Jak vyčistit motor zanesený friťákem?

vše o motorových, převodových a podobných olejích - čím se miláčci namažou

Moderátoři: šulda, Moderátoři

pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Jak vyčistit motor zanesený friťákem?

Příspěvek od pepe276 »

Ahoj, mám dotaz. Jak vyčistit olej zanesený nespálenými zbytky friťáku? Co ho rozpustí, aniž bych musel rozebírat motor? Třeba i za cenu, že třeba 5x po sobě po 1000 km budu muset měnit olej? Ale tak, abych ho nevylágroval, nebo ho nemusel fyzicky vyndat z auta a mechanicky vyčistit. Ve víku ventilů je vevnitř cca 0,5-1cm nánosu od nespáleného friťáku a bude to asi i v celém motoru. Motor má dobré tlaky a jede pěkně, ale jezdil v zimě na studený friťák a proplach při výměně oleje to nerozpustí. Máte s tím nějaké zkušenosti? Díky za věcné rady a tipy :)
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

pokud budeš v motoru měnit olej jednou za rok a max 10.000 km k tomuto problému nedojde,


ted záleží v jakém stavu to máš ? je to klovatina nebo už t vrdá kalafuna?

u kalafuny něco osekáš kontroluješ olej a doufáš, stav je teoreticky nezvratný, použít rozpouštědla je složité protože jak se motor ohřeje začne chytat na ty rozpoštědla,

opravit něco profi to je hlava dolu ultrazvuk, spodek spreje a čistit, pak konrolovat olej měnit a doufat,

nedávno jsem měl ve stavu klovatina, hlava šla vyčistit vana taky, telefon, tam jsem pro jistotu zvětšil díry v sítku a OK
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Ahoj Miloši,
je to klovatina. Abych sundal víko ventilů, musí dolů sání, když chci sundat sání, tak je lepší vyndat výfukové svody s turbem a to už je lepší vyndat celý motor z auta :( A tomu bych se strašně rád vyhnul.
Myslíš si, že to během pár výměn oleje postupně zmizí? Zachytí ten sajrajt postupně olejový filtr, když ten filtr budu měnit třeba po 2000 km, má to cenu? V autě se jezdí Total Quartz 9000 5W40, rozpustí časem ten sajrajt? Jinak motorák je krásně čistý, proplach funguje. Ještě mě napadá, jestli nemáme teď krátkodobě dávat třeba minerál, nebo polosynťák, že ten to třeba lépe rozpustí a až to odstraní, tak zase dávat ten 5W40 a ten zase odstraní karbon a úsady z minerálu. Má to cenu?
K tomuto stavu došlo tak, že byl ucpaný ventilek na výstupu ze vstřikovacího čerpadla a proto se z něj nic nevracelo do nádrže. Protože mělo malý průtok, tzn. jen to, co šlo do vstřiků a přes ně přebytek do nádrže, tak se horký olej z výměníku skoro nepohnul směrem do filtru a v čerpadle byl pořád studený. Takže to špatně rozprašovalo, friťák špatně shořel a usazoval se v motoráku. Závada odstraněna, průtok přes čerpadlo obnoven, palivák a čerpadlo už jsou horké a rozprašování a spalování už by mělo být OK :)
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

K tomuto stavu došlo tak, že byl ucpaný ventilek na výstupu ze vstřikovacího čerpadla a proto se z něj nic nevracelo do nádrže

to ti neřeknu, mám více jezdících strojů kde ventilky nejsou a fachčí, těmto teoriím nevím, prostě jezdíš na sajrajt a ten olej to nezvládá, nikdo ho nekontroluje, polymerace oleje najdeš i u benálu,

pokud je tam klovatina a motor maže dal bych olej superturbo madit turbo plus, denní kontrola, při jakémkoli ranní kontrole že se olej potáhne jak med hned výměna,

