Tvrdost brzdových destiček

co se jinam nevešlo/nehodilo - ohledně aut

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
tukydydes
Přispěvovatel
Příspěvky: 778
Registrován: 25 led 2009, 18:57
Bydliště: Budějice

Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od tukydydes »

zdar, jenom se chci ujistit, že moje teorie o tvrdosti brzdových destiček je správná.

Na brzdových destičkách je vždy uveden koeficient tření (značeno dvěma písmeny např. GG)
viz. níže tabulka variant:

EE – koeficient tření je 0.25 - 0.35 u obou teplot, je možné vadnutí 0-25% při teplotě 600° F

EF – koeficient tření je 0.25 - 0.35 při 250° F a 0.35 - 0.45 při 600° F, vadnutí 2% - 44% při 600° F

FF – koeficient tření je 0.35 - 0.45 u obou teplot, vadnutí 0-22% při 600° F

GG – koeficient tření je 0.45 - 0.55, vadnutí je nepravděpodobné

HH – koeficient tření je 0.55 - 0.65, např. karbonové nevadnou až do 3000° F (1649° C), kdy se rozžhaví

s tím že:

E = velmi malý koeficient tření
H = velmi vysoký koeficient tření

Takže když budu mít destičky s koeficientem GG tak by měli brzdit nejlépe, leštit pěkně kotouč, ale na druhou stranu rychleji ubývat (více špinit)a při agresivnější jízdě dříve vadnout. Je to tak správně?

Potom jsou ještě mezi stupně jako např. GF (TEXTAR předek Octavia, PAGID předek SUP II atd.) S tím, že by měli brzdit lépe za studena, ale hůře za tepla (dříve vadnou).
Oktopod 1,9 TDI, r.v. 2000, AHF, 81kW -> 113kW/355 Nm (MUDr. TDI Fun)
PP764, HDS57+VR6, EGR off, KAT off, zadní puky TT, 550.000km, první majitel :D
WEBASTO Thermo Top C, ETKA 8.1, VAG-ína 18.9.0, VIS 6.5, FiatEcuScan, FordDiag
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10028
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Bydliště: Vysočina

Re: Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od Marek77 »

V životě jsem nic takovýho neřešil.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
martinsidlo
Aktivista
Příspěvky: 4625
Registrován: 06 pro 2009, 15:24
Bydliště: Praha 5

Re: Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od martinsidlo »

To jdeš na to moc vědecky. Zkušenost je nejlepší a hlavně vlastní. P.S. Teď jsem objevil,o co jsou lepší Ferroda oproti Textaru. Ale to je na moje blbnutí za volantem. Každý jezdíme jinak.
Simson Enduro S 51(70 ccm) ex
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,740tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
OI Combi TDi ASZ (TDI FUN 186Ps,415Nm)brzdy 312 x 280 chlazené
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19273
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Re: Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od roman1648 »

Rozdíly v tom jistě jsou, ale připadne mi že dneska je všechno z nějakých náhražek,ekomateriálů a podobně
Já když kdysi začal dělat auta se svým dědou v 90tých letech, nepamatuju si že by se měnily kotouče jak na běžícím pásu jak je tomu dnes, včera kámoš s autem od ženy najeto 42tis.km, zadní brzdy tak dorýhovaný a v těch rýhách vy/orezlý že je to na výměnu, prý to reklamovali v Peugeotu už po roce a poslali je do háje že tomu nic není a že auto brzdí...stává na dlažbě ne někde v trávě,jezdí denně...
Přední brzdy kotouče jako struktura materiálu pěkná,čistá,lesklá, destičky odhadem 70% , na kotoučích takový hrany že jsem tomu ani nechtěl věřit :D takže ty desky prostě musejí být hafo tvrdé, nebo ty kotouče jsou snad z hliníku...
Uživatelský avatar
Tomas.cz
Aktivista
Příspěvky: 14261
Registrován: 06 dub 2006, 13:37
Bydliště: Praha

Re: Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od Tomas.cz »

Kdysi jsem dával destičky na Fusiona "Barum" a na tyhle destičky se po čase dávaly ještě jedny kotouče, tam se snad ubývaly jen kotouče, ale destičky prakticky ne.
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19273
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Re: Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od roman1648 »

Stačí když se člověk dneska podívá jen na to,kolik je výrobců...
Filtrovat výrobce dle běžného auta OII 1.9TDi
A.b.s. Ashika ATE Blue Print Bosch Breck Brembo Cifam Delphi Denckermann Fast Febi Bilstein Ferodo Fri.tech. Hella Pagid Japanparts JPN Kamoka Kraft Automotive LPR Maxgear Metelli Meyle NK Quaro Remsa Samko Škoda Oem Originál Textar Topran TRW Valeo Zimmermann a jistě spousta dalších
Dobře, někteří jsou přebalovači bůhví čeho a taky to podle toho vypadá
Dřív si pamatuju že byly destičky k sehnání tak od dvou,tří výrobců a světe div se,fungovalo to,nepamatuju si že by se řešily neustálé vibrace,pískání,rezivějící kotouče a podobně,prostě to nebyla lisovaná sláma nebo naopak odpad od soustruhu který se zázračně proměnil v super příměš do směsi brzdových destiček... (noteeth)
Uživatelský avatar
Pája 19
Aktivista
Příspěvky: 3483
Registrován: 15 čer 2008, 12:12
Bydliště: u pár dubic

