Geometrie

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10341
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Především - rovnat volant do roviny prostřednictvím jeho přesazování na volantové tyči je nesmysl!!! Rovinnost volantu se musí nastavit přímo na seřizovacích prvcích sbíhavosti, tedy na čepech nápravy.

Jde totiž o to, že: Každé řízení má levou a pravou krajní polohu, jinak vysvětleno od středové polohy se hřeben řízení posouvá o stejný kus vlevo i vpravo. Je to z toho důvodu, aby na obě strany zatáčení byl stejný rejd.
Pokud při každé geometrii přesadíš volant (a třeba shodou okolností pokaždé na stejnou stranu), stane se to, že například vlevo budeš mít větší rejdový úhel než vpravo (při zatáčení na jednu stranu bude v krajním rejdu auto opisovat menší kružnici než na stranu druhou). A to je špatně.

Volant je nastaven z výroby na absolutní střed a ostatní se dolaďuje na čepech řízení přední nápravy.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
Luke
Přispěvovatel
Příspěvky: 308
Registrován: 26 led 2006, 20:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíčsko

Příspěvek od Luke »

Jasný, to já všechno chápu. Ale já se ptal, jestli se to na geometrii dá nějak zjistit, jestli jsou oba rejdy na každou stranu zhruba stejný. Jinak co se týče přesazení volantu tak že se vyndá a přesadí o zub: podle mě to vůbec nemůže mít vliv na rejd, jelikož když se vyndá volant, tak přece s hřebenem se nehýbe. I kdybych dal volant zhůru nohama, tak přece to nemůže mít na nic vliv ne?
Volkswagen Jetta 1.9 TDi PD 77kW r.v.07
Jakmile dořeším leasing, bude Jetta na prodej
mirdasR32
Přispěvovatel
Příspěvky: 500
Registrován: 08 črc 2008, 18:45
Odpovědi: 0
Bydliště: Písek

Příspěvek od mirdasR32 »

Při laser geometrii se běžně měří maximální úhly natočení rejdu levého a právého kola. Jak píše Marek77. Měly by být stejně taky kvůli tomu,aby netrpěli vnější klouby poloos. Např. u superba se pro určení středové polohy hřebene do řízení zašroubuje plastovej šroub s trnem,kterej zapadá do vybraní v hřebenu :o
Uživatelský avatar
alean
Přispěvovatel
Příspěvky: 317
Registrován: 13 srp 2006, 09:01
Odpovědi: 0

Příspěvek od alean »

Luke píše:Jasný, to já všechno chápu. Ale já se ptal, jestli se to na geometrii dá nějak zjistit, jestli jsou oba rejdy na každou stranu zhruba stejný. Jinak co se týče přesazení volantu tak že se vyndá a přesadí o zub: podle mě to vůbec nemůže mít vliv na rejd, jelikož když se vyndá volant, tak přece s hřebenem se nehýbe. I kdybych dal volant zhůru nohama, tak přece to nemůže mít na nic vliv ne?
měří se to jak píše mirdasR32 a když ti seřídí někdo geometrii a ty si potom rovnáš volant tak máš ty rejdy rozhozené.
logicky když na jedné straně ubereš na druhou musíš přidat ;)
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10341
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Luke píše:Jinak co se týče přesazení volantu tak že se vyndá a přesadí o zub: podle mě to vůbec nemůže mít vliv na rejd, jelikož když se vyndá volant, tak přece s hřebenem se nehýbe. I kdybych dal volant zhůru nohama, tak přece to nemůže mít na nic vliv ne?

Ale jdi, Ty.....

Zkus si to představit. Dobrá, přeženeme to a nasadíme volant "hlavou dolů". Hřebenem sice samozřejmě nehýbeš, pouze jsi dal volant opačně. Ale copak se stane, když ten volant otočíš tak, jak má být? Posune se Ti hřeben na jednu či druhou stranu. Pokud v tu danou chvíli máš kola rovně (protože Ti to na tyčích tak blbě nastavili), budeš mít na jednu stranu rejd o poznání menší než na stranu druhou. Proto se volant přesazovat nemá (u vozů s ESP je to dokonce zakázáno).
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
tomiisp
Aktivista
Příspěvky: 1578
Registrován: 11 črc 2008, 13:42
Odpovědi: 0
Bydliště: velmi blizko CZ :)

Příspěvek od tomiisp »

no ono tu aretaciu stredu riadenie ci uz srobom alebo rozpernou tycou asi nevymysleli len tak z nudy, pri nastavovani geometrie by malo byt riadenie zaaretovane v stredovej polohe a potom nastavovat geometriu a s polohou volantu sa mena co vobec hybat, bohuzial prax je ina (bude nedostatok skusenosti, pripravkov alebo cista pohodlnost obsluhy)
OOOO AUDI 100 C3 - s originalom spolocne iba typove oznacenie = prototyp s PD / Vorsprung durch Technik ;)
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10341
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

tomiisp píše:no ono tu aretaciu stredu riadenie ci uz srobom alebo rozpernou tycou asi nevymysleli len tak z nudy, pri nastavovani geometrie by malo byt riadenie zaaretovane v stredovej polohe a potom nastavovat geometriu a s polohou volantu sa mena co vobec hybat, bohuzial prax je ina (bude nedostatok skusenosti, pripravkov alebo cista pohodlnost obsluhy)
Ano, přesně tak...
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
Luke
Přispěvovatel
Příspěvky: 308
Registrován: 26 led 2006, 20:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíčsko

Příspěvek od Luke »

kámoš byl na geometrii a nechal si seřizovat jen sbíhavost. Pak doma si všiml, že na protokolu mu zadali kola 14ky místo 16tek na kterých mu to dělali. Má to na něco vliv? Je fakt, že když někdo dá větší kola, nebo naopak, tak taky nedělá kvůli tomu geošku ne?
Volkswagen Jetta 1.9 TDi PD 77kW r.v.07
Jakmile dořeším leasing, bude Jetta na prodej
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“