Cidlo teploty - odběr proudu?

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Uživatelský avatar
majkl1
Přispěvovatel
Příspěvky: 798
Registrován: 20 črc 2007, 18:41
Odpovědi: 0
Bydliště: VWysočína

Cidlo teploty - odběr proudu?

Příspěvek od majkl1 »

Ahoj, neví někdo jaký má odběr čidlo teploty chladící kapaliny na TDI? Potřebuji vědět kolik voltů z něho poleze při určitých teplotách (odporu). Nechce se mi v tej kose šťourat v motoru, tak že bych si to spočetl při kávičce u krbu. :D
Výrobcové to nikde neuvádějí.
Passat 4motion AVF
misa.89
Aktivista
Příspěvky: 1821
Registrován: 17 srp 2008, 09:11
Odpovědi: 0

Příspěvek od misa.89 »

v dílenské příručce je graf hodnot odporu při určitých teplotách
1. Octavia 19TDi GLX+(klima) AGR, 1998, trysky DSLA150P520, jednohmota ATD + organika, upgrade MAF,EGR+KAT off, 550000km; 5W40; puky Audi TT, + 3cm UP, 4x disk, VAG
2. Octavia 19TDi Elegance ASV 2002, ,Xenony, Webasto, Tripling, 99 kW, brzdy 288mm.
misa.89
Aktivista
Příspěvky: 1821
Registrován: 17 srp 2008, 09:11
Odpovědi: 0

Příspěvek od misa.89 »

budu hodnej :)

Obrázek
1. Octavia 19TDi GLX+(klima) AGR, 1998, trysky DSLA150P520, jednohmota ATD + organika, upgrade MAF,EGR+KAT off, 550000km; 5W40; puky Audi TT, + 3cm UP, 4x disk, VAG
2. Octavia 19TDi Elegance ASV 2002, ,Xenony, Webasto, Tripling, 99 kW, brzdy 288mm.
Uživatelský avatar
majkl1
Přispěvovatel
Příspěvky: 798
Registrován: 20 črc 2007, 18:41
Odpovědi: 0
Bydliště: VWysočína

Příspěvek od majkl1 »

Jenže já odpor znám. Mě se ale jedná o výstupní napětí při daným odporu a to bez znalosti odběru proudu nespočítám.
I=U/R a tady mi právě chybí to "U".
Ale i tak díky za graf. Myslel jsem, že je lineární.
Asi budu přece jenom vystrčit zadek z baráku a měřit napětí a zapisovat. :D
Passat 4motion AVF
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10365
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 1
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Je napájen z ŘJ motoru napětím 5 Voltů konstantně. Napětí se nemění.
Změnou odporu se mění proud (Ohmův zákon), který je vyhodnocován jednotkou jako teplota.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
RENAULT Kadjar 1,33TCe 117kW automat (*2019)
Uživatelský avatar
jaykay
Aktivista
Příspěvky: 2231
Registrován: 06 říj 2006, 14:28
Odpovědi: 0
Bydliště: Sušice

Příspěvek od jaykay »

nastuduj si ohmuv zakon ;)
VW Touran 2.0TDI BKD Highline chip by dragpower.cz
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10365
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 1
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

V podstatě platí, že napětí v čitateli zlomku je konstantních 5V. Ve jmenovateli zlomku je odpor čidla (který je závislý na teplotě). Výsledkem podílu je proud, který protéká obvodem čidla a ten ŘJ motoru vyhodnocuje.

