Esterifikace se nezdařila...

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

hranicka píše:
svars píše: Ano, bylo mi to divný protože většinou mi to vyjde na 5-7g tak sem to radsi zkusil na 2l flasce, preci jen oleje je malo a nerad bych to vyhazoval...
Když dáš louhu málo, dá se to v pohodě zachránit, dělám to snad při každý várce z jedný konkrétní restaurace (to byla ta ze včerejška), kde je pomalu víc sádla než oleje.
Pak se vytvoří ne 2, ale 4 vrstvy sedimentu v pořadí zvrchu: metyl, meřo, neesterifikovaná sraženina a dole glycerín s mejdlem. (nějak takhle: http://img405.imageshack.us/img405/1946/sediment.jpg ) Když přidám louh a zahřeju, reakce se zase rozběhne a v ideálním případě se sraženina takřka úplně rozpustí.

Neví někdo, co se stane, když se to s tím louhem přežene?

mě by zajímalo kolik toho metylu na povrchu máš,

já nikdy nic podobného neviděl, sem tam mi plave na povrchu taková blanka, ale jinak vždy dvě vrstvy glicerin který časem ztuhne na kámen a esterifikát který vyjezdím,
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

slovacek.milos píše: mě by zajímalo kolik toho metylu na povrchu máš,

já nikdy nic podobného neviděl, sem tam mi plave na povrchu taková blanka, ale jinak vždy dvě vrstvy glicerin který časem ztuhne na kámen a esterifikát který vyjezdím,
Tady v tom případě už je metyl odpařenej, takže tam jsou jen 3 vrstvy. Ale tohle se mi stává s vyfritem z tý jedný restaurace skoro pravidelně.
Ale po nezdařený reakci tam toho metylu zbyde celkem dost, leckdy až polovina původního množství.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

svars píše: jj, to je přesně ono..... jednou sem to nazkoušku udělal na litru - byl to supr puding :-D a když sem to vyklopil drželo to tvar ... :-D
Tak to zkusím. Myslím, že by to pak zpětně mělo jít uvýst do tekutýho stavu kyselinou chlorovodíkovou, která se s louhem sodným tluče a vznikne jen slaná voda.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

hranicka
Myslim, ze ty myslenky o vypareni metanolu nejsou spravne. Zejmena kdyz Milos olej nezahriva, pouze "sluni". Kdyby mel olej o teplote nad 62,5 °C, pochopil bych, ale takto ne.
Spis ho ma davno zreagovany a proto mu zadny neplave, asi dobre a velmi precizne micha ;)
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

radluk píše:hranicka
Myslim, ze ty myslenky o vypareni metanolu nejsou spravne. Zejmena kdyz Milos olej nezahriva, pouze "sluni". Kdyby mel olej o teplote nad 62,5 °C, pochopil bych, ale takto ne.
Spis ho ma davno zreagovany a proto mu zadny neplave, asi dobre a velmi precizne micha ;)
To byla moje fotka, ne milošova, metanol byl opravdu odpařený, neb to bylo dlouho otevřený.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

radluk píše:hranicka
Myslim, ze ty myslenky o vypareni metanolu nejsou spravne. Zejmena kdyz Milos olej nezahriva, pouze "sluni". Kdyby mel olej o teplote nad 62,5 °C, pochopil bych, ale takto ne.
Spis ho ma davno zreagovany a proto mu zadny neplave, asi dobre a velmi precizne micha ;)
slunit to jde v pohodě ale ten burákový olej se fakt musí zahřát na 5O stupnů, pak ta reakce jede předočima,

jinak na ten burák jsem měl problémy, motor na plný ceres umí vynechat, chce to předehřev, i po esterifikaci je olej hustější, mixl jsem to s naftou a vcelku OK ;)
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

Hranicka
Jo tak:-) No neva, princip je stejny, treba to chce nezahrivat nad 60°C a intenzivne michat (zapracovat metyl poradne do celeho objemu), nekdy se cely asi nespotrebuje, ale mnozstvi, ktere aktivne vstoupi do reakce se jiz asi odparit nemuze.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

Tak už tu máme zase pěknej 40l soudek metylesteru :)
S odpadem, kterej obsahoval ještě trochu oleje, jsem zkusit ten pokus s přesycením louhem, je z toho pěkná kaše, nalil jsem tam stejný množství HCL a uvidíme...

Update: Funguje!!! Už se nám zase začíná vracet zpátky olej, jen je potřeba do toho dolít ještě vodu a opravdu důkladně promíchat. :)

A ještě jeden update: Po několika hodinách je vše v původním stavu, z pudinku je zase meřo. Takže už to nemusíte házet do kamen, stačí kyselina solná a voda. ;)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

Tak po celým dni laborování se směsí 70% sádla s vyfritem (bod tuhnutí cca 15°C) máme další výsledky:

Pokud chci opravit přelouhovaný ester, kyselinu můžu dolít "od oka", nemusí se nic měřit, přebytečná kyselina si sedne na dno a dál nereaguje.

