akumulator startovaci prud

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Slavkov
Aktivista
Příspěvky: 4580
Odpovědi: 0
Registrován: 09 lis 2007, 15:48
Bydliště: Slavkov u Brna

Příspěvek od Slavkov »

origoš píše:
Příkon startéru u ropáka je cca 2kW, napětí akumulátoru cca 12V... proud 2000/12=167A
Tak to je ale velký omyl.
U elektromotorů se udává jmenovitý výkon. (pouze u některých vysavačů udávají příkon, aby měli ve srovnání s poctivou konkurencí větší číslo a to, že tam je příkon laik vůbec nebere v úvahu a koupí ten "silnější").
Další omyl je počítat se 12V, při startu studeného motoru je tam s bídou deset. Když se vezme ještě do úvahy dost nízká účinnost, tak aby se vyloudily 2kW, tak tam teče klidně 500A. Tenhle proud měl můj Mercedes 200D.
Máš pravdu předsedo :D Právě s ohledem na nešvar výkon vs. příkon udávaný jinde jsem to zmastil....

Jinak obecně účinnost klasických ss motorů bývá okolo 50%, přičemž optimum mechanického výkonu je někde okolo poloviny otáček naprázdno.
Pokud teda budu uvažovat Bosche s 1,8kW VÝKONU, účinnost 50%, tak dostanu příkon 3,6kW. Nicméně ten udávaný výkon je právě při optimálních otáčkách a při 12V... nikoli 10V apod... s tím poklesem napětí baterie souvisí fakt, že startér při nižším napětí nedosáhne potřebného mechanického výkonu, otáček,... 8)
GIV Variant TDi ???kW
boobika
Aktivista
Příspěvky: 1155
Odpovědi: 0
Registrován: 02 srp 2009, 16:41

Příspěvek od boobika »

milan59 píše:Pro Pitriska: Pořádně se mýlíš.Při měření vybíjecího proudu nikdy nepřerušovat obvod,ale musíš na svorku a kontakt baterie dát ampérmetr a potom sundat z kontaktu svorku tak,aby nedošlo k přerušení obvodu.Jsou totiž někdy závady,kdy zvýšený odběr při přerušení obvodu zmizí.

Pro boobíka: Na měření vybíjecího proudu je klešťový ampérmetr kvůli malé přesnosti absolutně nevyhovující.Musíš použít multimetr.
nevidím důvod proč by to nešlo. máme i klešťák s rozsahem 1mA-40A a to myslím stačí ;) pouze nestojí 99,90kč
Uživatelský avatar
origoš
Aktivista
Příspěvky: 4149
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 14:21
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od origoš »

Nicméně ten udávaný výkon je právě při optimálních otáčkách a při 12V... nikoli 10V apod...
No právě. Starter je sériový elektromotor a ten má určitou charakteristku závislosti proudu na otáčkách. Při rozběhu, kdy ve vinutí nevzniká téměř žádné indukované napětí je odběr dán pouze vnitřním odporem zdroje a odporem vinutí + přívodních vodičů. V tuto chvíli má také maximální záběrový moment a proud, kerý v tu chvíli teče je mnohem větší, jež jmenovitá hodnota při jmenovitých otáčkách.

Obrázek
Na tom grafu by se to protnulo až někde hodně v pravo.
A to je ten problém, okolo kterého se točí tyhle diskuse a to je problém malých otáček starteru. Pokud uvažujeme, že je starter v pořádku, tak to málo točí z toho důvodu, že obvodem teče malý proud. A důvod? Buď ten proud baterie není schopna dodat, neboť má zvýšený vnitřní odpor (Ten je u nového akumulátoru blízký nule) a nebo jsou na vedení přechodové odpory.
Několikrát jsem se zlobil s Avií, která nestartovala a těch přechoďáků tam bylo: Kostra mínus pol, odpojovač baterie, 4X bateriová svorka, kabelové oko na starteru, Kontakty na vysouvací cívce. Na každém byl úbytek0,5 - 1V. Když jsem vyhodil odpojovač a proletoval všechna kabelová oka a očistil všechny spoje, vyházel pérové podložky pod šrouby, tak se zvedlo napětí na starteru cca o 3,5V! Potom startér točil jako kafemlejnek. Výkon stoupá (a taky klesá) se čvercem napětí, to znamená poloviční napětí= 1/4 výkonu. Ten samý problém mají všechny dieselové Escorty. Když jsem ho koupil, tak při teplotách kolem nuly to bylo nenachrchlatelné. Odstranil jsem všechny přechodové odpory, vše proletoval a auto má už po mně druhého majitele a startuje docela slušně.
Tímhle sáhodlouhým psaním jsem chtěl říci, že je zbytečné se zabývat ampérovám údajem na baterce a zaměřit se na přechodové odpory. Prostě připojím voltmetr na svorky starteru (až za spínač na vysouvací cívce) a zastartuju. Pokud tam nebude minimálně 10V (někdy je tam s bídou 7V), tak je někde chyba.
Benzín patří do letlampy a taky do resistinu

