Napsal: 27 čer 2019, 23:04
Dovolím si kolegiálně přispět s vyřešením takto se projevujících závad na Škoda Superb II (2009) 125kW, motor CBBB.
Závady hlášeny kontrolkami a maxidotem:
- závada podtlaku posilovače brzd (3x pípnutí po zapnutí klíčku, kontrolka ruč brzdy bliká. Po vynulování VAGem se objevuje nejdříve 1x měsíčně a po roce už třeba po 2 minutách jízdy. Auto brzdí normálně, dělá co má.
- po nastartování svítí kontrolka ABS. Po dosažení rychlosti 10-15 km/h zhasne. Po každém dalším startu se opakuje.
- poslední měsíc se mi čím dál častěji s cinknutím rozsvítí kontrolka žhavení a auto padá do nouzáku. Po vypnutí a znovu nastartování jede skoro normálně, ale stále se snižuje výkon... až skoro téměř nejde rozpoznat, jestli je v nouzáku, či norm. režimu. Po několikátém takovémto selhání se rozsvítí žlutá kontrolka motoru "MIL-on"
Podtlak v systému k posilovači brzd drží - i třeba druhý den je možno 3x zabrzdit bez motoru - až teprve na počtvrté pedál brzdy ztvrdne = brzda bez posilovače. I v jiných hadicích podtlaku podtlak drží (zkoušeno podtlakovou pumpičkou s manometrem).
VAGem dělán test průběhu tlaku turba, porovnáváno grafem: skutečný tlak v režimu akcelerace odpovídá tak polovině požadovaného tlaku.
Podtlakovou pumpičkou testován ovladač turba a nelze u něj dosáhnout podtlaku. Evidentně podtlak v ovladači uniká, je vadný a pumpičkou nedosáhnu toho, aby se tyčka ovládání pohybovala v očekávané dráze, tzn. nenaklápí lopatky turba.
Ovladač turba ven. Rukou zkoušeno turbo (hřídel otvorem nasávání - bez vůle, volně se otáčí), páčka ovládání náklonu lopatek - volně, bez zadrhávání, stejně volně nahoru i dolů.
Výměna ovladače turba za nové. Matičky na tyčce ovládání po nastavení dle údajů z VAGu (volnoběh = 0,76V, v max záběru = 3,6V), zajištěno lepidlem na závity. Pro sichr zalepena pod funkční matičkou (M6) ještě jedna M6.
Způsob kontroly a seřízení pomocí VAGu a pumpičky zde byl popsán a podobně jsem provedl. Konkrétně - na novém ovladači jsem horní matičku umístil porovnatelně dle demontovaného vadného dílu. Po prvním změření (1,15V, resp. 4,2V) jsem matičky vyšrouboval o cca 1,5 otáčky nahoru. Náhodou bylo hned správně, tj. 0,76V, resp. 3,6V.
Vše jsem složil a při zkušební jízdě auto akcelerovalo vzorně, všechny průvodní chybová varování (kontrolky, hlášení ...) zmizely, resp. po vymazání se neobjevily.
K opravě jsem potřeboval:
1) Sada opravárenská pro turbodmychadlo (ovladač), číslo dílu 03L 198716, Kč 2530, zakoupeno skoda-dily.cz Plzeň, ráno objednáno, druhý den dopoledne doručeno DPL za Kč 69
2) Vakuovací pumpička s manometrem a sadou adaptérů v kufříku, USD 18,36 vč. dopravy, dodáno za 11 dní po objednávce viz https://www.aliexpress.com/item/3297554 ... 4c4dyWW008
3) Lepidlo na závitové spoje - Kč 125 - Bauhaus Praha
4) Plochý klíč očkový - Kč 69 Bauhaus Praha. Ten jsem doma uřízl cca 2 cm od očka, obě části zbrousil na uříznutých koncích "na plocho" na jedné straně , přiložil k sobě do pravého úhlu, provrtal 4x otvor 2mm, z nerez drátu dia 2mm uřízl 7mm dlouhé kolíčky a v otvorech je na kovadlině svěráku roztloukl jako nýtky. Bez podobného zahnutého klíčku by nebyla demontáž/montáž ovladače možná.
Na běžnou demontáž potrubí sání k turbu a odmontování 3x šroub M6 držící ovladač - normální nářadí, tj plochý klíč 10mm, torx T30 s dlouhým nástavcem. Nic speciálního na horní matičku není třeba - šteluje se prsty a k jejímu dotažení stačí přitáhnout spodní matičku - po dosažení předepsaných veličin napětí, tj. cca 0,75V resp. 3,5V
Primárně hlášená závada - tedy závada podtlaku posilovače brzd - a další viz úvod - byly způsoben únikem podtlaku v ovladači turba, který je mimochodem nerozebíratelný bez totál destrukce.
