Plnění klimy - cena ??
Moderátoři: šulda, Moderátoři
No možno na tom niečo bude. Spomínal som to obchoďakovy že proč tak zdražilo chladivo R134 a odpovedal mi že koli tomu že prišli na to že mechanici plnia R134 tam kde ma isť R1234yf /koli cene/ že sam chodí to dielni kde vydel poprerabane koncovky na plničkách. Tak jednoducho dorovnávaju cenu aby sa plnilo to co má kam ísťZajic píše:Vaše starosti bych chtěl mít. Teď jsem zjistil, že má žena v káře ten novej hořlavej šmejd R1234yf, tam to jsou jiný ceny .
Někde píšou, že se do toho dá napnit normálně R134a a funguje to stejně. Zkušenosti?
Honda CR-V, Peugeot Partner, Škoda 1000MB DELUXE
Důvodů proč R134a zdražilo a zdražovat bude je několik:
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady z roku 2014 kterým se stanovuje
maximální množství pro uvádění částečně fluorovaných uhlovodíků na trh.
V roce 2015 to bylo 100%, 2016/17 to bylo 93%, ale pozor 2018/20 je to
63%. Takže letost se může na trh dostat maximálně 63% chladiva než v
roce 2015. Pro rok 2030 je to pouze 21%...
Nicméně tyto kvóty se netýkají jen R134a, ale celkově f-plynů, i třeba
R404a/R410a což je průmyslové chladivo pro klimatizace v budovách,
supermarkety, ale i tepelná čerpadla.
- Hlavní výrobci a dovozci nevidí v R134a budoucnost, orientují se na
chladiva které nepodléhají omezení.
- R134a putuje do Evropy z USA, Mexika, Číny. V Číně díky kruté zumě byla
přerušena těžba Kazivce CaF2 a náběh je zdlouhavý, dále Čína přitvrdila v
ekologii, likvidace odpadu při výrobě R134a něco stojí, zejména likvidace
kyseliny fluorovodíkové.
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady z roku 2014 kterým se stanovuje
maximální množství pro uvádění částečně fluorovaných uhlovodíků na trh.
V roce 2015 to bylo 100%, 2016/17 to bylo 93%, ale pozor 2018/20 je to
63%. Takže letost se může na trh dostat maximálně 63% chladiva než v
roce 2015. Pro rok 2030 je to pouze 21%...
Nicméně tyto kvóty se netýkají jen R134a, ale celkově f-plynů, i třeba
R404a/R410a což je průmyslové chladivo pro klimatizace v budovách,
supermarkety, ale i tepelná čerpadla.
- Hlavní výrobci a dovozci nevidí v R134a budoucnost, orientují se na
chladiva které nepodléhají omezení.
- R134a putuje do Evropy z USA, Mexika, Číny. V Číně díky kruté zumě byla
přerušena těžba Kazivce CaF2 a náběh je zdlouhavý, dále Čína přitvrdila v
ekologii, likvidace odpadu při výrobě R134a něco stojí, zejména likvidace
kyseliny fluorovodíkové.
Tak nejspíš to fakt smysl mělo:
Zpráva OSN tentokrát nese příjemné sdělení v podobě pokračujícího zmenšování obou ozonových děr, které byly vytvořeny škodlivými plyny vypouštěnými do ovzduší v 70. letech dvacátého století. Podle vědců by měla být díra kolem severního pólu zacelena v roce 2030 a na jižní polokouli o třicet let později.
Vrstva ozonu v atmosféře je velice důležitá pro život na Zemi, protože chrání kůži lidí i ostatních tvorů před rakovinotvorným ultrafialovým zářením ze Slunce. Podle expertů je vidět celosvětové úsilí v boji proti zvětšování tohoto problému zákazem používání látek, které ho způsobují.
Na obrovských ozonových dírách se nejvíce podepsalo používání takzvaných freonů, které se používaly jako náplně tlakových nádob, nebo jako chladící médium v klimatizacích a ledničkách. Používání těchto látek celosvětově zakazuje takzvaný Montrealský protokol z roku 1987.
V dobách neomezeného používání freonů se vrstva ozonu ztenčila až o deset procent. Od přelomu tisíciletí s každou dekádou stabilně narůstá o přibližně tři procenta. Ozonová vrstva začíná asi 20 - 25 kilometrů nad zemským povrchem. Bez zastavení výroby látek poškozujících ozon by se do roku 2065 vrstva zmenšila o dvě třetiny.
Vědci však uvádějí, že přestože je vítězství takřka na dosah, stále není důvod k oslavám. Existují totiž vážné obavy, že některé rozvojové země východní Asie se k využívání freonů vrátily a určité množství tohoto neviditelného zla do atmosféry stále vypouštějí. V horším případě se snaží freony nahradit substancemi, které mají často ještě horší ekologické dopady
Nissan GT-R 3,8 V6 2015, Toyota 2.0 D4D 2010, Lamborgini Gallardo 5.0 V10 2006, VW Crafter 2.5 TDI 2008, MAN 6x2 26.414 2000