Baterka - dobíjení
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Co se stane s baterií při hlubokém podbytí ? Kamarád měl na Feldě 2 roky starou baterku a startovalo mu to na drc. Manželka mu nechala přes víkend zaplé světla (málem rozvod) což baterku dokonale vyštavilo. Znovu ji nabyl na max ale prej už to není ono, že už to hůř chytá. Co se tedy v baterii zničí či poškodí ?
Octavia 2 08, TDI BLS DPF, ECU úprava TDIfun - EGR off, GT1646V, 324Nm/148 PS
Jasan, ale zajímá mě, co se v baterii změní, že již není schopna naakumulovat a držet požadované napětí po hlubokém vybytí... 

Octavia 2 08, TDI BLS DPF, ECU úprava TDIfun - EGR off, GT1646V, 324Nm/148 PS
Ked klesne napatie kazdeho clanku zvlast pride ku chemickej reakcii a k degradacii samotnych platni asi ked klesne napatie jedneho clanka pod 1,2 V tak vtedy.borelli píše:Jasan, ale zajímá mě, co se v baterii změní, že již není schopna naakumulovat a držet požadované napětí po hlubokém vybytí...
VW Passat B5 1.9 TDI syncro 320Nm 155Ps
https://dieselpower.cz/forum/viewtopic. ... highlight=
https://dieselpower.cz/forum/viewtopic. ... highlight=
Pokud se bavite o olovenych akumulatorech tak tam je minimalni napeti na clanek podle norem ISO-DIN 1,75V/clanek. To znamena, ze na cely 12V akumulator to dela 10,5V. Pod tuhle hodnotu nema smysl baterku tyrat a uz vubec ne dlouhodobe, tam vznikaji nejvetsi skody. Dulezite je po hlubokem vybiti provest ihned nabiti a nenechat takovy aku lezet dalsi mesice bez nabijeni.Misík píše:Ked klesne napatie kazdeho clanku zvlast pride ku chemickej reakcii a k degradacii samotnych platni asi ked klesne napatie jedneho clanka pod 1,2 V tak vtedy.borelli píše:Jasan, ale zajímá mě, co se v baterii změní, že již není schopna naakumulovat a držet požadované napětí po hlubokém vybytí...
Trochu bych to upresnil, nejde ani tak o proudy, to si myslim ze zvlada Pb aku dobre, ale o hloubku vybiti a dobu po kterou v takovem stavu zustane.DOLPH píše:sám jsi si odpověděl.baterka v autě není dělaná na velké vybíjení a nabíjení...starší to pak nevydrží...,narozdíl od baterky např. v mobilu je nejraději stále 100% nabitá...
Nejvetsi nesmysl je pouzivat startovaci aku (klasicke s volnym elektrolytem) do zaloznich zdroju energie (UPS a diesel generatory). Jde o to, ze tyto aku nejsou delane pro trvale udrzovaci nabijeni a pokud jsou trvale pod napetim, zacnou se jim rozpadavat desky a postupne odejdou. V takovem provozu pak vydrzi cca 2 roky.
Pánové nevím čemu se divíte. To že je baterie bezúdržbová neznamená že se nemusí nábíjet. To znamená že si nenechá odpařit elektrolyt. Ale měla by se alespoň jednou za rok kvalitně nabít. On totiž alternátor v autě není všemocný. Pak si po dvou nebo třech letech řikáte co jsem to koupil za "šmejd", ale v tom to není. To Vám ale nikdo z prodávajících neřekne, protože co by potom prodával že jo
Takže rada: nabíjet, nabíjet a zase nabíjet 


To by mě pak zajímalo proč jsou všechny bezúdržbáky VRLA (ventilem řízené), když si "nenechají odpařit elektrolyt". Samozřejmě se jim postupně odpaří jako jakémukoliv jinému Pb aku s volným elektrolytem, ale narozdíl od těch s volným elektrolytem se tam už nedá doplnit. A nejvíc ho ubývá, když se akumulátor přebíjí, nebo pracuje v extrémních teplotních režimech. Kdyby tam nebyly ty ventily, tak exploduje.Panky píše:Pánové nevím čemu se divíte. To že je baterie bezúdržbová neznamená že se nemusí nábíjet. To znamená že si nenechá odpařit elektrolyt. Ale měla by se alespoň jednou za rok kvalitně nabít. On totiž alternátor v autě není všemocný. Pak si po dvou nebo třech letech řikáte co jsem to koupil za "šmejd", ale v tom to není. To Vám ale nikdo z prodávajících neřekne, protože co by potom prodával že joTakže rada: nabíjet, nabíjet a zase nabíjet
