Vážení zkušení esterifikanti....

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
bobyd
Přispěvovatel
Příspěvky: 650
Registrován: 25 úno 2006, 18:20

Příspěvek od bobyd »

Tipnul bych nizkou teplotu a malo hydroxidu a mozna i vic metylu palma je mrcha ......nevim jakej mas postup ja ji nejdriv rozehreju ale aby byla opravdu tekuta pak dam tam 7g hydroxidu na litr a 0,2 l metylu ...pouzivam teplotu na hranici varitelnosti metilu cca 65 stupnu kolikrat i vari.A kazdopadne pod tlakem uzavrena nadoba kdyz se nafoukne tak ufouknu.Obcas se mi dela na palme takovej skraloup kterej vypada jako led ten se bez problemu vyjede. :scooter:
Sharan 1.9 TDI 96 kw GOAL
OVCE 2.0 TDI 103 kw BKD
tonik25
Sběrač informací
Příspěvky: 43
Registrován: 26 kvě 2012, 08:58

Příspěvek od tonik25 »

Palma je pěkná bestie... nechal jsem jí odstát na teplotu okolí (cca 15 přes noc) a vypadá to že tak půlka krásně zreagovala a druhá půlka se zdrcla zpátky na sádlo? Podle titrace by hydroxid měl stačit, tak zkusim přilejt methanol.. nebo má někdo přesný tabulky na procentuální množství methanolu?

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

já taky jednou vyrobil podivný sopel, nechal jsem to tak půl roku naředil topákem a vlétě vyjezdil ;)
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

tohle je málo metylu.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
tonik25
Sběrač informací
Příspěvky: 43
Registrován: 26 kvě 2012, 08:58

Příspěvek od tonik25 »

bylo to málo metylu, ale palma je pěkná svině! měřo z toho krásně kapalný, ale neni přes něj vidět ani na druhou stranu sklenice.. když jsem zkoušel prát tak bylo mejdla že bych ho mohl vyvážet... kde byla chyba že je ho tam tolik? (wallbash) (wallbash)
lesek
Přispěvovatel
Příspěvky: 676
Registrován: 01 črc 2007, 21:37
Bydliště: Praha

Příspěvek od lesek »

zdravím, mám dotaz ohledně výroby. dávám na 10l RO, 1,3l methylu a deci louhu 48% a výsledný produkt má ale vždy zákal. Nevíte jestli to v tomto poměru v pořádku? nebo jestli se to musí ještě prát? čistý se mi to povedlo jen jednou... popř jestli má cenu dělat titraci?? díky lešek
Skoda Octavia 1,9TDI, 96kW, ASZ__VW T4 Multivan 2,5TDI, 111kW, AXG__VW Caddy 2,0SDI, 51kW, BDJ__Skoda Fabia II combi 1,9TDI, 77kW, BSW
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51

Příspěvek od svars »

lesek píše:zdravím, mám dotaz ohledně výroby. dávám na 10l RO, 1,3l methylu a deci louhu 48% a výsledný produkt má ale vždy zákal. Nevíte jestli to v tomto poměru v pořádku? nebo jestli se to musí ještě prát? čistý se mi to povedlo jen jednou... popř jestli má cenu dělat titraci?? díky lešek
záleží na tom z čeho si to dělal....titrace má cenu na 100%..zabere to 2 min a máš jistější výsledek. Osobně bych to vypral, při nejmenším jen prohřál ať se ti odpaří voda cos tam nalil s tím louhem a zbytky metylu.... :-)
Škoda 1.9, 81
Uživatelský avatar
Stewa
Přispěvovatel
Příspěvky: 510
Registrován: 13 kvě 2010, 07:33
Bydliště: Brno

Příspěvek od Stewa »

Pánové mám mix přefiltrovanýho výfritu s asi 5% benzínu.. Teď bych ho rád esterifikoval ale nevím jestli ten benál nebude dělat bordel.. Jestli třeba při ohřevu nebo esterifikaci se nevznítí nebo to cely zdegraduje. Máte s tímto někdo zkušenosti?
Mercedes-Benz W210 300D
lesek
Přispěvovatel
Příspěvky: 676
Registrován: 01 črc 2007, 21:37
Bydliště: Praha

Příspěvek od lesek »

záleží na tom z čeho si to dělal....titrace má cenu na 100%..zabere to 2 min a máš jistější výsledek. Osobně bych to vypral, při nejmenším jen prohřál ať se ti odpaří voda cos tam nalil s tím louhem a zbytky metylu.... :-)[/quote]