M7ADS IV superturbo 15W40
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

A máš zkušenost, že ten minerál Madit Superturbo plus M7ADSIV 15W40, tu klovatinu v motoru opravdu rozpouští?
Před týdnem jsem tam měnil olej a dal jsem zase ten Total Quartz 9000 5W40. Budu teď sledovat, jestli nepřibývá olej v motoru, ale neměl by už. Až ho vypustím, tak dám teda místo synťáku minerál :roll: Friťák jezdím i ve 2.5TDi, předvstřik taky 11 stupňů, jako tahle 2.0 HDi s rotačkou, oba přímovstřiky. Motor 2.5TDi je vevnitř nádherně čistý a 2.0HDi je zasviněný tímto maglajzem. Jediný rozdíl mezi těmi motory byl, že 2.5 měla horký friťák a 2.0 studený. A v tlaku vstřiků, ten 2.0 má 180 barů a 2.5 má tuším 200 barů.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

pepe276 píše:A máš zkušenost, že ten minerál Madit Superturbo plus M7ADSIV 15W40, tu klovatinu v motoru opravdu rozpouští?
Před týdnem jsem tam měnil olej a dal jsem zase ten Total Quartz 9000 5W40. Budu teď sledovat, jestli nepřibývá olej v motoru, ale neměl by už. Až ho vypustím, tak dám teda místo synťáku minerál :roll: Friťák jezdím i ve 2.5TDi, předvstřik taky 11 stupňů, jako tahle 2.0 HDi s rotačkou, oba přímovstřiky. Motor 2.5TDi je vevnitř nádherně čistý a 2.0HDi je zasviněný tímto maglajzem. Jediný rozdíl mezi těmi motory byl, že 2.5 měla horký friťák a 2.0 studený. A v tlaku vstřiků, ten 2.0 má 180 barů a 2.5 má tuším 200 barů.
lej co chceš

sperturbo tuhý bordel nerozpustí ale jedná se o levný olej a umé motory udržovat v čistotě, bavit se o tom jestli je lepší OW 5W guarc nebo kastrol nemá význam, zajebaný motor jak jsem ti psal je poškození spravidla nezvratné,

co de mechanicky vyčistit tak vyčistit a pak jen doufat, teorie o teplém nebo studeném fritáku,vstřikovacím tlaku a počátku vstřiku to se dá teoretizovat a sekci jak se jezdí na oleje i deset let zpět, tam najdeš teoretiky i s CRi medej bože to tam nalít okamžitá destrukce motoru katastrofa,

moje praxe je taková že šetřílci co nemění olej jednou za rok a max po 10.000 km špatně dopadli s klovatinou a kalafunou, podeobně si vylágrovali motory LPG když nepohopili že spalováním plynu vzniká i kyselá voda !!
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Ten olej jsem měnil každých 10 tis. km, pak i po 5-7 tis. km. Začali jsme na něj jezdit s tímto autem a motorem až na vloni jaře a až do podzimu ok. Problémy s klovatinou začaly až přes zimu. Do motoru jsem dával 5W40, protože se do těch motorů má dávat. Ten samý olej dávám i do té 2.5TDi a motor je vevnitř krásně čistý i při provozu na friťák a litr toho Totalu Quartz 9000 vyjde do stovky, když ho vezmu soudek, tak je asi za 80 Kč. Mě nezajímá nějaká teorie z internetu, to je k ničemu, ale praxe, co jde a co nejde.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

[quote="pepe276"]

nevím promin, co by mě zajímalo když ti to špatně spalovalo tím přicpaným ventilkem tak motor hulil?

mi tře ba jedno TD hulilo jak prase, dost dlouho nebyl čas a olej OK

stou klovatinou a kalafunou mám fakt zkušenosti jen že se neměnil olej
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Ne, nehulilo to. Nebo normálně, jako jiné staré neřízené diesely. Akorát jenom když jsem tomu naložil, tak to trochu zahulilo. Ale to přičítám tomu, že jsem tam dával doma dělaný odlučovač oleje, protože na origo nebylo místo. A on spíš asi trochu plival olej do sání a při hodně sešlápnutém plynu ten olej ze sání vletěl do válců a začoudil.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

[quote="pepe276"]

zajímavé já jsem výrobcem metylesteru z vyfritu no problém, oil v akci no problém, akorát není dobré kombinovat domácí metylester s olejem, ten metylester mlže být aktivní a udělá se ti třochu želatiny na dně nádrže a si v háji, tdi cri ok,

co jsem měl problém tak tdi olej s lídlu, tam motorák fakt spolymerovar tak že když jsi vypouštěl olej jak kočka když sere

kamoš pracuje v praze, jezdí vyfrit v zimě půl na půl s naftou a ted napřímo 3000 km něsíčně a problém nemá kokta agr, vyfrit má ale sedimentovaný klidně rok že je čistý jak olej co koupíš,
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Kdysi jsme o metylesteru spolu diskutovali tady na fóru a vážně jsem nad tím uvažoval, ale nakonec jsem zůstal u friťáku a začal jsem pořádně ohřívat.