www.mosaznevyrobky.cz
milan59
Přispěvovatel
Příspěvky: 100
Odpovědi: 0
Registrován: 19 zář 2008, 18:38
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od milan59 »

boobika píše:
milan59 píše:Pro Pitriska: Pořádně se mýlíš.Při měření vybíjecího proudu nikdy nepřerušovat obvod,ale musíš na svorku a kontakt baterie dát ampérmetr a potom sundat z kontaktu svorku tak,aby nedošlo k přerušení obvodu.Jsou totiž někdy závady,kdy zvýšený odběr při přerušení obvodu zmizí.

Pro boobíka: Na měření vybíjecího proudu je klešťový ampérmetr kvůli malé přesnosti absolutně nevyhovující.Musíš použít multimetr.
nevidím důvod proč by to nešlo. máme i klešťák s rozsahem 1mA-40A a to myslím stačí ;) pouze nestojí 99,90kč
Můžeš pro zajímavost napsat nějaké bližší informace o tom multimetru,který jsi zmiňoval?
PS:ten můj Metex mě stál před lety přes tři tisíce Kč.
Octavia I Tour PD 74 kW AXR
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33639
Odpovědi: 0
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

něco nakous origoš

o startovací proudy ono zas tak nejde

jde o napětí


a to napětí které stím starterem cvičí je u většiny akumulátorů

hodně v prdeli ;)
boobika
Aktivista
Příspěvky: 1155
Odpovědi: 0
Registrován: 02 srp 2009, 16:41

Příspěvek od boobika »

milan59 píše: Můžeš pro zajímavost napsat nějaké bližší informace o tom multimetru,který jsi zmiňoval?
PS:ten můj Metex mě stál před lety přes tři tisíce Kč.
no, jedná se ještě o trochu dražší přístroj. je jasné, že ne každý ho bude mít, ale existují hodně přesné klešťáky

http://www.conrad.cz/klestovy-ampermetr ... paign=2012
milan59
Přispěvovatel
Příspěvky: 100
Odpovědi: 0
Registrován: 19 zář 2008, 18:38
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od milan59 »

boobika píše:
milan59 píše: Můžeš pro zajímavost napsat nějaké bližší informace o tom multimetru,který jsi zmiňoval?
PS:ten můj Metex mě stál před lety přes tři tisíce Kč.
no, jedná se ještě o trochu dražší přístroj. je jasné, že ne každý ho bude mít, ale existují hodně přesné klešťáky

http://www.conrad.cz/klestovy-ampermetr ... paign=2012
No,tak tenhle klešťák za 11500 Kč je úplný úlet,který si asi nikdo soudný nekoupí.Jsem přesvědčený,že tady na fóru nenajdeš žádného majitele.Rozsah od 1 miliampéru do 40 ampér je k ničemu.Na měření nízkých proudů použiju multimetr,který toho přitom,za ty peníze,co stojí umí kromě měření proudu mnoho dalšího(úhel sepnutí kontaktů,odpor,napětí,obvody,teplotu ...).A při měření většího proudu si vystačím s normálním klešťákem(mám na něm rozsah 0-400 A a 0-1000A) ,s kterým změřím vše co potřebuju (nabíjení,startování,žhavení ap.).
Takže,když jsem napsal,že k přesnému změření vybíjecího proudu (reagoval jsem na příspěvek o klidovém odběru)potřebuješ multimetr,tak jsem měl pravdu.Běžným klešťákem to přesně nezměříš a ten nesmysl,na který jsi dal odkaz si snad nikdo do dílny nekoupí,protože to jsou vyhozené peníze.Běžným klešťákem ověříš,v jakém řádu se vybíjecí proud pohybuje a normálním multimetrem ho přesně změříš.
Octavia I Tour PD 74 kW AXR
Uživatelský avatar
Breeoom
Přispěvovatel
Příspěvky: 94
Odpovědi: 0
Registrován: 10 bře 2008, 09:38

Příspěvek od Breeoom »

milan59 píše:Jsem přesvědčený,že tady na fóru nenajdeš žádného majitele.Rozsah od 1 miliampéru do 40 ampér je k ničemu..
ja ho mam ... je luxusni (LOL)
4l/100km tomu rikam prima spotreba...
fuzzyi
Přispěvovatel
Příspěvky: 758
Odpovědi: 0
Registrován: 19 pro 2006, 08:52
Bydliště: Nový Jičín

Příspěvek od fuzzyi »

Já mám v autě baterku EXIDE Premium 100Ah, startovací proud (A) EN 900A.

Jak dojde nafta může sama točit motorem :D
RENAULT / TRAFIC II autobus (JL) / 2.0 dCi 115 (JL0H)
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“