Elektrolyt se odpařuje minimálně, ten se rozkládá, ventil je tam proto, aby zabránil odpařování, ale pokud je akku přebíjen, mohly plyny uniknout. U hermetických akumulátorů musí být použita dobrá automatická nabíječka, která při 14,4 V vypne. Rozklad elektrolytu je omezen konstrukcí a složením desek, jejichž konstrukce je KH výrobce, někdo dává vápník, někdo stříbro a další kovy.fabiátor píše:To by mě pak zajímalo proč jsou všechny bezúdržbáky VRLA (ventilem řízené), když si "nenechají odpařit elektrolyt". Samozřejmě se jim postupně odpaří jako jakémukoliv jinému Pb aku s volným elektrolytem, ale narozdíl od těch s volným elektrolytem se tam už nedá doplnit. A nejvíc ho ubývá, když se akumulátor přebíjí, nebo pracuje v extrémních teplotních režimech. Kdyby tam nebyly ty ventily, tak exploduje.Panky píše:Pánové nevím čemu se divíte. To že je baterie bezúdržbová neznamená že se nemusí nábíjet. To znamená že si nenechá odpařit elektrolyt. Ale měla by se alespoň jednou za rok kvalitně nabít. On totiž alternátor v autě není všemocný. Pak si po dvou nebo třech letech řikáte co jsem to koupil za "šmejd", ale v tom to není. To Vám ale nikdo z prodávajících neřekne, protože co by potom prodával že joTakže rada: nabíjet, nabíjet a zase nabíjet
Problémy bývají tím, že se přebijí při použití normální nabíječky, a ten kdo nabíjí nehlídá napětí. Nebo je špatnej regulátor alternátoru.
Dobíjení baterek - pokud všechno dobře funguje, a jezdí se přiměřeně a v autě není nezávislé topení, dobíjet netřeba, pokud to člověk nevymlátí jinak. Denně jezdím 30 km do práce a za posledních 15 let jsem baterku nedobíjel ani v renaultovi, ani v P306 ani v Golfíkovi, pokud jsemto nevybil jinak. V Oplovi jsem měl baterku s okem, byla stará 8 let.
Je potřeba jen udržovat altik, kabely a svorky v pořádném stavu, čisté a naolejované.
Mimochodem, podle mé zkušenosti hermetikům škodí stejně jako přebíjení i hluboké vybíjení - při něm tečou velké nabíjecí proudy a dochází k drobným ztrátám elektrolytu, snižuje se životnost. Pokud bych měl nezávislé topení nebo muziku, asi bych volilaku, které jdou dolévat.
G3 Variant synchro
Planujem vymenit stary Русский машины, za novy moderny pristroj. Vyhliadnutu mam nabijacku za celkom prijatelnu cenu - znacka Cemont. Nepoznam, no vyzera dobre a cena tiez.
Rozhodujem sa medzi 3 typmi no neviem, ktory zobrat. Vsetky su invertorove automatice. Prvy ICharger 5.3 ma 3,5A, prevedenie mini, druhy model IDCharger 9.0 ma displej, prepinac 1A, 2A, a 6 A. Treti model IDCharger 15 ma 2A, 5A, a 10A a naviac moznost nabijat aj Calcium.
Pouzival by som ju na 55 Ah a 77 Ah aku. Radsej by som zobral jeden z tych vacsich modelov s displejom, no u oboch su podla mna dost na p**u odstupnovane ampere. U prveho asi nevyuzijem 1A a u druheho 10A.
Co teda poradite, ktoru?


[/img]
Rozhodujem sa medzi 3 typmi no neviem, ktory zobrat. Vsetky su invertorove automatice. Prvy ICharger 5.3 ma 3,5A, prevedenie mini, druhy model IDCharger 9.0 ma displej, prepinac 1A, 2A, a 6 A. Treti model IDCharger 15 ma 2A, 5A, a 10A a naviac moznost nabijat aj Calcium.
Pouzival by som ju na 55 Ah a 77 Ah aku. Radsej by som zobral jeden z tych vacsich modelov s displejom, no u oboch su podla mna dost na p**u odstupnovane ampere. U prveho asi nevyuzijem 1A a u druheho 10A.
Co teda poradite, ktoru?