Na nový olej nejezdím, nebavilo mě pořád hlídat letáky a akce, být připravený kdykoliv a kamkoliv ke startu a prát se v krámě s důchodcema, nebo Vietnamcema o každou láhev v akci a ještě se několikrát v krámě otočit, protože je na hlavu jen omezené množství. A taky jeho cena šla dost nahoru. Ve finále úspora pár Kč, ale furt někde na nákupu oleje, nebo s prázdnýma lahvema u kontejneru. Jetý friťák je za pár korun, práce jen o trošku víc, ale ten ušetřený čas a ve finále i dost peněz.

Jezdím použitý friťák, takže v něm může být i sádlo, stopy soli, koření a všelijaký hegeš. Cedím ho na 1 mikron, olej je ve flašce nádherně čistý. Dříve jsem to hnal přes filtry tlakem vzduchu, ale už dlouho to nechávám protéct samospádem. A od té doby, co ho cedím samospádem už skoro nemusím měnit palivák v autě.

Dříve jsem ho jezdil v komůrkáčích a nikdy nebyl problém s olejem v motoru, ale po tom, co jsem na dlouhých cestách po dálnici oddělal na olej 2, nebo 3 hlavy na TD, jsem už na to neměl nervy, překopal jsem to na přímovstřik a jezdím teď hlavně s tím. Žere to tak o 1,5-2 litry méně, jede to cca stejně, akorát když je fakt zima, tak to blbě topí, jako každý přímovstřik.

Jinak jsem to ve velké zimě -20 ředil naftou 1:1 a když bylo kolem 0, tak jen čistý friťák. Do teď s tím nebyly žádné problémy, až teď se objevila ta klovatina v motoráku.

Když jsem minule asi po 7 tis. km měnil olej, tak nejdříve vytekl motorák, ani nebyl moc špinavý a za ním, přesně, jak píšeš, jako když kočka sere, po pár vteřinách vždycky něco odkáplo od vypouštěcí díry ve vaně, takový kus slizu-klovatiny. Mezi prstama to ani nebylo špinavé, jen trochu černé od motoráku, byla to jen taková hodně řídká a mazlavá marmeláda-zhoustlý friťák. Mám vypušťák bohužel jen M10x1, takže to moc rychle nevypadávalo.

Od poslední výměny jsem jezdil jen naftu, nebo 80 % naftu a 20 % friťáku max. a olej jsem po asi 5 tis. km vypustil krásně tekutý a docela čistý, až ho byla škoda, ale šel ven, protože začaly cvakat ventily a začalo to trochu hůř táhnout, takže jsem očekával zase klovatinu ve vaně. To cvakání ventilů už vím, že je klovatina v hydroštelech, ale tentokrát z motoru nevytekla žádná klovatina, jen motorák.

Budu tedy doufat, že se to časem rozpustí a vypustím to i s olejem a proplachem a díky konečně funčnímu ohřevu friťáku už nebude přibývat klovatina v motoru. No a jestli v motoru zabouchá, tak holt zabiju 1 víkend a bude muset ven a dám jiný. A musím už konečně dovařit startovací nádržku na naftu a k tomu dodělat přepínání nafta/olej.
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

[quote="pepe276"] pepe hlavně promin jestli jsem tě kdy nasral, jsem od huby, neřeším servítky, každou technologii si musí každý sám domakat, co se sti stalo je pro mě novinka nikdy jsem se stím nesetkal, pokud leju olej je jalk nový, metylester to je jiná technologie, a kamoš jak píšu v zimě půl na půl s naftou vlétě napřímo ale :? on má třeba třitisíce litrů v kontejnerech sedimentovaných třeba rok i víc,

já to mám tak že plná nádrž voyager, v bečkách 800l metyl , v regálu min 150 l benálu a možu jet tak do piče nebo mě pošlou na pičiartest, mám rýmu a budu pozitivní,
momentálně spíš hledám nějaký smysl proč pracovat a pro co žít, ;)
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Miloši, neboj, nenasral jsi mě. Už nějaký pátek tě tady z fóra znám a vím, že si nebereš servítky, ale to mi nevadí, naopak se mi líbí, že mluvíš rovnou k věci. A vím, že nejsi žádný teoretik, ale starý praktik a že dokážeš poradit a vážím si toho.