Doufám, že někomu tento komplexnější popis nějak pomůže se s podobnou závadou rychle vyrovnat.
Závady hlášeny kontrolkami a maxidotem:
- závada podtlaku posilovače brzd (3x pípnutí po zapnutí klíčku, kontrolka ruč brzdy bliká. Po vynulování VAGem se objevuje nejdříve 1x měsíčně a po roce už třeba po 2 minutách jízdy. Auto brzdí normálně, dělá co má.
- po nastartování svítí kontrolka ABS. Po dosažení rychlosti 10-15 km/h zhasne. Po každém dalším startu se opakuje.
- poslední měsíc se mi čím dál častěji s cinknutím rozsvítí kontrolka žhavení a auto padá do nouzáku. Po vypnutí a znovu nastartování jede skoro normálně, ale stále se snižuje výkon... až skoro téměř nejde rozpoznat, jestli je v nouzáku, či norm. režimu. Po několikátém takovémto selhání se rozsvítí žlutá kontrolka motoru "MIL-on"
Podtlak v systému k posilovači brzd drží - i třeba druhý den je možno 3x zabrzdit bez motoru - až teprve na počtvrté pedál brzdy ztvrdne = brzda bez posilovače. I v jiných hadicích podtlaku podtlak drží (zkoušeno podtlakovou pumpičkou s manometrem).
VAGem dělán test průběhu tlaku turba, porovnáváno grafem: skutečný tlak v režimu akcelerace odpovídá tak polovině požadovaného tlaku.
Podtlakovou pumpičkou testován ovladač turba a nelze u něj dosáhnout podtlaku. Evidentně podtlak v ovladači uniká, je vadný a pumpičkou nedosáhnu toho, aby se tyčka ovládání pohybovala v očekávané dráze, tzn. nenaklápí lopatky turba.
Ovladač turba ven. Rukou zkoušeno turbo (hřídel otvorem nasávání - bez vůle, volně se otáčí), páčka ovládání náklonu lopatek - volně, bez zadrhávání, stejně volně nahoru i dolů.
Výměna ovladače turba za nové. Matičky na tyčce ovládání po nastavení dle údajů z VAGu (volnoběh = 0,76V, v max záběru = 3,6V), zajištěno lepidlem na závity. Pro sichr zalepena pod funkční matičkou (M6) ještě jedna M6.
Způsob kontroly a seřízení pomocí VAGu a pumpičky zde byl popsán a podobně jsem provedl. Konkrétně - na novém ovladači jsem horní matičku umístil porovnatelně dle demontovaného vadného dílu. Po prvním změření (1,15V, resp. 4,2V) jsem matičky vyšrouboval o cca 1,5 otáčky nahoru. Náhodou bylo hned správně, tj. 0,76V, resp. 3,6V.
Vše jsem složil a při zkušební jízdě auto akcelerovalo vzorně, všechny průvodní chybová varování (kontrolky, hlášení ...) zmizely, resp. po vymazání se neobjevily.
K opravě jsem potřeboval:
1) Sada opravárenská pro turbodmychadlo (ovladač), číslo dílu 03L 198716, Kč 2530, zakoupeno skoda-dily.cz Plzeň, ráno objednáno, druhý den dopoledne doručeno DPL za Kč 69
2) Vakuovací pumpička s manometrem a sadou adaptérů v kufříku, USD 18,36 vč. dopravy, dodáno za 11 dní po objednávce viz https://www.aliexpress.com/item/3297554 ... 4c4dyWW008
3) Lepidlo na závitové spoje - Kč 125 - Bauhaus Praha
4) Plochý klíč očkový - Kč 69 Bauhaus Praha. Ten jsem doma uřízl cca 2 cm od očka, obě části zbrousil na uříznutých koncích "na plocho" na jedné straně , přiložil k sobě do pravého úhlu, provrtal 4x otvor 2mm, z nerez drátu dia 2mm uřízl 7mm dlouhé kolíčky a v otvorech je na kovadlině svěráku roztloukl jako nýtky. Bez podobného zahnutého klíčku by nebyla demontáž/montáž ovladače možná.
Na běžnou demontáž potrubí sání k turbu a odmontování 3x šroub M6 držící ovladač - normální nářadí, tj plochý klíč 10mm, torx T30 s dlouhým nástavcem. Nic speciálního na horní matičku není třeba - šteluje se prsty a k jejímu dotažení stačí přitáhnout spodní matičku - po dosažení předepsaných veličin napětí, tj. cca 0,75V resp. 3,5V
Primárně hlášená závada - tedy závada podtlaku posilovače brzd - a další viz úvod - byly způsoben únikem podtlaku v ovladači turba, který je mimochodem nerozebíratelný bez totál destrukce.
Doufám, že někomu tento komplexnější popis nějak pomůže se s podobnou závadou rychle vyrovnat.