Tak pokud to chcete právně tak přímo od Policie ČR:
Vyzobal jsem hlavní tučně:
Žadatel se domáhal informací ohledně metodiky měření hloubky hlavních dezénových drážek u pneumatik vozidla. Konkrétně požadoval poskytnutí kompletní uvedené metodiky pro Policii České republiky (službu dopravní policie) při provádění silničních kontrol.
Policie České republiky poskytla žadateli následující informaci:
Závazný pokyn policejního prezidenta č. 160/2009, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a který byl vydán za účelem sjednocení postupu příslušníků Policie České republiky (dále jen „policisté“) při plnění úkolů vyplývajících z právních předpisů v souvislosti s dohledem na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, upravuje výkon služby při provádění kontrol, dopravně bezpečnostních opatření a akcí v obecné rovině. Postup policistů při měření hloubky dezénu pneumatik vozidla není v tomto interním aktu řízení konkrétně upraven a v rámci Policie České republiky není vydána žádná speciální metodika měření hloubky hlavních dezénových drážek pneumatik vozidla.
Ke kontrole stavu pneumatik policisté využívají přístroj k měření hloubky dezénu, tzv. hloubkoměr, anebo indikátory opotřebení hlavních dezénových drážek pneumatiky označované zkratkou TWI. Měření se provádí v hlavních dezénových drážkách, kterými se rozumějí průběžné drážky opatřené indikátory opotřebení TWI. Správnost měření je podle § 5 odst. 6 zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 505/1990 Sb.“), zajišťována kalibrací měřidel, a to prvotní kalibrací nového měřidla, jejíž zajištění je zákonnou povinností výrobce, a následnou (případně periodickou) kalibrací měřidla, kterou zajištuje jeho uživatel po uvedení měřidla do provozu. Povinnost zajistit jednotnost a správnost měřidel a měření ukládá uživateli ustanovení § 18 písm. b) zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.
Kontrolu technického stavu vozidel upravuje zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 307/1999 Sb., a jeho prováděcí vyhlášky. Gestorem tohoto právního předpisu je Ministerstvo dopravy České republiky, které je oprávněno k výkladu jednotlivých jeho ustanovení.
PhDr. Jiří Vokuš, 26. 1. 2015
Nazdar bazar, nebuďte hloupí
a s policajty se nebavte,
a nebavte
a nebavte
a pokud už chcete něco říct, tak řekněte: "ANO", "NE", "ZJISTĚTE SI TO",
dále pak postupujte jak jsem předtím uvedl.
A pro hnidopichy
ZDROJ
Nenašel jsem zákon kterým se nařizuje minimální hloubka dezénu, našel jsem jen že minimální hloubky jsou stanoveny Vyhláškou o stanovení technické způsobilosti vozidel č. 341/2002, kde se přímo v §21 odst.5 píše:
(5) Pláště pneumatik nesmí mít na svém vnějším obvodu (oblast
koruny, ramene, boku a patky pláště) trhliny nebo poškození, které
obnažují kostru nebo ji narušují. Činná plocha pláště pneumatiky
v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu
jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo
zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií
nejméně 1,6 mm. Hlavními dezénovými drážkami se rozumějí drážky
opatřené indikátory opotřebení (označené zkratkou TWI).
Přikládám obrázky z METODIKY MINISTERSTVA DOPRAVY:
To znamená, že se hloubka dezénu neurčuje na kraji pneumatiky za žádných možností! Kraje pneumatiky mohou být sjeté geometrií, která je nastavená správně, protože výrobce vyrobil auto tak aby se pneumatika natáčela a naklápěla do zatáček kolem rajdového čepu tak, že při malých rychlostech může dojít k opotřebení na hraně pneumatiky. Stejně tak může dojít k nadměrnému opotřebení na hraně pneumatiky smykovým třením širokých pneumatik v zatáčkách kdy již je patrný rozdíl mezí vnější a vnitřní hraně pneumatiky rychlostí otáčejícího se kola. Stejně tak i vybočení pneumatiky při velké boční síle v zatáčce, kdy se auto bez změny geometrie rejdového čepu naklání na vnější hranu pneumatik jedoucích po vnějším poloměru zatáčky.