radluk píše:alda164
jasan, kdyby vznetovy motor pracoval pri stejnem kompresnim pomeru, ma nizsi ucinnost jako zazehovy. Jiny princip, umoznuje pouzit vyssi kompresni pomer.
No to ne ! I při stejnym kompresnim poměru by byl naftový motor o něco málo účinnější a tudíž úspornější než benzinový, právě protože má nafta jednak vyšší
výhřevnost ( ca. 45,4 MJ/
kg oproti benzinu=43,5 MJ/
kg ) a protože má nafta právě i vyšší
hustotu ( nafta=ca.0,830 kg/l, benzin: ca. 0,730 kg/
l ) ale my
kupujem litry a ne kilogramy u benzínek, pak se výhoda vyšší výhřevnosti a hustoty sčítá. Výhřevnost na
litry pak vychází: nafta = ca.
37,4 MJ/
l , benzin= ca.
32 MJ/
l ). Nafta vede !!!

No a protože pracuje nafťák ( u mě teda "oleják" ) s vyšším kompresnim poměrem ( Carnotův proces, pV diagram atd .

) pak je nafťák ještě úspornější než bezniňák. Bohužel další po desítky let ve většině zemí známá výhoda levnějšího paliva ( nafty oproti benzinu ) už dnes neplatí. Proto to pančuju olejem
