Par technickych uvah na zamysleni

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Uživatelský avatar
Radim205D
Přispěvovatel
Příspěvky: 974
Registrován: 19 kvě 2006, 06:36
Bydliště: Havířov

Par technickych uvah na zamysleni

Příspěvek od Radim205D »

Zatim jsem jeste bez auta, tak se jeste krapet nudim a proto me napadlo par
uvah a zajima me vas nazor. Muj denni provoz znamena v prumeru asi deset
max. 15 minutovych jizd a to vzdy se studenymi starty. Proto se budu snazit co jak nejvic zefektivnit hospodareni s tepelnou a elektrickou energi auta.

Ohrev RO odpadnim teplem vyfukoveho potrubi t.j. vyroba nejakeho ucinneho vymeniku formou duraloveho mezikusu mezi hlavou a vyfukovym svodem ktery by byl vyroben podobne jako el. ohrevna kostka t.j. dva zrcadlove k sobe prilozene a po obvodu zavarene dily ve kterych by byl vyfrezovan labyrint. Z duvodu tepelnych vykyvu (vyfuk rychle chladne) by tento vymenik neslouzil v systemu samostatne, ale jako finalni vymenik pred palivovym filtrem a diky svemu rychlemu tepelnemu nabehu by prispival k sklidneni chodu motoru tesne po startu v zimnich mesicich. Otazka zni jak by se ohrev projevil v parnem lete, napr. co by to provedlo s odvzdusnovakem Oventrop o kterem se na serveru europeconu primo pise ze "I když zařízení je v SRN úspěšně používáno u mnoha přestaveb na rostlinný olej, vlastní výrobce toto zařízení prodává a certifikoval pouze pro použití s LTO a udává max. teplotu 60°C a pouze u jím deklaroveném použití zařízení poskytuje zákonnou záruku." a nebo s ostatnimi dily ktere teoreticky nesnesou vyssi tepelnou zatez nez cca 130 stupnu a vice.

Ohrev RO motorovym olejem, ktery neni problem pri vetsi zatezi motoru dostat pres 100 stupnu, vhodne pouzit vymenik napr. ktery se pouziva u nekterych motoru koncernu VW pro chlazeni motoroveho oleje vodou jenz snad lze pri mirne uprave stredoveho prutokoveho sroubu pouzit i u jinych vozu a nebo z nejake silnejsi motorky kde poslednich par let byvaji vymeniky mot. oleje standartem vybavy.

Ohrev RO elektrinou kde me zajima vas nazor na jeji spotrebu v zavislosti na mnozstvi spotrebicu a to vcetne tech ktere nesouvisi s ohrevem samotnym t.j. svetla, ventilatory, radia, zesilovace atd. a zastavbou silnesich alternatoru (dnesni az cca 150A) Elektrika je moje nejvetsi slabina a moc se v ni nevyznam.

Dale me zajima co si myslite o tepelnych izolaci jak motoroveho prostoru samotneho tak i palivoveho potrubi a treba i nejakeho krytu nadrze vcetne jejiho zaizolovani napr. nejakou mineralni vatou.

Co rikate na pouziti privodu paliva z ohebneho potrubi PEX ktere se pouziva u podlahoveho topeni, jenz si myslim ze svou tepelnou odolnosti, ohebnosti a svymi prumery jak venk. tak i vnitrnimi by mohly vyhovovat nasim pozadavkum. Prohlednout si je muzete snad ve vsech supermarketech OBI.

Doufam ze toho neni na vas moc a radi si to prectete.
Nepovazuji se v tomhle oboru za odbornika, proto me za nektere uvahy nekamenujte.

(LOL)
E91 N52B30 :)
Libor Hanzal
Přispěvovatel
Příspěvky: 548
Registrován: 24 led 2006, 14:00
Bydliště: Trhové Sviny u Č.B.

Příspěvek od Libor Hanzal »

Nikdo nic?Tak to jsi na tom docela dobře.Máš mezi těma jízdama tak 45 minut.To není zas tak studený start. Já ráno nastartuju ,ujedu 15 km,pak jednou nebo dvakrát za den a večer to propláchnu naftou.Nejvíc ti patrně odebírá teplotu masivní obal čerpadla.Nejlepší by asi proto bylo zajistit jeho předehřev.Už jen z toho důvodu ,že je to koncový člen a budeš mít ztráty jen v trubičkách ke vstřiku.Dnes jsem do jedno koukal a dala by se použít dožhavovací svíčka v duralovém obalu umístněná skrz obal rovnou do vhodného místa v čerpadle.Ohřeješ jak palivo tak i vlastní těleso.Můžeš to zapnout i bez motoru a nechat předehřát.
waqw
Přispěvovatel
Příspěvky: 90
Registrován: 24 led 2006, 13:35
Bydliště: OV

Příspěvek od waqw »

Mě zase napadlo umísti nádrž z olejem (cca 4l) přímo někde v motorovém prostoru - případně vyhřívat přímo tu nádrž...
Uživatelský avatar
MirekX
Aktivista
Příspěvky: 4710
Registrován: 24 led 2006, 18:27
Bydliště: Týniště nad Orlicí