Je potřeba opravdu důkladně promíchat, tuto reakci neprovádět v kovovém sudu!!!, nechat nějakou dobu odležet, až si kyselina sedne na dno, esterifikát odčerpat a vyvařit jako po praní - v tomto případě je to nutnost!

Nevím přesně, k jaké reakci tam dojde, ale finální produkt má ještě lepší mechanické vlastnosti, než "konvenční" ester. Bod tuhnutí někde okolo 0°C (konvenční cca 5°C), do poslední chvíle perfektně tekutý.

I po převaření ale má úplně jinej zápach, voní dost kysele, takže ještě radši testuju korozivnost na železe a zinku, zatím dobrý. Výsledky ještě dodám.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

já zas zjistil pro toto téma, že když si přinesete olej zatím neznámý, tak ho po esterifikaci nechte odležet delší dobu,

já ho v podstatě třetí den nalil do nádrže a mám problémy, v nádrži vznikl trochu sopel rosol, ten mi přicpává plastový filtr před hlavném filtrem

včera cestou do brna jsem musel třikrát čistit auto prakticky přestalo jet,

olej jsem mixl s naftou na půl potíže přetrvávají, ;)


problémku jsem se konečeně zbavil!!!

dal jsem esterifikovaný burák a problém přicpával filtr a musel jsem ho čistit, dal jsem skoro půlku nafty ale taky to nepohohlo v pondělí jsem jel 2OO km trasu a pořád jsem stál, filtr se ucpal,

skoro do plné nádrže jsem koupil za dvě kila benálu a bylo po problému filtr je čistý a auto jede jak raketa :-D
Naposledy upravil(a) slovacek.milos dne 24 srp 2011, 16:04, celkem upraveno 1 x.
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51

.

Příspěvek od svars »

Včera sem trochu vařil. Divný bylo že mi glycerin sedl na dno už během hodiny. Byly to krásné 2 vrstvy, měřo čiré. Pro jistotu sem to teda nechal do rána a než sem jel do práce mrknul sem na to. Černý tekutý glycerin se změnil na hnědý tvrdý škraloup, dá se krájet nožem a vytahovat po kouskách... :-D měřo je stejné. Proč to?
Škoda 1.9, 81
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Re: .

Příspěvek od slovacek.milos »

svars píše:Včera sem trochu vařil. Divný bylo že mi glycerin sedl na dno už během hodiny. Byly to krásné 2 vrstvy, měřo čiré. Pro jistotu sem to teda nechal do rána a než sem jel do práce mrknul sem na to. Černý tekutý glycerin se změnil na hnědý tvrdý škraloup, dá se krájet nožem a vytahovat po kouskách... :-D měřo je stejné. Proč to?
normální pokud máš vyšší teplotu a příznivý olej esterifikace valí za hpdinku,

pokud máš průsvitné kanystry a vidíš že to jde tak za hodinku vidíš ten glicerin na dně a je ješgě tekutý, slej esterifikát a zbytek nalej do desítky, tam glicein ztuhne na kámen a ještě z toho máš půlku paliva, tak pořád dolévej až desitka bude plná a tvrdá

tu jebni do popelnice a zdar tak to dělám leta ;)
djpeto
Přispěvovatel
Příspěvky: 252
Registrován: 21 říj 2010, 18:38

Příspěvek od djpeto »

mimochodom, kolko mate odpadoveho glycerinu? ja z 80L oleja mam rovnych 10L (125ml/1L oleja).
EKOCar B100
#1:Octavia Combi '99 Black magic, AHF, EGRoff, TT-puky, 13000lm light.
#2:Octavia '97, modra metaliza, AGR,EGRoff,MAFoff
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Registrován: 02 dub 2011, 14:51

Příspěvek od svars »

djpeto píše:mimochodom, kolko mate odpadoveho glycerinu? ja z 80L oleja mam rovnych 10L (125ml/1L oleja).
Hýbe se mi to, ve většině případů je to skoro stejně co naleju metylu, nějakých 150-180ml/l ale včerejší dávka je zase jiná, divná :-D.... na litr mám skoro 270ml, a ještě k tomu je to tvrdý.
Škoda 1.9, 81
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32832
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

tak ten burákový olej má pokračování

auto mně konečně kleklo


nejprve se zasíral filtrík paliva přidaný před hlavním filtrem, přilel jsem naftu, benzín,

nyní jsem kochl nádrž byl tam centimetr bordelu rosol sacíkoč plný už prostě ucpal přívod paliva, nádrž jsem vypusil vyplách vodou a smetákem vytřel a zas OK

oakorát stará vrčela (wallbash) člověk je rád když se auto posere a stará si ještě stěžuje :)
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“