Čím vyšší teplota, tím menší odpor čidla a tudíž tím vyšší proud.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
RENAULT Kadjar 1,33TCe 117kW automat (*2019)
Uživatelský avatar
jaykay
Aktivista
Příspěvky: 2231
Registrován: 06 říj 2006, 14:28
Odpovědi: 0
Bydliště: Sušice

Příspěvek od jaykay »

I=U/R
VW Touran 2.0TDI BKD Highline chip by dragpower.cz
misa.89
Aktivista
Příspěvky: 1821
Registrován: 17 srp 2008, 09:11
Odpovědi: 0

Příspěvek od misa.89 »

co ti vlastně dělá problém?

nevyhodnocuje řj spíš úbytek napětí než proud?
1. Octavia 19TDi GLX+(klima) AGR, 1998, trysky DSLA150P520, jednohmota ATD + organika, upgrade MAF,EGR+KAT off, 550000km; 5W40; puky Audi TT, + 3cm UP, 4x disk, VAG
2. Octavia 19TDi Elegance ASV 2002, ,Xenony, Webasto, Tripling, 99 kW, brzdy 288mm.
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10365
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 1
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Ne - vyhodnocuje proud. Napětí se nemění.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
RENAULT Kadjar 1,33TCe 117kW automat (*2019)
Uživatelský avatar
majkl1
Přispěvovatel
Příspěvky: 798
Registrován: 20 črc 2007, 18:41
Odpovědi: 0
Bydliště: VWysočína

Příspěvek od majkl1 »

Tak teda nevím. Ve schématech a se ale uvádí, že ECU teplotu vyhodnocuje na základě úbytku napětí na vývodu z čidla. Jelikož se mění odpor, tak se snad musí změnit i napětí na výstupu, nebo jsem úplná lama? :?

Ale asi to bude stejně jedno, protože to budu řešit přes termistor přidělaný na hadici s vodou s trimrem na seřízení bodu sepnutí tranzistoru. Jedná se mi autmatické spínání příhřevu vody do chvíle, než bude mít voda 70°C. Původně jsem myslel, že využiju stávající čidlo, ale má to na mě více problémů než výhod.
Passat 4motion AVF
Martin.R
Aktivista
Příspěvky: 2228
Registrován: 22 srp 2007, 11:07
Odpovědi: 1
Bydliště: Kousek od Vlašimi

Příspěvek od Martin.R »

No jasně proud je taky konstantní a mění se ubytek napětí. Pro příklad kdyby dejme tomu při 150ti stupních mělo čidlo odpor 0 ohmů tak pochybuju že by přes něj teklo 5A. V jednotce je zdroj konstantního proudu.
Elektronika auta a technika........
776 829390
Obi
Přispěvovatel
Příspěvky: 496
Registrován: 12 lis 2007, 13:08
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od Obi »

Tak jsem psal chojoviny,za odporem napětí klesá.
Naposledy upravil(a) Obi dne 10 led 2011, 12:36, celkem upraveno 1 x.
Audi 80 1,9tdi 81kw-ABT
Uživatelský avatar
majkl1
Přispěvovatel
Příspěvky: 798
Registrován: 20 črc 2007, 18:41
Odpovědi: 0
Bydliště: VWysočína

Příspěvek od majkl1 »

Tak a teď mi řekněte, kdo říká bludy. Ten kdo tvrdí, že ECU sleduje proud nebo ten, kdo tvrdí že se sleduje napětí?Obrázek
Naposledy upravil(a) majkl1 dne 10 led 2011, 12:39, celkem upraveno 1 x.
Passat 4motion AVF
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10365
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 1
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Pokud by to bylo takto, musel by proud být konstantní a měřilo by se napětí, které by kolísalo v závislosti na odporu čidla - podle upraveného Ohmova zákona U = R * Ikonst.
Ovšem udržet konstantní proud se změnou napětí je z elektrotechnického hlediska mnohem náročnější než stabilizovaným napětím napájet teplotně závislý odpor (v našem případě negativní termistor) a měřit změnu proudu, který jím protéká.

Proto je tento obvod napájen konstantním (neměnným) napětím a sleduje se změna proudu v závislosti na hodnotě odporu čidla. Ostatně je to u toho obrázku uvedeno - napájecí napětí 5 Voltů. Takže obvod se napájí konstantním napětím a podle aktuálního odporu čidla se mění proud, který jednotka vyhodnocuje jako teplotu motoru podle vzorce Ohmova zákona I = Ukonst / R.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
RENAULT Kadjar 1,33TCe 117kW automat (*2019)
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“