[/img]
To je terminus technicus. Píšeme oba dtto to samé. Ale ventil je tam podle mě především z toho důvodu, aby zabránil explozi aku. Kromě přebíjení nevhodnou nabíječkou, nebo nevhodně nastavenou, může za zvýšené plynování např. neexistence teplotní kompenzace udržovacího dobíjení. Alternátor tam rve pořád svoje léto - zima. Rozdíly teplot v extrémech až 50°C (-20 +30°C) Tzn. chtě nechtě, bezpečnostní ventily si čas od času fouknou a pomalé ztrátě elektrolytu nepomůže ani technologie vnitřní rekombinace plynů.bobG3 píše: Elektrolyt se odpařuje minimálně, ten se rozkládá, ventil je tam proto, aby zabránil odpařování, ale pokud je akku přebíjen, mohly plyny uniknout.
Pri hlubokem vybijeni dochazi u klasicke olovene baterce k sulfataci. Je to nezvratny proces pouzivanim akumulatoru (nabijeni-vybijeni), ale nejvic se tvori prave kdyz se clanek v aku dostane pod 1,75V..borelli píše:Co se stane s baterií při hlubokém podbytí ? Kamarád měl na Feldě 2 roky starou baterku a startovalo mu to na drc. Manželka mu nechala přes víkend zaplé světla (málem rozvod) což baterku dokonale vyštavilo. Znovu ji nabyl na max ale prej už to není ono, že už to hůř chytá. Co se tedy v baterii zničí či poškodí ?
jedna se o zmenu vlastnosti siranu olovnateho, ktery vznika pri vybijeni. Ten se opet pri nabijeni pretvari do podoby cinne hmoty, vytvari se na deskach ktere pak bobtnaji a vznika kal ktery muze baterku vyzkratovat.

O2 BLS - dpf off, egr pipe KIT by Cin, turbo STG190, PP1043, organika
Podrobněji včetně hodnot z pojednání o aku asi takto:
Hluboké vybíjení – vždy zkracuje životnost akumulátoru. Je to takové
vybíjení, při kterém napětí klesá k hladině 10,5V, nebo i pod ní. Takto vybitý
akumulátor musíme ihned nabít, jinak jej ohrozíme masivní sulfatací. Udává
se, že akumulátor se zaplavenými elektrodami vydrží hluboce vybitý nejvýše
1 až 2 dny, gelový až 4 týdny. AGM bude asi někde uprostřed. Ale
doporučuji, v zájmu zachování zdraví akumulátoru, jej do takové situace
vůbec nepřivést, protože po hlubokém vybití se nám už nemusí podařit
akumulátor znovu oživit. Pokud přeci jenom někdy dostaneme akumulátor do
stavu hlubokého vybití, nespoléhejme, že jej dobijeme až budeme mít náladu,
ale učiňme tak ihned, jak je to jen možné. Neopájejme se tím, že „gelovka“
počká ještě pár dní. Čím déle je akumulátor ve stavu hlubokého vybití, tím
hůře pro jeho životnost a vlastnosti. Snažme se vždy dodržet jednoduchou
zásadu - vybíjení akumulátoru by mělo být ukončeno nejpozději při snížení
jeho napětí na 10,5V. Pro zachování dlouhé životnosti baterie je však nutné
ukončit její vybíjení vždy daleko dříve a to nejpozději při vyčerpání 75 až
80% její kapacity, tj. při napětí naprázdno 11,9 až 12,2V dle typu a provedení
akumulátoru.
Udává se, že pravidelné vybíjení (cyklické vybíjení/nabíjení) do ztráty 10%
kapacity významně nesnižuje životnost akumulátoru. Vybíjení do poloviny
kapacity snižuje životnost asi na pětinu (5 x ), vybíjení do úplného vybití
snižujeme životnost baterie asi na desetinu (10 x). Naštěstí akumulátory ve
vozidlech jsou udržovány dobíjecí soustavou stále v nabitém stavu.
Kritickým obdobím se tak stávají zimní měsíce - studené starty za nízkých
teplot a krátké pojížďky, kdy může docházet k hlubšímu vybíjení
(nedobíjení) baterie. Obecně platí jednoduchá úměra. Čím hlubší vybíjení,
tím kratší životnost baterie. Snad ještě dodám, že hluboké vybíjení nejlépe
snášejí akumulátory gelové.
(AGM - aku se s vázaným elektrolytem , spirálové elektrody, pokud ho vybijete hlouběji zničí se a jde oživit jen těžko - zapojením na zdroj 16 - 18V - pokud postupně začne protékat proud a začne se normálně nabíjet je vyhráno, v opačném vyhodíte 5-8 000.)
