FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Moderátoři: šulda, Moderátoři
FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Včera se mi poprvé stalo, že po vypnutí klíčku motor běžel dál a nešel zhasnout. Musel jsem to provést přes zařazený pátý rychlostní stupeň. I po zhasnutí motoru zůstal svítit středový display palubního počítače a auto nešlo zamknout, protože se chovalo jako by bylo zaplé zapalování. Předpokládám, že zůstalo seplé hlavní relé. V uživatelském manuálu není o relé ani zmínka pouze pojistky a servisní manuál mám pouze ve francouštině a tam ty schémata musel kreslit dement, protože absolutně chybí popisy a např. poloha umístění. Nevíte někdo, které je to hlavní relé? U baterie není. Mohlo by být ze spoda na BSM?
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
ChatGPT:
To, co popisujete – motor běží i po vypnutí zapalování, svítí displej a nelze zamknout auto – opravdu silně nasvědčuje tomu, že zůstává „viset“ zapnuté relé, nejčastěji právě **hlavní relé (relé zapalování)**. Tato závada je u některých francouzských vozů poměrně častá a může mít několik příčin:
---
###
**Předběžná diagnóza**
* **Hlavní relé visí sepnuté** – po otočení klíčku zpět neztrácí napájení, takže BSI (centrální jednotka komfortu) si myslí, že je auto stále zapnuté.
* **BSM (Bloc Servitude Moteur)** – u většiny Peugeotů a Citroënů se hlavní relé nachází právě uvnitř nebo na spodní straně BSM.
* **Závada BSI nebo BSM jednotky** – i přilepené relé může být projevem elektronické chyby (např. studený spoj, oxidace, vlhkost).
---
###
**Kde najít hlavní relé?**
U francouzských vozů jako **Peugeot 307, 407, Citroën C5, C4 apod.** je:
####
Nejpravděpodobnější umístění:
* **Uvnitř nebo zespodu BSM modulu** – což je černá pojistková skříňka v motorovém prostoru (obvykle vlevo u baterie nebo vlevo u blatníku).
* **Relé jsou zespodu BSM**, takže je potřeba modul vyjmout, odpojit konektory a zkontrolovat ho zespoda. Některé relé jsou **přiletované přímo na desce plošných spojů** a nelze je jednoduše vyměnit bez pájení.
---
###
Doporučený postup:
1. **Odpojte baterii** (počkejte pár minut).
2. Vyjměte **BSM jednotku** (pojistková skříňka v motorovém prostoru).
3. **Zkontrolujte spodní stranu BSM** – zda tam není relé připájené nebo zasunuté.
4. Pokud najdete **relé označené např. R1, R2, R5 apod.**, vyhledejte si podle označení schéma konkrétního BSM (např. BSM B2, BSM L04-00 atd.).
5. Pokud je relé zaletované, lze ho vyměnit jen pájením (nebo výměnou celé BSM jednotky – což se často dělá z druhovýroby nebo vrakoviště).
---
###
Tip:
* Relé bývá typu **Tyco, Siemens nebo Valeo**, často s označením **12V 40A/70A**, typicky s pěti vývody.
* Pokud chcete relé preventivně zkusit, můžete ho **dočasně vyjmout (je-li zasunuté)** a sledovat, zda problém zmizí – tím ověříte jeho vliv.
---
###
Mimochodem – co je to za auto (značka, model, rok, motorizace)?
To pomůže přesně určit typ BSM jednotky a umístění relé. Pokud mi to doplníte, mohu se podívat na přesné schéma nebo fotku jednotky, a říct vám přesně, které relé hledat.
---
Chcete-li, můžete mi i poslat fotku své BSM jednotky – pomohu vám určit, kde co je.
To, co popisujete – motor běží i po vypnutí zapalování, svítí displej a nelze zamknout auto – opravdu silně nasvědčuje tomu, že zůstává „viset“ zapnuté relé, nejčastěji právě **hlavní relé (relé zapalování)**. Tato závada je u některých francouzských vozů poměrně častá a může mít několik příčin:
---
###
* **Hlavní relé visí sepnuté** – po otočení klíčku zpět neztrácí napájení, takže BSI (centrální jednotka komfortu) si myslí, že je auto stále zapnuté.
* **BSM (Bloc Servitude Moteur)** – u většiny Peugeotů a Citroënů se hlavní relé nachází právě uvnitř nebo na spodní straně BSM.
* **Závada BSI nebo BSM jednotky** – i přilepené relé může být projevem elektronické chyby (např. studený spoj, oxidace, vlhkost).
---
###
U francouzských vozů jako **Peugeot 307, 407, Citroën C5, C4 apod.** je:
####
* **Uvnitř nebo zespodu BSM modulu** – což je černá pojistková skříňka v motorovém prostoru (obvykle vlevo u baterie nebo vlevo u blatníku).
* **Relé jsou zespodu BSM**, takže je potřeba modul vyjmout, odpojit konektory a zkontrolovat ho zespoda. Některé relé jsou **přiletované přímo na desce plošných spojů** a nelze je jednoduše vyměnit bez pájení.
---
###
1. **Odpojte baterii** (počkejte pár minut).
2. Vyjměte **BSM jednotku** (pojistková skříňka v motorovém prostoru).
3. **Zkontrolujte spodní stranu BSM** – zda tam není relé připájené nebo zasunuté.
4. Pokud najdete **relé označené např. R1, R2, R5 apod.**, vyhledejte si podle označení schéma konkrétního BSM (např. BSM B2, BSM L04-00 atd.).
5. Pokud je relé zaletované, lze ho vyměnit jen pájením (nebo výměnou celé BSM jednotky – což se často dělá z druhovýroby nebo vrakoviště).
---
###
* Relé bývá typu **Tyco, Siemens nebo Valeo**, často s označením **12V 40A/70A**, typicky s pěti vývody.
* Pokud chcete relé preventivně zkusit, můžete ho **dočasně vyjmout (je-li zasunuté)** a sledovat, zda problém zmizí – tím ověříte jeho vliv.
---
###
To pomůže přesně určit typ BSM jednotky a umístění relé. Pokud mi to doplníte, mohu se podívat na přesné schéma nebo fotku jednotky, a říct vám přesně, které relé hledat.
---
Chcete-li, můžete mi i poslat fotku své BSM jednotky – pomohu vám určit, kde co je.
1.9 JTD 85kW (2x), predpísané oleje + Metabond
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Je to Fiat Ulysse 2,0JTD motor RHW 80kW r.v. 2003. Tu BSM jednotku už jsem asi před třemi lety měnil, protože mi nešly zhasnout přední světlomety a musel jsem vypojovat baterku. Pamatuji si že s těmi světly nastal problém po vydatném dešti a rovněž nyní ten problém opět po dešti. Podle mě je tam něťastně řešen odtok vody z prostoru pro mechanismus stěračů. Nějaký dement ho umístil přímo nad pojistkovou skříň čili BSM. Díky za pomoc.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
- martinsidlo
- Aktivista
- Příspěvky: 5065
- Registrován: 06 pro 2009, 15:24
- Bydliště: Praha 5
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
A neni jen spinacka KO ?
Simson Enduro S 51(70 ccm) ex
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,790tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,790tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Asi to bude to relé, protože když při vypnutém klíčku poklepu na pojistkovku, tak display zhasne a přestanou ukazovat i budíky. Ono to udělalo včera poprvé, pak už zase nic a dnes už dvakrát.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW