Diagnostika Turba (a Váhy)?

Noví uživatelé prostudovat jako první! Vytvořený souhrn témat na často probírané dotazy.
Téma mohou zakládat jen moderátoři - pokud máte nápad, kontaktujte Reeshu, nebo Dukese

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Lany
Přispěvovatel
Příspěvky: 51
Registrován: 06 úno 2006, 13:40

Diagnostika Turba (a Váhy)?

Příspěvek od Lany »

Jako odpověď na stále stejné dotazy ohledně diagnostiky turba a váhy jsem se pokusil vygenerovat velice stručný návod. Na úvod bych jen podotkl, že se diagnostikou hlouběji nezabývám a návod jsem vypracoval jen po paměti. Proto doufám, že zkušenější v oboru tento návod upřesní.

Potřebné vybyvení:
Notebook s nějakou verzí Vag-Comu
Software pro vizualizaci logů http://www.dieselpower.cz/forum/viewtop ... =7418#7418


Tento návod je psán pro ty, kteří nechtějí uvěřit, že závadu mají právě v regulaci turba a hledají ji třeba ve váze vzduchu. (patřil jsem mezi ně) :o)
Dále se předpokládají alespoň základní znalosti Vag-comu.


Začneme pro jistotu tím, že vyloučíme poruchu váhy vzduchu.

Nastartujeme motor
Programem Vag -com se spojíme s řídící jednotkou motoru (01)
V měřených hodnotách zadáme skupinu 03

V kolonkách 1 - 4 se zobrazí hodnoty ot.motoru , specifikovaná hodnota z datového pole, skutečná ze senzoru, a ventil EGR
Zapneme logování a projedeme zkušební jízdu. ( zařadit 3. stupeň a sešlápnout plyn zrychlíme tak do cca. 3000 ot/min )
Výsledný log otevřeme v programu LogView od reeshi z http://dieselpower.cz/. Není nutný, ale pro visualizaci hodnot je báječný.
Jestli je hodnota v poli příliš malá, jedná se pravděpodobně o váhu vzduchu. Je sice možné, že by i tohle mohlo znamenat poruchu turba (málo tlačí), ale z praxe se to nestává.
Regulační lopatky turba jso zpravidla seklé v krajní poloze. To se projevuje "padáním" do nouzového režimu když je motor v tahu. (táhlý kopec atp.) To to byl
právě můj případ, jak je patrno z obrázku.

Obrázek



Tak. První věc máme za sebou a můžem začít testovat turbo. Testuje se obdobnou zkušební jízdou jako při testu váhy vzduchu.

Nastartujeme motor
Programem Vag -com se spojíme s řídící jednotkou motoru (01)
V měřených hodnotách zadáme skupinu 11

V kolonkách 1 - 4 se zobrazí hodnoty ot.motoru, žádaná hodnota tlaku, skutečná hodnota tlaku na výstupu z turba.
Zapneme logování a provedeme zkušební jízdu.
Výsledný log otevřeme v programu LogView. V mém případě vypadal takto.
Obrázek


Když se pozorně podíváte na graf a dáte si kotrolní čáru zhruba na ot. motoru kolem 3000/min zjistíte tak jako já značný rozdíl mezi žádaným tlake ŘJ a skutečným od čidla tlaku vzduchu.
V mém případě byl rozdíl cca. 500 mBar. V takovém případě řídící jednotka toleruje přeplnění spalovacího prostoru několik sekund. Pak dojde k přepnutí do nouzového režimu a propadnutí výkonu na úroveň Š105 :o)
Dle názoru některých lidí může dojít jízdou na vadné turbo k jeho totálnímu popravení, nebo prasknutí hlavy či těsnění.

Poslední obrázek ukazuje turbo po opravě.
Obrázek
Oct 01 81kw
Plech
Sběrač informací
Příspěvky: 30
Registrován: 12 dub 2006, 19:01
Bydliště: Litvínov

Příspěvek od Plech »

Jestli tomu dobře rozumím, tak regulací turba je myšleno naklápění lopatek? Mám motor s 66Kw (kód 1Z). Když překročím hranici 3000ot/min tak nastane pokles výkonu, auto přestane táhnout, ale otáčky ani neklesají a ani nestoupají. Někdy stačí ubrat na chvíli plyn a pak začít znovu zrychlovat a jeto OK. Někdy to nepomúže vůbec. Ta závada se někdy neprojeví a auto zrychluje až do 4000ot/min. Auto nekouří, olej neubývá. Mohla by to být váha? Tomáš.
GIII 1,9 Tdi
Uživatelský avatar
Ladas
Aktivista
Příspěvky: 34705
Registrován: 28 led 2008, 00:30
Odpovědi: 1
Bydliště: Praha

Příspěvek od Ladas »

Váha to nebude má vadný N75
Oct ALH 66Kw-4??Nm 1??PS
klika,písty,ojnice,saní ARL včetně IC,vedení 60mm,turbo Hybrid-Oleg,trysky PP764+11mm hlava DPF ON
SW Dieselpower
jednohmota+HDS57+VR6 přítlačák,převodovka GGU,brzdy CupraR 323mm př. 288x22mm zad. CO JEDE MUSi BRZDIT!
Plech
Sběrač informací
Příspěvky: 30
Registrován: 12 dub 2006, 19:01
Bydliště: Litvínov

Příspěvek od Plech »

Je to ten ventil, co se u G3 nachází vlevo mezi palivovým a vzduchovým filtrem?
GIII 1,9 Tdi
Uživatelský avatar
Ladas
Aktivista
Příspěvky: 34705
Registrován: 28 led 2008, 00:30
Odpovědi: 1
Bydliště: Praha

Příspěvek od Ladas »

ano kdyžtak ho mám nový za 800.- v případě zájmu SZ
Oct ALH 66Kw-4??Nm 1??PS
klika,písty,ojnice,saní ARL včetně IC,vedení 60mm,turbo Hybrid-Oleg,trysky PP764+11mm hlava DPF ON
SW Dieselpower
jednohmota+HDS57+VR6 přítlačák,převodovka GGU,brzdy CupraR 323mm př. 288x22mm zad. CO JEDE MUSi BRZDIT!
Plech
Sběrač informací
Příspěvky: 30
Registrován: 12 dub 2006, 19:01
Bydliště: Litvínov

Příspěvek od Plech »

Dík, dá se závada na tom ventilu zjistit na Vagu? zajel bych s tím nejdřív na diagnostiku a pak bychto řešil. Bylo mi řečeno, že by to mohlo být přidřené turbo, nebo již zmiňovaná váha, tak bych to chtěl vidět na diagnostice.
GIII 1,9 Tdi
Uživatelský avatar
Ladas
Aktivista
Příspěvky: 34705
Registrován: 28 led 2008, 00:30
Odpovědi: 1
Bydliště: Praha

Příspěvek od Ladas »

dá v poli 11 ale to ty lidi musí s diagnostikou umět...
Oct ALH 66Kw-4??Nm 1??PS
klika,písty,ojnice,saní ARL včetně IC,vedení 60mm,turbo Hybrid-Oleg,trysky PP764+11mm hlava DPF ON
SW Dieselpower
jednohmota+HDS57+VR6 přítlačák,převodovka GGU,brzdy CupraR 323mm př. 288x22mm zad. CO JEDE MUSi BRZDIT!
Uživatelský avatar
dury2
Aktivista
Příspěvky: 1681
Registrován: 03 črc 2006, 17:22
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od dury2 »