Hluboké vybíjení – vždy zkracuje životnost akumulátoru. Je to takové
vybíjení, při kterém napětí klesá k hladině 10,5V, nebo i pod ní. Takto vybitý
akumulátor musíme ihned nabít, jinak jej ohrozíme masivní sulfatací. Udává
se, že akumulátor se zaplavenými elektrodami vydrží hluboce vybitý nejvýše
1 až 2 dny, gelový až 4 týdny. AGM bude asi někde uprostřed. Ale
doporučuji, v zájmu zachování zdraví akumulátoru, jej do takové situace
vůbec nepřivést, protože po hlubokém vybití se nám už nemusí podařit
akumulátor znovu oživit. Pokud přeci jenom někdy dostaneme akumulátor do
stavu hlubokého vybití, nespoléhejme, že jej dobijeme až budeme mít náladu,
ale učiňme tak ihned, jak je to jen možné. Neopájejme se tím, že „gelovka“
počká ještě pár dní. Čím déle je akumulátor ve stavu hlubokého vybití, tím
hůře pro jeho životnost a vlastnosti. Snažme se vždy dodržet jednoduchou
zásadu - vybíjení akumulátoru by mělo být ukončeno nejpozději při snížení
jeho napětí na 10,5V. Pro zachování dlouhé životnosti baterie je však nutné
ukončit její vybíjení vždy daleko dříve a to nejpozději při vyčerpání 75 až
80% její kapacity, tj. při napětí naprázdno 11,9 až 12,2V dle typu a provedení
akumulátoru.
Udává se, že pravidelné vybíjení (cyklické vybíjení/nabíjení) do ztráty 10%
kapacity významně nesnižuje životnost akumulátoru. Vybíjení do poloviny
kapacity snižuje životnost asi na pětinu (5 x ), vybíjení do úplného vybití
snižujeme životnost baterie asi na desetinu (10 x). Naštěstí akumulátory ve
vozidlech jsou udržovány dobíjecí soustavou stále v nabitém stavu.
Kritickým obdobím se tak stávají zimní měsíce - studené starty za nízkých
teplot a krátké pojížďky, kdy může docházet k hlubšímu vybíjení
(nedobíjení) baterie. Obecně platí jednoduchá úměra. Čím hlubší vybíjení,
tím kratší životnost baterie. Snad ještě dodám, že hluboké vybíjení nejlépe
snášejí akumulátory gelové.
(AGM - aku se s vázaným elektrolytem , spirálové elektrody, pokud ho vybijete hlouběji zničí se a jde oživit jen těžko - zapojením na zdroj 16 - 18V - pokud postupně začne protékat proud a začne se normálně nabíjet je vyhráno, v opačném vyhodíte 5-8 000.)
G3 Variant synchro
Jsem přesvědčen, že tohle je blbost. Vzhledem k průběhu nabíjení baterky nebude ve vozidle nabitá na víc než 70-80%.bobG3 píše:Naštěstí akumulátory ve
vozidlech jsou udržovány dobíjecí soustavou stále v nabitém stavu.
Kolega mi vysvětloval, že nejčastější likvidace hluboce vybité baterky jsou dvě:
1) Chemická reakce - degenerace deske, jak tu psal někdo výše.
2) Pokud se přes to, že je vybitá po ní chce ještě start, tak se často stane, že se jeden článek přepóluje. Což člověk nemá šanci napravit...
Vcera jsem si ji nahodou koupil (IDCharger 15).Myslim ze solodni vyrobek za dobry penize.Ta firma dela hlavne svarovaci agregaty.Lumix píše:Planujem vymenit stary Русский машины, za novy moderny pristroj. Vyhliadnutu mam nabijacku za celkom prijatelnu cenu - znacka Cemont. Nepoznam, no vyzera dobre a cena tiez.
Rozhodujem sa medzi 3 typmi no neviem, ktory zobrat. Vsetky su invertorove automatice. Prvy ICharger 5.3 ma 3,5A, prevedenie mini, druhy model IDCharger 9.0 ma displej, prepinac 1A, 2A, a 6 A. Treti model IDCharger 15 ma 2A, 5A, a 10A a naviac moznost nabijat aj Calcium.
Pouzival by som ju na 55 Ah a 77 Ah aku. Radsej by som zobral jeden z tych vacsich modelov s displejom, no u oboch su podla mna dost na p**u odstupnovane ampere. U prveho asi nevyuzijem 1A a u druheho 10A.
Co teda poradite, ktoru?
[/img]
Spokojenost nabiji vypina udrzuje jak pise navod.