem vetsi prusvih, nez nabijeni z rozvodne site.
1. 3/4 paliva přeměněné na odpadní teplo? Dnešní vznětové motory mají účinnost kolem 45%, moderní přímovstřikové turbobenzíny skoro 40%
2. jedy, těžké kovy a karcinogeny?
Emise vznětového motoru mají cca takové složení: 67% Dusík, 12% oxid uhličitý, 11% vodní pára, 10% kyslík a pak cca 0,3% (!) další látky jako CO, NOx, pevné částice - u moderních aut s EGR, DPF, případně SCR je to ještě mnohem méně než těch 0,3% (spíš by se to počítalo v promilích)
Emise obyčejného zážehového motoru s nepřímým vstřikem, bez turba a s 3-cestným katem je cca 71% Dusík, 15% oxid uhličitý a 14% vodní pára - vskutku jedy
3. logistika fosilních paliv je mnohem propracovanější, než elektrická síť, není problém kdykoliv natankovat plnou nádrž, v ČR je ohromně hustá síť stanic PHM, ve městech, na dálnicích a silnicích 1. třídy jsou otevřené 24h denně. A jsou schopni uspokojit veškerou poptávku s rezervou.
Kdyby dnes každý zahodil své auto se spalovacím motorem a koupil elektromobil, dost pravděpodobně by nás hned první noc čekal blackout
Navíc těžba lithia v africe a výroba baterií v číně taky není zrovna eko-friendly, nehledě na dětskou práci, hrozné podmínky v dolech atd.
Jinak motorové oleje se taky recyklují, bohužel filtry a podobné věci končí v odpadu, to ano...
Lze se na to dívat i takto: Dva vozy stejného výrobce, jeden elektro, druhý spalovák. Spotřeba EV 15kWh/100km, spotřeba spalováku 5l nafty/100km.
Energeticky má 1l nafty 14kWh. Vzhledem k tomu, že EV není perpetuum mobile, takže kde je ta 45% účinnost?
ad 2: Podobně jako 1, navíc vůbec neuvádíš to největší svinstvo
ad 3: Jakákoliv zásuvka je pro EV čerpací stanicí, a těch bude určitě víc než těch na kapalná paliva. Výměna ev za spalováky přes noc není argumentace, ale hypotetická úvaha, nikdy se to nestane. Veřejně dostupnou infrastrukturu nabíjecích stanic je třeba výrazně posílit, o tom není pochyb. Ale není to zdaleka tak technicky ani finančně složité jako u klasických čerpaček, u nákupních center je na to místa dost, stačí jen chtít, třeba Lidl na tom už maká.