Ředění motoráku friťákem-prosba o radu

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Ředění motoráku friťákem-prosba o radu

Příspěvek od pepe276 »

Ahoj, mám problém se svým motorem 2.0HDi 8V na friťák. Je na něm rotačka Bosch a teď při výměně oleje asi po 12 tis. km jsem si všiml, že je nejen olejový filtr zalepený takovým hustějším maglajzem, pravděpodobně z friťáku. Je to asi všude vevnitř v oleji a motor je tím dost zakarbonovaný. Motor jsem odkarbonoval a když jsem vypustil olej, tak nejdřív tekl černý olej a když vytekl, tak pak začal vždycky po chvilce vypadávat takový měkký bobek, jakoby pěna, který se dal krásně rozetřít mezi prsty. Není to žádný tvrdý karbon, mezi prsty to je jako nějaká vazelína, žádné tvrdé částečky.
Motor startuje na naftu dobře a jde i za studena pravidelně. Tlaky teď nevím, změřím přes svátky.
Mám zatím jen 1 nádrž, dodělávám startovací nádrž, snad jí přes svátky dodělám. Startování kolem nuly na friťák bylo špatné. Takže to teď ředím tak 50/50 s naftou.
Friťák ohřívám výměníkem z kotle, ale zrada je pravděpodobně ve víčku filtru z Octavie II. Voda jde do výměníku i z něj horká, olej z něj do filtru už jen teplý a z filtru do čerpadla skoro studený. Filtr je lehce vlažný jen úplně nahoře. Víčko filtru mělo v sobě nahoře takový labyrint s termostatem, který jsem sice vyhodil a díru ucpal, ale pravděpodobně to tam někde protéká okolo a teplá nafta jde zpátky do nádrže. Pomůže, když tam dám filtr z Felicie, že bude friťák horký (v minulosti už vyzkoušeno na jiném autě), bude se lépe rozprašovat a hořet a méně usazovat dole ve vaně? Vstřiky na jaře měřené, práší OK a 180 atm.
Co zabrání tomu usazování friťáku v motoráku? Výbrus motoru a lepší tlaky? Nebo pořádný ohřev oleje? Případně měnit olej po 5 tis. km? Dávám tam Total 5W40. Poraďte prosím, nerad bych to vylágroval. Díky za věcné rady :-)
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
vilik
Přispěvovatel
Příspěvky: 455
Registrován: 24 led 2006, 07:25

Příspěvek od vilik »

Stojí to za to? :?
VW Sharan
1.9 TDI PD
Uživatelský avatar
šulda
Moderátor
Příspěvky: 1362
Registrován: 18 dub 2010, 15:20
Bydliště: Jemnice

Příspěvek od šulda »

Vidím to stejně. V čem se tohle vyplatí? Ekonomicky ne. Potřebuješ si přidělávat práci a zvyšovat výdaje?
Člověk se pořád učí.
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Vyplatí se mi to, jinak bych to nedělal a vykašlal se na to. Až do teď žádné problémy nebyly (cca 30-40 tis. km) a proto se ptám, jak to co nejjednodušeji vyřešit.
I kdybych měl udělat výbrus, tak mě komplet motor vyjde na 5-7 tisíc za výbrus a díly, práci si udělám sám. A tyhle prachy mám rychle zpátky, hodně jezdím Německo, úspora cca 1 Kč na 1 km.
Naposledy upravil(a) pepe276 dne 23 pro 2020, 20:29, celkem upraveno 2 x.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
burton.b22

Příspěvek od burton.b22 »

Moc husté. U přímého vstřiku je to problém.
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

I když má motor dobré tlaky? A řešení? Pořádně ohřívat friťák aspoň na 80 stupňů, nebo ředit naftou? Bude to stačit? Nebo ještě radši i měnit olej v motoru třeba po 5.000 km?
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
zero1724
Aktivista
Příspěvky: 2473
Registrován: 03 srp 2008, 21:50
Bydliště: Jižní Čechy

Příspěvek od zero1724 »

burton.b22 píše:Moc husté. U přímého vstřiku je to problém.
Nesmysl, PD najeto 200Tkm bez přestavby, na čistý olej, když začne cukat, začnu ředit, v zimě ale pod 50:50 nejdu, olej se mi neředí, buď je ten motor v prdeli a byl by i na naftu, nebo hledej příčinu ředění, těsnost vstřikovacího segmentu, kondici vstřikovačů atd... Může ti to ředit špatný start... Jsi si 100% jistý že to je fritak v tom oleji? Jestli ale měníš olej po 15k tak bych se nedivil, já měním po 7k to je daň za usporu...
Mercedes Benz S124 250d (1989) EX
Škoda Fabia 1.9 tdi (2002)
Škoda Superb 2.0 TDI (2012)
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Normálně měním olej po 7-8 tis. km, ale tentokrát jsem si ho chtěl zkusit vyměnit až po 10 tisících. Jenže jsem pořád někde jezdil, něco dělal a na výměnu jsem se dostal až teď ve 12 tisících.
Tlaky motoru nevím, ale motor startuje na naftu ok, má hned za studena pravidelný běh a během jízdy ani nepokuřuje a nezakopává, takže i vstřiky by měly být taky ok.
Tlaky motoru změřím hned po svátcích a zkusím se domluvit i s mechanikem, aby mi přeměřil vstřiky. Pak budu chytřejší. Věřím ale, že je obojí ok, motor hezky táhne a jde kulatě.
Jediné, co mě zlobí, že to neohřívá PHM. Na 99 % je na vině ten blbý labyrint v hlavě tělesa paliváku z Octavie II 1.9TDi (snad PD). Tím pádem je friťák špatně rozprášený, blbě shoří a pak se dostává do oleje.
Tady je ten palivák, co tam je, akorát mám trochu jinou vložku s menší horní dírou a trochu jiný obal filtru Obrázek
2 vývody jsou ucpané a funkční jsou jen vstup do filtru a výstup z něj do čerpadla.
Když tam bylo hodně oleje a málo nafty a bylo chladno, tak trvalo třeba 20 s, než to chytilo. Jakmile to chytilo, vyvalil se mrak nespáleného friťáku z výfuku, ale motor kuckal. Jakmile se to trochu ohřálo, tak už to bylo ok. Takže se možná mohla spousta friťáku dostat na stěny válců a odtud dolů do vany. Už mám rozdělanou startovací nádrž, takže jí urychleně dodělám a vyřeším i palivák na friťák, aby hřál naplno.
Vstřiky mám Delphi z Focuse 1.8TDDi a ty mají tlak 180 barů. Přemýšlím o Boschi z VW 1.9TDi rotačka 81 kW Euro 3, ty mají 210 barů, pomůže to?
Ještě mě napadá...pokud bych místo 5W40 dal třeba 10W40, nebo 15W40, bude to lepší? Nemám strach, že by to neumazalo motor, jde mi jen o to, jestli třeba minerál lépe neabsorbuje friťák, než plná syntetika? Auto nemá FAPku, ani kat už z výroby, takže tomu minerál nevadí.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
zero1724
Aktivista
Příspěvky: 2473
Registrován: 03 srp 2008, 21:50
Bydliště: Jižní Čechy