Jestli tomu dobře rozumím, tak regulací turba je myšleno naklápění lopatek? Mám motor s 66Kw (kód 1Z). Když překročím hranici 3000ot/min tak nastane pokles výkonu, auto přestane táhnout, ale otáčky ani neklesají a ani nestoupají. Někdy stačí ubrat na chvíli plyn a pak začít znovu zrychlovat a jeto OK. Někdy to nepomúže vůbec. Ta závada se někdy neprojeví a auto zrychluje až do 4000ot/min. Auto nekouří, olej neubývá. Mohla by to být váha? Tomáš.
Motor 1Z nemá geometrii lopatek (naklápění lopatek). Funguje to tak,že pokud turbo tlačí už hodně, jednotka vyšle signá ten otevře vzduchový ventil (N75) který pomocí rozvodu vzduchu (těd nevím jestli tlakem nebo podtlakem) vede po hadičkách do baňky co je na turba (těd nevím jestli tlakem nebo podtlakem). V této baňce je membrána, která se působením uvedeného vzduchu pohybuje. Na tuto membránu je přidělané táhlo které zavírá nebo otvírá ventil co je ve stejných výfukových svodech jako turbo. Když je tento ventil otevřený velká část vyfukových plynů jde přes otvor po otevřeném ventilu mimo turbo (odtud název regulace obtokem vzduchu) Zjednodušeně řečeno, pokud je třeba regulovat tlak turba, otevře se ventil a tlak výfukových plynů nejde na lopatky turba (které tedy neroztáčí), ale jde přímo do výfuku.
Ve tvém případě zřejmě nastane to, že ve 3 tis ot. je tlak vzduchu z turba tak vysoký a jelikož to jednotka nedokáže uregulovat (nefunkční regulace) přepne se do nouzového režimu, aby nedošlo k poškození motoru.
Co s nefunkční regulací? Použij na Vagu akční členy a otestuj ventil N75. Pokud bude fungovat překontroluj vedení vzduchu (hadičky) nejlepší je úplně je vyměnit (bývají zpuchřelé a nebo v místě kde se něčeho dotýkají se prodřou). A pokud ani po tom nenastane změna zkus profouknout tu hadičku co vede k baňce na turbu, třeba je děravá membrána. Občas se stává, že N75 někdy funguje a někdy ne a tobě bohužel bude zrovna na Vagu fungovat, tak si ji od někoho pujč a vyzkoušej ji na autě. každopádně pokud není vadné turbo (a určitě není) je to oprava v nejhorším do 1 tis Kč. Zdar
Kdo říkal, že diesel patří jenom do traktora, tak určitě nikdy nejel v TDi.
VW Passat 96kW Highline, soft od RudisTDic,
Golf I Cabrio r.v. 1982 motor 1,6 GTi s dabl karbec
Plech
Sběrač informací
Příspěvky: 30
Registrován: 12 dub 2006, 19:01
Bydliště: Litvínov

Příspěvek od Plech »

Děkuji za info, až mi to vyjde tak se na to podívám. Když jezdím normálně a motor tak nevytáčím, tak je to OK.
GIII 1,9 Tdi
Uživatelský avatar
dury2
Aktivista
Příspěvky: 1681
Registrován: 03 črc 2006, 17:22
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od dury2 »

A co když jedeš do kopce třaba po dálnici na 5tku?
Kdo říkal, že diesel patří jenom do traktora, tak určitě nikdy nejel v TDi.
VW Passat 96kW Highline, soft od RudisTDic,
Golf I Cabrio r.v. 1982 motor 1,6 GTi s dabl karbec
Plech
Sběrač informací
Příspěvky: 30
Registrován: 12 dub 2006, 19:01
Bydliště: Litvínov

Příspěvek od Plech »

Zkoušel jsem to také, jel jsem asi 150 na pětku, táhlý kopec a okolo 3000ot to samé. takové cuknutí a výkon je pryč. Ale když jsem to zkoušel na dvojku tak normál až na 4000 ot. Na 3,4,5 rychlost je to stejný vždy po překročení hranice 3000 ot. Ale podotýkám že ne vždy. Jsou i chvilky kdy jde auto normálně až na 4000 ot. Problém je v tom, že při normálním ježdění řadím dřív. Ten problém se samozřejmě projeví vždycky když nepotřebuju, třeba při poředjíždění, když autu naložím a potřebuji výkon.
GIII 1,9 Tdi
Uživatelský avatar
dury2
Aktivista
Příspěvky: 1681
Registrován: 03 črc 2006, 17:22
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od dury2 »

Začni od nejlevnějšího a zkontroluj hadičky,nebo je raději rovnou vyměň. Profoukni tu baňku, jestli z ní neutíká vzduch. Pak si odněkoho pujč N75 a zkušmo ji vyměň.
Kdo říkal, že diesel patří jenom do traktora, tak určitě nikdy nejel v TDi.
VW Passat 96kW Highline, soft od RudisTDic,
Golf I Cabrio r.v. 1982 motor 1,6 GTi s dabl karbec
Uživatelský avatar
dury2
Aktivista
Příspěvky: 1681
Registrován: 03 črc 2006, 17:22
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvek od dury2 »