Příspěvek od MirekX »

Určitě bych šel cestou elektrického ohřevu. Octavia TDI má tři žhavící svíčky na ohřev chladící kapliny, co jde do topení a je to v zimě zatraceně znát. Myslím, že tak 2-3 svíčky umístěné těsně před čerpadlo musí stačit. Tam vyřešit jenom odpojení žhavení po dosažení určité teploty, jak najedou výměníky. Určite zkusit čerpadlo zabalit, aby hned nevychladlo. To předehřátí vstřik. čerpadla by bylo ideální. Co takhle elektrické čerpadélko na rostlináč (z ostřikovačů???) a udělat okruh přes žhavicí svíčky a čerpadlo.Ten okruh by se zapnul před startem a ohřál by tu trochu rostlináče včetně vstřik. čerapdla. Radši teda silnější baterku :D
Sharan 1,9 PD 115PS AUY- 225 PS a 500Nm turbo GTD1752VRL Sharan 2,0 CFFB 140PS turbo GTD1752VRK-REA, - 226PS a 465Nm, OIII 2,0TDI 150PS - 182 PS a 417Nm vše od Dieselpoweru. :) KTM SMT 990 115PS www.zvsagro.cz E-Golf 100kW zatím série (noteeth)
waqw
Přispěvovatel
Příspěvky: 90
Registrován: 24 led 2006, 13:35
Bydliště: OV

Příspěvek od waqw »

Možná trochu hloupý dotaz, ale jaký má vlastně proudový odběr taková žhavící svíčka?
Uživatelský avatar
Kuba
Přispěvovatel
Příspěvky: 279
Registrován: 23 led 2006, 21:18

Příspěvek od Kuba »

Žhavící svíčka má proudový odběr cca. 8 A . Ostatně i v servisech na základě odběru při zapnutym žhavení testují, zda jsou žhavičky vpohodě aniž by je museli měřit jednotlivě ( 32 A = 4 žhavičky ok., 24 A´= 1 vadná atd. ) . Jedna žhavička má tedy příkon ca. 150 W, 4 žhavičky ca. 600 W. Uvážímě-li, že u starších dieselů jsou alternátory o výkonech např. 800 W i méně ( t.j. ca 70 A při 12 V ), a altík dává např. při 1500 otáčkách motoru cca. 2/3 svého max. výkonu, pak při městském provozu, zapnutých světklech apod. se bude dlouhodobě vybíjet akumulátor.
VW BORA 1,9 TDI PD, 96 kW
Uživatelský avatar
Radim205D
Přispěvovatel
Příspěvky: 974
Registrován: 19 kvě 2006, 06:36
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Radim205D »

Libor Hanzal : s temi intervaly mezi jizdama je to u mne ruzny, ted v lete v poho ale co az bude venku napr. 15 pod nulou. Noo... uvidime, az co praxe ukaze (noteeth) Nad tim predehratim tela cerpadla budu uvazovat, dobrej napad !!

waqw : ja mam v planu taky nadrz do motoroveho prostoru ale naftovou, nejspis to vyresi jednoduse nadrzka z ostrikovacu. Co se tyce zhavicek tak doporucuji precist zajimavy clanek v casopise Formule Bosch http://aa.bosch.cz/download/formule/formule_2004_03.pdf strana 6.

MirekX : s tim pomocnym el. ohrevem topeni do budoucna taky pocitam ale nejprve musim nejak zjistit nebo spocitat jestli to je jeste pri tom celkovem proudovem odberu utahnutelne. Baterku mam funglovku 74Ah.

Kuba : S tim proudovym odberem si malo kdo (z laiku) uvedomuje ze postavit el. ohrev neznamena jen nasekat do motoru kupu zhavicek a cekat v zime ze po otoceni klicku se ze sadla stane ridky olej. Ja mel ve sve P205ce 50A altik a voltmetr a to byl docela problem s dobijenim. pri tom castem zimnim startovani na "plne zhaveni" to nestihalo 66Ah baterku radne nakrmit a docela casto jsem nabijel pres nabijecku. Podle meho nazoru pri tak velke uprave el. systemu se musi znasobit jisteni, priradit dalsi rele a vse mit radne natazeno v silnych dratech.
E91 N52B30 :)
Uživatelský avatar
Tkevlar
Přispěvovatel
Příspěvky: 178
Registrován: 23 led 2006, 17:29
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tkevlar »

Mít správně elektriku je základ. S tím dobíjením to je také pravda. Ja mam např altík pouze 55A a to není žádná sláva. Ale pořád cca každých 30 minut startuji a baterka je OK :)
JInak já mám také nádrž v motorovém prostoru. Hned za motorem a nad svodama. Takže kotel tepla :) Je na cca 6.5l a časem chci dořešit, že do ní natáhnu hadici z kufru a když bude docházet olej tak to jen sepnu a nacucá mi to nový olej z kufru k motoru :)
AR 155 1.8TS
ex. Fiat Tipo 1.7D
waqw
Přispěvovatel
Příspěvky: 90
Registrován: 24 led 2006, 13:35
Bydliště: OV