Já to leju do starého Evasiona 1.9TD 68 kW (ofiko bez EGRu a KATu-proto jsem to koupil) a jezdím a jezdím. Ten agregát tam je trochu upravený a překopaný pro provoz na RO :)

Já už naštěstí tuhle čínskou chřipku měl, týden jsem nic necítil a teď snad už mám imunitu a klid.

Jinak tohle hledání smyslu proč něco dělat, nebo nedělat a pro co žít taky znám, před pár lety jsem si tím prošel a člověka to očistí a začne i trochu jinak uvažovat a přehodnotí v životě spoustu věcí :)

Jinak tady je fotka toho dutého šroubu na výstupu z čerpadla do zpátečky, ve kterém je ventil, který se ucpal a který pravděpodobně zavinil všechny moje patálie s tímto motorem. Místo něj je jen obyčejný průtokový šroub s dírou snad 0,55 mm (pro udržení určitého přetlaku v čerpadle) z předchozí verze čerpadla 1.9TD a funguje to OK. Fotku toho obyčejného průtokáče nemám, ale to je tvarem normální šroub a není na něm nic k vidění.
Obrázek
Obrázek
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

[quote="pepe276"]Miloši,

upřímě nevím, že by ventilk na nastavovači nahoře v čerpadle udělal paseku v motoře, za mě ne, ale cokoliv je pepe možné, jakýkoliv chytrý frajer v oboru motorových vozdel klidně zjistí jednoho dne že je úplný kokot


já jseem ten ventilek nahoře v nastavovači kdysi ze zoufalství ucpal a vliv to nemělo na nic
pepe276
Aktivista
Příspěvky: 1095
Registrován: 23 led 2010, 10:25
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvek od pepe276 »

Ten ventilek má držet určitý přetlak ve vstřikovacím čerpadle a má přes něj proudit přebytečná nafta/olej zpátečkou do nádrže. Já ho měl ucpaný a zalepený a neproudilo tam nic, vůbec nešel profouknout. Takže zpátečkou šel do nádrže jen přebytek paliva ze vstřiků. Protože mi prakticky necirkulovalo palivo, skoro stálo na místě a posouvalo se jen o to, kolik nasálo dopravní čerpadlo místo toho, co natlačilo do vstřiků, tak se palivo ohřálo jen ve výměníku a než se doplazilo do filtru, tak zase vychladlo. Při jízdě to ničemu nevadilo, auto normálně jelo, jenom jak necirkulovalo palivo, tak se mi neohřál palivák a čerpadlo. To je jako bys doma topil pod kotlem a měl skoro zavřené radiátory. Kotel bude normálně hořet, ale neohřeješ se. Řešil jsem to se zkušeným čerpadlářem na telefonu, který mi to čerpadlo dělal a hledali jsme závadu. Říkal, že teď nevím, jestli cca 1/3 nasáté nafty sežere motor a 2/3 se vrací do nádrže, nebo obráceně. U ještě teplého motoru jsem odpojil přívod do čerpadla a pumpoval balónkem a za chvíli tekla teplá nafta, takže tady chyba nebyla. Tak jsem se ho ptal, co může ještě v čerpadle škrtit, nebo bránit průtoku paliva do nádrže a on mi řekl o tom ventilku. Takže jsem ho vyndal, zkoušel profouknout a nic. Dal jsem místo něj šroub z jiného čerpadla, který šel krásně profouknout, jel to projet a najednou byl filtr horký a vše ok. Občas jsou věci, že je člověk s rozumem v koncích :)

Tady je ten ventilek na čerpadle (fotka s imo je odněkud z netu):

Obrázek
Peugeot Boxer 2.5TDi THX 79kW 1998
Peugeot 106 1.0 CDZ 37kW 1998
Citroen Jumpy 1.9TD 68 kW 1997
Citroen Berlingo 1.9D 51 kW 2000
Odpovědět

Zpět na „Mazání a motorové oleje“