Náhodou motor jsi někdy nevyndaval?
Kdo říkal, že diesel patří jenom do traktora, tak určitě nikdy nejel v TDi.
VW Passat 96kW Highline, soft od RudisTDic,
Golf I Cabrio r.v. 1982 motor 1,6 GTi s dabl karbec
Plech
Sběrač informací
Příspěvky: 30
Registrován: 12 dub 2006, 19:01
Bydliště: Litvínov

Příspěvek od Plech »

Motor jsem nevyndaval, koukal jsem na ty hadičky a nevypadají nejlíp, to máš pravdu. Zkoušel jsem ten ventil, co přepouští výfukové plyny a jeho hadička je napojená na vzduchový filtr (asi EGR ventil). Pusou jsem dělal podtlak a vetil se pohyboval, takže ten funguje. Ten ventil N75 je ten u naftového filtru? Vedou do něho tři hadičky a konektor s elektrikou? Budu zkoušet dál podívám se na ty hadičky nejdřív.
GIII 1,9 Tdi
Uživatelský avatar
Bugs.Bunny
Aktivista
Příspěvky: 5346
Registrován: 17 dub 2007, 21:50
Bydliště: Most

Příspěvek od Bugs.Bunny »

dury2 píše:
Jestli tomu dobře rozumím, tak regulací turba je myšleno naklápění lopatek? Mám motor s 66Kw (kód 1Z). Když překročím hranici 3000ot/min tak nastane pokles výkonu, auto přestane táhnout, ale otáčky ani neklesají a ani nestoupají. Někdy stačí ubrat na chvíli plyn a pak začít znovu zrychlovat a jeto OK. Někdy to nepomúže vůbec. Ta závada se někdy neprojeví a auto zrychluje až do 4000ot/min. Auto nekouří, olej neubývá. Mohla by to být váha? Tomáš.
Motor 1Z nemá geometrii lopatek (naklápění lopatek). Funguje to tak,že pokud turbo tlačí už hodně, jednotka vyšle signá ten otevře vzduchový ventil (N75) který pomocí rozvodu vzduchu (těd nevím jestli tlakem nebo podtlakem) vede po hadičkách do baňky co je na turba (těd nevím jestli tlakem nebo podtlakem). V této baňce je membrána, která se působením uvedeného vzduchu pohybuje. Na tuto membránu je přidělané táhlo které zavírá nebo otvírá ventil co je ve stejných výfukových svodech jako turbo. Když je tento ventil otevřený velká část vyfukových plynů jde přes otvor po otevřeném ventilu mimo turbo (odtud název regulace obtokem vzduchu) Zjednodušeně řečeno, pokud je třeba regulovat tlak turba, otevře se ventil a tlak výfukových plynů nejde na lopatky turba (které tedy neroztáčí), ale jde přímo do výfuku.
Ve tvém případě zřejmě nastane to, že ve 3 tis ot. je tlak vzduchu z turba tak vysoký a jelikož to jednotka nedokáže uregulovat (nefunkční regulace) přepne se do nouzového režimu, aby nedošlo k poškození motoru.
Co s nefunkční regulací? Použij na Vagu akční členy a otestuj ventil N75. Pokud bude fungovat překontroluj vedení vzduchu (hadičky) nejlepší je úplně je vyměnit (bývají zpuchřelé a nebo v místě kde se něčeho dotýkají se prodřou). A pokud ani po tom nenastane změna zkus profouknout tu hadičku co vede k baňce na turbu, třeba je děravá membrána. Občas se stává, že N75 někdy funguje a někdy ne a tobě bohužel bude zrovna na Vagu fungovat, tak si ji od někoho pujč a vyzkoušej ji na autě. každopádně pokud není vadné turbo (a určitě není) je to oprava v nejhorším do 1 tis Kč. Zdar
U 1Z je regulece ovládána tlakem. Jedna z dalších závad by mohl být vadný MAP v eccu.
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.p ... light=bugs



----------------777 32 60 32----------------
Odpovědět

Zpět na „FAQ - časté dotazy - řešení, postupy“