Tabulka
Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři
Moje Avie po delší době projevila závadu. Naštěstí se ukázalo, že s RO to nemá nic společnýho. Těsnění pod hlavou blo načatý,projevy byly jasný, občas přestávala topit. Po delší cestě ( a hlavně přes cínovec) jsem na pumpě nemohl nastartovat. Pak rána, voda ve válci vyrazila těsnění a vytekla voda. Když byla hlava dole ,nikdo by pohledem nepoznal že jezdí na RO. .Minimum sazí, to mě hooooooooodně potěšilo.
Protože je to teplota, při níž má olej odpovídající vlastnosti azároveň se jí nechá při ohřátém motoru celkem snadno dosáhnout výměníky voda-olej. 90 C vody mínus ztráty je 70 až 80 C. Většinou se uvádí, že se teplota oleje má co nejvíc přiblížit teplotě vody. V zimě když jsou ztráty větší přitopí elektrika. Aspoň mě to tak běhá.
No podle "odborný literatury" je nejlepší teplota skutečně kolem 65 - 75 st.C. Někde se uvádí i 80 - 85 st. C. Údajně to neni zas tak vysoká teplota, aby hrozilo tzv. krakování rostlináče. Na druhou stranu je olej ještě dostatečně hustej, aby v čerpadlech ale i vstřikovačích "dotěsňoval" spáry mezi pohyblivými aktory a zvyšoval tak účinnost celýho stroje. Nesmíme taky zapomenout, že se stoupající teplotou paliva - nafty i rostlináče - se mění jeho specifická hmotnost a i proto má pak motor o něco nižší výkon.
U starejch motorů s mechanickejma čerpadlama bez teplotní korekce je to dokonce znát na volnoběžnejch otáčkách v zimě - když je motor studenej ( teda nemyslim těsně nebo pár minut po startu ) a je studený čerpadlo a tím i nafta v něm, pak maj tyhle motory trošku vyšší volnoběh než poté, kdy se čerpadlo a nafta ohřejou. Jelikož tahle čerpadla dávkujou objemově, obsahuje studená nafta při stejnym objemu víc energie a motor má při stejnym nastavení o něco vyšší volnoběh.
Pro zajímavost přikládám tabulky z jedný německý diplomovky z University spolkového vojska v Mnichově ( leden 1999 ), kde je patrná závislost teploty rostlináče ( tady sojovýho oleje ) a výkonu testovanýho motoru v různejch režimech. Je vidět, že ne vždycky u nejvyšší teploty paliva se dosahuje nejlepších výkonů !! :
U starejch motorů s mechanickejma čerpadlama bez teplotní korekce je to dokonce znát na volnoběžnejch otáčkách v zimě - když je motor studenej ( teda nemyslim těsně nebo pár minut po startu ) a je studený čerpadlo a tím i nafta v něm, pak maj tyhle motory trošku vyšší volnoběh než poté, kdy se čerpadlo a nafta ohřejou. Jelikož tahle čerpadla dávkujou objemově, obsahuje studená nafta při stejnym objemu víc energie a motor má při stejnym nastavení o něco vyšší volnoběh.
Pro zajímavost přikládám tabulky z jedný německý diplomovky z University spolkového vojska v Mnichově ( leden 1999 ), kde je patrná závislost teploty rostlináče ( tady sojovýho oleje ) a výkonu testovanýho motoru v různejch režimech. Je vidět, že ne vždycky u nejvyšší teploty paliva se dosahuje nejlepších výkonů !! :
VW BORA 1,9 TDI PD, 96 kW