Stránka 1 z 9
skutočná zmeraná teplota
Napsal: 13 dub 2006, 16:40
od julio tabi
Zmeral z Vás prosím už niekto skutočnú teplotu oleja pred vstrekovacím čerpadlom?Ak áno podelte sa o výsledky meraní. julio
Napsal: 13 dub 2006, 21:31
od Kuba

Já mám těsně před vstupem do čerpadla čidlo, takže mám informaci on-line, jaká je teplota. Vyjma velkejch mrazů a jízdy v nich na dálnici, to mi náporový vítr to čidlo ochlazuje tak, že je výsledek zkreslen. Teplota závisí na mnoha faktorech - lze ale říct, že ź principu nikdy nemůže být vyšší než je teplota chladící kapaliny t.j. při normálu nějákých 85 - 95 st. C. V praxi je max. dosažená teplota rostlináče před čerpadlem nanejvýš 80 st. C ( kvůli ztrátám ). Takovouhle teplotu dle informací, které mám, čerpadlo dlouhodobě bez újmy na zdraví snese.
Náběh teploty závisí taktéž na systému a na okolní teplotě ( délka trvání odstávky vozidla hlavně v mrazech ). V tomhle počasí se můj system už po nějákých 3 km jízdy ohřívá na 35 - 40 st. C a to už přepínám na olej - stejně než se kvůli "těžkopádnosti" systemu dostane do kritických míst t.j. do čerpadla a do vstřikovačů, trvá další chviličku a je tak zase o něco ohřátější. Mám ale komůrkáč a u TDI ček a spol. by se mělo vyčkat na teplotu vyšší, než dojde k přepnutí na rostlináč. Za normálního provozu mám teplotu kolem 65 - 70 st. C. Pouze při delším městkém provozu teplota ještě stoupá až k těm 80 st. C, porotože primární okruh výměníku ( kde je horká chladící kapalina ) stačí rychleji ohřát menší množství rostlináče na sekundárním okruhu tepelného výměníku - menší proto, protože čerpadlem a tudíž celým systemem při popjíždění v koloně prochází menší objem paliva za časovou jednotku a stačí se tak ohřát na vyšší teplotu.

Kolega má ještě - vedle běžného deskového výměníku napojeného na chladící kapalinu - navíc jako doplněk termostaticky řízený elektrický ohřívač nafty resp. rostlináče o výkonu nějákých 500 W který se spouští jen pokud je system vychladlý a tam je náběh na požadovanou teplotu daleko rychlejší než u mne

[/b]
Napsal: 14 dub 2006, 10:07
od julio tabi
Na cargu sa nevieme dostať cez 57 ale aj tak ďakujem. Paradoxom je ,že aj teplota motorového oleja je obdobná.Chcel som to vyhrievať olejom, ale bohužial celý týždeň ani naložený ani prázdny sa na viac nezohrial.julio
Napsal: 14 dub 2006, 11:49
od Kuba
Ono to může někdy souviset i s tím, že to médium na primárním okruhu, kterýmu odnímáme teplo ( většinou teda chladící kapalina nebo u tebe motor. olej ), cirkuluje pomalu nebo je napojení provedený na nevhodném místě. Pak pomůže buď napojit výměník někam jinam a nebo - u VW-PD se to musí dělat skoro vždy - na system ( primární okruh ) připojit elektrický čerpadlo, který tu chladící kapalinu prohání výměníkem nuceně a rychle. Jak "odpadní" teplo z motoru nebo "odpadní" teplo předávaný do motorového oleje v každym případě u ohřátého motoru bohatě stačí při správně navrženym a odzkoušenym systému na ohřev našich maličkých 1 - 4 KW výměníků ( jen topení u normálního osobáku má výkon cca. 8 - 12 kW ) . Jiná otázka je doba ohřátí zvlášť u HDI, PDI, CDI... tam má smysl dočasně pomoci elektrickym ohřívačem
Napsal: 14 dub 2006, 14:34
od julio tabi
od obeda do teraz sme skúšali Mercedes.Prerušené vedenie do kúrenia,do série napojený 12-lamelový doskový výmenník,zaizol.hadica prívodu do filtra cca80km/h 51 stupňov.KeĎ mu zdvihnem rýchlosť na 130.pokles teploty o 5 stupňov. Skúsim ešte ten nútený obeh, alebo potom už len ten 36 lamelový.julio
Pre:KUBA
Napsal: 14 dub 2006, 18:34
od julio tabi
akým teplomerom meráš teplotu?
Napsal: 11 čer 2006, 21:13
od julio tabi
Páni,za svoj život som videl aj koňa grcať aj hada šťať,ale ako Vy dosahujete tie teploty okolo 70 stupňov s tými komerčnými výmenníkmi by som rád videl tiež.julio
Týmto na fore končím.Ďakujem za spoluprácu.
Napsal: 11 čer 2006, 21:18
od Reskator
To julio : Djdi do KE a ukazem ti svojho Volvaka ... a dones si aj masticku to ked si popalis prsteky na cerpadle ...