Příspěvek od waqw »

Nemáš náhodu fotku - jak máš umítěnou tu nádrž?
Uživatelský avatar
Zdenda
Přispěvovatel
Příspěvky: 239
Registrován: 25 led 2006, 16:29
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Zdenda »

Kuba píše:...Žhavící svíčka má proudový odběr cca. 8 A . Ostatně i v servisech na základě odběru při zapnutym žhavení testují, zda jsou žhavičky vpohodě aniž by je museli měřit jednotlivě ( 32 A = 4 žhavičky ok., 24 A´= 1 vadná atd. ) . Jedna žhavička má tedy příkon ca. 150 W, 4 žhavičky ca. 600 W...
:?

proud 8A při 12 V dělá příkon 8 x 12 = 96 W (noteeth)
VW Passat 1.6 TD, motor CY, r.v. 1987
VW Passat 1.9 TDI, motor AFN, 1996
Ford Mondeo 1.8 TDCI, 2007
Uživatelský avatar
Radim205D
Přispěvovatel
Příspěvky: 974
Registrován: 19 kvě 2006, 06:36
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Radim205D »

Zdenda píše:
Kuba píše:...Žhavící svíčka má proudový odběr cca. 8 A . Ostatně i v servisech na základě odběru při zapnutym žhavení testují, zda jsou žhavičky vpohodě aniž by je museli měřit jednotlivě ( 32 A = 4 žhavičky ok., 24 A´= 1 vadná atd. ) . Jedna žhavička má tedy příkon ca. 150 W, 4 žhavičky ca. 600 W...
:?

proud 8A při 12 V dělá příkon 8 x 12 = 96 W (noteeth)
Jak jsem jiz psal elektrika je ma slabina ale nejsem si jist jestli 96W je presny udaj.Osobne jsem par zhavicek zkousel zmerit na odber a u me se pohyboval proud na zahvicce zn. Beru a Bosch pri nabehu okolo 13A a pak klesal, napeti v aute sem mival kolem 13,5V coz vynasobeno dela kolem 170 W.

Pokud se mylim tak me prosim opravte
E91 N52B30 :)
Uživatelský avatar
Tkevlar
Přispěvovatel
Příspěvky: 178
Registrován: 23 led 2006, 17:29
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tkevlar »

waqw píše:Nemáš náhodu fotku - jak máš umítěnou tu nádrž?
Vyfotím koncem týdne až se vrátí z dovolené foťák :)
AR 155 1.8TS
ex. Fiat Tipo 1.7D
Csala
Přispěvovatel
Příspěvky: 741
Registrován: 24 led 2006, 08:13
Bydliště: Snina

Příspěvek od Csala »

Radim205D píše:
Zdenda píše:
Kuba píše:...Žhavící svíčka má proudový odběr cca. 8 A . Ostatně i v servisech na základě odběru při zapnutym žhavení testují, zda jsou žhavičky vpohodě aniž by je museli měřit jednotlivě ( 32 A = 4 žhavičky ok., 24 A´= 1 vadná atd. ) . Jedna žhavička má tedy příkon ca. 150 W, 4 žhavičky ca. 600 W...
:?

proud 8A při 12 V dělá příkon 8 x 12 = 96 W (noteeth)
Jak jsem jiz psal elektrika je ma slabina ale nejsem si jist jestli 96W je presny udaj.Osobne jsem par zhavicek zkousel zmerit na odber a u me se pohyboval proud na zahvicce zn. Beru a Bosch pri nabehu okolo 13A a pak klesal, napeti v aute sem mival kolem 13,5V coz vynasobeno dela kolem 170 W.

Pokud se mylim tak me prosim opravte
Napriklad: http://www.brisk.cz/index.php?page=zhav ... etove.html

Je to zavisle od casu. Berme zaroven do uvahy, ze v zime pri zhaveni pred natocenim motora ma akumulator 11V a po natoceni motora ma elektrosustava v aute napriklad 14V.
Opel Omega C 2.2DTI r.v.2001, Fiat Croma 1.9 TDid r.v. 1989 - ex
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Bydliště: Uherske Hradiste

,

Příspěvek od radluk »

:P
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 09:45, celkem upraveno 1 x.
Csala
Přispěvovatel
Příspěvky: 741
Registrován: 24 led 2006, 08:13
Bydliště: Snina

Re: ,

Příspěvek od Csala »

radluk píše:docela me zaujaly ty zvlastni zhavici svicky Brisk, na ohrivani tepelnych agregatu a podobnych veci, nebylo by to na elektricky predehrev lepsi? (noteeth)
Myslim, ze nie. Dochadzalo by k priamemu kontaktu oleja s odporovou spiralou, ktora ma vysoku teplotu. Mozno by sa to dalo prirovnat k pekacu, ktory ma dvojite dno a k obycajnemu plechovemu pekacu (noteeth)
Opel Omega C 2.2DTI r.v.2001, Fiat Croma 1.9 TDid r.v. 1989 - ex
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“