Re: Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od Pája 19 »

To víš, ekologie. To se dřív řešit nemuselo. A já už tyhle šaškárny okolo destiček přestal řešit a nakupuju na svoje stroje originální desky. Je to sice drahota, ale u každýho brzdění se pousměju a to za to stojí. ;) O bezpečnosti nemluvě...
Oct asv 2000, DieselPower
FandaTDI
Aktivista
Příspěvky: 1380
Registrován: 29 kvě 2007, 19:54
Bydliště: Praha-západ

Re: Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od FandaTDI »

tukydydes: Nezamotal ses do tý vědy trošku? :D
Jestli to chápu správně, tak ten koeficient neovlivňuje jen materiál desek, ale i kotoučů a není přímá/lineární souvislost(aspoň ne úplně) mezi koeficientem tření a tvrdostí.
Tzn. že na jednu stranu může být pravda i to, že GG budou víc špinit/ubývat, ale na druhou stranu(když vadnutí je nepravděpodobný - proč by měly vadnout dřív?) si myslím, že agresivní jízdou(/bržděním, resp. často je horší táhlý neagresivní brždění...) spíš zkroutíš kotouče(pokud nemáš karbon) a naopak by imho ty desky měly vydržet víc (pochybuju, že na karbonový kotouče jsou "měkčí" desky...)
Další věc je, že z tý tabulky není zjevný, proč jsou ty písmena dvě(logičtější by mi přišlo např.jedno deska, jedno kotouč...), ale jestliže kombinace mají být "mezistupně", opět by mi přišlo logičtější spíš FG než GF...
Každopádně z praxe se mi před lety(dnes už ta kvalita může být taky jinde...) osvědčila kombinace ATE Powerdisc(s drážkama, ač jsem je zezačátku - ale po zajetí - při prudším brždění na dálnici asi trošku zkroutil, ale nějakým zázrakem se to během dalších x tis.km srovnalo...) s tvrdšíma deskama Pagid, brzdily snad za všech okolností dobře a tiše a s opotřebením mi to vyšlo akorát jedna sada desek na jedny kotouče... A teď si tipni, kolik jsem na tu "sadu" najel... cca 165tis.km ;)
Ale jak už bylo zmíněno, co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat jinýmu, je to i o "stylu brždění" a kombinací desek a kotoučů tomu přiměřenou ;)
pašíkombi AFN B597
Uživatelský avatar
tukydydes
Přispěvovatel
Příspěvky: 778
Registrován: 25 led 2009, 18:57
Bydliště: Budějice

Re: Tvrdost brzdových destiček

Příspěvek od tukydydes »

Tady ještě drobet ze zahraničního webu k problematice:

Čím vyšší je koeficient tření brzdové destičky, tím je destička agresivnější a tím větší je její brzdný potenciál (stejné množství síly na pedál poskytuje větší brzdnou sílu).
Podle normy SAE J866, vyjádřený jako dvou písmenný kód, kde první písmeno označuje normální tření při nízkých teplotách (90 až 200 stupňů C) a druhé písmeno vysoké - teplotní (150 až 350 stupňů C) třecí výkon. Vyšší písmena v abecedě označují lepší třecí potenciál než nižší písmena (například „E“ je lepší než „D“). Pokud je první písmeno nižší než druhé písmeno, znamená to, že destička funguje lépe při vysokých teplotách a potřebuje zahřátí, aby byla plně účinná; pokud je druhé písmeno nižší než první, podložka může při vysokých teplotách vadnout. Nejlepší destičky mají dobré tření při vysokých i nízkých teplotách.

První písmeno označuje výkon při tření při nízké teplotě (90 až 200 stupňů C)
Druhé písmeno označuje výkon při vysoké teplotě (150 až 350 stupňů C)
Čím vyšší písmeno v abecedě, tím lepší třecí výkon
Normální kódová písmena se pohybují od C do H
Pokud je první písmeno nižší než druhé písmeno, destička funguje lépe při vysokých teplotách a potřebuje zahřátí
Pokud je druhé písmeno nižší než první písmeno, destička může při vysoké teplotě vadnout
Nejlepší destičky mají dobré tření při vysokých i nízkých teplotách (jako jsou kódy "FF" a "GG")


Nejlepší mi vychází ATE s "GG"
Potom s "GF" HELLA PAGID a Zimmermann
Oktopod 1,9 TDI, r.v. 2000, AHF, 81kW -> 113kW/355 Nm (MUDr. TDI Fun)
PP764, HDS57+VR6, EGR off, KAT off, zadní puky TT, 550.000km, první majitel :D
WEBASTO Thermo Top C, ETKA 8.1, VAG-ína 18.9.0, VIS 6.5, FiatEcuScan, FordDiag
Odpovědět

Zpět na „Diskuze o autech“