Napsal: 12 čer 2006, 01:23
od Kuba
No pokud Ti teplota paradoxně při vyšší rychlosti klesne, pak je to většinou tím, že Ti nárazovej vítr ochlazuje místo, kde měříš teplotu oleje - to se často podceňuje. A 12-ti deskovej výměník - tipuju - je beztak poměrně malej pro dostatečnej ohřev - zvlášť pokud nemáš šlusnutou zpětnou větev od čerpadla, což by ale zas způsobovalo potíže při samoodvzdušňování, jak známo. V létě když jsou vedra tak běžnej výměník s 12ti deskama jde, ale jaro a podzim natož zima - to je špatný. Ani když zvýšíš nucenym oběhem na primáru oběh vody, moc tomu nepomůžeš - prostě ta směnní plocha je moc malá.
Experimentovali jsme s různejma výměníkama a pro vozidla kolem 2.000 ccm objemu válců t.j. při průměrný spotřebě cca. 6 - 8 litrů na 100 nejlíp vycházely výměníky 20ti deskový a více - hovořim o "běžný velikosti" výměníčků t.j. cca. 20-25cm X 16cm . Jinými slovy - dost velká směnná plocha je nutností !
Napsal: 12 čer 2006, 08:47
od Radim205D
To Kuba: to by melo byt napsano pro vsechny experimentatory velkym pismem na viditelnem miste !!!!!
ps. mam podobne zkusenosti sruznymi druhy vymeniku
Napsal: 12 čer 2006, 17:48
od tucnak007
Mám pocit že tady vymíšlíte to jak to udělat co nejsložitější.Já osobně mám jednu topnou spirálu v nádržce kam leju olej asi 2 metry trubky stočený pak z trubky udělanej výměník asi 40cm dlouhej z 28mm trubky uvnitř 15mm.Palivo teče proti toku vody a zbytek tepla jde do ty spiráli do nadržky.Velika výhoda je že i v krutých mrazech to olej skapalní.V těchle teplotách kolem 20C v nádržce je kolem 50C a to co jde z výměníku do čerpadla nevím kolik je ale šáhnout se na to nedá.A nebot jestě jsem nebyl schopen elektro ventily zapojit na el. tak prepínam ručně a mám problem na přepnutí na naftu otočit kolečkem na ventilu jak je vařicí.Mé teploty jsou vydedukované podle toho že do 50c to jestě udržíte a pak už stěží může te si to vyskoušet.Jinak vám dám tip na jeden tepelnej výměník kolem 17kw.Je ve starých kotlích MORA.Kdyby ho někdo chtěl tak ho vyměním za nějaké čerpadlo,ktere by slo pouzít na filtrování oleje a šlo vsadit před palivové filtry.
Napsal: 12 čer 2006, 22:42
od Kuba
Tepelný výměník ze starýho MORA-kotle - takový se v prvopočástcích rostlinaření používaly i v Německu na ohřev rostlináče. Dnes se ale kvůli efektivnosti (poměr velikost-výkon) používají prakticky jen deskové výměníky. Jinak si nedělám iluze, že pokud má ten MORA-výměník jmenovitej výkon 17 kW že by ho měl i při ohřevu oleje v autě - vždyď výkon topení běžného automobilu je 5 - 10 kW, zvlášť u dieselu s přímym vstřikem je zbytkový teplo předanéý chladící kapalině prostě malý - v žádnym případě 17 kW - namonutuju-li tam pak takovej předimenzovanej výměník, pak ohřívám zbytečně velký objemy oleje, náběhy jsou pomalejší a hlavně pokud proplachuju naftou pak je i objem nafty zbytečně velkej.
Napsal: 14 čer 2006, 22:41
od KUK
A jaký by měl být teda ideální vyměník na 2,5 TDI kde spotřeba je cca 7-10 l/100km? Kde ho seženu a jek je velký?
V tom mým motoru je tak málo místa že fakt nevím kam bych to všechno dal.
Napsal: 24 zář 2006, 12:15
od Tkevlar
Co si myslíte o teplotě 40 stupnu, pres 3.5mm hadici. Jaka by mohla byt realni teplota uvnitr hadice?
Napsal: 24 zář 2006, 18:23
od radluk