O.K. díky, včera jsem udělal ještě várku z pevnýho louhu a výsledek průzračně čistý. Před tím jsem používal kapalný louh a je to tou vodou v čem je rozpuštěnej... po zahřátí (lehkým sušení) se zákal ztratil. Jinak dnes jsem taky zkoušel něco jako praní, kalnej vzorek jsem nechal hoďku na dešti a ještě víc se to zakalilo, spodek byl voda s mýdlem. Tak jsem to slil a chvíli to honil v kastrolu pokus o sušení, šla z toho pára a smrad z methylu až se to do čira vyčistilo, ale jak se to vychladlo tak to nabralo zpět trochu zákal... asi málo vysušený. A tu titraci děláš jak? jsem v tom amatér, co je k tomu potřeba sehnat? je mi jasný že tím zjistím přesný poměr, ale jsou ktomu potřeba i tabulky na převod?? díky lešek
Skoda Octavia 1,9TDI, 96kW, ASZ__VW T4 Multivan 2,5TDI, 111kW, AXG__VW Caddy 2,0SDI, 51kW, BDJ__Skoda Fabia II combi 1,9TDI, 77kW, BSW
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51

Příspěvek od svars »

lesek píše:záleží na tom z čeho si to dělal....titrace má cenu na 100%..zabere to 2 min a máš jistější výsledek. Osobně bych to vypral, při nejmenším jen prohřál ať se ti odpaří voda cos tam nalil s tím louhem a zbytky metylu.... :-)
O.K. díky, včera jsem udělal ještě várku z pevnýho louhu a výsledek průzračně čistý. Před tím jsem používal kapalný louh a je to tou vodou v čem je rozpuštěnej... po zahřátí (lehkým sušení) se zákal ztratil. Jinak dnes jsem taky zkoušel něco jako praní, kalnej vzorek jsem nechal hoďku na dešti a ještě víc se to zakalilo, spodek byl voda s mýdlem. Tak jsem to slil a chvíli to honil v kastrolu pokus o sušení, šla z toho pára a smrad z methylu až se to do čira vyčistilo, ale jak se to vychladlo tak to nabralo zpět trochu zákal... asi málo vysušený. A tu titraci děláš jak? jsem v tom amatér, co je k tomu potřeba sehnat? je mi jasný že tím zjistím přesný poměr, ale jsou ktomu potřeba i tabulky na převod?? díky lešek[/quote]


Kup si isopropylalkohol, lakmusový papírky a pár dobrejch stříkaček... cca 100kč. Udělej si 0,1% roztok NaOH (např 5g NaOH+5000g destilky).
1. Odměř si 10ml isopropylalkoholu
2. Kápni do toho 1ml oleje co budeš dělat
3. Pořádně promíchej
4. Kapej do směsi po 1ml roztok NaOH do doby než bude mít směs ph 8,5.
5. Výpočet: např.: Pro esterifikaci nového oleje je potřeba cca 3,5g NaOH. Pro dosažení ph 8,5 sem musel do oleje nakapat 6ml roztoku NaOH. To znamená že k nutným 3,5g musím přidat dalších 6g aby reakce byla OK. Celkem tedy 9,5g NaOH na litr.

Metyl: čím víc tím líp :-) , dávám 160ml/litr oleje.

:-)
Škoda 1.9, 81
lesek
Přispěvovatel
Příspěvky: 676
Registrován: 01 črc 2007, 21:37
Bydliště: Praha

Příspěvek od lesek »

díky moc, jdu to schánět... a předpokládám že ten lakmusovej papírek se zbarví podle koncentrace a porovnává se z barvama a převede na pH. ten převodník s barvama platí asi obecně? mám tu něco od bazénu, ale je jen do těch 8,5 a 8,5 je tedy ideál? díky lešek
Skoda Octavia 1,9TDI, 96kW, ASZ__VW T4 Multivan 2,5TDI, 111kW, AXG__VW Caddy 2,0SDI, 51kW, BDJ__Skoda Fabia II combi 1,9TDI, 77kW, BSW
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51

Příspěvek od svars »

lesek píše:díky moc, jdu to schánět... a předpokládám že ten lakmusovej papírek se zbarví podle koncentrace a porovnává se z barvama a převede na pH. ten převodník s barvama platí asi obecně? mám tu něco od bazénu, ale je jen do těch 8,5 a 8,5 je tedy ideál? díky lešek
jj, barvy na porovnání budeš mít na obalu od papírků...
Škoda 1.9, 81
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

po týhle době to už snad musíte všichni zvládnout od oka, jakoupak titraci? :o
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
radluko
Nováček
Příspěvky: 6
Registrován: 14 črc 2012, 19:51

Příspěvek od radluko »

Chlapi a nešlo by místo titrace nalejt přesně 1 dl oleje určeného k esterifikaci a za stálého měření PH metrem přidávat louh až do požadované hodnoty PH a podlle množství louhu které jsem použil na tu decku si vypočítat potřebné množství na celou várku?
Uživatelský avatar
Stewa
Přispěvovatel
Příspěvky: 510
Registrován: 13 kvě 2010, 07:33
Bydliště: Brno

Příspěvek od Stewa »

Clapy raději mi někdo poraďte, jestli můžu esterifikovat olej řízlej s benzínem, tak 95% oleje a 5% benzínu. Nerad bych aby mě to bouchlo
Mercedes-Benz W210 300D
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“