Příspěvek od zero1724 »

Dle mě moc vymýšlíš... Kdyby tam bylo co má a jen jsi řešil olej typu nastartuju na naftu a po zahřátí motoru naleju z kanistru třeba 20l friťáku a před dojetím domu tam cvrknul 5l nafty, nepotřebuješ řešit kraviny... Stačí si spočítat kolik ti to žere, a pak do skoro prázdné nádrže dáš vždycky trochu nafty a startujes tak skoro na 100% naftu... Takhle jezdím celou zimu a jsem v cajku, tzn startuju na naftu, vím že jedu 300km tak tam naperu 20l friťáku a v cíli tam dám 4l nafty a startuju i v -10
Mercedes Benz S124 250d (1989) EX
Škoda Fabia 1.9 tdi (2002)
Škoda Superb 2.0 TDI (2012)
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

No a právě přesně tohle přemýšlení, počítání kolik ještě ujedu dneska km a pořád dolévání nafty večer pár km před cílem a ráno zase nalévání friťáku pár km po startu už nechci. Tohle jsem nějakou dobu dělal a nemám už na to nervy a čas. Až do corony jsem dělal technika pro jednu velkou firmu a týdně jsem jezdil 2.000-2.500 km (s jiným autem). V po výjezd a čt/pá návrat. Denně třeba 15-20 zastávek, z toho 3-4 dlouhé, kdy v zimě auto rychle vychladne a nemůžu před každou dolévat 5l nafty, to bych se nedoplatil. Takže tohle mi nevyhovuje, proto dělám startovací nádrž a elektroventil na přepínání.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
burton.b22

Příspěvek od burton.b22 »

PD má vyšší vstřikovací tlak = lepší atomizace paliva. Když jsem ještě hodně jezdil na RO tak jsem ředil ethanolem E85 normálně z pumpy. Na 10L RO litr ethanolu. Krásně se to rozředilo a ani to pak tolik nelepilo.
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Tak v těch vyšších tlacích má PD výhodu, to vím. Ta E85 mě překvapuje, protože jsem kdysi udělal malý pokus. Dal jsem do malých skleniček do friťáku 10, 20 a 30 % N95 a do dalších to samé množství E85. Čím víc N95, tím tekutější a dalo se na to jezdit i v zimě. E85 se s friťákem vůbec nespojilo a udělalo to 2 vrstvy nad sebou. Po protřepání to udělalo emulzi a spojilo se to, ale po chvíli se to zase oddělilo. Takže jsem to ředil Naturalem.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
burton.b22

Příspěvek od burton.b22 »

Já to zkoušel rozmíchat a nechat stát a ani po měsíci se nic neoddělilo ani žádná emulze se nekonala. Zkusím najít foto.
Obrázek
Je to přibližně 1:1, Vlevo použitý fritovací olej a vpravo nový olej.
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Tady mám svou fotku E85 s použitým friťákem, je cca 5 let stará, nahoře E85, dole friťák. Obrázek
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
zero1724
Aktivista
Příspěvky: 2473
Registrován: 03 srp 2008, 21:50
Bydliště: Jižní Čechy

Příspěvek od zero1724 »

burton.b22 píše:PD má vyšší vstřikovací tlak = lepší atomizace paliva. Když jsem ještě hodně jezdil na RO tak jsem ředil ethanolem E85 normálně z pumpy. Na 10L RO litr ethanolu. Krásně se to rozředilo a ani to pak tolik nelepilo.
Pokud má PD vyšší vstřikovací tlak, nezbyde ti nic jiného než ředit, nebo profi ptrstavba a zahřívat na 80°C... Nebo pořídit něco co má pořádné vstřikovací tlaky, od té doby co jezdím s PD na friťák už nechci nic jiného, jezdí to na to líp jak w124 od Mercedesu... Jezdil jsem krom CR se vším a nejlépe jezdí PD, včetně startů, tzn pokud by byl nějaký CR s vysokým vstřikovacím tlakem, myslím že to pojede stejně možná ještě lépe...
Mercedes Benz S124 250d (1989) EX
Škoda Fabia 1.9 tdi (2002)
Škoda Superb 2.0 TDI (2012)
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“